Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2023.86

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 września 2023 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 29 września 2023 r.
w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 2 ) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Centrum", działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 59 oraz z 2011 r. poz. 2), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§  2. 
Centrum nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3. 
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4. 
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 59 oraz z 2011 r. poz. 2).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

STATUT CENTRUM MONITOROWANIA JAKOŚCI W OCHRONIE ZDROWIA

§  1. 
1. 
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Centrum", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie monitorowania jakości świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. poz. 1692), zwanej dalej "ustawą o jakości".
2. 
Siedzibą Centrum jest Kraków.
3. 
Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2. 
Przedmiotem działalności Centrum jest w szczególności:
1)
prowadzenie procedury oceniającej spełnianie standardów akredytacyjnych, w tym procedury oceniającej w okresie ważności akredytacji, o której mowa w ustawie o jakości;
2)
analizowanie standardów akredytacyjnych, w tym przedstawianie propozycji standardów akredytacyjnych;
3)
współpraca z Radą Akredytacyjną;
4)
inicjowanie projektów projakościowych w ochronie zdrowia;
5)
opracowywanie i wdrażanie wskaźników jakości opieki zdrowotnej;
6)
rozwijanie kompetencji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w prowadzeniu analizy działalności leczniczej;
7)
opracowywanie metodologii badań opinii i doświadczeń pacjentów, a także przeprowadzanie tych badań i analizowanie ich wyników oraz opracowywanie wniosków i zaleceń w tym zakresie;
8)
opracowywanie projektu ankiety badania opinii i doświadczeń pacjentów, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o jakości;
9)
organizowanie i przeprowadzanie naboru na wizytatorów, weryfikowanie uprawnień wizytatorów oraz prowadzenie listy wizytatorów;
10)
prowadzenie działalności edukacyjnej, konsultacyjnej lub wydawniczej w zakresie poprawy jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;
11)
wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  3. 
1. 
Centrum w uzasadnionych przypadkach, wynikających z konieczności realizacji swoich zadań, może tworzyć ośrodki zamiejscowe.
2. 
Utworzenie ośrodka zamiejscowego wymaga uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  4. 
Centrum współpracuje z Rzecznikiem Praw Pacjenta, jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowa, konsultantami krajowymi i wojewódzkimi w ochronie zdrowia, stowarzyszeniami i instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony zdrowia, instytutami badawczymi, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672), uczelniami medycznymi, o których mowa w art. 433 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005), medycznymi towarzystwami naukowymi, samorządami zawodowymi oraz organizacjami działającymi w ochronie zdrowia, Światową Organizacją Zdrowia oraz międzynarodowymi organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta.
§  5. 
1. 
Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz.
2. 
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
§  6. 
W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowisko pracy:
1)
Dział Akredytacji;
2)
Dział Analiz;
3)
Dział Edukacji i Promocji Centrum;
4)
Sekcja do Spraw Pracowników i Wizytatorów;
5)
Sekcja Administracyjno-Techniczna;
6)
Sekcja Finansów, Księgowości i Płac;
7)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu.
§  7. 
1. 
Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 - Pozostała działalność.
2. 
Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. 
Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§  8. 
1. 
Centrum jest pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).
2. 
Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum i wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. 
Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
4. 
Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2023 r. poz. 987).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM MONITOROWANIA JAKOŚCI W OCHRONIE ZDROWIA

§  1. 
Do zadań Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", należy podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności, o którym mowa w § 2 statutu Centrum.
§  2. 
1. 
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:
1)
realizację zadań Centrum;
2)
zarządzanie majątkiem Centrum;
3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
5)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;
6)
ustalanie procedur kontrolnych.
2. 
Dyrektor może upoważnić pracowników Centrum do załatwiania spraw w jego imieniu.
3. 
Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
4. 
Dyrektora w czasie nieobecności zastępuje pracownik Centrum wyznaczony przez Dyrektora.
§  3. 
Dyrektor może powoływać stałe lub doraźne komisje, zespoły lub rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
§  4. 
1. 
Komórki organizacyjne i samodzielne stanowisko pracy współpracują ze sobą w zakresie realizowanych zadań.
2. 
Pracownicy komórek organizacyjnych, oprócz zadań szczegółowych wskazanych w niniejszym regulaminie, w granicach upoważnień, o których mowa w § 2 ust. 2, realizują zadania Centrum polegające na:
1)
współpracy z Rzecznikiem Praw Pacjenta, jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowa, konsultantami krajowymi i wojewódzkimi w ochronie zdrowia, stowarzyszeniami i instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony zdrowia, instytutami badawczymi, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672), uczelniami medycznymi, o których mowa w art. 433 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005), medycznymi towarzystwami naukowymi, samorządami zawodowymi oraz organizacjami działającymi w ochronie zdrowia, Światową Organizacją Zdrowia oraz międzynarodowymi organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta;
2)
współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz innymi instytucjami, których przedmiotem działalności jest prowadzenie analiz danych dotyczących funkcjonowania opieki zdrowotnej lub opracowywanie i wdrażanie wskaźników jakości opieki zdrowotnej;
3)
promowaniu zewnętrznych systemów oceny jakości, w szczególności systemu udzielania akredytacji w ochronie zdrowia.
