Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2004.1.3

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2004 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT.

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostka budżetowa Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT zwana dalej "POLTRANSPLANTEM" utworzona i działająca na podstawie Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 14 czerwca 1996 r. w sprawie utworzenia Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji POLTRANSPLANT staje się jednostką działającą na podstawie niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
POLTRANSPLANT ma zasięg ogólnopolski.
2.
Siedzibą Poltransplantu jest Warszawa.
§  3.
1.
Poltransplant jest podporządkowany ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, zwanemu dalej "Ministrem".
§  4.
Celem działalności Poltransplantu jest w szczególności:
1)
koordynacja pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów na terenie kraju;
2)
prowadzenie Centralnego Rejestru Sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów;
3)
prowadzenie Ogólnopolskiego Centralnego Rejestru Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej;
4)
prowadzenie Krajowej Listy Biorców Przeszczepów Unaczynionych;
5)
prowadzenie działalności edukacyjnej społeczeństwa mającej na celu upowszechnianie i akceptację leczenia metodą przeszczepiania narządów.
§  5.
1.
Poltransplantem kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra.
2.
Minister powołuje i odwołuje Dyrektora po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Transplantacyjnej.
§  6.
Strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań Poltransplantu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

CENTRUM ORGANIZACYJNO-KOORDYNACYJNEGO DO SPRAW TRANSPLANTACJI POLTRANSPLANT

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne do spraw Transplantacji POLTRANSPLANT, zwane dalej "Poltransplantem", jest państwową jednostką budżetową podporządkowaną Ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, zwanemu dalej "Ministrem", finansowaną z budżetu państwa część 46 - Zdrowie.
2.
POLTRANSPLANT działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.);
2)
zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia w sprawie Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego do Spraw Transplantacji Poltransplant;
3)
niniejszego statutu.

Rozdział  II

Zadania Poltransplantu

§  2.
1.
Do zadań POLTRANSPLANTU należy:
1)
koordynacja pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów na terenie kraju, w tym:
a)
nadzór nad formowaniem regionalnych list osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów,
b)
gromadzenie dokumentacji dotyczącej wykorzystania narządów pobieranych w celu przeszczepienia oraz oceny wczesnej i odległej funkcji przeszczepów,
c)
organizacja i utrzymanie systemu informatyczno-łącznościowego pomiędzy ośrodkami transplantacyjnymi,
d)
organizacja ogólnokrajowego systemu koordynacji pobierania i przeszczepiania,
e)
określenie zadań koordynatorów i ich szkolenie w systemie ciągłym;
2)
prowadzenie centralnego rejestru sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów i udzielanie informacji o istnieniu bądź nieistnieniu sprzeciwu na pobranie po śmierci komórek, tkanek i narządów;
3)
prowadzenie ogólnopolskiego centralnego rejestru dawców szpiku i krwi pępowinowej;
4)
organizacja i prowadzenie centralnej listy biorców przeszczepów unaczynionych;
5)
prowadzenie działalności edukacyjnej społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk medycznych, mającej na celu upowszechnianie i akceptację leczenia metodą przeszczepiania narządów, w szczególności poprzez organizowanie ogólnokrajowych konferencji szkoleniowych umożliwiających wymianę doświadczeń naukowych i organizacyjnych w dziedzinie pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów.
2.
Ponadto do zadań Poltransplantu należy:
1)
współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi, Krajową Radą Transplantacyjną, konsultantem krajowym w dziedzinie transplantologii, instytucjami i stowarzyszeniami w kraju i za granicą związanymi z przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów;
2)
obsługa biurowa i administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej;
3)
wykonywanie innych zadań związanych z pobieraniem i przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów zleconych przez Ministra Zdrowia.

