Analizy i oceny dyscypliny wojskowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2010.19.253

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 września 2010 r.

DECYZJA Nr 367/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 września 2010 r.
w sprawie analiz i ocen dyscypliny wojskowej

Departament Wychowania i Promocji Obronności

Na podstawie § 1 pkt 7 lit. c i lit. e oraz § 2 pkt 12 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz w związku z art. 2 ust. 2 pkt 1 oraz art. 84 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 9 października 2009 r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr 190, poz. 1474), w celu zapewnienia warunków do przestrzegania dyscypliny wojskowej, ustala się co następuje:

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Decyzja określa:
1)
zakres przedmiotowy i tryb dokonywania analiz i ocen dyscypliny wojskowej;
2)
sposób i tryb meldowania oraz sprawozdawczości o dyscyplinie wojskowej w resorcie obrony narodowej.
§  2.
1.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 9 października 2009 r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr 190, poz. 1474);
2)
rozporządzenie - rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie dokumentacji i ewidencji dyscyplinarnej (Dz. U. Nr 60, poz. 375);
3)
Siły Zbrojne - Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
instytucja cywilna - instytucję, o której mowa w art. 3 pkt 20 ustawy;
5)
narkotyk - środek albo substancję, o których mowa w art. 3 pkt 21 ustawy.
2.
Analiza i ocena dyscypliny wojskowej polega na przedstawieniu pozytywnych i negatywnych zjawisk, tendencji, faktów i danych statystycznych oraz wniosków, które wynikają z kontroli i nadzoru uprawnionych organów dowodzenia (kierowania) nad stosowaniem przepisów dotyczących dyscypliny wojskowej w podległych im strukturach organizacyjnych, a także z ocen innych organów kontroli oraz informacji uzyskiwanych podczas prowadzenia rozmów, spotkań, obserwacji lub sprawdzania dokumentacji służbowej, lub przeprowadzania sprawdzianów znajomości przepisów dotyczących dyscypliny wojskowej.