3. 
Praca komórek organizacyjnych jest koordynowana przez kierowników tych komórek.
4. 
Do podstawowych zadań kierowników osób komórek organizacyjnych należy:
1)
organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy pracowników komórki organizacyjnej;
2)
nadzór nad realizacją zadań komórki organizacyjnej;
3)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
4)
akceptacja pism przygotowanych przez pracowników komórki organizacyjnej;
5)
zapewnienie bieżącego współdziałania pomiędzy pracownikami komórek organizacyjnych Centrum;
6)
rozwijanie inicjatyw w kierunku doskonalenia form i metod pracy;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
5. 
Szczegółowe zakresy zadań pracowników Centrum są określone w zatwierdzonych opisach stanowisk pracy i w zakresach czynności.
6. 
Pracownicy Centrum wykonując obowiązki służbowe są obowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, troski o prawidłowe i terminowe wykonanie powierzonych zadań oraz dbałości o powierzone mienie.
7. 
Pracownicy Centrum ponoszą odpowiedzialność za merytoryczną stronę prowadzonych spraw, formę ich opracowania oraz zachowanie tajemnicy ustawowo chronionej.
8. 
W celu zapewnienia pełnej koordynacji funkcjonowania Centrum, pracownicy Centrum są obowiązani do wzajemnej współpracy.
§  5. 
Do zadań Działu Akredytacji należy:
1)
opracowywanie i aktualizacja procedury oceniającej spełnianie standardów akredytacyjnych, o której mowa w art. 26 i 38 ustawy o jakości;
2)
ocena formalna wniosków o udzielenie akredytacji składanych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą;
3)
przygotowywanie projektów planów przeglądów akredytacyjnych oraz propozycji składu zespołu wizytatorów;
4)
przygotowywanie projektów zawiadomień o przeprowadzeniu przeglądu akredytacyjnego oraz projektów upoważnień dla wizytatorów;
5)
prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem zastrzeżeń podmiotu wykonującego działalność leczniczą do raportu z przeglądu akredytacyjnego oraz przygotowywanie projektów stanowisk do tych zastrzeżeń;
6)
współpraca z Radą Akredytacyjną;
7)
analizowanie raportów z przeglądów akredytacyjnych oraz opracowywanie wniosków z tych analiz, w tym na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
8)
przygotowywanie propozycji standardów akredytacyjnych i ich aktualizacji, w szczególności na podstawie analiz raportów z przeglądów akredytacyjnych oraz wniosków z wdrożenia projektów projakościowych w ochronie zdrowia;
9)
pilotaż standardów akredytacyjnych i ocena ich przydatności w procesie akredytacji w ochronie zdrowia;
10)
przygotowywanie materiałów do weryfikacji wiedzy w procesie naboru do pełnienia funkcji wizytatora i okresowej weryfikacji wiedzy niezbędnej do przeprowadzania przeglądów akredytacyjnych;
11)
weryfikowanie przesłanek i procedury wyłączenia się wizytatora od udziału w przeglądzie akredytacyjnym;
12)
monitorowanie przebiegu przeglądów akredytacyjnych, w tym zgodności z zasadami etyki wizytatora;
13)
sprawdzanie dokumentacji z przeprowadzanych przeglądów akredytacyjnych przygotowanej przez wizytatorów pod względem zgodności z przepisami ustawy o jakości;
14)
ocena pracy wizytatorów;
15)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  6. 
Do zadań Działu Analiz należy:
1)
inicjowanie projektów projakościowych w ochronie zdrowia, w szczególności:
a)
opracowywanie projektów projakościowych w ochronie zdrowia,
b)
prowadzenie pilotażu, analizy pilotażu oraz opracowywanie wniosków z pilotażu projektów projakościowych w ochronie zdrowia,
c)
wspieranie wdrażania projektów projakościowych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą,
d)
udzielanie wsparcia podmiotom wykonującym działalność leczniczą w zakresie realizacji projektów projakościowych;
2)
opracowywanie i wdrażanie wskaźników jakości opieki zdrowotnej, w szczególności:
a)
opracowywanie wskaźników jakości opieki zdrowotnej z uwzględnieniem obwiązujących standardów i wytycznych diagnostyczno-terapeutycznych, opracowywanych przez właściwe towarzystwa naukowe w oparciu o aktualną wiedzę medyczną, w zakresie odpowiednim do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych,
b)
wskazywanie wartości oczekiwanej dla wskaźników jakości opieki zdrowotnej,
c)
monitorowanie wskaźników jakości opieki zdrowotnej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,
d)
ocena działań podejmowanych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą na podstawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej,
e)
udzielanie informacji, prowadzenie szkoleń i promowanie dobrych praktyk w zakresie wdrażania i poprawy osiąganych wartości wskaźników jakości opieki zdrowotnej dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
3)
rozwijanie kompetencji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w prowadzeniu analizy własnej działalności leczniczej, w szczególności:
a)
opracowywanie metodologii prowadzenia tej analizy,
b)
opracowywanie metodologii prezentacji wyników tej analizy,
c)
prowadzenie działalności edukacyjnej, konsultacyjnej oraz wydawniczej, organizowanie szkoleń, webinariów, warsztatów, seminariów, konferencji i kongresów w tym zakresie;
4)
opracowywanie metodologii i prowadzenie badań opinii i doświadczeń pacjentów, a także metodologii oceny tych badań, w szczególności:
a)
opracowywanie i udostępnienie wzorów ankiet badań opinii i doświadczeń pacjentów,
b)
przeprowadzanie analizy wyników badań opinii i doświadczeń pacjentów oraz opracowywanie wniosków i zaleceń na podstawie tych wyników,
c)
walidacja wzorów ankiet badań opinii i doświadczeń pacjentów,
d)
wspieranie podmiotów wykonujących działalność leczniczą we wdrażaniu badań opinii i doświadczeń pacjentów oraz wdrażaniu wniosków i zaleceń z badań;
5)
opracowanie projektu ankiety badania opinii i doświadczeń pacjentów, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o jakości;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  7. 