Organy Poltransplantu 

§ 3.
1.
Organem jednoosobowym Poltransplantu jest dyrektor.
2.
Do obowiązków dyrektora należy:
1)
kierowanie działalnością Poltransplantu i reprezentowanie go na zewnątrz w kraju i zagranicą;
2)
dokonywanie czynności prawnych samodzielnie w imieniu Poltransplantu;
3)
sprawowanie nadzoru nad koordynacją pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów oraz ich dystrybucją, ujednoliceniem metod typowania tkankowego, a także nad prowadzeniem krajowych list osób oczekujących na przeszczepienie komórek, tkanek i narządów;
4)
sprawowanie nadzoru nad zespołem do spraw edukacji i promocji przeszczepiania komórek, tkanek i narządów;
5)
sprawowanie nadzoru nad zespołem do spraw finansowo-księgowych i osobowych;
6)
zwoływanie, co najmniej raz do roku, zebrania kierowników ośrodków transplantacyjnych w celu omówienia problemów wynikających z działalności ośrodków lub też w innych sprawach na wniosek Ministra lub innego członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego Poltransplant;
7)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników;
8)
realizowanie zadań statutowych Poltransplantu i zadań zleconych przez Ministra Zdrowia.
§  4.
1.
Dyrektor kieruje Poltransplantem przy pomocy zastępcy dyrektora do spraw organizacyjno-administracyjnych.
2.
Zastępcę dyrektora powołuje dyrektor Poltransplantu.
3.
Zastępca dyrektora sprawuje bezpośrednio nadzór i ponosi odpowiedzialność za funkcjonowanie Centralnego Rejestru Sprzeciwów, Biura Obsługi Krajowej Rady Transplantacyjnej oraz za organizację badań nad społecznymi aspektami przeszczepiania komórek, tkanek i narządów.
4.
Zastępca dyrektora może podejmować decyzję w imieniu dyrektora Poltransplantu również w innym zakresie, określonym przez dyrektora.

