Utworzenie, reaktywacja, zmiana formuły lub formy funkcjonowania niektórych kół, zespołów, forów, komisji, bractw, rad konsultacyjnych i organizacji oraz zasady, reguły i sposoby ich działania w ramach Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2016.3.38

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 czerwca 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 28 stycznia 2016 r.
w sprawie utworzenia, reaktywacji, zmiany formuły lub formy funkcjonowania niektórych kół, zespołów, forów, komisji, bractw, rad konsultacyjnych i organizacji oraz zasad, reguł i sposobów ich działania w ramach Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1

GD.0.0070.1.2016

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 2 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 3  - w wykonaniu zadań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikających z: (1) realizacji jego uprawnienia określonego m.in. w 10 4  ww. statutu, a także z (2) wypełniania obowiązków, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 6 5  oraz w § 13 ust. 1 6  tegoż statutu, jak również z (3) wypełniania obowiązków odnoszących się w całokształcie przepisów Kodeksu pracy do emerytów i rencistów, mając przy tym na względzie okoliczność, że kształtowanie odpowiednich postaw etyczno-moralnych kadry pracowniczej zatrudnionej w Lasach Państwowych, niewładcze kształtowanie otoczenia, w tym otoczenia kooperacyjnego LP, dokumentowanie oraz krzewienie wiedzy historycznej w zakresie leśnictwa, w tym wiedzy najnowszej, jak również doprowadzanie do doskonalenia funkcjonalnego Lasów Państwowych stanowią kluczowe przejawy tzw. miękkiej działalności rozwojowej w Lasach Państwowych - postanawia się, co następuje:

Rozdział  1.

Koła emerytów i rencistów w Lasach Państwowych

§  1. 
1. 
W Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (dalej: DGLP) tworzy się koło emerytów i rencistów, będące zespołem doradczo-pomocniczym Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, zwane dalej kołem przy DGLP.
2. 
Członkostwo w kole przy DGLP ma charakter dobrowolny i dożywotny, choć może ustać w drodze consensusu.
3. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych zaprasza każdego pracownika DGLP, odchodzącego na emeryturę lub rentę, do udziału w pracach koła przy DGLP. Do byłych pracowników DGLP oraz byłych pracowników Naczelnego Zarządu Lasów Państwowych (dalej: NZLP) postanowienie zdania poprzedzającego stosuje się odpowiednio. Przyjęcie zaproszenia do pracy w kole przy DGLP oznacza nawiązanie stosunku organizacyjno-prawnego między DGLP, reprezentowaną przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, a członkiem koła przy DGLP. Ze stosunkiem tym nie wiąże się wynagrodzenie, z zastrzeżeniem § 7.
4. 
Członkowie koła przy DGLP statuują się według własnego uznania poprzez utarcie w tym zakresie zwyczaju, bez obowiązku formalizowania tego aktu, z tym że do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, na ręce kierownika komórki organizacyjnej właściwej w DGLP do spraw pracowniczych, powinna zostać przekazana informacja co do członka koła przy DGLP pełniącego funkcję organizacyjno-koordynacyjną oraz informacja o każdej zmianie osoby pełniącej tę funkcję.
§  2. 
1. 
Podstawowym celem funkcjonowania koła przy DGLP jest dokonywanie werbalnych lub pisemnych ocen biegu spraw w Lasach Państwowych na każdy temat, związany z tym podmiotem, z perspektywy osób już nieaktywnych zawodowo, w tym w szczególności ocen odnoszących się do obowiązków spoczywających w świetle obowiązujących przepisów prawnych na DGLP jako byłym pracodawcy.
2. 
Koło przy DGLP może również formułować postulaty pod adresem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, udzielać porad i opinii Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych, a także na wniosek Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych zajmować stanowisko w różnych sprawach dotyczących LP.
§  3. 
1. 
Koło przy DGLP działa w formie spotkań członków w siedzibie DGLP oraz w formie aktywności poza tymi spotkaniami, w tym z wykorzystaniem specjalnie utworzonego na te potrzeby portalu intranetowego.
2. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych lub osoba przez niego wyznaczona spotyka się okresowo z członkami koła w celu wysłuchania formułowanych przez nich ocen, porad opinii i postulatów.
§  4. 
1. 
Funkcjonowanie koła przy DGLP w celu, o którym mowa w § 2, pozostaje w zintegrowaniu poziomym z wywiązywaniem się DGLP z obowiązku prawnego należytej troski, opieki i pomocy udzielanej emerytom i rencistom.
2. 
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany niezależnie od innych form pomocy udzielanej byłym pracownikom DGLP, w tym nienależącym do koła przy DGLP.
§  5. 
Zapewnienie należytego działania koła DGLP stanowi obowiązek komórki organizacyjnej DGLP właściwej do spraw pracowniczych oraz komórki organizacyjnej DGLP właściwej do spraw logistycznych - odpowiednio.
§  6. 
1. 
Wyniki działania koła przy DGLP stanowią przejaw tzw. miękkiej działalności rozwojowej w zakresie doskonalenia funkcjonalności Lasów Państwowych.
2. 
Sprawowanie opieki oraz udzielanie pomocy byłym pracownikom DGLP lub NZLP będącym emerytami lub rencistami jest również przejawem tzw. miękkiej działalności rozwojowej w LP, jednak w zakresie kształtowania szeroko rozumianego otoczenia kooperacyjnego LP.
§  7. 
1. 
Za szczególny wkład pracy na rzecz Lasów Państwowych członkowie koła przy DGLP mogą otrzymywać gratyfikacje finansowe na podstawie odrębnej umowy.
2. 
Zastępca Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. gospodarki finansowej i gospodarowania zasobami majątkowymi oraz Główny Księgowy Lasów Państwowych w terminie dwóch tygodni od daty wejście w życie niniejszego zarządzenia opracują projekt ujmowania w ewidencji księgowej kosztów funkcjonowania koła przy DGLP oraz kosztów opieki i pomocy na rzecz emerytów i rencistów będących byłymi pracownikami Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych lub NZLP:
1)
uwzględniając możliwość wykorzystywania do tego środków związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
2)
wykorzystując opracowanie analityczne Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego Lasów Państwowych na ten temat, które zostanie przekazane w trybie operacyjnym.

