Biuro do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2010.8.47

Akt utracił moc
Wersja od: 17 czerwca 2010 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 14 czerwca 2010 r.
w sprawie Biura do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Biuro do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Biurem", działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie Biura do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 9, poz. 42, z 2007 r. Nr 13, poz. 71, z 2008 r. Nr 8, poz. 47 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 12) z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.
§  2.
Biuru nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Biura określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie Biura do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

STATUT BIURA DO SPRAW ZAGRANICZNYCH PROGRAMÓW POMOCY W OCHRONIE ZDROWIA

§  1.
1.
Biuro do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia, zwane dalej "Biurem", jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2.
Siedzibą Biura jest Warszawa.
3.
Obszarem działania Biura jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
Przedmiotem działalności Biura jest realizacja zadań związanych z zagranicznymi programami pomocy w ochronie zdrowia współfinansowanymi przez Unię Europejską, kraje EFTA lub inne międzynarodowe instytucje finansowe oraz realizacja programów bilateralnych i innych programów wynikających z umów międzynarodowych.
§  3.
1.
Działalnością Biura kieruje Dyrektor, który reprezentuje Biuro na zewnątrz.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
§  4.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowisko pracy:
1)
Zespół do Spraw Mechanizmów Finansowych i Programów Europejskich;
2)
Zespół do Spraw Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3)
Zespół Administracyjno-Gospodarczy;
4)
Zespół Księgowości i Finansów;
5)
Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.
§  5.
1.
Działalność Biura jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85195 - Pozostała działalność.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Biura jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Biuro sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
§  6.
1.
Do osób zatrudnionych w Biurze stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2.
Zasady wynagradzania pracowników Biura są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 411).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY BIURA DO SPRAW ZAGRANICZNYCH PROGRAMÓW POMOCY W OCHRONIE ZDROWIA

§  1.
1.
Do zadań Biura do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej "Biurem", należy:
1)
podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności Biura, określonego w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia;
2)
wdrażanie, koordynacja i obsługa zagranicznych programów pomocy, o których mowa w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia, zwanych dalej "programami";
3)
pełnienie funkcji Instytucji Wspomagającej w ramach mechanizmów finansowych w zakresie określonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
4)
pełnienie funkcji Instytucji Pośredniczącej w zakresie wdrażania Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy w obszarze tematycznym: "Ochrona Zdrowia";
5)
utrzymywanie kontaktów z właściwymi dla programów partnerami oraz instytucjami zagranicznymi lub krajowymi;
6)
gromadzenie i udostępnianie informacji o programach;
7)
opiniowanie i opracowywanie dokumentów dotyczących programów;
8)
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z działalności Biura, do dnia 31 marca każdego roku, za rok poprzedni oraz w każdym przypadku zażądania informacji przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
9)
realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2.
W trakcie wykonywania zadań, wymienionych w ust. 1, Biuro:
1)
stosuje zasady i procedury obowiązujące przy realizacji poszczególnych programów i określone we właściwych dla danego programu dokumentach;
2)
współpracuje z odpowiednimi komórkami urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  2.
1.
Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Biura, w szczególności jest odpowiedzialny za:
1)
realizację zadań Biura;
2)
zarządzanie majątkiem Biura;
3)
ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4)
sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
5)
zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy Biura;
6)
ustalanie procedur kontrolnych.
2.
Dyrektor jest przełożonym pracowników Biura oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3.
Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań Biura, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
4.
W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
§  3.
1.
Pracami Zespołów kierują Koordynatorzy powołani przez Dyrektora, spośród pracowników Biura.
2.
Pracą Zespołu Księgowości i Finansów kieruje Główny Księgowy.
3.
Do podstawowych zadań osób wymienionych w ust. 1 i 2 należy:
1)
kierowanie pracą podległych pracowników danej komórki organizacyjnej oraz nadzór nad wykonywanymi przez nich zadaniami;
2)
organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników danej komórki organizacyjnej w sposób gwarantujący terminową realizację zadań;
3)
przekazywanie informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi Biura;
4)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych w zakresie realizowanych zadań;
5)
podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  4.
