1) nadanie projektowi pt. "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce" statusu wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych LP, 2) konkretyzacja niektórych ustaleń zawartych w decyzji w sprawie realizacji projektu pt. "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce", zwanego dalej Projektem, 3) ustalenie podziału obowiązków pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP w realizacji Projektu.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.7.103

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 czerwca 2017 r.

DECYZJA Nr 143
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 9 czerwca 2017 r.
w sprawie: 1) nadania projektowi pt. "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce" statusu wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych LP, 2) konkretyzacji niektórych ustaleń zawartych w Decyzji nr 13 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie realizacji projektu pt. "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce", zwanego dalej Projektem, 3) ustalenia podziału obowiązków pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP w realizacji Projektu

Aneks nr 1

do Porozumienia z dnia 9 czerwca 2017 r.

ZP.L.0210.1.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1  - w wykonywaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z obowiązku inicjowania, organizowania i koordynowania przez ten organ kierowniczy LP działań na rzecz szeroko rozumianego rozwoju leśnictwa (art. 33 ust. 3 pkt 3) 2 , mając na względzie, że:

1) ochrona środowiska, a więc i przyrody, stanowi, wynikający z Konstytucji RP, obowiązek Państwa;

2) jednym z przejawów uprawnionego obszaru działalności Lasów Państwowych jest wspomaganie administracji publicznej;

3) na mocy Decyzji nr 13 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 19 stycznia 2017 r., w wykonywaniu wspomagania przez LP administracji publicznej w wypełnianiu przez nią obowiązku ochrony przyrody, została formalnie rozpoczęta realizacja projektu pt. "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000", zwanego dalej w niniejszej decyzji Projektem;

4) z przedmiotowej decyzji nr 13, po dokonaniu praktycznej interpretacji zapisów w niej zawartych, wynika, iż:

a) Projekt będzie realizowany od 18 stycznia 2017 r. do 30 czerwca 2020 r., z wykorzystaniem do tego środków:

– pochodzących z budżetu UE (Program LIFE),

– Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

– związanych z funduszem leśnym,

– wkładu własnego Komitetu Ochrony Orłów,

b) głównym celem Projektu jest ochrona populacji rybołowa w Polsce jako jednego z najrzadszych u nas gatunków ptaków szponiastych,

c) cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

– dokonanie identyfikacji stanowisk rybołowów w Polsce w granicach obszarów Natura 2000,

– doprowadzenie do powstania zamiejscowej rozproszonej terytorialnie struktury organizacyjnej, składającej się z opiekunów gniazd i stanowisk rybołowa,

– uruchomienie i gromadzenie wiedzy w ramach monitoringu satelitarnego rybołowa,

– utworzenie lub/oraz odtworzenie stanowisk rybołowów poprzez budowę nowych gniazd nadrzewnych oraz sadowienie platform na słupach wysokiego napięcia,

– zwiększenie bazy żerowej dla rybołowów,

– doprowadzenie do wzrostu wiedzy ekologicznej u osób kierujących podmiotami prowadzącymi gospodarkę rybacką na jeziorach i stawach, a także u osób będących pracownikami tych podmiotów,

– organizowanie konferencji międzynarodowych i warsztatów adresowanych głównie do ekspertów dla krzewienia wiedzy o najlepszych praktykach ochrony rybołowów,

d) w realizacji Projektu moc obowiązującą mają procedury i zasady określone w umowie zawartej pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych a Komisją Europejską w dniu 3 sierpnia 2016 r. oraz w umowie zawartej pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, i Gospodarki Wodnej w dniu 28 lipca 2016 r.;

5) na mocy Decyzji nr 80 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 10 marca 2017 roku został utworzony Zespół ds. Projektu LIFE, funkcjonalnie podporządkowany Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych, wchodzący w skład Wydziału Ochrony Przyrody DGLP;

6) w ww. Decyzji nr 80 określono, że Zespół ds. Projektu LIFE ma zajmować się nadzorem i koordynacją całości działań przewidzianych do wykonania w ramach Projektu;

