Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.
B.I.LP.2007.11.81
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 56
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 17 października 2007 r.
w sprawie Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach1
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2:
Struktura organizacyjna
Zadania do realizacji przez Centrum
– aukcji na uprawnienia do emisji10,
– zbywania jednostek pochłaniania11,
(jako zadania zespołu ds. akumulacji węgla oraz zespołu ds. budżetów zewnętrznych, a także - w razie takiej potrzeby - zespołu ds. kontroli);
– prowadzenia aukcji na uprawnienie do emisji,
– systemu zarządzania jednostkami pochłaniania,
pod warunkiem odpowiednich uregulowań prawnych lub zlecenia przez ministra właściwego do spraw środowiska dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych zadań w tym zakresie z uwzględnieniem ust. 3 (zadania zespołu ds. akumulacji węgla, a także - w razie takiej potrzeby - zespołu ds. kontroli),
– projektu planu rozdziału jednostek pochłaniania,
– sprawozdań Lasów Państwowych z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy,
– raportu końcowego z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy,
Umocowanie do działania i reguły działania Rady Centrum i dyrektora Centrum
– pochodzących z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji,
– będących wynagrodzeniem prowadzących gospodarstwa leśne oraz pozostałe gospodarstwa leśne za ich udział w pochłanianiu dwutlenku węgla,
– z innych źródeł zewnętrznych,
o ile po stronie centrum wystąpi prawna potrzeba utrzymywania wyżej wymienionej kwoty wolnych środków pieniężnych;
Dokumentacja formalna uprawniająca centrum do prowadzenia działalności
System finansowy centrum
kwoty niewykorzystane w roku 2006 mogą być wydatkowane w ramach planu finansowo-gospodarczego centrum na rok 2007, jednak bez prawa do używania na pozycje wydatkowe, o których mowa w pkt. 1-3, oraz na delegacje niezwiązane ze szkoleniami.
System zabezpieczenia dobrego wykorzystania środków pomocowych przepływających przez centrum
Regulacje końcowe
- niniejsze zarządzenie bez zbędnej zwłoki oraz z inicjatywy dyrektora centrum zostanie objęte niezbędnymi zmianami i uzupełnieniami.
1 W art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. 05.45.435; Dz. U. 05.157.1315; Dz. U. 05.167.1399; Dz. U. 05.175.1460; Dz. U. 5.175.1462) ustanowiono, że w "skład Lasów Państwowych wchodzą (...) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 W art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach ustanowiono, że "dyrektor generalny (...) tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy o lasach".
4 Decyzja dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie w sprawie zmiany i uzupełnienia decyzji nr 43 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 10 maja 2007 r. w sprawie sposobu wykorzystania środków funduszu leśnego na prace związane z naprawą uszkodzeń powstałych w wyniku klęski suszy w uprawach leśnych założonych w okresie wiosny 2006 r. w ramach działania 5 Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) - stosownie do art. 56, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.
5 W powołanym piśmie dyrektor centrum, działając na podstawie § 2 załącznika nr 1 do decyzji nr 9 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 2 marca 2007 r., wnosi do dyrektora generalnego Lasów Państwowych o wyrażenie zgody na zmianę struktury organizacyjnej centrum, uzasadniając to przede wszystkim koniecznością dostosowania działania centrum do wymagań wytycznych ministra rozwoju regionalnego oraz ministra finansów odnoszących się do instytucji wdrażających programy operacyjne; w przytoczonym przez wnioskodawcę § 2 załącznika nr 1 do decyzji nr 9 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 2 marca 2007 r., w ust. 4 ustanowiono, że w celu: "zachowania funkcjonalności Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, dyrektor centrum, za zgodą dyrektora generalnego LP, może tworzyć nowe sekcje i samodzielne stanowiska pracy". Mając na względzie, że wniosek dyrektora centrum de facto poszedł dalej, niżby wynikało to z delegacji zawartej w cytowanym § 2 załącznika nr 1 do decyzji nr 9 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 2 marca 2007 r. - uwzględnienie tego wniosku stworzyło potrzebę wydania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych odrębnej regulacji wewnętrznej, dotyczącej działania centrum, zastępującej decyzję, o której mowa poniżej, w przypisie nr 6.
6 Chodzi o decyzję dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity utrwalony w załączniku nr 1 do decyzji nr 9 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 2 marca 2007 r.