Rozdział  III

Struktura organizacyjna Poltransplantu

§  5.
1.
W skład Poltransplantu wchodzą:
1)
jako podstawowe komórki organizacyjne:
a)
Zespół do spraw koordynacji pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów,
b)
Zespół prowadzący Centralny Rejestr Sprzeciwów na pobranie komórek, tkanek i narządów ze zwłok ludzkich,
c)
Zespół prowadzący Ogólnopolski Centralny Rejestr Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej,
d)
Zespół prowadzący Centralną Listę Biorców i Dawców Narządów Unaczynionych,
e)
Zespół do spraw edukacji i promocji transplantologii;
2)
jako pozostałe komórki organizacyjne:
a)
Zespół do spraw finansowo-księgowych i osobowych,
b)
Sekretariat oraz Biuro Obsługi Krajowej Rady Transplantacyjnej.
2.
Zespołami, o których mowa w ust. 1 kierują kierownicy powoływani przez Dyrektora.
3.
Zespołem do spraw finansowo-księgowych i osobowych kieruje główny księgowy Poltransplantu.
4.
Dyrektor może ponadto powoływać zespoły ekspertów do konsultowania i opracowywania zadań wynikających z jego statutowej działalności.
§  6.
1.
Do zadań Zespołu do spraw koordynacji pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów należy w szczególności:
1)
przyjmowanie zgłoszeń o możliwości pobrania narządów do przeszczepiania od zmarłego dawcy narządów. Zgłoszenie powinno być poprzedzone komisyjnym orzeczeniem śmierci mózgu dawcy, ustaleniem braku sprzeciwu na pobranie narządu oraz wykluczeniem przeciwwskazań do pobrania;
2)
organizacja i koordynacja pobierania i przeszczepiania na terenie kraju narządów unaczynionych pochodzących od osób zmarłych, zwanych dalej "zmarłymi dawcami narządów" oraz informowanie właściwych jednostek organizacyjnych o możliwości pobierania komórek i tkanek od zmarłych dawców narządów;
3)
udzielanie pomocy organizacyjnej zakładom opieki zdrowotnej i innym jednostkom organizacyjnym, w razie niemożliwości dopełnienia przez te zakłady i jednostki czynności określonych w lit. b);
4)
dobór odpowiedniego biorcy w oparciu o kryteria medyczne, a zwłaszcza pilność wskazań do przeszczepienia, stopień zgodności tkankowej dawcy i biorcy oraz zasadę, że narządy pobierane od zmarłych dawców małoletnich poniżej lat czternastu są przeznaczone w pierwszej kolejności dla biorców tej kategorii wieku, a w przypadku braku takiego biorcy dla innej osoby;
5)
gromadzenie dokumentacji związanej z wykonywaniem pobierania narządów do przeszczepiania oraz decyzji dotyczących wyboru odpowiednich biorców i wykorzystania pozyskanych narządów i czynności przeszczepu;
6)
pomoc w zorganizowaniu środków transportu dla ekip pobierających narządy oraz organizowanie przesyłania pobranych do przeszczepiania narządów;
7)
uzyskiwanie od ośrodków transplantacyjnych bieżących informacji o wykorzystaniu pobranych narządów i ich bezpośredniej czynności w celu przedstawienia miesięcznych raportów dla Ministra Zdrowia oraz - w terminie do 31 stycznia każdego roku kalendarzowego - zbiorczych sprawozdań w zakresie liczby pozyskanych narządów, sposobów ich wykorzystania oraz czynności przeszczepów w okresie bezpośrednio po operacji;
8)
opracowywanie rocznych raportów o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów dla Ministra Zdrowia i Krajowej Rady Transplantacyjnej;
9)
utrzymywanie systemu informatyczno-łącznościowego pomiędzy ośrodkami transplantacyjnymi i umożliwienie korzystania z tego systemu zainteresowanym jednostkom organizacyjnym;
10)
zgłaszanie Krajowej Radzie Transplantacyjnej powtarzających się przypadków naruszania zasad koordynacji pobierania i przeszczepiania przez ośrodki transplantacyjne.
2.
Do zadań Zespołu prowadzącego Centralny Rejestr Sprzeciwów należy w szczególności:
1)
prowadzenie akcji informacyjnej na temat sposobu wyrażania sprzeciwu skierowanej do ogółu społeczeństwa;
2)
wprowadzanie danych dotyczących sprzeciwu lub cofnięcia sprzeciwu na pobranie komórek i narządów oraz wysyłanie potwierdzenia o dokonaniu lub cofnięciu wpisu;
3)
całodobowe udzielanie odpowiedzi na zapytania dotyczące istnienia wpisu sprzeciwu na pobranie komórek, tkanek lub narządów w Centralnym Rejestrze Sprzeciwów lub jego braku;
4)
prowadzenie archiwum dokumentów związanych z Centralnym Rejestrem Sprzeciwów;
5)
ocena funkcjonowania systemu Centralnego Rejestru Sprzeciwu i zgromadzonych danych;
6)
opracowywanie corocznych sprawozdań z działalności Centralnego Rejestru Sprzeciwów.
3.
Do zadań zespołu prowadzącego Ogólnopolski Centralny Rejestr Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej należy w szczególności:
1)
rekrutacja niespokrewnionych dawców;
2)
zlecanie badań w celu oznaczenia antygenów zgodności tkankowej (HLA) oraz innych niezbędnych badań niespokrewnionych dawców;
3)
tworzenie i prowadzenie baz danych o niespokrewnionych dawcach wpisanych do rejestru;
4)
przeszukiwanie w kraju i za granicą baz danych o niespokrewnionych dawcach na wniosek zakładów opieki zdrowotnej uprawnionych do przeprowadzenia transplantacji oraz informowanie o wynikach poszukiwań dawcy;
5)
bieżąca analiza bazy danych zamieszczonych w rejestrze oraz ocena funkcjonowania rejestru;
6)
współpraca z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi, prowadzącymi bazy danych o niespokrewnionych dawcach w celu udostępnienia posiadanych informacji;
