"Księga Pamięci" i "Tablica Pamięci".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2008.11.63

Akt utracił moc
Wersja od: 7 maja 2008 r.

DECYZJA Nr 280
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 7 maja 2008 r.
w sprawie "Księgi Pamięci" i "Tablicy Pamięci"

Na podstawie § 6 zarządzenia nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 listopada 2004 r. w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej (Dz. Urz. KGP Nr 21, poz. 131 z późn. zm.1), w celu upamiętnienia oraz utrwalania w historycznym przekazie czynów policjantów, którzy zginęli lub polegli:
- w ochronie życia, zdrowia i mienia obywateli w ramach ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, działając praworządnie, zgodnie z zasadami służby i pragmatykami służbowymi lub

- wykazując wyjątkowe męstwo i odwagę w ratowaniu życia, zdrowia i mienia obywateli oraz w ramach ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego,

postanawia się, co następuje:

§  1.
1.
Na Tablicy Pamięci w budynku Komendy Głównej Policji umieszcza się tabliczki z danymi policjantów, którzy wykazując wyjątkową odwagę i męstwo, polegli w ochronie życia, zdrowia i mienia obywateli, w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz w bezpośrednim zamachu przy udziale osób trzecich, zwane dalej "tabliczkami".
2.
W Księdze pamięci umieszcza się karty poświęcone policjantom, o których mowa w ust. 1, a także dane policjantów, którzy zginęli:.
1)
chroniąc lub ratując życie, zdrowie i mienie ludzi;
2)
działając w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
3.
Dane w Księdze Pamięci umieszcza się na kartach poświęconych wyróżnionym policjantom, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  2.
1.
Wniosek o wyróżnienie wpisem do Księgi Pamięci bądź wyróżnienie wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci, zwany dalej "wnioskiem", składa się do Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji w terminie do dnia 15 maja danego roku kalendarzowego.
2.
Do złożenia wniosku są uprawnieni kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, komendanci wojewódzcy (Stołeczny) Policji oraz komendanci szkół policyjnych.
3.
Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do decyzji.
4.
Do wniosku załącza się opis zdarzenia lub działania, w wyniku którego policjant poniósł śmierć, materiały z prowadzonych postępowań dotyczących tego zdarzenia, zdjęcie formatu 9 x 13 cm, jeżeli jest to możliwe w mundurze, bądź negatyw umożliwiający zrobienie odbitek oraz propozycję treści wpisu do Księgi Pamięci.
§  3.
1.
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji sprawdza wniosek pod względem formalnym, a następnie w terminie do 31 maja roku kalendarzowego, zwołuje posiedzenie Komisji do oceny zasadności wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci bądź wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci, zwanej dalej "komisją".
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji;
2)
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji;
3)
Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji;
4)
dyrektor biura nadzorującego pion służbowy, w którym pełnił służbę policjant, który poniósł śmierć;
5)
przedstawiciel Komendanta Wojewódzkiego (Stołecznego) Policji lub przedstawiciel Komendanta szkoły policyjnej, właściwy dla miejsca pełnienia służby policjanta, który poniósł śmierć;
6)
przedstawiciel Fundacji Pomocy Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach;
7)
przedstawiciel Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów;
8)
kapelan Komendy Głównej Policji.
3.
Posiedzeniom komisji przewodniczy Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji, a w przypadku jego nieobecności Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, a w razie jego nieobecności Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji.
§  4.
1.
Protokół z posiedzenia komisji wraz z oceną zasadności wyróżnienia policjanta wpisem do Księgi Pamięci, bądź wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci i propozycją treści wpisu, przedstawia do akceptacji Komendantowi Głównemu Policji Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji, który po jej uzyskaniu przekazuje go Dyrektorowi Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji, w terminie do dnia 20 czerwca danego roku kalendarzowego.
2.
Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji po otrzymaniu protokołu w trybie określonym w ust. 1, w terminie do dnia 1 lipca danego roku kalendarzowego, zarządza:
1)
przygotowanie rozkazu o wyróżnieniu policjanta wpisem do Księgi Pamięci bądź rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci oraz opracowanie noty biograficznej na podstawie wniosku;
2)
druk treści wpisu na papierze stanowiącym karty Księgi Pamięci oraz na kartach o zmniejszonym formacie przygotowanych do oprawy - za pośrednictwem Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie;
3)
wykonanie zdjęcia policjanta, które zostanie umieszczone w Księdze Pamięci; zdjęcie wykonuje Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji.
§  5.
1.
Karta Księgi Pamięci, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, powinna zawierać:
1)
w lewym górnym rogu zdjęcie policjanta;
2)
notę biograficzną policjanta, który poniósł śmierć;
3)
w prawym dolnym rogu numer rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci bądź numer rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci.
2.
Biuro Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji zapewnia końcowe przygotowanie kart Księgi Pamięci oraz oprawę ich zmniejszonych formatów.
§  6.
1.
Dyrektor Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji, w terminie do dnia 20 lipca danego roku kalendarzowego, zarządza wykonanie zadań i czynności związanych z umieszczeniem na Tablicy Pamięci tabliczki z danymi wyróżnionego policjanta.
2.
Wzór tabliczki, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do decyzji.
§  7.
1.
Uroczystość wpięcia karty do Księgi Pamięci oraz odsłonięcia tabliczek na Tablicy Pamięci odbywa się w czasie spotkania z członkami rodzin policjantów, dla których zaproszenia w imieniu Komendanta Głównego Policji rozsyła Gabinet Komendanta Głównego Policji.
2.
Rozkazy, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1, są odczytywane podczas uroczystości:
1)
wpięcia karty do Księgi Pamięci;
2)
związanych z obchodami Święta Policji w jednostce organizacyjnej Policji, w której pełnił służbę policjant.
§  8.
1.
W czasie uroczystości, o której mowa w § 7 ust. 1, członkom rodziny zostaje wręczona zmniejszona do formatu A-4, oprawiona karta wpisu oraz wyciąg z rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci.
2.
Oprawiony, zmniejszony format karty wpisu oraz wyciąg z rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci wręcza się przedstawicielom komendanta jednostki, w której policjant pełnił służbę. Kartę wpisu oraz wyciąg z rozkazu o wyróżnieniu wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem danych na Tablicy Pamięci umieszcza się w godnym miejscu w jednostce.
3.
Biuro Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji przesyła zdjęcia z uroczystości, wykonane przez przedstawiciela Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji, na adres domowy członków rodziny policjanta.
§  9.
Gabinet Komendanta Głównego Policji:
1)
publikuje na stronie internetowej Komendy Głównej Policji oraz na łamach magazynu POLICJA 997 informacje z uroczystości wpisu do Księgi Pamięci oraz odsłonięcia tabliczek na Tablicy Pamięci;
2)
informuje środki masowego przekazu o uroczystości dokonania wpisu oraz odsłonięcia tabliczek.
§  10.
Księgę Pamięci przechowuje oraz dba o wygląd Tablicy Pamięci Gabinet Komendanta Głównego Policji.
§  11.
Wydatki związane z funkcjonowaniem Księgi Pamięci oraz Tablicy Pamięci planują w preliminarzach finansowych wykonawcy poszczególnych zadań.
§  12.
Komendant Główny Policji może zlecić dokonanie wpisu w Księdze Pamięci bądź dokonanie wpisu w Księdze Pamięci i umieszczenie danych na Tablicy Pamięci w innym terminie niż wynikający z decyzji.
§  13.
Księgę Pamięci ustanowioną na mocy decyzji, o której mowa w § 15, uznaje się za Księgę Pamięci w rozumieniu niniejszej decyzji.
§  14.
Tablicę Pamięci ustanowioną na mocy decyzji, o której mowa w § 15, uznaje się za Tablicę Pamięci w rozumieniu niniejszej decyzji.
§  15.
Traci moc decyzja nr 333 Komendanta Głównego policji z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie ustanowienia "Księgi Pamięci" i "Tablicy Pamięci" oraz określenia trybu wyróżnienia wpisem do Księgi Pamięci i umieszczeniem na Tablicy Pamięci (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 69).
§  16.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