Postanowienie zdania poprzedzającego należy traktować łącznie z postanowieniem zawartym w § 112 ust. 2.

§  8. 
Dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, nadleśniczych oraz dyrektorów zakładów Lasów Państwowych zobowiązuje się do rozważenia możliwości powołania, z uwzględnieniem postanowień § 1-7, kół emerytów i rencistów przy kierowanych przez nich jednostkach organizacyjnych LP.

Rozdział  2.

Forum Leśno-Samorządowe

§  9. 
1. 
Na mocy niniejszego zarządzenia reaktywuje się Forum Leśno-Samorządowe jako zespół doradczo-pomocniczy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, zwany dalej Forum Samorządowym.
2. 
Działalność Forum Samorządowego powinna służyć:
1)
zapewnieniu powiązania działalności leśnej z gospodarką narodową 7 , m.in. poprzez:
a)
pozyskiwanie od osób, będących członkami Forum, wiedzy na temat oczekiwanych kierunków działania Lasów Państwowych, utrwalonych w samorządowych dokumentach planistycznych - takich jak: strategie samorządowe, samorządowe programy oraz wieloletnie plany działania, projekty współfinansowane ze środków budżetu UE,
b)
pozyskiwanie od członków Forum postulatów w sprawie oczekiwanego działania LP oraz przedsięwzięć samorządowych do zrealizowania z udziałem Lasów Państwowych,
c)
pobieranie od członków Forum opinii o planowanych (projektowanych) przez Lasy Państwowe przedsięwzięciach leśno-samorządowych -

- w celu wykorzystywania uzyskanych w ten sposób informacji, w szczególności przy urządzaniu lasu oraz przy programowaniu i wieloletnim planowaniu działalności leśnej;