Rozdział  2

Zakres przedmiotowy i tryb dokonywania analiz i ocen dyscypliny wojskowej

§  3.
W analizie i ocenie dyscypliny wojskowej, odpowiednio na każdym szczeblu dowodzenia i kierowania w resorcie obrony narodowej, uwzględnia się:
1)
stan bezpieczeństwa żołnierzy oraz przyczyny i przesłanki wypadków zaistniałych z ich udziałem;
2)
liczbę i rodzaje wyróżnień udzielonych żołnierzom, byłym żołnierzom oraz pododdziałom, oddziałom i instytucjom wojskowym;
3)
stan dyscypliny w poszczególnych korpusach kadry zawodowej oraz według rodzajów pełnionej (odbywanej) służby wojskowej, a w szczególności liczbę i rodzaje:
a)
zastosowanych karnych i dyscyplinarnych środków zapobiegawczych,
b)
przestępstw i wykroczeń popełnionych przez żołnierzy, zwłaszcza znajdujących się na etapie ukończenia postępowania przygotowawczego o przestępstwo lub postępowania o wykroczenie, z uwzględnieniem tendencji oraz dominujących i rażących rodzajów tych czynów, w szczególności podlegających jurysdykcji wojskowej,
c)
przewinień dyscyplinarnych oraz innych czynów zabronionych, za które żołnierze ponieśli odpowiedzialność dyscyplinarną,
d)
naruszeń prawa dokonywanych przez żołnierzy pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także polegających na spożywaniu alkoholu oraz posiadaniu, produkowaniu, dystrybucji lub używaniu narkotyków, w szczególności w obiektach organów wojskowych, jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania przejściowego jednostki wojskowej albo w trakcie wykonywania obowiązków służbowych,
e)
nieprawidłowości w stosunkach międzyludzkich, polegających na mobbingu, molestowaniu seksualnym, naruszeniu nietykalności cielesnej, godności osobistej lub honoru żołnierza oraz zasad dyscypliny wojskowej, w tym z udziałem lub wobec kobiet pełniących służbę wojskową,
f)
przypadków nieprzestrzegania przepisów w zakresie gospodarowania mieniem, sprzętem i infrastrukturą wojskową, a także popełniania czynów o charakterze korupcyjnym,
g)
przypadków nieprzestrzegania przepisów dotyczących organizacji i prowadzenia szkolenia (kształcenia) oraz realizacji zadań lub planów zasadniczych przedsięwzięć,
h)
przypadków naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;
i)
przejawów nieprzestrzegania przepisów dotyczących noszenia umundurowania, orderów, odznaczeń, odznak i oznak;
4)
wpływ dyscypliny żołnierzy na realizację zadań i funkcjonowanie ocenianej jednostki wojskowej (komórki wewnętrznej albo pododdziału), zwłaszcza pod kątem:
a)
zachowania zdolności i gotowości bojowej,
b)
integracji zespołów i morale żołnierzy,
c)
utrzymania sił i środków w wymaganym stanie i ukompletowaniu,
d)
zakresu i efektywności szkolenia,
e)
tworzenia pozytywnego wizerunku Sił Zbrojnych w kraju i poza jego granicami;
5)
rozliczenie realizacji zadań wyznaczonych podczas poprzednio prowadzonej oceny dyscypliny wojskowej;
6)
wykonywanie przez przełożonych obowiązków wynikających z art. 2 ust. 2 ustawy, stosownie do ich zakresu określonego w załączniku Nr 1 do decyzji;
7)
zasadnicze czynniki wpływające na dyscyplinę wojskową, niezależne od ocenianej struktury organizacyjnej.
§  4.
1.
Przy analizie i ocenie dyscypliny wojskowej uwzględnia się zwłaszcza wystąpienia organów: kontroli, porządkowych, ścigania oraz wymiaru sprawiedliwości, jak również ocenę tworzonych w jednostkach (komórkach) organizacyjnych warunków i wsparcia udzielanego tym organom w wykonywaniu przez nie zadań związanych z przeciwdziałaniem naruszeniom dyscypliny wojskowej i porządku wojskowego oraz prowadzeniem kontroli przestrzegania prawa.
2.
Na podstawie analizy lub oceny, dokonanej w zakresie, o którym mowa w § 3, należy:
1)
określić podporządkowanym strukturom organizacyjnym i osobom funkcyjnym zadania (zalecenia) do kształtowania dyscypliny wojskowej na kolejny okres podlegający ocenie (analizie);
2)
w razie potrzeby - zgłosić przełożonym wnioski i propozycje dotyczące wprowadzenia rozwiązań prawnych, organizacyjnych lub innych form i metod służących efektywniejszemu kształtowaniu dyscypliny wojskowej.
§  5.
1.
Analizy dyscypliny wojskowej w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej dokonuje się:
1)
w kompanii (równorzędnym pododdziale) - nie rzadziej niż raz w miesiącu z udziałem żołnierzy pododdziału, w ramach zajęć programowych z przedmiotu "Profilaktyka i dyscyplina wojskowa";
2)
w batalionie (równorzędnym pododdziale) oraz w komórce wewnętrznej bezpośrednio podległej dowódcy jednostki wojskowej (organizacyjnej), której podporządkowano inne struktury organizacyjne - w terminach ustalonych przez dowódców (szefów) tych pododdziałów (komórek), nie rzadziej niż za pierwsze półrocze i rok kalendarzowy w ramach rozliczenia problemowego z udziałem podporządkowanych dowódców (równorzędnych) i innych osób funkcyjnych uczestniczących w kształtowaniu dyscypliny wojskowej;
3)
od szczebla dowództwa jednostki wojskowej do szczebla, odpowiednio: dowództwa rodzaju Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej oraz w uczelniach, szkołach, centrach i ośrodkach szkolenia - na odrębnej odprawie, w ramach rozliczenia problemowego - za pierwsze półrocze i za rok kalendarzowy, w terminach ustalonych w rocznych planach zasadniczych przedsięwzięć;
4)
w polskim kontyngencie wojskowym (PKW) lub polskiej jednostce wojskowej (PJW) - w ramach rozliczenia problemowego w cyklu miesięcznym oraz za okres wykonywania przez daną zmianę PKW/PJW zadań poza granicami państwa;
5)
w Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej - w ramach rozliczenia problemowego, nie rzadziej niż za pierwsze półrocze i za rok kalendarzowy;
6)
w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego - na posiedzeniu Kolegium Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zgodnie z terminarzem posiedzeń, nie rzadziej niż za pierwsze półrocze i rok kalendarzowy.
2.
Oceny dyscypliny wojskowej w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej dokonuje się:
1)
od szczebla kompanii (równorzędnego) do szczebla, odpowiednio: dowództwa rodzaju Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej oraz w uczelniach, szkołach, centrach i ośrodkach szkolenia, zgodnie z zasadami i terminami określonymi w przepisach o planowaniu i rozliczaniu działalności bieżącej w Siłach Zbrojnych, w ramach:
a)
miesięcznych rozliczeń działalności bieżącej,
b)
odpraw: rozliczeniowo-koordynacyjnych, rozliczeniowo zadaniowych albo decyzyjnych.
3.
Analizy dyscypliny wojskowej, o której mowa w ust. 1, dokonuje się, w miarę możliwości z udziałem przełożonych dyscyplinarnych bezpośrednio podporządkowanych dowódcy jednostki wojskowej (organizacyjnej), szefa struktury wychowawczej oraz w zależności od potrzeb: psychologa jednostki wojskowej (konsultanta dowódcy lub koordynatora do spraw profilaktyki psychologicznej), wojskowego kuratora sądowego, kapelana wojskowego, pełnomocnika dowódcy do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektora bhp, mężów zaufania korpusów kadry zawodowej, pomocnika dowódcy do spraw podoficerów zawodowych oraz zaproszonych przedstawicieli sądownictwa, prokuratury, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej, obejmujących swoją właściwością jednostkę wojskową, a także z udziałem innych instytucji właściwych w sprawie przestrzegania prawa lub prowadzenia działalności profilaktycznej.
§  6.
1.
Niezależenie od zasad, trybu i terminów, określonych w § 4 i 5, każdy przełożony dyscyplinarny jest obowiązany do bieżącego analizowania i oceniania dyscypliny wojskowej podporządkowanych mu żołnierzy oraz podejmowania stosownych działań w zakresie jej kształtowania.
2.
W jednostkach wojskowych, w których pełni służbę wojskową poniżej 50 żołnierzy, analiz dyscypliny wojskowej można dokonywać w trybie określonym w § 5 ust. 1 pkt 5.
3.
Dyrektor Departamentu Kadr dokonuje analizy i oceny dyscypliny wojskowej żołnierzy pełniących (odbywających) służbę w podległej komórce organizacyjnej oraz w instytucjach cywilnych, a także żołnierzy pozostających w rezerwie kadrowej i dyspozycji Ministra Obrony Narodowej (Dyrektora Departamentu Kadr).
4.
Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Szef Wywiadu Wojskowego dokonują oceny dyscypliny podporządkowanych żołnierzy, odpowiednio w trybie określonym w § 5 ust. 1 pkt 5.
5.
Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci, rektorzy), o których mowa w ust. 2-4 oraz w § 5 ust. 1 pkt 3-6, ze względu na potrzebę utrzymania dyscypliny wojskowej lub ważne przedsięwzięcia służbowe mogą ustalić również inne okresy, tryb i formę analizy i oceny dyscypliny wojskowej.
6.
Za wyjątkiem analiz i ocen dokonywanych za rok kalendarzowy, w pozostałych okresach można, oprócz kompleksowej analizy (oceny) dyscypliny wojskowej, w ramach rozliczenia problemowego dokonywać również analiz (ocen) dominujących lub szczególnie rażących przejawów naruszania dyscypliny wojskowej.
7.
Dokonywanie okresowych analiz i ocen dyscypliny wojskowej na danym szczeblu dowodzenia (kierowania) powinno być poprzedzone analizowaniem i ocenianiem dyscypliny wojskowej odpowiednio w podległych jednostkach wojskowych (organizacyjnych) i pododdziałach (komórkach wewnętrznych).
8.
Z przeprowadzonych analiz dyscypliny wojskowej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4, sporządza się notatkę służbową albo protokół. W dokumentacji posiedzeń kolegialnych, odpraw rozliczeniowo-koordynacyjnych oraz odpraw decyzyjnych odpowiednio ujmuje się problematykę oceny dyscypliny wojskowej.
§  7.
1.
Kompleksowej oceny dyscypliny wojskowej dokonuje się:
1)
podczas dorocznej odprawy rozliczeniowej kierowniczej kadry Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych - w pierwszej połowie marca każdego roku, za poprzedni rok kalendarzowy;
2)
w ramach rozliczenia problemowego - na posiedzeniu Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej z udziałem Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, Naczelnego Prokuratora Wojskowego i Dyrektora Departamentu Sądów Wojskowych Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego, a także przedstawicieli ordynariatów duszpasterstw wojskowych, jak również Przewodniczącego Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych - raz w roku, w terminie do dnia 30 kwietnia, za poprzedni rok kalendarzowy.
2.
Kompleksowej analizy lub oceny wybranych problemów dyscypliny wojskowej można dokonywać również:
1)
na odrębnym posiedzeniu Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej;
2)
w ramach rozliczenia funkcjonalnego, prowadzonego przez Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, podczas odprawy rozliczeniowo-zadaniowej.
§  8.
Podstawą dokonywania analiz i ocen dyscypliny wojskowej, o których mowa w:
1)
§ 5 ust. 1 pkt 3 i 6 - są pisemne analizy dyscypliny wojskowej wraz z zestawieniami statystycznymi, sporządzane przez komórki wewnętrzne właściwe w sprawach wychowawczych lub inne wskazane komórki albo wyznaczone w rozkazie (decyzji) odpowiednio przygotowane osoby funkcyjne;
2)
§ 7:
a)
w ust. 1 pkt 1 - jest materiał omawiający problematykę dyscypliny wojskowej, opracowany w Departamencie Wychowania i Promocji Obronności,
b)
w ust. 1 pkt 2 i w ust. 2 - jest materiał analityczno-oceniający, opracowany odpowiednio w Departamencie Wychowania i Promocji Obronności, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji lub materiał Naczelnego Prokuratora Wojskowego, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej albo dyrektora (szefa) wskazanej komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej.