7) z przepisu art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach wynika, że w wypełnianiu obowiązku kierowania Lasami Państwowymi Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ma możność organizowania wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

8) z przepisu art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy o lasach wynika, że wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych mogą być finansowane z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, w wykonaniu uprawnienia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wynikającego z art. 56 ust. 2 tej ustawy -

- postanawiam, co następuje:

§  1. 
1. 
Projektowi, w tej części, jaka przypada Lasom Państwowych, nadaję formę wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych - poza gospodarką leśną.
2. 
Mając na względzie, że zgodnie art. 57 ust. 1 pkt 5 za środki związane z funduszem leśnym powinny być uznawane środki z realizacji dotacji budżetowych innych aniżeli dotacje, o których mowa w art. 54 ustawy o lasach - ustalam, że środki z budżetu UE oraz z budżetu NFOŚiGW przeznaczane na finansowanie Projektu będą wpływać na wydzielony rachunek bankowy funduszu leśnego.
3. 
Środki, o których mowa w ust. 2 (w tej części, w jakiej nie będą przekazywane do Komitetu Ochrony Orłów jako Współbeneficjenta Projektu), oraz środki związane z funduszem leśnym (stanowiące wkład własny LP do Projektu) będą przeznaczane na finansowanie wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.
§  2. 
1. 
Mając na względzie, że realizacja jakichkolwiek projektów, bez względu na źródło ich finansowania, nie może wykraczać poza obszar uprawnionej działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - ustalam, że z punktu widzenia obowiązków przypadających Lasom Państwowym (w realizacji misji tego przedsiębiorcy) działania składające się Projekt należy klasyfikować odpowiednio jako:
1)
wspomaganie lub wyręczanie administracji publicznej:
a)
w wykonywaniu i zapewnianiu przez państwo ochrony środowiska, a ściśle - ochrony przyrody,
b)
w edukacji przyrodniczej społeczeństwa,
c)
w gromadzeniu makroskalowej wiedzy o zasobach przyrodniczych kraju,
d)
w zapewnianiu ładu kooperacyjnego prowadzonej działalności wytwórczej na terytorium RP,
e)
w rozprzestrzenianiu w ramach Wspólnoty i w ramach społeczności międzynarodowej wiedzy o najlepszych praktykach dotyczących ochrony rybołowa jako gatunku znajdującego się obecnie w wielu krajach w regresie;
2)
realizowanie (w ramach gospodarki leśnej i w ramach wypełniania zadań Projektu przez Komitet Ochrony Orłów oraz w formie klubowego korzystania z zasobów leśnych) pozaprodukcyjnej funkcji lasu jako miejsca służącego do zaspokajania ludzkich pasji i zainteresowań;
3)
prowadzenie miękkiej działalności rozwojowej poprzez kształtowanie wizerunku LP jako podmiotu szczególnie dbającego o ochronę przyrody ojczystej oraz poprawę zdolności funkcjonalnej LP;
4)
kształtowanie stanu posiadania poprzez ponoszenie nakładów w obcych środkach trwałych, polegających na zarybianiu naturalnych i sztucznych zbiorników wodnych wytypowanych jako miejsca stanowiące potencjalną bazę żerową dla rybołowów.
2. 
Działania, o których mowa w ust. 1, należy co do zasady traktować jako pozostające w sposób naturalny w ścisłej integracji poziomej, dążąc do tego, aby zjawisko takie miało w rzeczywistości miejsce. Stwierdzenie zdania poprzedzającego oznacza, że np. realizowanie pozaprodukcyjnej funkcji lasu, o której mowa w ust. 1 pkt 2, należy traktować - zgodnie ze stanem faktycznym - jako jednoczesne, tj. jako pozostające w zintegrowaniu poziomym z tym realizowaniem (zapewnianie ładu kooperacyjnego prowadzonej w Polsce działalności wytwórczej poprzez doprowadzenia do skoordynowanej i uzupełniającej się współpracy Lasów Państwowych z Komitetem Ochrony Orłów).
3. 
Produktem podstawowym z realizacji wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, o którym mowa w § 1 ust. 1, powinna być poprawa stanu liczebnego rybołowa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3. 
1. 
Mając na względzie, że w Projekcie przewidziano utworzenie tzw. "sieci opiekunów gniazd i stanowisk" - w dążeniu do jej umieszczenia w ramach obowiązującego w LP porządku prawnego sieć tę uznaje się za zespół doradczy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, składający się z członków (opiekunów), do wypełnienia funkcji których zostaną zaproszeni wolontariusze.
2. 
Zespół ds. Projektu LIFE zobowiązuje się do dokonania wyboru w trybie operacyjnym, według postępowania przez siebie obranego, kandydatów do objęcia funkcji opiekunów gniazd i stanowisk.
3. 
Osoby, wypełniające funkcje opiekunów gniazd i stanowisk, działają na podstawie stosunku organizacyjno-prawnego, zawieranego z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych poprzez wręczenie im ze skutkiem pozytywnym zaproszenia do funkcjonowania w ramach przedmiotowej sieci.
§  4. 
1. 
Mając na względzie, że:
1)
zgodnie z polskim porządkiem prawnym ryby i inne organizmy żyjące w wodach stanowią, do czasu ich pozyskania w charakterze pożytków naturalnych, część składową wód,
2)
powierzchnia ziemska pokryta wodami stanowi wraz z tymi wodami nieruchomości gruntowe,
3)
wody znajdujące się w obiektach sztucznie wytworzonych stanowią część składową urządzeń (budowli) wodnych -