Do zadań Działu Edukacji i Promocji Centrum należy:
1)
tworzenie i realizacja strategii komunikacji i pozytywnego wizerunku Centrum;
2)
organizowanie kontaktów Dyrektora z przedstawicielami mediów;
3)
prowadzenie strony internetowej Centrum oraz Biuletynu Informacji Publicznej, a także bieżące publikacje i aktualizacje zawartych tam treści, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Centrum;
4)
promocja systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwa pacjenta;
5)
współpraca z środkami masowego przekazu w zakresie promowania jakości w ochronie zdrowia i inicjatyw podejmowanych przez Centrum;
6)
prowadzenie profilu Centrum w mediach społecznościowych;
7)
prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie zarządzania przez jakość w ochronie zdrowia oraz poprawy jakości opieki nad pacjentem;
8)
prowadzenie działalności konsultacyjnej w podmiotach leczniczych w zakresie poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki;
9)
prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie jakości w opiece zdrowotnej;
10)
organizowanie szkoleń, webinariów, warsztatów, seminariów, konferencji i kongresów w zakresie poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki;
11)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  8. 
Do zadań Sekcji do Spraw Pracowników i Wizytatorów należy:
1)
realizowanie polityki kadrowej Centrum;
2)
prowadzenie dokumentacji pracowniczej wymaganej przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz ewidencji czasu pracy;
3)
prowadzenie dokumentacji związanej z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy;
4)
przygotowanie projektów i aktualizacja regulaminów, w szczególności: pracy, zasad wykonywania pracy zdalnej, zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
5)
opracowywanie i aktualizacja zasad oraz nadzór nad prowadzeniem oceny pracowniczej pracowników Centrum;
6)
prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami pracowników, w tym nadzór nad udziałem pracowników w szkoleniach i konferencjach;
7)
organizacja i przygotowanie naborów na wizytatorów zgodnie z ustawą o jakości;
8)
weryfikacja warunków formalnych wpisu na listę wizytatorów, o których mowa w art. 42 ust. 5 ustawy o jakości oraz prowadzenie dokumentacji osobowej wizytatorów;
9)
prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów z wizytatorami i prowadzenie listy wizytatorów;
10)
obsługa organizacyjno-techniczna komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 43 ustawy o jakości.
§  9. 
Do zadań Sekcji Administracyjno-Technicznej należy:
1)
nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum z zabezpieczeniem miejsc i stanowisk pracy;
2)
prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia przekazanego pracownikom do realizacji powierzonych zadań;
3)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
4)
zaopatrzenie w sprzęt i materiały oraz zakup usług;
5)
prowadzenie archiwum zakładowego;
6)
nadzór nad konfiguracją serwerów i stanowisk komputerowych w ramach istniejącej sieci komputerowej oraz nad bezpieczeństwem sieci i danych;
7)
prowadzenie rejestru delegacji i rozliczanie wyjazdów służbowych pracowników Centrum;
8)
prowadzenie przepływów kasowych;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  10. 
Do zadań Sekcji Finansów, Księgowości i Płac należy:
1)
prowadzenie rachunkowości;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5)
prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
6)
analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;
7)
opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;
8)
sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz projektów sprawozdań finansowych;
9)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
10)
nadzór nad poprawnością określania wysokości opłat za procedury oceniające i terminowością ich uiszczania przez podmioty wykonujące działalność leczniczą wnioskujące o udzielenie akredytacji;
11)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  11. 
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu należy:
1)
prowadzenie kancelarii i nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentacji w Centrum;
2)
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem patronatu Centrum, w tym rejestru udzielonych patronatów;
3)
prowadzenie obsługi pracy Dyrektora;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  12. 
Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1616).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.