Rozdział  3

Zasady i tryb meldowania oraz sprawozdawczości w zakresie dyscypliny wojskowej

§  9.
1.
Dowódca jednostki wojskowej po powzięciu wiadomości o:
1)
wypadku lub naruszeniu dyscypliny wojskowej, o którym mowa w załączniku Nr 38 do rozporządzenia - składa niezwłocznie bezpośredniemu przełożonemu meldunek, według wzoru określonego w załączniku Nr 39 do rozporządzenia, którego treść przekazuje się kolejnym przełożonym za pośrednictwem służby dyżurnej lub dyżurnej służby operacyjnej, aż do Dyżurnej Służby Operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w trybie określonym dla meldunków dobowych tych służb;
2)
wypadku (zdarzeniu) wynikłym z rażącego naruszenia prawa przez żołnierza, będącym:
a)
przestępstwem, oraz o okolicznościach i skutkach jego popełnienia, na podstawie zawiadomienia organów ścigania o sposobie ukończenia śledztwa lub dochodzenia, zgodnie z art. 21 § 1 i art. 334 § 2 Kodeksu postępowania karnego,
b)
naruszeniem prawa o znamionach przestępstwa oraz o okolicznościach i skutkach jego popełnienia, za które żołnierz został prawomocnie ukarany, na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy,
c)
naruszeniem dyscypliny wojskowej, za które żołnierz został prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 24 pkt 5 i 7 ustawy

- składa meldunek, według wzoru określonego w załączniku Nr 44 do rozporządzenia, w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukończeniu postępowania przygotowawczego lub informacji o uprawomocnieniu się orzeczenia o ukaraniu żołnierza - bezpośredniemu i wyższym przełożonym oraz równolegle Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Sekretarzowi Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji (za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji Obronności);