2)
uzyskiwaniu, w tym przy użyciu ankietyzacji oraz w trybie sondażowym, opinii kwalifikowanej w sprawach dotyczących:
a)
projektów dokumentów programowo-strategicznych dotyczących leśnictwa,
b)
projektów aktów prawnych dotyczących leśnictwa,
c)
oceny poszczególnych systemów funkcjonalnych w Lasach Państwowych, w tym ich projektów;
3)
zasilaniu systemu informacyjnego Lasów Państwowych w opinie, porady, oceny oraz wszelkie informacje na potrzeby działalności leśnej i działalności z nią związanej, jeżeli są one dostępne z poziomu samorządowego.
3. 
Działalność Forum stanowi przejaw tzw. miękkiej działalności rozwojowej w Lasach Państwowych w zakresie podnoszenia funkcjonalności LP oraz kształtowania otoczenia kooperacyjnego Lasów Państwowych. Część działalności Forum służy wspomaganiu przez Lasy Państwowe wypełniania obowiązków ciążących na administracji publicznej (ocena aktów prawnych oraz gromadzenie wiedzy potrzebnej do należytego funkcjonowania państwa).
§  10. 
Sposób wyłaniania członków Forum, ustawania członkostwa w Forum oraz zasady działania Forum reguluje Regulamin Forum, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. (Załączników nie drukujemy - przyp. red.).

Rozdział  3.

Zespół Duszpasterski

§  11. 
1. 
Mając na względzie okoliczność, że: (1) w myśl identyfikacji, zawartej w preambule do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nasza kultura jest zakorzeniona w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich wartościach, (2) należy zapewnić zgodność funkcjonowania osób stanu duchownego oddelegowanych w wykonaniu przepisów prawa kanonicznego Kościoła rzymskokatolickiego oraz odpowiadającego mu prawa obowiązującego w innych kościołach i związkach wyznaniowych z państwowym porządkiem prawnym - na mocy niniejszego zarządzenia tworzy się zespół doradczo-pomocniczy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. kształtowania, z uwzględnieniem wyżej wymienionego zakorzenienia, postaw humanistycznych:
1)
w społeczności leśnej związanej z Lasami Państwowymi oraz
2)
w szeroko rozumianym otoczeniu kooperacyjnym Lasów Państwowych -

- zwany dalej Zespołem Duszpasterskim.

