Centrum Egzaminów Medycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2010.9.55

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 22 czerwca 2010 r.
w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Centrum Egzaminów Medycznych, zwane dalej "CEM", działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 10, poz. 50 oraz z 2008 r. Nr 8, poz. 49), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§  2.
CEM nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy CEM określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Egzaminów Medycznych.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1414, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 STATUT CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH

§  1.
1.
Centrum Egzaminów Medycznych, zwane dalej "CEM", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2.
Siedzibą CEM jest Łódź.
3.
Obszarem działania CEM jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
Przedmiotem działalności CEM jest realizacja zadań związanych z organizowaniem i przeprowadzaniem egzaminów medycznych oraz innych egzaminów z zakresu kształcenia i doskonalenia zawodowego lekarzy, farmaceutów oraz innych osób wykonujących zawody medyczne.
§  3.
1.
Działalnością CEM kieruje Dyrektor, który reprezentuje CEM na zewnątrz.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3.
Dyrektor kieruje działalnością CEM przy pomocy Zastępcy Dyrektora oraz Głównego Księgowego.
§  4.
W skład CEM wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Sekcja Egzaminów Medycznych;
2)
Sekcja Ewaluacji i Analiz;
3)
Sekcja Kadr i Księgowości;
4)
Sekcja Konstrukcji Testów;
5)
Sekcja Poligrafii;
6)
Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Konstruktora Testów;
7)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej;
7a) 1
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Zamówień Publicznych;
8)
Sekretariat.
§  5.
1.
Działalność CEM jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85195 - Pozostała działalność.
2.
CEM może uzyskiwać środki finansowe z innych tytułów, w szczególności z opłat egzaminacyjnych, o których mowa w przepisach szczególnych.
3.
Podstawą gospodarki finansowej CEM jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4.
CEM sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§  6.
1.
Do osób zatrudnionych w CEM stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2.
Zasady wynagradzania pracowników CEM są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 411).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM EGZAMINÓW MEDYCZNYCH