3)
sposobie ukończenia postępowania karnego, uchyleniu albo zmianie prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego w stosunku do sprawcy, o którym mowa w pkt 2 - składa meldunek według wzoru określonego w załączniku Nr 2 do decyzji, w ciągu 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia (informacji) o ukończeniu postępowania, uchylenia albo zmiany orzeczenia;
4)
istotnej zmianie w sprawie będącej przedmiotem meldunków, o których mowa w pkt 2, potrzebie sprostowania błędów lub oczywistych pomyłek, a także w przypadku konieczności uzupełnienia uprzednio przesłanych w meldunku zasadniczych informacji - może przesłać meldunek uzupełniający, według wzoru określonego w załączniku Nr 2 do decyzji, w terminie 30 dni od dnia powzięcia tej wiadomości; meldunek ten może dotyczyć kilku spraw i żołnierzy jednocześnie, a także powinien zawierać informacje dotyczące rozkazu (decyzji) będącego konsekwencją orzeczenia karnego lub dyscyplinarnego, w sprawie personalnej, finansowej oraz cofnięcia żołnierzowi zawodowemu poświadczenia bezpieczeństwa o klauzuli wymaganej na danym stanowisku, a także niedopuszczenia do pełnienia służby na stanowisku albo do wykonywania prac zleconych, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową.
2.
Dla celów analitycznych i ewidencyjnych treść meldunków i informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz w § 11:
1)
Szef Dyżurnej Służby Operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - przekazuje Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności oraz Szefowi Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1;
2)
szefowie dyżurnych służb operacyjnych poszczególnych szczebli dowodzenia - przekazują komórkom wewnętrznym dowództw lub osobom funkcyjnym właściwym w sprawach dyscypliny wojskowej.
§  10.
1.
Jeżeli wypadek lub naruszenie dyscypliny, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, dotyczy:
1)
żołnierza oddelegowanego lub skierowanego do innej jednostki wojskowej albo poza granicę państwa - pisemny meldunek składa dowódca jednostki wojskowej (przełożony), w którego czasowym podporządkowaniu pozostawał żołnierz w chwili zaistnienia wypadku lub naruszenia dyscypliny wojskowej, a jeżeli wypadek lub naruszenie dyscypliny zaistniało w drodze do miejsca oddelegowania (skierowania) - meldunek pisemny składa dowódca jednostki wojskowej (przełożony), który żołnierza delegował (skierował);
2)
żołnierza pełniącego służbę w instytucji cywilnej lub przeniesionego do rezerwy kadrowej albo do dyspozycji - pisemny meldunek składa Dyrektor Departamentu Kadr. W przypadku skierowania tego żołnierza do wykonywania zadań poza dotychczasowym miejscem pełnienia służby - pisemny meldunek składa dowódca jednostki wojskowej, któremu podporządkowano żołnierza w okresie przebywania w rezerwie kadrowej albo w dyspozycji.
2.
Meldunki, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2-4, dotyczące żołnierza wykonującego zadania służbowe lub przebywającego poza jednostką wojskową, w której zajmuje stanowisko służbowe lub pełni (odbywa) służbę wojskową, składa dowódca jednostki wojskowej (przełożony), który otrzymał informację wymagającą złożenia takiego meldunku.
3.
Jeden egzemplarz meldunku, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 2-4, dowódca jednostki wojskowej (przełożony), wymieniony w ust. 2, przesyła również dowódcy jednostki wojskowej, w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe lub pełni albo odbywa służbę wojskową.
§  11.
1.
W razie zaistnienia wypadku lub naruszeniu dyscypliny wojskowej Służba Operacyjna Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, przekazuje niezwłocznie:
1)
Dyżurnej Służbie Operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
dyżurnej służbie operacyjnej rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz służbie operacyjnej lub dyżurnej w jednostce wojskowej, wchodzącej w skład niewymienionych w niniejszym punkcie struktur organizacyjnych, w której pełni służbę wojskową żołnierz będący podejrzanym o naruszenie prawa.

- informację o tym zdarzeniu, w zakresie określonym w załączniku Nr 39 do rozporządzenia.