2. 
Zespół Duszpasterski jest strukturą bazującą na:
1)
duszpasterstwie zawodowym powołanym zgodnie z prawem kanonicznym przez Konferencję Episkopatu Polski w celu sprawowania opieki duszpasterskiej nad pracownikami leśnictwa, gospodarki wodnej i ochrony środowiska oraz na
2)
duszpasterstwach powołanych przez inne kościoły i związki wyznaniowe funkcjonujące w Polsce.
3. 
Członkami Zespołu Duszpasterskiego są, co do zasady, osoby stanu duchownego, wchodzące w skład duszpasterstw, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2 - jeżeli zechcą przyjąć zaproszenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do prac w tym zespole, z zastrzeżeniem ust. 4. Skuteczne przyjęcie zaproszenia, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jest równoznaczne z uzyskaniem statusu członka Duszpasterstwa Leśnego. Zespół doradczo-pomocniczy Dyrektora Generalnego skupiający osoby świeckie będące uznanymi autorytetami w zakresie etyki zostanie ustanowiony na mocy odrębnego zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
4. 
Przy konkretyzowaniu członkostwa w Zespole Duszpasterskim uwzględnia się m.in.:
1)
rozstrzygnięcia co do osób powołanych do opieki duszpasterskiej nad pracownikami leśnictwa, gospodarki wodnej oraz ochrony środowiska na podstawie odpowiednio:
a)
prawa kanonicznego Kościoła rzymskokatolickiego oraz
b)
przepisów obowiązujących w innych kościołach i związkach wyznaniowych, a także
2)
zwyczaje, jakie dotychczas ukształtowały się lub aktualnie kształtują się w odniesieniu do personifikowania Zespołu Duszpasterskiego.
5. 
Uzyskiwanie statusu lokalnych duszpasterzy leśnych, o których mowa w § 12, powinno przebiegać odpowiednio do postanowienia ust. 2-4, z zastrzeżeniem § 13.
§  12. 
1. 
Wyróżnia się:
1)
Krajowego Duszpasterza Leśników, którym, po przyjęciu zaproszenia, o którym mowa w § 11, staje się Delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Pracowników Leśnictwa, Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska;
2)
Honorowych Duszpasterzy Leśników, którymi, po przyjęciu zaproszenia, o którym mowa w § 11, stają się Krajowi Duszpasterze Leśników po zakończeniu przez nich swojej misji jako delegatów Konferencji Episkopatu Polski;
3)
Duszpasterza Leśników Koordynującego, o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 1, zwanego dalej Generalnym Koordynatorem;
4)
duszpasterzy ds. wyodrębnionych zgrupowań pracowników w Lasach Państwowych, w tym w szczególności:
a)
Duszpasterza Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 2,
b)
Duszpasterza Straży Leśnej, o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 3;
5)
regionalnych duszpasterzy leśników, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 4;
6)
lokalnych duszpasterzy leśników, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 5.
2. 
W zasięgu jednej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych może działać jeden lub większa liczba regionalnych duszpasterzy leśników, zwłaszcza wówczas, gdy uzasadnia to zasięg terytorialny tej dyrekcji lub/oraz diecezji, a także specyfika kulturowa w zasięgu terytorialnym danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
3. 
Ta sama osoba może w Zespole Duszpasterskim łączyć funkcje duszpasterzy, o których mowa w pkt 3, 4 i 5 - stosownie do rozstrzygnięć i zwyczajów, o których mowa § 11 ust. 4.
§  13. 
1. 
Ustanawianie lokalnych duszpasterzy leśników pozostawia się wyłącznej inicjatywie nadleśniczych oraz dyrektorów zakładów Lasów Państwowych.
2. 
Na mocy niniejszego zarządzenia przyjmuje się, że przy stanowieniu lokalnych duszpasterzy leśników nadleśniczowie oraz dyrektorzy zakładów LP działają w imieniu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
3. 
Nadleśniczowie oraz dyrektorzy, o których mowa w ust. 1:
1)
doprowadzają, mając na względzie postanowienia § 11 ust. 2 i 4, do wskazania osób do pełnienia funkcji lokalnego duszpasterza leśników, a następnie
2)
imieniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wręczają kandydatom na lokalnych duszpasterzy leśników zaproszenie do prac w Zespole Duszpasterskim, po czym
3)
zawiadamiają z zachowaniem drogi służbowej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o ustanowieniu i obsadzie lokalnych duszpasterzy leśników.
4. 
Informacja o lokalnych duszpasterzach leśników jest przekazywana przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych Duszpasterzowi Leśników Koordynującemu.
§  14. 
1. 
Celem funkcjonowania Zespołu Duszpasterskiego jest przyczynianie się do:
1)
kształtowania, z uwzględnieniem ust. 2, przez członków Zespołu Duszpasterskiego pożądanych postaw etyczno-moralnych oraz integrowania:
a)
kadry pracowniczej zatrudnionej w Lasach Państwowych, a także
b)
osób funkcjonujących w otoczeniu, w tym otoczeniu kooperacyjnym Lasów Państwowych;
2)
wypełniania przez Lasy Państwowe obowiązku wspomagania administracji publicznej w realizacji jej zadań - z wykorzystaniem do tego funkcji jednego z duszpasterzy.
2. 
Zakłada się, że osiąganie celu, o którym mowa w ust. 1, będzie następować w ramach konkretyzacji zadań duszpasterskich, ciążących na członkach Zespołu Duszpasterskiego (osobach stanu duchownego) m.in. z mocy prawa kanonicznego. Realizowanie tych zadań poprzez działanie w Zespole Duszpasterskim nie zamyka możności ich wykonywania poza tym zespołem.
§  15. 
1. 
Ustalenie struktury organizacyjnej i związanych z tym wewnętrznych zasad kierowania Zespołu Duszpasterskiego pozostawia się jego członkom, przy czym zakłada się, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych będzie informowany o rozstrzygnięciach w tym zakresie.
2. 
Oczekuje się, że cel, o którym mowa w § 14 pkt 1, będzie osiągany poprzez:
1)
samokształcenie członków Zespołu Duszpasterskiego, w tym przybierające postać spotkań szkoleniowych organizowanych przez LP;
2)
krzewienie wiedzy, w tym z użyciem metod posługi duchowej:
a)
o leśnictwie w ogóle,
b)
o gospodarce leśnej jako działalności równoważącej interes wszelkiego stworzenia,
c)
o szeroko rozumianym otoczeniu leśnictwa, we wszystkich kręgach osób i środowiskach, podlegających oddziaływaniu członków Zespołu Duszpasterskiego;
3)
działalność członków Zespołu Duszpasterskiego:
a)
wykładową i referatową,
b)
publicystyczną, w tym na łamach prasy leśnej,
c)
medialną, w tym w ramach internetowej telewizji leśnej,
d)
mediacyjną,
e)
motywacyjną i mobilizacyjną oraz w zakresie wsparcia duchowego,
f)
w zakresie operacyjnych opinii, porad, wskazówek, wniosków i postulatów, z inicjatywy własnej lub na wniosek zainteresowanych ich uzyskaniem,