- Projekcie, w kształtowaniu bazy żerowej rybołowów, przewidziano zarybienie naturalnych lub sztucznych zbiorników wodnych, będących we władaniu podmiotów trzecich;

4)
nieruchomości gruntowe oraz urządzenia wodne stanowią środki trwałe, więc działalność Lasów Państwowych polegającą na kształtowaniu rybostanu w ww. zbiornikach naturalnych i sztucznych należy uznawać za ponoszenie nakładów w obcych środkach trwałych, zaś z punktu widzenia uprawnionego obszaru działalności LP - za działalność wspomagania przez administrację publiczną w wypełnianiu przez nią obowiązku ochrony przyrody, realizowanego metodami "twardej" działalności rozwojowej.
2. 
Komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. porad prawnych zobowiązuję do wydania opinii prawnej, czy zarybianie, o którym mowa w ust. 1, nie kwalifikuje się do uznawania za pomoc publiczną.
§  5. 
W dążeniu do zachowania ładu wewnątrzinstytucjonalnego w LP oraz mając na względzie, że Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe współtworzą jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, legitymowane suwerennym obszarem działań, które w wielu przypadkach, jak choćby w przypadku działań dotyczących czynnej ochrony przyrody, nie mogą być alokowane np. z nadleśnictwa do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - w formie Tab. 1, stanowiącej integralną część niniejszej decyzji, ustalam podział zadań, jakie w realizacji Projektu przypadają Beneficjentowi Koordynującemu.
§  6. 
1. 
W realizacji Projektu za Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych oświadczenia woli wobec podmiotów trzecich składa reprezentujący ją Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
2. 
Wyżej wymienione oświadczenia woli, zawarte w Porozumieniu, którego częścią składową jest niniejsza decyzja, o ile wywołują skutek w odniesieniu do nadleśnictw jako podmiotów uczestniczących w realizacji Projektu, wymagają potwierdzenia w odrębnych porozumieniach, o których mowa w § 1 pkt 4 lit. a tegoż Porozumienia.
§  7. 
W swoim działaniu:
1)
Zespół ds. Projektu LIFE oddziałuje władczo na struktury organizacyjne Lasów Państwowych oraz na podmioty zewnętrzne za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych,
2)
współpracuje w koniecznym zakresie z innymi właściwymi komórkami organizacyjnymi DGLP.
§  8. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

Tab. 1. Podział zadań w Lasach Państwowych w realizacji Projektu pt.: "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce"