7 W art. 33, ust. 3 ustawy o lasach ustanowiono m.in., że dyrektor generalny Lasów Państwowych "inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (pkt 3) oraz "organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych" (pkt 8).
8 Zadania Lasów Państwowych (jako prowadzącego gospodarstwo leśne) obejmują w szczególności:
a) przygotowanie i doprowadzanie do wprowadzenia w życie programu zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy zarządzane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
b) sporządzanie okresowej prognozy udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla,
c) dokumentowanie rzeczywistego udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla,
d) prowadzenie informatycznej bazy danych o cechach składających się na charakterystykę taksacyjną lasu i charakterystykę gruntów wylesionych, pozwalającej na sporządzanie na nośnikach numerycznych i przesyłanie określonych danych do Krajowego Administratora,
e) prowadzenie stałych obiektów prognostycznych.
9 Zarządzanie przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych środkami funduszu leśnego nieprzeznaczonymi na finansowanie zadań w Lasach Państwowych nie jest przejawem działalności pomocniczej dyrektora generalnego Lasów Państwowych na rzecz gospodarki leśnej w nadleśnictwach; jest to w istocie działalność dyrektora generalnego Lasów Państwowych wykonywana z mocy ustawy z 28 września 1991 r. za administrację rządową; zadania te dyrektor generalny Lasów Państwowych wykonuje w ramach narzutu na utrzymanie jednostek nadrzędnych; działalność centrum w omawianym zakresie jest działalnością poza gospodarką leśną w zakresie usług wewnątrzinstytucjonalnych na rzecz dyrektora generalnego Lasów Państwowych jako organu zarządzającego środkami funduszu leśnego, przeznaczonymi do udzielania pomocy publicznej.
10 Część przychodów ze sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji będzie mogła przypadać jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych jako beneficjentom; środki te - zgodnie z Protokołem z Kioto - muszą być przeznaczane na określone cele, w tym związane z gospodarką leśną; zarządzanie przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych środkami funduszu leśnego stanowi przejaw gospodarki leśnej.
11 Część przychodów ze sprzedaży jednostek pochłaniania będzie, w formie wynagrodzenia, przypadać jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych jako beneficjentom.
12 W § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych określono, że "Kierownik zakładu w zakresie swojego działania odpowiada przed organem, któremu został podporządkowany".
13 W powołanym przepisie ustanowiono, że: "w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów".
14 Chodzi o zarządzenie nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 26 października 1999 r. w sprawie szczegółowego postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia znajdującego się w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego (znak: G-2111-05p.342).
ZAŁĄCZNIKI
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Zakres zadaniowy Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych
Zakres zadaniowy Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych
Komórka organizacyjna centrum | Opis prowadzonej działalności | Komentarze, uwagi i rozwinięcia | |
1 | 2 | 3 | |
Rada Centrum | sprawowanie nadzoru nad dyrektorem centrum; zadania opiniodawczo-doradcze na rzecz dyrektora centrum oraz poszczególnych struktur wewnętrznych | Rada Centrum wykonuje (z uwzględnieniem umocowania zawartego w § 5) wszystkie czynności nadzorczo-kontrolne przypadające innym jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych o zasięgu krajowym, z mocy ustawy o lasach, dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych; katalog uprawnień przysługujących Radzie Centrum podano w § 5; na wniosek dyrektora centrum Rada wydaje opinie oraz udziela porad o charakterze merytorycznym | |
Dyrektor centrum | kierowanie centrum, reprezentowanie centrum na zewnątrz (w tym składanie oświadczeń woli i wiedzy w imieniu centrum) | umocowanie dyrektora centrum do reprezentowania centrum zostało zawarte w dalszej części zarządzenia; katalog uprawnień majątkowych i niemajątkowych przypadających dyrektorowi centrum podano w dalszej części zarządzenia | |
Główny księgowy centrum | pomoc w kierowaniu centrum w odniesieniu do zespołów: księgowo-finansowego, ds. planowania i analiz, ds. logistyki i audytu | główny księgowy centrum działa w granicach umocowania ustanowionego przez dyrektora centrum | |