Do zadań Zespołu do Spraw Mechanizmów Finansowych i Programów Europejskich należy:
1)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia funkcji Instytucji Wspomagającej dla Priorytetu 5 "Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem" w zakresie Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, w szczególności:
a)
opracowywanie dokumentów i zasad służących wdrażaniu mechanizmów finansowych w zakresie Priorytetu 5,
b)
prowadzenie akcji informacyjnej poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania telefoniczne, e-mailowe i listowne oraz bezpośrednie spotkania z beneficjentami,
c)
przyjmowanie i rejestracja wniosków,
d)
ocena formalna wniosków,
e)
organizacja pracy ekspertów oceniających wnioski pod względem merytorycznym i technicznym,
f)
weryfikacja anglojęzycznej wersji wniosków,
g)
pośrednictwo pomiędzy beneficjentem. Krajowym Punktem Kontaktowym (KPK), urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia we wszystkich kwestiach dotyczących zgłoszonych projektów,
h)
przygotowywanie projektów umów zawieranych z wyłonionymi beneficjentami w oparciu o Umowę Finansową pomiędzy KPK a darczyńcami,
i)
weryfikacja wniosków o płatność i raportów okresowych,
j)
przekazywanie środków finansowych wynikających z dofinansowania z Mechanizmów Finansowych na podstawie zawartych umów.
k)
rozliczanie i dokonywanie płatności w ramach współfinansowania krajowego na rzecz beneficjentów podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia,
l)
monitorowanie realizacji i rozliczania umów finansowych z beneficjentami projektów,
m)
wypełnianie zapotrzebowania oraz rozliczanie projektu Pomocy Technicznej w ramach środków Mechanizmu Finansowego EOG,
n)
monitorowanie realizacji i rozliczanie umów,
o)
monitorowanie i raportowanie wdrażania Priorytetu 5,
p)
sporządzanie materiałów planistycznych związanych z finansowaniem projektów i zapewnieniem środków z budżetu państwa,
q)
prowadzenie bazy danych wniosków, zawierającej kompendium informacji o wszystkich projektach;
2)
wykonywanie zadań wynikających z pełnienia funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego w Programie Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej:
a)
promowanie i informowanie o idei Programu Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej podczas seminariów i konferencji,
b)
udzielanie pisemnych i telefonicznych informacji o możliwościach i zasadach udziału w Programie Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej,
c)
udzielanie beneficjentom pisemnych i telefonicznych porad w zakresie związanym z opracowywanymi sprawozdaniami okresowymi z realizacji umów podpisanych z Komisją Europejską,
d)
współpraca z właściwymi organami Unii Europejskiej,
e)
aktualizacja strony internetowej, która zawiera informacje o Programie Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej i możliwościach składania wniosków w poszczególnych jego edycjach;
3)
współpraca w realizacji zadań Partnerstwa Wymiaru Północnego w dziedzinie zdrowia publicznego i opieki społecznej jako przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia;
4)
obsługa Stałego Przedstawiciela Rzeczpospolitej Polskiej w Komitecie Wyższych Przedstawicieli Partnerstwa Wymiaru Północnego w dziedzinie zdrowia publicznego i opieki społecznej;
5)
koordynacja starań podmiotów z obszaru ochrony zdrowia w zakresie podjęcia współpracy z beneficjentami Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA), Programu Europejskiego Instrument Partnerstwa i Sąsiedztwa (ENPI), Programu Transition Facility i innych programów KE, udostępnianie informacji jednostkom, które mogłyby uczestniczyć w realizacji umów bliźniaczych wdrażanych w ramach tych projektów;
6)
sporządzanie materiałów planistycznych związanych ze współfinansowaniem projektów i zapewnieniem środków z budżetu państwa na ich współfinansowanie;
7)
bieżąca aktualizacja strony internetowej www.bpz.gov.pl;
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  5.