2.
Dyżurne służby operacyjne: rodzaju Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz podporządkowane tym strukturom służby operacyjne lub dyżurne jednostek wojskowych, przekazują informacje o naruszeniu prawa przez żołnierza służbie dyżurnej jednostki wojskowej, w której ten żołnierz pełni (odbywa) służbę wojskową oraz służbie operacyjnej lub dyżurnej jednostki organizacyjnej nadrzędnej nad tą jednostką.
§  12.
1.
W jednostce wojskowej, dowództwach: związku taktycznego, korpusu, okręgu wojskowego, rodzaju Sił Zbrojnych, Dowództwie Operacyjnym Sił Zbrojnych, Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwie Garnizonu Warszawa, Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej oraz w Zarządzie Organizacji i Uzupełnień - P1, a także w Departamencie Wychowania i Promocji Obronności, prowadzi się w formie elektronicznej "Zestawienie wypadków (zdarzeń) wynikłych z naruszenia prawa przez żołnierzy", według wzoru określonego w załączniku Nr 40 do rozporządzenia, zwane dalej "Zestawieniem wypadków (zdarzeń)".
2.
Ewidencję meldunków, o których mowa w § 9 ust. 1, § 10 oraz w § 11, prowadzi się za rok kalendarzowy:
1)
w komórkach wewnętrznych dowództw, właściwych w sprawach dyscypliny wojskowej;
2)
w Departamencie Wychowania i Promocji Obronności.
3.
W przypadku otrzymania meldunku o sposobie ukończenia postępowania karnego, uchyleniu albo zmianie prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego, który zawiera informację o prawomocnym orzeczeniu o uniewinnieniu, prawomocnym orzeczeniu o bezwarunkowym umorzeniu postępowania karnego albo o uchyleniu prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego, wszelkie zapisy, dotyczące danej sprawy niezwłocznie podlegają zmianie albo usunięciu z ewidencji, o której mowa w ust. 2.
§  13.
1.
W celu przygotowania, na posiedzenie Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, materiału analityczno-oceniającego dotyczącego kompleksowej oceny dyscypliny wojskowej w resorcie obrony narodowej, sporządza się pisemne sprawozdania obejmujące ocenę dyscypliny wojskowej, zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w § 3 oraz sprawozdania statystyczne, o których mowa w § 16 ust. 1.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, za rok poprzedni, w terminie do ostatniego dnia lutego danego roku kalendarzowego, przesyłają Sekretarzowi Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji Obronności:
1)
dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia;
2)
Dowódca Garnizonu Warszawa, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej oraz rektorzy uczelni wojskowych;
3)
dyrektorzy (dowódcy) komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego bezpośrednio nadzorowanych;
4)
dyrektorzy (dowódcy) komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, podlegających bezpośrednio Sekretarzowi Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji;
5)
szefowie komórek i jednostek organizacyjnych podległych Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, z uwzględnieniem sprawozdań przesłanych przez dowódców jednostek wojskowych im podporządkowanych;
6)
dyrektorzy (dowódcy) komórek i jednostek organizacyjnych podlegających bezpośrednio podsekretarzom stanu, a także Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Obrony Narodowej.
3.
Dowódcy (równorzędni), wymienieni w ust. 2 pkt 1 i 2, przesyłają w terminie do dnia 15 sierpnia każdego roku kalendarzowego Sekretarzowi Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, sprawozdania statystyczne za pierwsze półrocze.
4.
Dowódcy (równorzędni) wymienieni w:
1)
ust. 2 pkt 1 i 5 oraz w ust. 3 - kopie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, przesyłają Szefowi Sztabu Generalnego poprzez Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1;
2)
ust. 2 pkt 6 - kopie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, przesyłają bezpośredniemu przełożonemu dyscyplinarnemu.
§  14.
1.
Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej sporządza, w zakresie swojego działania, za pierwsze półrocze i rok kalendarzowy, informacje wraz z danymi statystycznymi o wybranych wypadkach oraz przejawach naruszeń dyscypliny wojskowej w Siłach Zbrojnych z udziałem żołnierzy według korpusów kadry zawodowej i poszczególnych rodzajów pełnionej (odbywanej) służby wojskowej, w szczególności o:
1)
liczbie, przyczynach i okolicznościach wypadków z bronią i amunicją oraz technicznymi środkami bojowymi;
2)
liczbie umieszczonych w izbach zatrzymań:
a)
żołnierzy będących w stanie nietrzeźwości lub stanie odurzenia, na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy,
b)
żołnierzy i osób cywilnych zatrzymanych na podstawie innych ustaw, w tym będących w stanie nietrzeźwości lub odurzenia,
c)
żołnierzy wykonujących karę dyscyplinarną aresztu izolacyjnego,
d)
żołnierzy i osób cywilnych tymczasowo aresztowanych lub skazanych;
3)
poszukiwaniach zaginionych żołnierzy oraz żołnierzy samowolnie przebywających poza jednostką wojskową albo wyznaczonym miejscem przebywania;
4)
liczbie i przyczynach nałożonych na żołnierzy przez Żandarmerię Wojskową grzywien w drodze mandatów karnych - według wzoru zestawienia określonego w załączniku Nr 48 do rozporządzenia;
5)
liczbie porcji narkotyków stwierdzonych u żołnierzy, w tym na terenie jednostek wojskowych lub znajdującym się pod zarządem wojskowym;
6)
ukończonych postępowaniach przeciwko żołnierzom, związanych z zaborem lub nieuprawnionym posiadaniem broni, amunicji i innych technicznych środków bojowych;
7)
liczbie, przyczynach i okolicznościach wypadków oraz kolizji komunikacyjnych, a także ukończonych postępowaniach przeciwko żołnierzom o popełnienie przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym;
8)
ukończonych postępowaniach przeciwko żołnierzom o popełnienie przestępstw i wykroczeń na szkodę osób cywilnych i żołnierzy sił zbrojnych państw obcych oraz członków ich personelu cywilnego, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej przesyła informacje i dane, o których mowa w ust. 1, członkom Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej oraz do wiadomości Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefowi Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu, a także Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności - odpowiednio do okresów, wymienionych w ust. 1, w terminie do dnia 31 stycznia i dnia 31 lipca każdego roku.
§  15.
1.
W celu przygotowywania kompleksowej analizy i oceny dyscypliny wojskowej w resorcie obrony narodowej, o których mowa w § 7, Dyrektorowi Departamentu Wychowania i Promocji Obronności, przesyłają:
1)
dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) wymienieni w ust. § 13 ust. 2, w zakresie swojego działania - oceny konkretnych problemów oraz dane statystyczne, wskazane przez Departament Wychowania i Promocji Obronności;
2)
Dyrektor Departamentu Kontroli - zgromadzone w ramach działalności kontrolnej informacje, dane, oceny i wnioski dotyczące kształtowania dyscypliny wojskowej oraz przejawów naruszeń prawa i ich skutków;
3)
Przewodniczący Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Obrony Narodowej - informacje dotyczące sprawców naruszania zasad gospodarki finansowej oraz przepisów o zamówieniach publicznych i rachunkowości;
4)
Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych - informacje dotyczące wypadków żołnierzy oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
5)
Szef Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów - informacje dotyczące stanu bezpieczeństwa latania, na którego wpływ miało zachowanie personelu lotniczego;
6)
Dyrektor Biura Skarg i Wniosków - informacje o skargach, wnioskach i zażaleniach dotyczących dyscypliny wojskowej, w tym o nieprawidłowościach w stosunkach międzyludzkich;
7)
Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia - informacje dotyczące liczby żołnierzy uzależnionych od alkoholu oraz narkotyków.
2.
Dyrektor Departamentu Wychowania i Promocji Obronności może bezpośrednio występować do:
1)
Naczelnego Prokuratora Wojskowego - Zastępcy Prokuratora Generalnego - o przesłanie informacji dotyczących stanu przestępczości i wykroczeń w resorcie obrony narodowej;
2)
Dyrektora Departamentu Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury Generalnej - o udostępnienie informacji dotyczących żołnierzy objętych postępowaniami o popełnienie przestępstw i wykroczeń, analiz i wniosków w zakresie przeciwdziałania przestępczości pospolitej wśród żołnierzy;
3)
Dyrektora Departamentu Sądów Wojskowych i Dyrektora Departamentu Organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości - o udostępnienie informacji o orzeczeniach sądów wojskowych oraz sądów powszechnych wobec żołnierzy;
4)
innych instytucji i organów - o udostępnienie informacji niezbędnych do kształtowania i oceniania dyscypliny wojskowej.
§  16.
1.
Sprawozdania statystyczne obejmujące dane o dyscyplinie wojskowej zawierają zbiorcze zestawienia liczbowe:
1)
wyróżnień udzielonych żołnierzom i byłym żołnierzom;
2)
wyróżnień udzielonych pododdziałom, oddziałom i instytucjom wojskowym wraz z wykazem tych pododdziałów;
3)
sprawców wypadków (zdarzeń) wynikłych z popełnienia przewinień dyscyplinarnych przez żołnierzy;
4)
żołnierzy objętych karnymi albo dyscyplinarnymi środkami zapobiegawczymi oraz badaniami je poprzedzającymi;
5)
żołnierzy ukaranych dyscyplinarnie;
6)
żołnierzy w stosunku do których wykonano orzeczenia sądowe i dyscyplinarne.
2.
Sprawozdania statystyczne, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1 i 2 - sporządza się odpowiednio według wzoru określonego w załącznikach Nr 3 i 4 do decyzji;
2)
pkt 3-6 - sporządza się odpowiednio według wzoru określonego w załącznikach Nr 43, 45, 49 i 50 do rozporządzenia.
§  17.
1.
Przesyłanie, gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących dyscypliny żołnierzy, określonych w meldunkach i informacjach, a także sprawozdaniach statystycznych, określonych niniejszą decyzją, może się odbywać również w formie elektronicznej, w użytkowanej w resorcie obrony narodowej sieci teleinformatycznej, z zachowaniem zasad ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych.
2.
Dokumenty stosowane w ewidencji dyscyplinarnej prowadzi się, w tym również w formie elektronicznej, oraz przechowuje na zasadach i przez okres określony w § 29-32 i § 33 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia, a następnie brakuje zgodnie z zasadami archiwizacji dokumentów i materiałów obowiązującymi w resorcie obrony narodowej.
§  18.
1.
W celu rzetelnego przygotowywania analiz i dokonywania ocen stanu i tendencji występujących w dyscyplinie wojskowej, określonych w niniejszej decyzji - raz w miesiącu oraz odpowiednio za pierwsze półrocze oraz rok kalendarzowy - Sekretarz Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych im podległych, właściwych w sprawach dyscypliny wojskowej, a także dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej wykorzystują otrzymywane od właściwych wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury:
1)
wykazy postępowań karnych prowadzonych wobec żołnierzy (nie zawierające danych osobowych);
2)
zbiorcze zestawienia liczbowe żołnierzy, wobec których zakończono postępowanie prokuratorskie lub sądowe w sprawach karnych lub karno-skarbowych;
3)
opracowania analityczne dotyczące wybranych przejawów przestępczości, jak też zalecanych działań zapobiegawczych oraz stosowania wojskowych przepisów dyscyplinarnych;
4)
wyniki kontroli i nadzoru w zakresie przestrzegania prawa i prawidłowości stosowania wojskowych przepisów dyscyplinarnych.
2.
Dane statystyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, powinny w szczególności uwzględniać:
1)
rodzaj, czas, miejsce, okoliczności i skutki naruszania prawa przez żołnierzy;
2)
podział na kategorie przestępstw (przestępstw skarbowych) oraz wykroczeń (wykroczeń skarbowych);
3)
wyodrębnienie czynów związanych z:
a)
użyciem alkoholu lub narkotyków,
b)
łamaniem zasad w stosunkach międzyludzkich (naruszeniem zasad godności i honoru żołnierza, mobbingiem, "falą", molestowaniem seksualnym),
c)
korupcją,
d)
naruszaniem przepisów dotyczących szkolenia, obsługi sprzętu, posługiwania się bronią, pełnienia służb dyżurnych;
4)
datę i sposób zakończenia postępowania w tych sprawach;
5)
podział na korpusy kadry zawodowej i pozostałych żołnierzy według rodzajów pełnionej (odbywanej) służby wojskowej oraz żołnierzy wykonujących zadania poza granicami państwa, z uwzględnieniem jednostek wojskowych i nadrzędnych struktur dowodzenia (kierowania), w których służbę wojskową pełnią (odbywają) ci żołnierze.
3.
Niezależnie od przekazywania danych, o których mowa w ust. 1, właściwe wojskowe jednostki organizacyjne prokuratury współdziałają z Sekretarzem Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji, Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dyrektorami (szefami) komórek organizacyjnych im podległych, właściwych w sprawach dyscypliny wojskowej, a także dowódcami (dyrektorami, szefami, komendantami) jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej w zakresie kształtowania świadomości prawnej żołnierzy i pracowników wojska, zapobiegania przestępczości oraz umacniania dyscypliny wojskowej.
4.
Właściwymi wojskowymi jednostkami organizacyjnymi prokuratury, o którym mowa w ust. 1 i 3, są w odniesieniu do:
1)
Sekretarza Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych im podległych właściwych w sprawach dyscypliny wojskowej - Naczelna Prokuratura Wojskowa;
2)
Dowódcy Wojsk Lądowych, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Dowódcy Operacyjnego Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia - Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie;
3)
Dowódcy Sił Powietrznych, Dowódcy Marynarki Wojennej, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, dowódców okręgów wojskowych, Dowódcy Korpusu Wielonarodowego Północ-Wschód - Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu;
4)
Dowódcy 2 Korpusu Zmechanizowanego, dowódców związków taktycznych, rektorów uczelni wojskowych i komendantów szkół, centrów i ośrodków szkolenia oraz dowódców jednostek wojskowych, dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (z wyłączeniem komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1) - wojskowe prokuratury garnizonowe, określone w § 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie tworzenia, znoszenia oraz ustalenia siedzib i terytorialnego zakresu działania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz. U. Nr 159, poz. 1048, z późn. zm.)1.