Pion funkcjonalny | zespół księgowo-finansowy | działalność pomocnicza na rzecz centrum w zakresie jego rachunkowości | zespół prowadzi urządzenia księgowe centrum; sporządza sprawozdania wymagane ustawą o rachunkowości; zasila zespół ds. planowania i analiz w potrzebne dane; prowadzi rozliczenia skarbowe i inne rozliczenia o charakterze publicznoprawnym, a także sprawy kadrowo-płacowe |
zespół ds. planowania i analiz | działalność pomocnicza na rzecz centrum w zakresie sporządzania oraz realizacji jego planu finansowo-gospodarczego, jak też sporządzanie: wszelkiej dokumentacji wnioskującej o uruchomienie płatności na rachunek centrum (w tym wystawianie faktur), wszelkich analiz ekonomicznych (w tym o charakterze prognostycznym), sprawozdań wewnętrznych i zewnętrznych, dokumentacji rozliczeniowej oraz wszelkich wymaganych raportów | w wykonywaniu swoich zadań zespół ściśle współpracuje z komórkami organizacyjnymi pionu merytorycznego, a także innymi komórkami pionu funkcjonalnego | |
stanowisko ds. logistyki | działalność pomocnicza na rzecz centrum, polegająca na: a) prowadzeniu sekretariatu Rady Centrum oraz dyrektora centrum, b) rejestrowaniu wpływów i rozchodów korespondencyjnych, c) prowadzeniu stron internetowych, d) zamawianiu usług mających na celu utrzymanie centrum w technicznej i merytorycznej sprawności do działania, e) prowadzeniu ewidencji rzeczowych aktywów trwałych, f) prowadzeniu ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, g) prowadzeniu zaopatrzenia materiałowego (gospodarki magazynowej) centrum | zakres zadaniowy stanowiska ds. logistyki obejmuje w szczególności zarządzanie czasem Rady Centrum oraz dyrektora centrum, protokołowanie spotkań, utrzymywanie kontaktu z mediami, sporządzanie projektów niektórych pism, prowadzenie księgi wpływów i rozchodów korespondencji centrum, zamawianie wszelkich usług zewnętrznych utrzymujących centrum w technicznej i merytorycznej zdolności do działania (zamawianie: usług cateringowych i konserwatorskich, ekspertyz prawnych, obsługi prawnej, socjalnych oraz wszelkich innych niezbędnych o charakterze outsourcingowym) | |
stanowisko ds. audytu | działalność pomocnicza na rzecz centrum polegająca na kontroli wewnętrznej oraz wykonywaniu badań i ocen dokumentacji rozliczeniowej, sporządzanej przez centrum | stanowisko ds. audytu jest w szczególności obowiązane do sporządzania wszelkich dokumentacji ocennych dotyczących centrum, o ile są one wymagane, np. w odniesieniu do centrum jako jednostki wdrażającej | |
Pion merytoryczny | zespół ds. zamówień publicznych | działalność na rzecz dyrektora generalnego Lasów Państwowych, polegająca na prowadzeniu procesu zamówieniowego w Lasach Państwowych - w każdym wypadku, w którym faktyczne czynności mające na celu dokonanie wyboru dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy przypadają osobiście dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych | szczegółowy sposób wykonywania zadań zgodny z zarządzeniami dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia sposobów wykonywania w Lasach Państwowych przepisów prawa zamówień publicznych oraz postępowania przy wyborze wykonawców w stanach faktycznych, w których nie stosuje się prawa zamówień publicznych |
zespół ds. akumulacji węgla | wykonywanie czynności prawnych i faktycznych przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w związku z Konwencją Klimatyczną, Protokołem z Kioto, zarządzaniem uprawnieniami do emisji oraz jednostkami pochłaniania związanymi z zalesianiem i wylesianiem gruntów oraz realizacją programu gospodarki leśnej, nastawionego na zwiększenie pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy | obszar zadaniowy zespołu ds. akumulacji węgla został przybliżony w dalszej części niniejszego zarządzenia | |
zespół ds. budżetów zewnętrznych | identyfikowanie możliwości korzystania przez Lasy Państwowe z różnych środków zewnętrznego zasilania budżetu LP (innych niż środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej); promowanie możliwości, o których mowa w zdaniu poprzedzającym; katalogowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na inne ww. środki zewnętrzne krajowe i zagraniczne; pomoc na rzecz różnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przygotowywaniu programów oraz wniosków o przyznanie środków na realizację zadań oraz prowadzeniu rozliczeń; prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem środków funduszu leśnego do udzielania pomocy publicznej | ||
