"Tymczasowe zasady sprawdzania zdatności statków powietrznych budowanych w pojedynczych egzemplarzach".
Dz.Urz.ULC.2005.7.27
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 lipca 2005 r.
w sprawie "Tymczasowych zasad sprawdzania zdatności statków powietrznych budowanych w pojedynczych egzemplarzach"
ZAŁĄCZNIK
TYMCZASOWE ZASADY SPRAWDZANIA ZDATNOŚCI STATKÓW POWIETRZNYCH BUDOWANYCH W POJEDYNCZYCH EGZEMPLARZACH
TYMCZASOWE ZASADY SPRAWDZANIA ZDATNOŚCI STATKÓW POWIETRZNYCH BUDOWANYCH W POJEDYNCZYCH EGZEMPLARZACH
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2.
Wymagania dla statków powietrznych kategorii specjalnej
Wymagania dla statków powietrznych kategorii specjalnej
- ścianę ogniową i elementy izolujące zespół napędowy od pozostałej konstrukcji,
- prędkościomierz,
- wysokościomierz,
- busolę magnetyczną,
- obrotomierz,
- wskaźnik ciśnienia i temperatury oleju (dla silników ze smarowaniem obiegowym),
- wskaźnik ilości paliwa dla każdego zbiornika (jeżeli kontrola ilości paliwa jest możliwa wyłącznie na ziemi, to musi być ustalony odpowiedni równoważny sposób informacji),
- wskaźnik ilości oleju,
- wskaźnik temperatury głowic dla silników chłodzonych powietrzem (o ile konieczność zabudowy wskaźników wynika z rozwiązań konstrukcyjnych lub z próby chłodzenia);
Uwagi:
1. W przypadku szybowców wyposażonych w silniki przeznaczone wyłącznie do przeprowadzania startów ograniczenie zakresu wymaganych przyrządów kontroli pracy silnika powinno być każdorazowo uzgodnione z Prezesem Urzędu.
2. W przypadku płatowców bezkabinowych lub o ograniczonym czasie trwania lotu, zakres wymaganego wyposażenia może być ograniczony i wymaga każdorazowego uzgodnienia z Prezesem Urzędu.
- prędkościomierz,
- wysokościomierz;
Uwagi:
1. O ile silnik nieposiadający certyfikatu typu lub zatwierdzenia według CS-22, Podczęść H "Silniki" ma być dopuszczony do użytku na konkretnym płatowcu w oparciu o wyniki prób w locie, należy w ramach prób 75-godzinnych przeprowadzić 50-godzinną próbę silnika obejmującą:
- 100 startów,
- 10 lotów trwających ponad 1 godzinę każdy,
- 60 lotów do wysokości co najmniej 600 m, w trakcie których moc startowa musi być rozwijana nie krócej niż 5 minut.
Program próby silnika powinien określać ilość lotów wykonanych w warunkach letnich (z temperaturą na poziomie lotniska powyżej +20°C) oraz ilość lotów wykonywanych w warunkach zimowych sprzyjających oblodzeniu (zakres niskich temperatur dodatnich). Należy przewidzieć odpowiednią ilość rozruchów silnika gorącego i zimnego.
2. W przypadku motoszybowca budowanego w wyniku przebudowy szybowca pochodzącego z produkcji seryjnej ilość godzin lotów próbnych może być, w porozumieniu z Prezesem Urzędu, odpowiednio skrócona.
Uwaga: Struktura, której to dotyczy obejmuje punkty zaczepienia lin, fotele i punkty zamocowania pasów bezpieczeństwa.
Rozdział 3.
Wykonanie warsztatowe i próby
Wykonanie warsztatowe i próby
Do wniosku należy załączyć:
Uwaga:
Program prób w locie, o którym mowa w pkt 4), powinien być zaopiniowany przez osobę posiadającą uprawnienia pilota doświadczalnego, który będzie wykonywał oblot statku powietrznego oraz przeprowadzał pierwszy etap prób. Zakres udziału w próbach pilotów niebędących pilotami doświadczalnymi, o ile zgłoszony zostanie odpowiedni wniosek, będzie ustalony każdorazowo przez Prezesa Urzędu, w zależności od wyników pierwszego etapu prób i właściwości sprzętu.
Do wniosku należy dołączyć:
Rozdział 4.
Modyfikacje
Modyfikacje
Rozdział 5.
Zatwierdzone podmioty projektujące, produkujące i obsługujące statki powietrzne kategorii specjalnej
Zatwierdzone podmioty projektujące, produkujące i obsługujące statki powietrzne kategorii specjalnej
- wytwarzanie i klejenie elementów z kompozytów;
- spawanie;
- odróbka cieplna metali;
- wykonywanie pokryć galwanicznych.
Rozdział 6.
Naprawa i obsługa techniczna sprzętu
Naprawa i obsługa techniczna sprzętu
Rozdział 7.
Ewidencja podmiotów i osób produkujących lub obsługujących statki powietrzne kategorii specjalnej i ich podzespoły
Ewidencja podmiotów i osób produkujących lub obsługujących statki powietrzne kategorii specjalnej i ich podzespoły