Do zadań Zespołu do Spraw Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy należy wykonywanie zadań wynikających z pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla obszaru tematycznego: "Ochrona Zdrowia", w tym:
1)
opracowywanie dokumentów i zasad służących wdrażaniu Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy w zakresie obszaru tematycznego: "Ochrona Zdrowia";
2)
przeprowadzanie naboru projektów;
3)
ocena projektów pod kątem formalnym;
4)
ocena merytoryczna dokonywana we współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw pracy i zabezpieczenia społecznego;
5)
zapewnienie braku podwójnego finansowania jakiejkolwiek części projektu z innych środków pomocowych;
6)
weryfikacja każdego projektu pod kątem zasad pomocy publicznej;
7)
weryfikacja anglojęzycznych wersji wniosków;
8)
przekazywanie projektów wraz z rekomendacjami do Krajowej Instytucji Koordynującej;
9)
podpisywanie z Instytucjami Realizującymi Umów w sprawie realizacji projektów;
10)
pośredniczenie pomiędzy beneficjentem, Krajową Instytucją Koordynującą, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw zdrowia oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw pracy i polityki społecznej we wszystkich kwestiach dotyczących zgłoszonych projektów;
11)
nadzór i zarządzanie wdrażaniem projektów zgodnie z zapisami Umów w sprawie projektów oraz Umów w sprawie realizacji projektów, a także przeprowadzanie niezbędnych kontroli i audytów projektów;
12)
przygotowywanie materiałów na posiedzenia Komitetu Monitorującego;
13)
weryfikacja i poświadczanie wniosków o płatność oraz faktur lub dokumentów o równoważnej wartości otrzymanych od Instytucji Realizujących, weryfikacja poprawności złożonych dokumentów, jak również kwalifikowalności wydatków zawartych we wnioskach o płatność;
14)
przekazywanie do Krajowej Instytucji Koordynującej zweryfikowanych i poświadczonych wniosków o płatność oraz raportów okresowych, rocznych i końcowych, raportów z audytu lub ich streszczeń;
15)
przekazywanie beneficjentom projektów środków finansowych wynikających z dofinansowania ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy na podstawie zawartych umów zgodnie z Systemem Przepływów Finansowych;
16)
rozliczanie i dokonywanie płatności w ramach współfinansowania krajowego na rzecz beneficjentów podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, zgodnie z Systemem Przepływów Finansowych;
17)
monitorowanie realizacji projektów oraz raportowanie do Krajowej Instytucji Koordynującej o postępie ich wdrażania;
18)
przekazywanie do Krajowej Instytucji Koordynującej informacji na temat postępów we wdrażaniu obszaru tematycznego: "Ochrona Zdrowia";
19)
wykrywanie nieprawidłowości i raportowanie o nich do Krajowej Instytucji Koordynującej;
20)
uzgadnianie na piśmie z Instytucjami Realizującymi uzasadnionych zmian w zakresie realizacji zatwierdzonych projektów zgodnie z limitami określonymi w odpowiednich Umowach w sprawie projektu;
21)
zapewnienie promocji i informacji w zakresie Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
22)
zapewnienie przechowywania wszelkich istotnych dokumentów dotyczących projektów wdrażanych w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
23)
wypełnianie zapotrzebowania oraz rozliczanie projektu Pomocy Technicznej;
24)
sporządzanie materiałów planistycznych związanych z finansowaniem projektów i zapewnieniem środków z budżetu państwa;
25)
prowadzenie bazy danych projektów;
26)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  6.