adresowaną do pracowników zatrudnionych w Lasach Państwowych oraz osób funkcjonujących w otoczeniu Lasów Państwowych, z uwzględnieniem w ramach tych działań nauki społecznej odpowiednio Kościoła rzymskokatolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych reprezentowanych w Zespole Duszpasterskim, a także dorobku etyki w ogóle - w takim zakresie, w jakim nauka ta i ten dorobek ma charakter uniwersalny lub/oraz wiąże się lub może być odniesiony do: działalności leśnej, działalności na rzecz leśnictwa oraz do działalności kooperacyjnie lub choćby funkcjonalnie powiązanej z leśnictwem;

4)
formułowanie przez Zespół Duszpasterski aktów oddziaływania niewładczego, przybierających formę przesłań oraz orędzi;
5)
inaugurowanie przez członków Zespołu Duszpasterskiego narad, spotkań itp. imprez z udziałem leśników i osób funkcjonujących w otoczeniu Lasów Państwowych - z uwzględnieniem ukształtowanej w tym zakresie tradycji i utrwalonych zwyczajów;
6)
uwzględnianie tematyki leśnictwa oraz otoczenia leśnictwa w posłudze duchowej, zwłaszcza wówczas, gdy jest ona sprawowana bezpośrednio w odniesieniu do leśników oraz osób funkcjonujących w otoczeniu leśnictwa;
7)
sprawowanie opieki duszpasterskiej nad pracownikami zatrudnionymi w Lasach Państwowych w okresie poza bezpośrednim świadczeniem przez nich pracy na rzecz jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w tym zwłaszcza w czasie wyjazdów pielgrzymkowych w Polsce oraz poza granice kraju;
8)
inne działania przyczyniające się do kształtowania odpowiednich postaw etyczno-moralnych, o których mowa w § 14 pkt 1.
§  16. 
1. 
Sugeruje się, aby co najmniej raz w roku odbywało się pod przewodnictwem Krajowego Duszpasterza Leśników posiedzenie plenarne Zespołu Duszpasterskiego.
2. 
Na potrzeby Zespołu Duszpasterskiego tworzy się w Lasach Państwowych wyodrębniony portal intranetowy.
3. 
Oczekuje się, że w okresie między posiedzeniami plenarnymi:
1)
aktywność Generalnego Koordynatora będzie polegać m.in. na:
a)
koordynowaniu działań członków Zespołu Duszpasterskiego,
b)
prowadzeniu dokumentacji działalności Zespołu Duszpasterskiego.

Do objęcia funkcji Generalnego Koordynatora zaprasza się osobę, pełniącą w duszpasterstwie, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, funkcję dziekana;

