Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2010.9.59

Akt utracił moc
Wersja od: 21 stycznia 2011 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 2 lipca 2010 r.
w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Centrum", działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 9, poz. 40 oraz z 2008 r. Nr 8, poz. 40), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§  2.
Centrum nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT CENTRUM MONITOROWANIA JAKOŚCI W OCHRONIE ZDROWIA

§  1.
1.
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Centrum", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2.
Siedzibą Centrum jest Kraków.
3.
Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
Przedmiotem działalności Centrum jest monitorowanie jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej.
§  3.
1.
W uzasadnionych przypadkach, wynikających z konieczności realizacji swoich zadań, Centrum może tworzyć ośrodki zamiejscowe.
2.
Utworzenie ośrodka zamiejscowego wymaga uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  4.
Centrum współpracuje z jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowa, konsultantami krajowymi i wojewódzkimi, stowarzyszeniami i instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony zdrowia, jednostkami badawczo-rozwojowymi, wyższymi szkołami medycznymi, medycznymi towarzystwami naukowymi, samorządami zawodowymi oraz organizacjami działającymi w ochronie zdrowia, Światową Organizacją Zdrowia oraz organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie poprawy jakości w ochronie zdrowia za granicą.
§  5.
1.
Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3.
Zastępcę Dyrektora zatrudnia Dyrektor za zgodą ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  6.
W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Dział Akredytacji;
2)
Dział Doskonalenia i Edukacji;
3)
Dział Standaryzacji;
4)
Sekcja Administracyjno-Techniczna;
5)
Sekcja Finansów, Księgowości, Płac i Kadr;
6)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu.
§  7.
1.
Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, działu 851 - Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 - Pozostała działalność.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§  8.
1.
Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2.
Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 411).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM MONITOROWANIA JAKOŚCI W OCHRONIE ZDROWIA