§  1.
Do zadań Centrum Egzaminów Medycznych, zwanego dalej "CEM", należy:
1)
podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności CEM, określonego w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia;
2)
ustalanie regulaminów porządkowych przeprowadzanych państwowych egzaminów medycznych, a następnie przedkładanie ich do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
3) 2
organizowanie i przeprowadzanie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego, w tym:
a)
opracowanie banku pytań testowych,
b)
przygotowanie testu na egzamin w danym terminie,
c)
powoływanie i odwoływanie przewodniczącego oraz członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej oraz wyznaczanie spośród jej składu zespołów egzaminacyjnych,
d)
dokonywanie oceny testów i ustalanie wyników egzaminu,
e)
zawiadamianie ministra właściwego do spraw zdrowia, właściwą okręgową izbę lekarską, Wojewódzkie Centra Zdrowia Publicznego albo Wojskową Izbę Lekarską o wynikach egzaminu,
f)
dokonywanie okresowej oceny przebiegu i wyników egzaminów,
g)
wydawanie świadectwa złożenia egzaminu,
h)
prowadzenie rejestru wydawanych świadectw złożenia egzaminu;
4)
organizowanie Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Farmaceutów, Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Diagnostów Laboratoryjnych oraz Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia w zakresie objętym systemem specjalizacji, w tym:
a)
ustalanie i opracowanie, w porozumieniu z krajowymi konsultantami oraz z przedstawicielami właściwych towarzystw naukowych, egzaminów: testowego, ustnego i praktycznego,
b)
powoływanie i odwoływanie przewodniczącego oraz członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej oraz wyznaczanie spośród jej składu zespołów egzaminacyjnych,
c)
obsługa administracyjna działalności Państwowych Komisji Egzaminacyjnych,
d)
powiadamianie zdających o miejscu i terminie egzaminów specjalizacyjnych,
e)
ustalanie wyników części testowej egzaminów specjalizacyjnych,
f)
nadzór i dokonywanie okresowych ocen z przebiegu egzaminów specjalizacyjnych,
g)
wydawanie z upoważnienia ministra właściwego do spraw zdrowia dyplomu specjalisty oraz zaświadczenia o złożonym egzaminie specjalizacyjnym,
h)
prowadzenie rejestrów wydawanych zaświadczeń i dyplomów złożenia egzaminu;
5)
przeprowadzanie egzaminu państwowego z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych oraz wydawanie świadectwa złożenia tego egzaminu z wynikiem pozytywnym;
6)
organizowanie innych egzaminów zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, uczelnie medyczne, jednostki badawczo-rozwojowe lub inne podmioty, za zgodą ministra właściwego do spraw zdrowia;
7)
archiwizowanie dokumentacji egzaminacyjnej i wydawanie z niej zaświadczeń;
8)
prowadzenie działalności informacyjnej w obszarze zagadnień będących przedmiotem działalności CEM;
9)
realizacja innych zadań zlecanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  2.
1.
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie CEM, w szczególności odpowiedzialny jest za:
1)
realizację zadań CEM;
2)
zarządzanie majątkiem CEM;
3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
5)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w CEM;
6)
ustalanie procedur kontrolnych.
2.
Dyrektor jest przełożonym pracowników CEM oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3.
W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go Zastępca Dyrektora, a w razie jego nieobecności inny pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
4.
Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań CEM, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
5.
Dyrektor wydaje zarządzenia dotyczące działalności CEM.
6.
Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1)
Zastępca Dyrektora;
2)
Główny Księgowy;
3)
Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Konstruktora Testów;
4)
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Prawnej;
4a) 3
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Zamówień Publicznych;
5)
Sekretariat.
§  3.
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy:
1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych komórek organizacyjnych:
a)
Sekcji Egzaminów Medycznych,
b)
Sekcji Ewaluacji i Analiz;
2)
tworzenie i nadzorowanie komputerowej bazy danych osobowych;
3)
tworzenie i nadzorowanie komputerowego banku zadań testowych;
4)
organizacja procesu ewidencji wyników egzaminów;
5)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  4.
Do zadań Głównego Księgowego należy:
1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy Sekcji Kadr i Księgowości;
2)
prowadzenie rachunkowości CEM;
3)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
5)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
6)
sporządzanie projektów planów finansowych;
7)
sporządzanie projektów sprawozdań finansowych i projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  5.
Do zadań Sekcji Egzaminów Medycznych należy obsługa administracyjna egzaminów państwowych, a w szczególności:
1)
przyjmowanie i weryfikacja dokumentacji wymaganej do przystąpienia do egzaminu;
2)
informowanie osób przystępujących do egzaminów oraz komisji i zespołów egzaminacyjnych o terminach i miejscach egzaminów;
3)
prowadzenie ewidencji osób przystępujących do egzaminu oraz ewidencji wydawanych dyplomów, świadectw i zaświadczeń;
4)
wypisywanie dyplomów, świadectw i zaświadczeń;
5)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  6.
Do zadań Sekcji Ewaluacji i Analiz należy:
1)
obsługa bazy danych osobowych;
2)
przeprowadzanie odczytywania i ewaluacji wyników egzaminów oraz przeprowadzanie analiz w tym zakresie;
3)
upowszechnianie wyników egzaminów w formie elektronicznej, na stronach internetowych CEM;
4)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§  7.
Do zadań Sekcji Księgowości i Kadr należy:
1)
prowadzenie księgowości CEM;
2)
obsługa finansowa CEM;
3)
prowadzenie kasy CEM;
4)
prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
5)
prowadzenie spraw osobowych pracowników CEM;
6)
sporządzanie właściwych deklaracji podatkowych;
7)
prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunków pracy, przeniesieniami, przeszeregowaniami, udzielaniem urlopów oraz prowadzeniem akt osobowych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
9)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
§  8.
Do zadań Sekcji Konstrukcji Testów należy:
1)
merytoryczne opracowanie testów egzaminacyjnych w porozumieniu z konsultantami krajowymi;
2)
przeprowadzanie korekty testów egzaminacyjnych;
3)
opracowanie edytorskie, techniczne i graficzne testów egzaminacyjnych;
4)
nadzór nad drukiem testów egzaminacyjnych;
5)
prowadzenie i systematyczne uzupełnianie komputerowego banku zadań testowych;
6)
systematyczne wprowadzanie danych opisujących wartość zadania po przeprowadzeniu egzaminu;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Konstruktora Testów.
§  9.
Do zadań Sekcji Poligrafii należy:
1)
druk materiałów egzaminacyjnych;
2)
przygotowywanie materiałów egzaminacyjnych do dystrybucji;
3)
współpraca z jednostkami zlecającymi wykonanie materiałów egzaminacyjnych w celu realizacji zadania;
4)
przygotowywanie komputerowych kart odpowiedzi zgodnie ze złożonym zamówieniem;
5)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Konstruktora Testów.
§  10.
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy Głównego Konstruktora Testów należy:
1)
bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych komórek organizacyjnych:
a)
Sekcji Konstrukcji Testów,
b)
Sekcji Poligrafii;
2)
opracowywanie założeń egzaminów;
3)
merytoryczne opracowywanie testów egzaminacyjnych;
4)
nadzorowanie i uczestnictwo w opracowywaniu testów egzaminacyjnych;
5)
prowadzenie korekty testów egzaminacyjnych;
6)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
7)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  11.
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Prawnej należy:
1)
obsługa prawna CEM;
2)
sporządzanie projektów umów zawieranych przez CEM;
3)
opiniowanie projektów dokumentów przygotowanych w CEM;
4)
udzielanie pracownikom CEM porad prawnych w zakresie stosowania określonych norm prawnych w działalności CEM;
5)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  11a. 4
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Zamówień Publicznych należy:
1)
przygotowywanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
2)
prowadzenie dokumentacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
3)
sporządzanie rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych;
4)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi CEM i samodzielnymi stanowiskami pracy;
5)
wykonywanie innych zadań zleconych.
§  12.
Do zadań Sekretariatu należy zapewnianie obsługi kancelaryjno-organizacyjnej CEM, poprzez:
1)
zapewnienie sprawnego obiegu korespondencji przychodzącej i wychodzącej;
2)
obsługę urządzeń zapewniających realizację czynności kancelaryjnych;
3)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  13.
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w CEM regulują odrębne przepisy.
1 Załącznik nr 1 § 4 pkt 7a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 września 2012 r. (Dz.Urz.MZ.12.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 września 2012 r.
2 Załącznik nr 2 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 10 września 2012 r. (Dz.Urz.MZ.12.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2013 r.
3 Załącznik nr 2 § 2 ust. 6 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 10 września 2012 r. (Dz.Urz.MZ.12.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 września 2012 r.
4 Załącznik nr 2 § 11a dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia z dnia 10 września 2012 r. (Dz.Urz.MZ.12.69) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 września 2012 r.