Rozdział  4

Postanowienia przejściowe

§  19.
1.
Skreślenie z ewidencji meldunku, o którym mowa w § 10 ust. 3 decyzji Nr 101/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2007 r. w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 72 oraz z 2008 r. Nr 7, poz. 82), wymaga przesłania meldunku o sposobie ukończenia postępowania karnego, uchyleniu albo zmianie prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego, stanowiącego o prawomocnym orzeczeniu o uniewinnieniu albo o prawomocnym orzeczeniu o bezwarunkowym umorzeniu postępowania karnego albo o uchyleniu prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego, według wzoru określonego w załączniku Nr 2 do decyzji.
2.
"Rejestry wypadków, przestępstw i wykroczeń" sporządzone, na podstawie § 12 ust. 1 decyzji, o której mowa w ust. 1, w formie:
1)
papierowej - można prowadzić nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2010 r. umieszczając w nich dane określone w "Zestawieniu wypadków (zdarzeń) ";
2)
elektronicznej - należy zastąpić do dnia 1 października 2010 r. prowadzonym w tej samej formie "Zestawieniem wypadków (zdarzeń)", a dane w nim zawarte umieścić w tym zestawieniu.
3.
Ewidencję meldunków, sporządzaną na podstawie § 12 ust. 2 decyzji, o której mowa w ust. 1, prowadzi się po wejściu w życie niniejszej decyzji na zasadach w niej określonych, uwzględniając dotychczas zgromadzone dane.
§  20.
Tryb sporządzania i terminy przesyłania pisemnych ocen dyscypliny oraz sprawozdań statystycznych przez bezpośrednio podległych im dowódców (równorzędnych) określą w swoich rozkazach (decyzjach), nie później niż z dniem:
1)
31 października 2010 r. - dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Dowódca Garnizonu Warszawa oraz Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;
2)
30 listopada 2010 r. - dowódcy związków taktycznych;
3)
31 grudnia 2010 r. - dowódcy jednostek wojskowych.
§  21.
W przypadku rozformowania jednostki wojskowej albo likwidacji instytucji cywilnej zadania określone w niniejszej decyzji wykonuje jednostka wojskowa albo instytucja cywilna, przejmująca jej zadania i funkcje, a w przypadku braku następcy prawnego - jednostka albo instytucja wskazana w dokumencie dotyczącym rozformowania lub likwidacji.

Rozdział  5

Postanowienia końcowe

§  22.
Tracą moc:
1)
decyzja Nr 101/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2007 r. w sprawie oceniania dyscypliny wojskowej (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 72 oraz z 2008 r. Nr 7, poz. 82);
2)
decyzja Nr 102/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 kwietnia 2009 r. w sprawie współdziałania dowódców jednostek wojskowych z prokuratorami wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury w umacnianiu dyscypliny wojskowej (Dz. Urz. MON Nr 7, poz. 81).
§  23.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.
______

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 142, poz. 1192, z 2004 r. Nr 20, poz. 182 oraz z 2009 r. Nr 104, poz. 865.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