2)
aktywność Duszpasterza Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych co do zasady będzie się odnosić do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jego zastępców oraz pracowników Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz zakładów Lasów Państwowych o zasięgu krajowym mających siedzibę w Warszawie lub w bliskiej okolicy Warszawy. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inspiruje oraz może niewładczo inicjować działania Duszpasterza Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
3)
aktywność Duszpasterza Straży Leśnej będzie się odnosić do pracowników zajmujących stanowiska w ramach Straży Leśnej. Główny Inspektor Straży Leśnej inspiruje oraz może niewładczo inicjować działanie Duszpasterza Straży Leśnej;
4)
aktywność regionalnych duszpasterzy leśników co do zasady będzie odnosić się do pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w tym zakładów o zasięgu regionalnym, których siedziby znajdują się w zasięgu określonych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Właściwi dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych inspirują i mogą niewładczo inicjować działania regionalnych duszpasterzy leśników;
5)
aktywność lokalnych duszpasterzy leśników będzie służyć wsparciu działań regionalnych duszpasterzy leśnych przy inspirującym i niewładczym oddziaływaniu nadleśniczych oraz dyrektorów zakładów Lasów Państwowych o zasięgu regionalnym.
§  17. 
W takim zakresie, w jakim będzie to potrzebne ministrowi właściwemu do spraw środowiska w wypełnianiu jego obowiązków, oczekuje się, że jeden z duszpasterzy, o których mowa w § 16, będzie realizował, z woli tego ministra, działania na jego rzecz oraz z jego inspiracji i niewładczego inicjowania.
§  18. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, w porozumieniu z Krajowym Duszpasterzem Leśnym, zwraca się osobiście do Honorowego Duszpasterza Leśnego o rozważenie podjęcia określonych działań dla dobra polskiego leśnictwa.
§  19. 
1. 
Od Krajowego Duszpasterza Leśnego oczekuje się przedstawienia raz do roku, w terminie do końca lutego danego roku planistycznego, ramowego wykazu działań Zespołu Duszpasterskiego na ten rok.
2. 
Na gruncie uprawnionego obszaru działalności Lasów Państwowych - działania Zespołu Duszpasterskiego należy identyfikować jako zintegrowaną poziomo:
1)
działalność rozwojową, mającą przede wszystkim za przedmiot:
a)
kształtowanie jakości zasobów pracy w Lasach Państwowych,
b)
kształtowanie jakości szeroko rozumianego otoczenia Lasów Państwowych;
2)
działalność w zakresie wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej.
3. 
Członkowie Zespołu Duszpasterskiego działają bez wynagrodzenia, chyba że określone obowiązki nałożone na członków zespołu będą wymagać zawarcia z nimi umowy o dzieło, umowy-zlecenia lub umów podobnych.
§  20. 
Koszty funkcjonowania Duszpasterstwa Leśnego są ponoszone przez:
1)
Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych w odniesieniu do Krajowego Duszpasterza Leśników, Duszpasterza Leśników Koordynującego, Duszpasterza Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Duszpasterza Straży Leśnej, posiedzeń plenarnych Zespołu Duszpasterskiego oraz umów-zleceń, umów o dzieło oraz podobnych umów, zawieranych przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych z członkami Zespołu Duszpasterskiego;
2)
regionalne dyrekcje Lasów Państwowych w odniesieniu do regionalnych duszpasterzy leśników;
3)
nadleśnictwa oraz zakłady Lasów Państwowych w odniesieniu do lokalnych duszpasterzy leśników.
§  21. 
Bieżąca współpraca z Zespołem Duszpasterskim stanowi obowiązek Gabinetu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

Rozdział  4.