§  1.
Do zadań Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", należy:
1)
prowadzenie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności Centrum określonego w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia;
2)
przygotowywanie i prowadzenie analiz działalności zakładów opieki zdrowotnej związanych z jakością udzielanych świadczeń zdrowotnych poprzez:
a)
opracowywanie metodologii i wskaźników służących do oceny jakości udzielanych świadczeń,
b)
przygotowywanie metod do analiz i porównywania wyników,
c)
prowadzenie rejestru ocenianych zakładów opieki zdrowotnej;
3)
ocena działań podejmowanych przez zakłady opieki zdrowotnej mających na celu podniesienie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych z uwzględnieniem:
a)
opracowanych programów i narzędzi,
b)
wypracowanej metodologii oceny zakładów opieki zdrowotnej,
c)
metod badania satysfakcji pacjentów;
4)
stała współpraca z Radą Akredytacyjną, o której mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 418 i Nr 76, poz. 641) na zasadach w niej określonych;
5)
opracowywanie propozycji standardów akredytacyjnych mających wpływ na jakość w opiece zdrowotnej;
6)
ocena działalności zgłaszających się zakładów opieki zdrowotnej pod względem spełniania standardów wpływających na jakość i jej poprawę poprzez opracowywanie opinii i zaleceń;
7)
prowadzenie działalności konsultacyjnej i szkoleniowej w dziedzinie jakości w ochronie zdrowia, a w szczególności opracowywanie ekspertyz oraz zaleceń;
8)
opracowywanie i prowadzenie baz danych o jakości w ochronie zdrowia uwzględniających:
a)
spełnianie standardów akredytacyjnych,
b)
ocenę podejmowanych działań na rzecz poprawy jakości w określonych dziedzinach;
9)
prowadzenie działalności edukacyjnej i wydawniczej w zakresie jakości w ochronie zdrowia poprzez:
a)
propagowanie wykorzystania standardów zapewniających jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych w zakładach opieki zdrowotnej,
b)
organizowanie konferencji naukowych i informacyjno-szkoleniowych;
10)
opracowywanie materiałów informacyjnych z organizowanych konferencji i szkoleń oraz propagujących poprawę jakości świadczeń zdrowotnych;
11) 1
ocena jakości świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z przeprowadzonej oceny do dnia 30 września za pierwsze półrocze danego roku, oraz do dnia 30 czerwca - za poprzedni rok kalendarzowy;
12)
wykonywanie innych zadań, zleconych Centrum przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  2.
1.
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:
1)
realizację zadań Centrum;
2)
zarządzanie majątkiem Centrum;
3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
5)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;
6)
ustalanie procedur kontrolnych.
2.
Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3.
Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.
4.
W razie nieobecności Dyrektora, zastępuje go Zastępca Dyrektora, a w razie jego nieobecności inny pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
§  3.
Dyrektor Centrum może powoływać stałe lub doraźne komisje, zespoły lub rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
§  4.
1.
Praca komórki organizacyjnej jest koordynowana przez kierownika wyznaczonego spośród pracowników Centrum.
2.
Do podstawowych zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy:
1)
koordynowanie prac komórki organizacyjnej;
2)
organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników komórki organizacyjnej, nadzór nad realizacją zadań komórki organizacyjnej;
3)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
4)
parafowanie pism przygotowanych w komórce organizacyjnej;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  5.
Do zadań Działu Akredytacji należy:
1)
analiza standardów akredytacyjnych jako narzędzi oceny zewnętrznej zakładu opieki zdrowotnej mającej wpływ na jakość świadczeń zdrowotnych;
2)
opracowanie standardów akredytacyjnych;
3)
wdrażanie oraz analiza, weryfikacja i modyfikacja standardów akredytacyjnych;
4)
ocena wizytatorów akredytacyjnych, w tym nabór nowych kandydatów na wizytatorów akredytacyjnych;
5)
dokonanie przeglądu podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych pod względem spełnienia standardów akredytacyjnych i sporządzenie raportu;
6)
rozwijanie innych zewnętrznych systemów oceny jakości w jednostkach ochrony zdrowia;
7)
współpraca z odpowiednimi towarzystwami i instytucjami w zakresie rozwoju standardów akredytacyjnych i oceny poprawy jakości świadczeń zdrowotnych;
8)
promocja zewnętrznych systemów oceny jakości, w szczególności systemu akredytacji;
9)
opracowanie i weryfikacja procedury akredytacyjnej;
10)
opracowanie i wdrażanie narodowego programu akredytacji dla różnych form organizacji opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem elementów bezpieczeństwa pacjenta;
11)
obsługa organizacyjna i techniczna Rady Akredytacyjnej, o której mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia;
12)
prowadzenie bazy danych instytucji uczestniczących w procesie akredytacji i nadzorowanie dokumentacji z wizyt akredytacyjnych oraz projektowanie i wykonywanie certyfikatów akredytacyjnych;
13)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;
14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  6.
Do zadań Działu Doskonalenia i Edukacji należy:
1)
edukacja w zakresie zarządzania przez jakość jako metoda ciągłej poprawy jakości opieki;
2)
prowadzenie edukacji zdrowotnej świadczeniodawców stanowiącej element oceny jakości świadczeń zdrowotnych;
3)
monitorowanie i konsultowanie programów poprawy jakości w zakładach opieki zdrowotnej;
4)
współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi realizującymi i wspierającymi programy zdrowotnej edukacji świadczeniodawców;
5)
organizowanie seminariów i konferencji w zakresie jakości świadczeń zdrowotnych;
6)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  7.
Do zadań Działu Standaryzacji należy:
1)
opracowanie medycznych wskaźników służących do oceny jakości świadczeń zdrowotnych;
2)
analiza zestawów wskaźników, sposobu wykorzystania zestawu wskaźników do oceny jakości świadczeń zdrowotnych;
3)
opracowanie zestawu niemedycznych zestawów wskaźników służących do oceny warunków udzielania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem obwiązujących przepisów, w szczególności dotyczących wymaganych kwalifikacji pracowników udzielających świadczeń, warunków sanitarnych i fachowych, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia zakładów opieki zdrowotnej, minimalnego zatrudnienia;
4)
praktyczne wdrożenie i ocena opracowanych wskaźników, ich weryfikacja i przygotowanie do stosowania w praktyce;
5)
opracowanie systemu monitorowania jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej z wykorzystaniem wybranych wskaźników;
6)
prowadzenie oceny jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych;
7)
ocena stanu zatrudnienia i kwalifikacji kadry medycznej i zarządzającej w zakładach opieki zdrowotnej;
8)
wybór zakresu kryteriów i sposobu gromadzenia danych i wskaźników na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym;
9) 2
ocena jakości świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z przeprowadzonej oceny do dnia 30 września za pierwsze półrocze danego roku, oraz do dnia 30 czerwca - za poprzedni rok kalendarzowy;
10)
gromadzenie i analiza informacji na temat wytycznych opracowanych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz wytycznych opracowanych za granicą;
11)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  8.
Do zadań Sekcji Administracyjno-Technicznej należy:
1)
utrzymanie w należytym stanie pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum z zabezpieczeniem miejsc i stanowisk pracy;
2)
prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia przekazanego pracownikom do realizacji powierzonych zadań;
3)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
4)
zaopatrzenie w sprzęt i materiały oraz zakup usług;
5)
współudział w technicznej realizacji zadań Centrum;
6)
prowadzenie archiwum zakładowego;
7)
nadzór nad konfiguracją serwerów i stanowisk komputerowych w ramach istniejącej sieci komputerowej oraz nad bezpieczeństwem sieci i danych;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  9.
Do zadań Sekcji Finansów, Księgowości, Płac i Kadr należy:
1)
prowadzenie rachunkowości;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5)
prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
6)
analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;
7)
opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;
8)
sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz projektów sprawozdań finansowych;
9)
opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
10)
prowadzenie dokumentacji pracowniczej wymaganej przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
11)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  10.
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu należy:
1)
prowadzenie kancelarii;
2)
prowadzenie obsługi pracy Dyrektora i Zastępcy Dyrektora;
3)
protokołowanie spotkań Dyrektora;
4)
prowadzenie biblioteki Centrum i udostępnianie zbiorów biblioteki;
5)
współudział w realizacji zadań Centrum w zakresie odpowiadającym zajmowanemu stanowisku;
6)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  11.
Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.
1 Załącznik nr 2 § 1 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 21 grudnia 2010 r. (Dz.Urz.MZ.11.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 stycznia 2011 r.
2 Załącznik nr 2 § 7 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 21 grudnia 2010 r. (Dz.Urz.MZ.11.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 stycznia 2011 r.