PODLEGAJĄCE OCENIE OBOWIĄZKI DYSCYPLINARNE PRZEŁOŻONEGO

Ocenę wykonywania przez przełożonego obowiązków, wynikających z art. 2 ust. 2 ustawy, prowadzi się na każdym szczeblu dowodzenia i kierowania, uwzględniając w niej odpowiednio do kompetencyjnego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku służbowym:
1)
działania profilaktyczno-wychowawcze służące zapobieganiu wypadkom z udziałem żołnierzy, obejmujące:
a)
dokładność rozpoznawania i trafność prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa żołnierzy,
b)
pracę profilaktyczną i wychowawczą w zapobieganiu wypadkom z udziałem żołnierzy na terenie będącym pod zarządem wojskowym i w związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi,
c)
działalność profilaktyczną w zapobieganiu wypadkom z udziałem żołnierzy w innych miejscach, niż określone w lit. b i okolicznościach, szczególnie zagrażających życiu i zdrowiu,
d)
związek między zaistniałymi wypadkami a warunkami, poziomem i zakresem działań zapobiegawczych wypadkom z udziałem żołnierzy;
2)
tworzenie i utrzymywanie warunków do wyróżniania żołnierzy, obejmujące w szczególności:
a)
dbałość o sprawiedliwe ocenianie dokonań i wysiłku podwładnych oraz wykorzystywanie wyróżnień jako czynnika motywacyjnego,
b)
dokonywanie analiz stosowania wyróżnień i inspirowanie do korzystania z posiadanych uprawnień do wyróżniania,
c)
sprawowanie nadzoru nad rozpatrywaniem wniosków dotyczących wyróżniania żołnierzy,
d)
zapewnienie podporządkowanym strukturom lub osobom funkcyjnym niezbędnych środków finansowych i rzeczowych w celu stosowania wyróżnień,
e)
przestrzeganie podczas realizacji wyróżnień, obowiązujących terminów i zasad oraz postanowień przełożonych, zawartych w rozkazach lub decyzjach o wyróżnieniu,
f)
sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem ewidencji wyróżnień;
3)
tworzenie i utrzymanie warunków do przestrzegania dyscypliny wojskowej, obejmujące w szczególności:
a)
upowszechnianie i egzekwowanie znajomości przepisów prawa dotyczących dyscypliny wojskowej,
b)
przestrzeganie wolności, praw człowieka i obywatela oraz uprawnień żołnierskich, wnikliwe i obiektywne rozpatrywanie skarg, wniosków, zażaleń oraz innych spraw dotyczących żołnierzy,
c)
przestrzeganie zasady praworządności, kulturę dowodzenia, właściwy przykład osobisty, kształtowanie dobrej atmosfery służby i pracy,
d)
utrzymanie planowego rytmu i wysokiej jakości szkolenia oraz funkcjonowania jednostek wojskowych (organizacyjnych) i pododdziałów (komórek wewnętrznych),
e)
zapewnianie niezbędnych sił i środków do realizacji zadań,
f)
stawianie wysokich wymagań wobec podwładnych, prowadzenie działalności kontrolnej i sprawowanie nadzoru służbowego nad stosowaniem przepisów dyscyplinarnych,
g)
przygotowanie i wyposażenie służby wewnętrznej i garnizonowej do utrzymania dyscypliny wojskowej oraz pełnienia funkcji wojskowych organów porządkowych,
h)
znajomość morale żołnierzy oraz kształtowanie czynników wpływających na morale poprzez rozwiązywanie problemów społecznych, wychowawczych, socjalnych i bytowych żołnierzy,
i)
kierowanie kształtowaniem dyscypliny wojskowej oraz udział podległych osób funkcyjnych w utrzymaniu dyscypliny wojskowej,
j)
zapewnianie możliwości sprawnego funcjonowania rzeczników dyscyplinarnych, ławników i kuratorów sądowych, a także przełożonych sprawujących dozór sądowy, współdziałanie z organami przedstawicielskimi kadry zawodowej oraz organizacjami społecznymi działającymi w środowisku wojskowym w procesie umacniania dyscypliny wojskowej,
k)
współdziałanie z jednostkami Żandarmerii Wojskowej, prokuraturą i sądownictwem w kształtowaniu dyscypliny wojskowej żołnierzy,
l)
dbałość o dobór i przygotowanie kadry na stanowiska wychowawcze pod kątem wiedzy i umiejętności kształtowania zdyscyplinowanych postaw żołnierskich,
m)
znajomość problemów związanych z patologiami społecznymi występującymi w środowiskach żołnierskich oraz podejmowane działania profilaktyczne,
n)
upowszechnianie i egzekwowanie znajomości przepisów dotyczących noszenia umundurowania, orderów, odznaczeń, odznak i oznak,
o)
terminowość, rzetelność i zgodność z nakazanym zakresem i trybem dokonywania ocen przestrzegania dyscypliny wojskowej podporządkowanych żołnierzy oraz meldowania i sprawozdawczości w zakresie dyscypliny wojskowej;
4)
reagowanie na zachowania żołnierzy naruszające dyscyplinę wojskową, obejmujące w szczególności:
a)
postępowanie przełożonego wojskowego oraz przełożonego dyscyplinarnego w związku z naruszeniem dyscypliny wojskowej przez żołnierzy, w szczególności ujęcie sprawcy przestępstwa, zawiadomienie o przestępstwie albo wykroczeniu ściganym z urzędu, a także zabezpieczenie przed zniszczeniem śladów przestępstw, wykroczeń albo przewinień oraz przedmiotów mogących stanowić dowód w sprawie do czasu przybycia na miejsce zdarzenia organów ścigania (przełożonego dyscyplinarnego),
b)
prawidłowość stosowania dyscyplinarnych środków zapobiegawczych,
c)
przestrzeganie zasad, trybu i terminów w postępowaniu dyscyplinarnym,
d)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem kar i środków dyscyplinarnych,
e)
wykonywanie obowiązków i korzystanie z uprawnień przez przełożonego wojskowego oraz dowódcę jednostki wojskowej wynikających z udziału w postępowaniu karnym i w sprawach o wykroczenia, prowadzonych przeciwko podporządkowanym żołnierzom, w tym w ściganiu sprawców przestępstw na wniosek albo sprawców wykroczeń na zadanie dowódcy jednostki wojskowej (kierownika instytucji cywilnej),
f)
użycie wojskowych organów porządkowych,
g)
wykonywanie orzeczeń sądowych, postanowień organów prokuratury oraz orzeczeń dyscyplinarnych,
h)
prowadzenie i przechowywanie dokumentacji dyscyplinarnej oraz dokumentów stosowanych w ewidencji dyscyplinarnej, a także likwidację skutków uchylonych lub zmienionych prawomocnych orzeczeń dyscyplinarnych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

MELDUNEK

o sposobie ukończeniu postępowania karnego*) uchyleniu*), zmianie*) prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego*)

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WZÓR

ZESTAWIENIE LICZBOWE WYRÓŻNIEŃ UDZIELONYCH ŻOŁNIERZOM I BYŁYM ŻOŁNIERZOM

w .........................................................................................................................................

(jednostka wojskowa - komórka, jednostka organizacyjna1 lub jednostka nadrzędna, rodzaj Sił Zbrojnych i wyższa struktura organizacyjna)

w okresie od ................... do ...................

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

WZÓR

ZESTAWIENIE LICZBOWE WYRÓŻNIEŃ UDZIELONYCH PODODDZIAŁOM, ODDZIAŁOM I INSTYTUCJOM WOJSKOWYM

w ..........................................................................................................................................

(jednostka wojskowa - jednostka organizacyjna lub jednostka nadrzędna, rodzaj Sił Zbrojnych i wyższa struktura organizacyjna)

w okresie od ............... do ..............

grafika