______

1 Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGP z 2006 r. nr 4, poz. 10 oraz z 2007 r. Nr 13, poz. 101.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

................................

(nazwa jednostki wnioskującej)

WNIOSEK

1) o wyróżnienie wpisem do KSIĘGI PAMIĘCI*;

2) o wyróżnienie wpisem do KSIĘGI PAMIĘCI i umieszczeniem danych na TABLICY PAMIĘCI*

1. ...........................................................

(stopień, imię i nazwisko policjanta, który poniósł śmierć)

2. ............................ 3. ...........................

(data urodzenia) (data zgonu)

4. ...........................................................

(jednostka, w której policjant, który poniósł śmierć,

pełnił służbę)

5. ...........................................................

(stan rodzinny policjanta, który poniósł śmierć)

6. Charakterystyka przebiegu służby policjanta, który poniósł

śmierć ....................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

7. Informacja o posiadanych odznaczeniach, nagrodach i

wyróżnieniach

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

UZASADNIENIE WNIOSKU

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

..............................................................

.........................

(pieczęć i podpis osoby

składającej wniosek)

______

* Niepotrzebne skreślić.

STANOWISKO KOMISJI

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

- Pierwszy Zastępca

Komendanta Głównego Policji ................................

- Dyrektor Biura Kadr i Szkolenia

Komendy Głównej Policji ....................................

- Dyrektor Gabinetu

Komendanta Głównego Policji ................................

- dyrektor biura nadzorującego

pion służbowy, w którym pełnił

służbę policjant, który poniósł śmierć .....................

- przedstawiciel Komendanta Wojewódzkiego (Stołecznego)

Policji lub przedstawiciel Komendanta szkoły policyjnej,

właściwy dla miejsca pełnienia służby policjanta, który

poniósł śmierć .............................................

- przedstawiciel Fundacji Pomocy

Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach ................

- przedstawiciel Zarządu Głównego

Niezależnego Samorządnego Związku

Zawodowego Policjantów .....................................

- kapelan Komendy Głównej Policji ............................

STANOWISKO KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

................

podpis

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYMIARY TABLICZEK PODLEGŁYCH POLICJANTÓW