Leśna Komisja Kombatancka

§  22. 
1. 
Wykorzystując dotychczasowe rozwiązania instytucjonalne w LP, tworzy się Leśną Komisję Kombatancką, będącą zespołem doradczo-pomocniczym Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. badania i upamiętniania dziejów leśnictwa oraz z leśnictwem związanych.
2. 
Z mocy niniejszego zarządzenia obowiązek zajmowania się sprawami Leśnej Komisji Kombatanckiej spoczywa na Głównym Inspektorze Straży Leśnej. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, jest realizowany przy pomocy Gabinetu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, komórki organizacyjnej właściwej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ds. logistyki, a w odniesieniu do kół Leśnej Komisji Kombatanckiej przy poszczególnych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych - przy pomocy dyrektorów tych dyrekcji.
§  23. 
1. 
Celem działania Leśnej Komisji Kombatanckiej jest w szczególności:
1)
kształtowaniu kadry pracowniczej w Lasach Państwowych poprzez pogłębianie jej świadomości co do ciągłości oraz kontynuowania misji poprzedników;
2)
kształtowanie szeroko rozumianego otoczenia kooperacyjnego Lasów Państwowych poprzez krzewienie wiedzy o historycznych dokonaniach polskich leśników oraz ich martyrologii.
2. 
Osiąganiu celu, o którym mowa w ust. 1, służą m.in. następujące działania Leśnej Komisji Kombatanckiej:
1)
prelekcje i inne wystąpienia publiczne członków Leśnej Komisji Kombatanckiej;
2)
poszukiwanie i dokumentowanie świadectw materialnych oraz pozyskiwanie i dokumentowanie świadectw uczestników lub świadków zdarzeń historycznych dotyczących leśnictwa oraz z leśnictwem związanych;
3)
przygotowywanie publikacji i innych materiałów edukacyjnych.
3. 
Działanie Leśnej Komisji Kombatanckiej mieści się w ramach tzw. miękkiej działalności rozwojowej.
§  24. 
1. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych do prac w Leśnej Komisji Kombatanckiej zaprasza m.in.:
1)
weteranów leśników lub związanych z leśnictwem (choćby przez więzy krwi) - będących osobami biorącymi w trakcie II wojny światowej udział w walce z okupantem niemieckim oraz sowieckim, w tym w ramach Polski Podziemnej;
2)
byłych pracowników jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, a także osoby związane z leśnictwem, np. przez więzy krwi, jeżeli pracownicy ci lub te osoby brały udział w przeciwstawianiu się systemowi komunistycznemu w Polsce, w tym byli działaczami ruchu społecznego "Solidarności".
2. 
Każdy, kto poweźmie wiedzę o niniejszym zarządzeniu, ma społeczny obowiązek poinformowania Głównego Inspektora Straży Leśnej o osobach kwalifikujących się do uzyskania statusu członka Leśnej Komisji Kombatanckiej.
3. 
Przyjęcie zaproszenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do udziału w pracach Leśnej Komisji Kombatanckiej oznacza uzyskanie statusu jej członka oraz nawiązanie stosunku organizacyjno-prawnego między członkiem Leśnej Komisji Kombatanckiej oraz Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych. Członkostwo w Komisji Kombatanckiej ma charakter dożywotni. Ustawanie członkostwa w Leśnej Komisji Kombatanckiej może następować w drodze consensusu.
§  25. 
1. 
Ustala się strukturę organizacyjną Leśnej Komisji Kombatanckiej stanowiącą przedmiot załącznika nr 2 do niniejszego zarządzenia. (Załączników nie drukujemy - przyp. red.).
2. 
Funkcjonowanie kół Leśnej Komisji Kombatanckiej przy poszczególnych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych ma charakter fakultatywny.
3. 
Osoby do wypełniania funkcji Krajowego Komendanta Leśnej Komisji Kombatanckiej, Generalnego Komendanta Leśnej Komisji Kombatanckiej oraz regionalnych komendantów Leśnej Komisji Kombatanckiej są wyłaniane w ramach consensusu członków. W ramach consensusu członków są również wyłaniani Honorowi Komendanci Komisji Kombatanckiej.
4. 
O wyłonieniach, o których mowa w ust. 3, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych jest zawiadamiany w sposób zwyczajowy.
§  26. 
1. 
Leśna Komisja Kombatancka funkcjonuje w formie posiedzeń plenarnych, spotkań regionalnych oraz w trybie korespondencyjnym z wykorzystaniem w tym celu specjalnie dla niej utworzonego portalu intranetowego.
2. 
Podstawą działania Leśnej Komisji Kombatanckiej jest roczny plan zadań, opracowywany w wersji projektowej przez Głównego Inspektora Straży Leśnej.
3. 
Co do zasady działalność w Leśnej Komisji Kombatanckiej ma charakter nieodpłatny, jednak Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, w uzasadnionych przypadkach, może zawierać z niektórymi członkami Leśnej Komicji Kombatanckiej umowy o dzieło, umowy-zlecenia oraz umowy podobne, w tym umowy skutkujące zwrotem kosztów podróży, kosztów noclegu oraz podwyższonych kosztów wyżywienia.
4. 
Koszt funkcjonowania Leśnej Komisji Kombatanckiej ponosi:
1)
Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych - w odniesieniu do Krajowego Komendanta Leśnej Komisji Kombatanckiej, Generalnego Komendanta Leśnej Komisji Kombatanckiej, koła Leśnej Komisji Kombatanckiej przy Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, posiedzeń plenarnych, a także umów-zleceń, umów o dzieło oraz podobnych umów zawieranych z członkami Leśnej Komisji Kombatanckiej;
2)
regionalne dyrekcje Lasów Państwowych - w odniesieniu do regionalnych komendantów Leśnej Komisji Kombatanckiej oraz regionalnych kół Leśnej Komisji Kombatanckiej.