zespół ds. Life+ | promowanie programu Life+ przed procesem naboru wniosków; przygotowywanie projektów rocznych krajowych programów prac; nabór wniosków od przyszłych beneficjentów; ocena i wybór wniosków; podpisywanie umów z beneficjentami; monitorowanie realizacji projektów; merytoryczne, formalne i techniczne rozliczanie zakończonych projektów; prowadzenie rozliczeń finansowych z Komisją Europejską; płatności na rzecz beneficjentów; sprawozdawczość wobec Komisji Europejskiej; sprawozdawczość wynikająca z prawa krajowego; prowadzenie baz danych projektów i strony internetowej; pośredniczenie, działanie w imieniu potencjalnych beneficjentów oraz inna pomocniczość w zakresie zapewnienia wkładu środków krajowych | szczegółowy katalog zadań oraz sposób ich realizacji jest ustalany w drodze umowy między dyrektorem centrum i Komisją Europejską; przedmiotem odrębnego uzgodnienia jest umowa o dofinansowanie kosztów osobowych centrum w części odnoszącej się do zarządzania instrumentem Life+ | |
zespół ds. priorytetu V POIiŚ | wykonywanie wszelkich czynności prawnych i faktycznych zleconych Lasom Państwowym do wykonywania w ramach pomocy udzielanej ministrowi środowiska jako jednostce pośredniczącej w odniesieniu do Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Priorytet V) | enumeratywny katalog zadań oraz szczegółowy sposób realizowania oraz rozliczania zadań przypadających centrum jest corocznie utrwalany w porozumieniu (umowie), zawieranej na mocy art. 130 ustawy o finansach publicznych, między ministrem środowiska i dyrektorem generalnym Lasów Państwowych | |
zespół ds. pomocy partnerskiej | podejmowanie wszelkich działań pomocowych przy tworzeniu programów rozwojowych przez kontraktorów Lasów Państwowych (zakłady usług leśnych) oraz nabywców efektów działalności leśnej (w szczególności przez nabywców drewna) | zespół ma przede wszystkim charakter konsultacyjny, jednak w miarę potrzeb centrum, na zamówienie zakładów usług leśnych oraz np. nabywców drewna, przygotowuje za odpłatnością projekty konkretnych programów pomocowych, a także realizuje inne zadania | |
zespół ds. kontroli | podejmowanie wszelkich działań, związanych z badaniem prawidłowości wykorzystania środków służących finansowaniu projektów będących właściwością CKPŚ |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Charakterystyka aktywów, które mogą znajdować się we władaniu Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych
Charakterystyka aktywów, które mogą znajdować się we władaniu Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych
Wyszczególnienie aktywu | Rozstrzygnięcie | |||
uprawnienia do władania majątkiem | ||||
1 | 2 | |||
Aktywa trwałe | ||||
(aktywa jednostki, które nie są zaliczane do aktywów obrotowych) | środki trwałe (rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby centrum) | |||
nieruchomości | grunty | centrum ma uprawnienie | ||
budynki | do władania wymienionymi obok nieruchomościami w takim zakresie, w jakim są one niezbędne jako siedziba i inna infrastruktura budowlana centrum (potrzebna do realizacji jego zadań) | |||
budowle | brak uprawnienia | |||
prawo użytkowania wieczystego gruntów | brak uprawnienia | |||
lokale będące odrębną własnością | centrum ma uprawnienie do władania wymienionymi obok lokalami w takim zakresie, w jakim są one potrzebne jako siedziba centrum lub inna infrastruktura biurowa centrum | |||
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego | brak uprawnienia | |||
spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego | brak uprawnienia | |||
maszyny, urządzenia, środki transportu | centrum ma uprawnienie do władania maszynami, urządzeniami i środkami transportu wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to jest potrzebami wynikającymi z realizacji zadań centrum | |||
inne rzeczy niebędące obrotowymi aktywami rzeczowymi | centrum ma uprawnienie do władania innymi rzeczami, będącymi aktywami trwałymi wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to jest potrzebami wynikającymi z realizacji zadań centrum | |||
ulepszenia w obcych środkach trwałych | centrum ma uprawnienie do władania nakładami w obcych środkach trwałych, jeśli podyktowane to jest potrzebami kształtowania infrastruktury biurowej centrum | |||
inwentarz żywy | brak uprawnienia | |||
środki trwałe w budowie (środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego) | centrum ma uprawnienie do władania środkami trwałymi w budowie, jeśli ich wytwarzanie jest podyktowane uzasadnionymi potrzebami centrum | |||
wartości niematerialne i prawne (nabyte przez centrum prawa majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby centrum) | ||||
autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje | centrum ma uprawnienie do władania wymienionymi obok wartościami | |||
prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych | niematerialnymi i prawnymi, jeśli są one potrzebne do realizacji zadań centrum | |||
know-how | ||||
koszty zakończonych prac rozwojowych | ||||
inne wartości niematerialne i prawne | ||||
nabyta wartość firmy | brak uprawnienia | |||
długoterminowe aktywa finansowe (aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu okresu przekraczającego 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia) | ||||
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | brak uprawnienia | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnienia | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnienia | |||
należności długoterminowe | brak uprawnienia | |||
rozliczenia międzyokresowe (trwające dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego) | wyłącznie do celów odroczonego podatku dochodowego od osób prawnych oraz rozliczania wyposażenia mającego charakter środków trwałych | |||
inwestycje długoterminowe (aktywa trwałe, nabyte przez centrum nie w celu ich użytkowania, ale osiągnięcia korzyści ekonomicznych, wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend - udziałów w zyskach lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej) | ||||
aktywa finansowe jako inwestycje długoterminowe | ||||
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
nieruchomości jako inwestycje długoterminowe | brak uprawnień | |||
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje długoterminowe | brak uprawnień | |||
lokaty zakładów ubezpieczeń | brak uprawnień | |||
inne inwestycje długoterminowe | brak uprawnień | |||
Aktywa obrotowe | ||||
obrotowe aktywa rzeczowe (aktywa rzeczowe przeznaczone do zbycia lub zużycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub w ciągu normalnego cyklu operacyjnego właściwego dla danej działalności, jeżeli trwa on dłużej niż 12 miesięcy) | ||||
materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby | centrum ma uprawnienie do władania materiałami, potrzebnymi do realizacji jego zadań | |||
wytworzone lub przetworzone przez centrum produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży | centrum ma uprawnienia do władania produktami w postaci usług, o których mowa w § 3, ust. 2 i 3 niniejszej decyzji | |||
wytworzone lub przetworzone przez centrum produkty gotowe (wyroby i usługi) w toku produkcji | brak uprawnień | |||
półprodukty | brak uprawnień | |||
towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym | brak uprawnień | |||
obrotowe aktywa finansowe (aktywa pieniężne albo inne aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia) | ||||
aktywa pieniężne | ||||
krajowe środki płatnicze | centrum ma uprawnienie do władania krajowymi środkami płatniczymi, jakie na rachunku centrum - zgodnie z planem kont centrum - pojawiają się w toku realizacji jego zadań | |||
waluty obce i dewizy | jeśli wymagać tego będzie wypełnienie zadań centrum | |||
inne aktywa finansowe (w szczególności odsetki od aktywów finansowych) Uwaga: jeżeli aktywa te są płatne lub wymagalne w ciągu 3 miesięcy od dnia ich otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (lokaty), to na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych zalicza się je do środków pieniężnych, chyba że ujmuje się je w przepływach z działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) | Centrum ma uprawnienie do władania odsetkami od aktywów pieniężnych (łącznie z odsetkami od lokat bankowych przejściowo wolnych środków pieniężnych) | |||
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
należności krótkoterminowe (ogół należności z tytułu dostaw i usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne wciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego) | centrum ma uprawnienie do władania należnościami krótkoterminowymi, powstającymi w toku normalnej działalności centrum | |||
rozliczenia międzyokresowe (trwające nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego) | centrum ma uprawnienie do stosowania rozliczeń międzyokresowych - jednak na warunkach wynikających ściśle z planu kont centrum | |||
inwestycje krótkoterminowe | ||||
aktywa finansowe jako inwestycje krótkoterminowe | Instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki | |||
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych | brak uprawnień | |||
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach | brak uprawnień | |||
nieruchomości jako inwestycje krótkoterminowe | brak uprawnień | |||
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje krótkoterminowe | brak uprawnień | |||
inne inwestycje krótkoterminowe | brak uprawnień |