7)
opracowywanie dla Ministra Zdrowia rocznych sprawozdań z wyników funkcjonowania rejestru.
4.
Do zadań zespołu prowadzącego Centralną Listę Biorców Przeszczepów Unaczynionych należy w szczególności:
1)
prowadzenie stale aktualizowanej komputerowej bazy danych dotyczącej potencjalnych biorców przeszczepów nerki oraz nerki i trzustki zawierającej wszelkie informacje medyczne, wyniki konsultacji i ocenę badań dodatkowych;
2)
gromadzenie informacji dotyczących nowo zgłoszonych chorych do przeszczepu nerki oraz nerki i trzustki;
3)
wstępna kwalifikacja do przeszczepiania;
4)
aktualizacja stanu zdrowia oczekujących potencjalnych biorców przeszczepów z uwzględnieniem pilności wskazań do wykonania przeszczepów, czasowej dyskwalifikacji, ostatecznej dyskwalifikacji lub zgonu chorego;
5)
konsultacje specjalistyczne chorych;
6)
ustalenie listy chorych o najwyższym stopniu pilności wykonania przeszczepu (urgens);
7)
prowadzenie baz danych biorców oczekujących na przeszczepienie wątroby, serca oraz płuca;
8)
ocena wyników leczenia i gromadzenia danych o przeprowadzonych zabiegach oraz przygotowywanie rocznego raportu w tym zakresie dla Ministra Zdrowia;
9)
koordynacja i propagowanie programu przeszczepiania nerki od żywych dawców poprzez przygotowanie konsultacji psychologicznej, chirurgicznej i nefrologicznej, zlecanie pracowni HLA wykonania testu krzyżowego i antygenów dawcy oraz prowadzenie rejestru żywych dawców;
10)
zbieranie informacji dotyczących wykorzystania leków stosowanych po przeszczepianiu narządów;
11)
zlecanie wykonania w pracowni HLA następujących czynności:
a)
oznaczenia (metodą serologiczną i genetyczną) antygenów HLA potencjalnych biorców nerki zarejestrowanych w bazie danych, dawców ze zwłok,
b)
bankowania surowic potencjalnych biorców zarejestrowanych do przeszczepiania nerki do testu cross-match (z potencjalnym dawcą ze zwłok lub żywym dawcą) oraz okresowego wykonywania testu cytotoksycznego (PRA) u potencjalnych biorców dla oceny stopnia uczulenia immulogicznego,
c)
wysyłania do ośrodków transplantacyjnych surowic chorych pilnych do wykonania próby cross-match,
d)
wprowadzanie do bazy danych Centralnej Listy Biorców Przeszczepów Unaczynionych oznaczonych antygenów HLA w wyniku badań PRA i testu cross-match
5.
Do zadań Zespołu do spraw edukacji i promocji transplantacji należy w szczególności:
1)
przygotowywanie programów edukacyjnych w zakresie pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów dla środowisk lekarsko-pielęgniarskich i innych pracowników medycznych zakładów opieki zdrowotnej oraz dla ogółu społeczeństwa, jak i wdrażanie tych programów;
2)
organizacja szkoleń i konferencji z zakresu medycznych, społecznych i organizacyjnych problemów związanych z pobieraniem i przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów oraz współpraca w tym zakresie ze środkami masowego przekazu;
3)
prowadzenie badań w zakresie medycznych i społecznych aspektów przeszczepiania komórek, tkanek i narządów;
4)
przygotowywanie analiz i ocen dotyczących pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów;
5)
wydawanie i rozpowszechnianie Biuletynu Informacyjnego Poltransplantu zawierającego aktualne informacje związane z przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów - w kraju i za granicą (w formie drukowanej i elektronicznej), zawierającego aktualne informacje związane z przeszczepianiem komórek, tkanek i narządów - w kraju i za granicą;
6)
opracowywanie okresowych analiz społecznych i medycznych aspektów przeszczepiania komórek, tkanek i narządów.
6.
Do zadań Zespołu do spraw finansowo-ksiegowych i osobowych należy w szczególności:
1)
prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2)
wykonywanie dyspozycji dyrektora w zakresie operacji środkami finansowymi;
3)
prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
4)
analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Poltransplantu;
5)
prowadzenie spraw związanych z obsługą finansowo-księgową;
6)
prowadzenie spraw osobowych pracowników Poltransplantu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
7)
kontrola przestrzegania przez pracowników dyscypliny pracy.
7.
Do zadań Sekretariatu oraz Biura Obsługi Krajowej Rady Transplantacyjnej należy w szczególności:
1)
obsługa sekretarska Poltransplantu;
2)
sporządzanie bieżącej dokumentacji Poltransplantu i jej archiwizacja;
3)
organizacyjna i techniczna obsługa posiedzeń Krajowej Rady Transplantacyjnej;
4)
wykonywanie zadań związanych z postanowieniami Krajowej Rady Transplantacyjnej;
5)
bieżące prace administracyjne i organizacyjne związane z funkcjonowaniem Poltransplantu.

Rozdział  IV

Postanowienia końcowe

§  7.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Poltransplantu jest plan dochodów i wydatków zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.
Poltransplant sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.
§  8.
Zasady wynagradzania pracowników regulują przepisy dotyczące zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia.
§  9.
Wątpliwości dotyczące wykładni zapisów niniejszego statutu oraz działania Poltransplantu rozstrzyga Minister właściwy do spraw zdrowia.