Jednostka organizacyjna LPKomórka, inna struktura organizacyjna lub stanowisko pracy w ramach jednostki organizacyjnej LPDziałalność bezpośrednio wytwórczaDziałalność pomocnicza na rzecz działań bezpośrednio wytwórczych składających się na realizację Projektu
wspomaganie administracji publicznejprowadzenie gospodarki leśnej poprzez realizowanie pozaprodukcyjnej funkcji lasu jako miejsca zaspokajania swoich pasji w ramach klubowego korzystania z zasobów leśnychmiękka działalność rozwojowa
gromadzenie wiedzy przyrodniczejczynna ochrona przyrody realizowana metodami twardej działalności rozwojowejedukacja przyrodnicza społeczeństwazapewnienie ładu kooperacyjnego prowadzenia działalności wytwórczej na terytorium RPpropagowanie wiedzy o najlepszych praktykach w ochronie rybołowa
Dyrekcja

Generalna Lasów Państwowych

Zespół

ds. Projektu LIFE (wchodzący w skład Wydziału Ochrony Przyrody DGLP)

Bezpośredni udział w identyfikowaniu stanowisk rybołowów wraz z oceną ich biotopów (łącznie z oceną bazy żerowej)Edukacyjne oddziaływanie na kierujących i pracowników podmiotów zarządzających naturalnymi i sztucznymi zbiornikami wodnymi stanowiącymi potencjalną bazę żerową dla rybołowówBieżąca współpraca z Komitetem Ochrony OrłówZorganizowanie konferencji międzynarodowych oraz warsztatów dla ekspertów w celu zwiększania wiedzy o najlepszych praktykach dotyczących ochrony rybołowówPoprawa funkcjonalności

Lasów

Państwowych poprzez utworzenie sieci opiekunów społecznych gniazd i stanowisk

Ustalenie w postępowaniu zamówieniowym podmiotów, mających być dostawcami, wykonawcami oraz usługodawcami DGLP

(we współpracy z Zespołem Zamówień Publicznych DGLP)

Prowadzenie monitoringu satelitarnego rybołowówDoprowadzenie do uruchomienia monitoringu satelitarnego rybołowówProwadzenie działań w zakresie bieżącego organizowania, planowania, kontrolingu i innej działalności analitycznej, kontroli funkcjonalnej oraz kontroli na potrzeby realizacji Projektu
Prowadzenie ewidencji ponoszonych wydatków; sporządzanie wniosków o płatność
Sporządzanie raportów okresowych i zestawień na potrzeby KE

i NFOŚiGW

Przygotowywanie i udział

w spotkaniach monitorujących przebieg Projektu

Rozproszona terytorialnie struktura organizacyjna składająca się z ogniw, zwanych opiekunami stanowisk i gniazd rybołowaProwadzenie ciągłych obserwacji rybołowów z kolportażem ich wyników do Zespołu ds. LIFE
Regionalne dyrekcje Lasów PaństwowychWłaściwe komórki lub stanowiska pracyUdzielanie pomocy nadleśnictwom oraz wszelka inna działalność pomocnicza na rzecz Projektu
NadleśnictwaCzynna ochrona przyrody realizowana metodami twardej działalności rozwojowej, polegającej na budowie gniazd (platform) nadrzewnych lub sadowionych na słupach energetycznych (w tym metodami ponoszenia nakładów w obcych środkach trwałych)Udostępniane Komitetowi Ochrony Orłów terenów leśnych w ramach klubowego korzystania przez ten podmiot z efektów pozaprodukcyjnej funkcji lasu jako miejsca zaspokajania swoich pasji oraz dążeńUłożenie relacji pomiędzy nadleśnictwem a Komitetem Ochrony Orłów poprzez spisanie pomiędzy tymi podmiotami stosowanych porozumień
Czynna ochrona przyrody realizowana metodami twardej działalności rozwojowej polegającej na zarybianiu naturalnych

i sztucznych zbiorników wodnych

Wszelka inna działalność pomocnicza
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych jest obowiązany inicjować, organizować oraz koordynować przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, dalszej racjonalizacji gospodarki leśnej oraz na rzecz rozwoju leśnictwa.