Do zadań Zespołu Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem i ewidencją wyposażenia Biura, w tym:
a)
prowadzenie ewidencji wyposażenia znajdującego się na stanie Biura i jego cechowanie,
b)
przekazywanie do dyspozycji poszczególnych komórek organizacyjnych lub pracowników sprzętu i urządzeń biurowych za pokwitowaniem oraz prowadzenie w tym zakresie ewidencji,
c)
ubezpieczanie majątku Biura,
d)
organizowanie transportu dla potrzeb Biura i prowadzenie rozliczeń zakupionego paliwa na podstawie kart przebiegu pojazdów znajdujących się w dyspozycji Biura oraz prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem prawidłowej eksploatacji tych pojazdów;
2)
prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem, gospodarką materiałową i magazynową Biura, w tym:
a)
uzgadnianie z pracownikami potrzeb w zakresie zaopatrzenia Biura w sprzęt, urządzenia i materiały biurowe niezbędne dla prawidłowej realizacji zadań,
b)
opracowywanie planu zakupów na podstawie dokonanych uprzednio uzgodnień i przedstawianie go do zatwierdzenia Dyrektorowi,
c)
realizowanie zatwierdzonego planu zakupów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
d)
prowadzenie ewidencji ilościowej i bieżące rozliczanie stanu magazynu Biura, w uzgodnieniu z Zespołem Księgowości i Finansów,
e)
dokonywanie bieżącej konserwacji i okresowych przeglądów sprzętu i wyposażenia oraz przeprowadzanie likwidacji zbędnego wyposażenia we współpracy z Zespołem Księgowości i Finansów;
3)
prowadzenie spraw związanych z administrowaniem systemem informatycznym oraz siecią teleinformatyczną;
4)
realizacja zadań związanych z ochroną przeciwpożarową Biura;
5)
opracowywanie projektów wydawanych przez Dyrektora przepisów wewnętrznych dotyczących spraw administracyjno-gospodarczych Biura;
6)
prowadzenie sekretariatu Biura;
7)
organizowanie archiwizacji dokumentów Biura zgodnie z obowiązującymi przepisami, przy współpracy z komórkami organizacyjnymi;
8)
prowadzenie rejestru postępowań i umów dotyczących udzielania zamówień publicznych oraz sporządzanie sprawozdań rocznych w tym zakresie;
9)
planowanie i organizacja szkoleń pracowników Biura;
10)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  7.
Do zadań Zespołu Księgowości i Finansów należy:
1)
prowadzenie rachunkowości Biura zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2)
prowadzenie gospodarki finansowej Biura zgodnie z obowiązującymi zasadami;
3)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Biura;
5)
sporządzanie projektu planu finansowego dochodów i wydatków;
6)
sporządzanie planów wydatkowania środków na realizację programów Unii Europejskiej, programów finansowanych z innych źródeł, na podstawie planów opracowanych przez właściwe zespoły merytoryczne oraz Zespół Administracyjno-Gospodarczy;
7)
sporządzanie projektu planu finansowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w konsultacji z przedstawicielem pracowników Biura;
8)
wnioskowanie do Dyrektora o dokonanie w trakcie roku kalendarzowego zmian w planie finansowym Biura;
9)
otwieranie, prowadzenie i likwidacja rachunków bankowych Biura;
10)
rozliczanie środków finansowych przeznaczonych na realizację poszczególnych programów;
11)
sporządzanie projektów sprawozdań finansowych i projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;
12)
prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy i spraw osobowych oraz sporządzanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego;
13)
naliczanie i wypłata należności z tytułu stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, obliczanie i odprowadzanie podatków, składek oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
14)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§  8.
Do zadań osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy Radcy Prawnego należy:
1)
sporządzanie lub opiniowanie projektów umów, a także uzgadnianie projektów umów lub udział w ich uzgadnianiu;
2)
sporządzanie opinii prawnych;
3)
udzielanie porad prawnych i dokonywanie wykładni przepisów prawa w zakresie ich stosowania w działalności Biura;
4)
wykonywanie innych zadań w zakresie obsługi prawnej, zleconych przez Dyrektora.
§  9.
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Biurze regulują odrębne przepisy.