Rozdział  5.

Bractwo Leśne

§  27. 
Na mocy niniejszego zarządzenia:
1)
potwierdza się funkcjonowanie w Lasach Państwowych Klubu Honorowych Członków Bractwa Leśnego, zwanego dalej Bractwem Leśnym,
2)
w postanowieniach § 28-31 konkretyzuje się i aktualizuje m.in. sposób wyłaniania członków, cel, formę, działania służące osiąganiu celu, a także oczekiwania oraz zobowiązania pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych wobec członków Bractwa Leśnego.
§  28. 
Każdy, kto poweźmie wiedzę o niniejszym zarządzeniu, ma społeczny obowiązek poinformowania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych o osobach, którzy swoją dotychczasową działalnością i postawą dowiedli, że ich dewizą życiową jest: zachowanie lasów Skarbu Państwa jako własności narodowej oraz, służąca temu, ochrona statusu i innych elementów formy organizacyjno-prawnej Lasów Państwowych.
§  29. 
1. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych na podstawie własnego rozpoznania co do osób kierujących się dewizową życiową, o której mowa w § 28, a także biorąc pod uwagę wiedzę pozyskaną w wykonaniu § 28, zaprasza kandydatów do prac w Bractwie Leśnym w charakterze członka. Kandydatami na członka Bractwa Leśnego mogą być wyłącznie osoby niebędące pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
2. 
Członkostwo w Bractwie Leśnym jest dożywotnie. Ustanie członkostwa w Bractwie Leśnym może nastąpić w drodze consensusu.
§  30. 
1. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych co najmniej raz do roku zwołuje zgromadzenie Bractwa Leśnego, m.in. dla wysłuchania uwag, refleksji oraz postulatów dotyczących Lasów Państwowych.
2. 
Od członków Bractwa Leśnego oczekuje się działania zgodnego z dewizą, o której mowa w § 28, a także działania na rzecz racjonalizacji gospodarki leśnej, rozwoju leśnictwa i krzewienia wiedzy leśnej.
3. 
Każdy pracownik zatrudniony w Lasach Państwowych jest obowiązany do szczególnej troski i wykazywania należytej staranności przy stwarzaniu członkom Bractwa Leśnego warunków do korzystania ze społecznych świadczeń lasu.
§  31. 
1. 
Działalność Bractwa Leśnego, jako skutkująca utrzymaniem statusu i innych elementów formy organizacyjno-prawnej Lasów Państwowych, doskonaleniem funkcjonalnym LP, kształtowaniem wizerunku LP oraz kształtowaniem szeroko rozumianego otoczenia kooperacyjnego LP, mieści się w ramach tzw. miękkiej działalności rozwojowej w Lasach Państwowych.
2. 
Członkowie Bractwa Leśnego działają bez wynagrodzenia, jednak na podstawie odrębnej umowy mogą ubiegać się o zwrot kosztów podróży, podwyższonych kosztów wyżywienia, a także o zwrot wynagrodzenia. W razie takiej potrzeby z członkami Bractwa Leśnego mogą być zawierane umowy o dzieło, umowy-zlecenia oraz umowy o podobnym charakterze.
3. 
Koszty funkcjonowania Bractwa Leśnego są kosztami funkcjonowania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
4. 
Obsługę Bractwa Leśnego zapewnia Gabinet Dyrektora Generalnego LP.

Rozdział  6.  8  

(uchylony)

§  32.  9
 (uchylony).
§  33.  10
 (uchylony).
§  34.  11
 (uchylony).
§  35.  12
 (uchylony).
§  36.  13
 (uchylony).
§  37.  14
 (uchylony).
§  38.  15
 (uchylony).
§  39.  16
 (uchylony).
§  40.  17
 (uchylony).
§  41.  18
 (uchylony).
§  42.  19
 (uchylony).
§  43.  20
 (uchylony).
§  44.  21
 (uchylony).
§  45.  22
 (uchylony).
§  46.  23
 (uchylony).
§  47.  24
 (uchylony).
§  48.  25
 (uchylony).
§  49.  26
 (uchylony).
§  50.  27
 (uchylony).
§  51.  28
 (uchylony).
§  52.  29
 (uchylony).
§  53.  30
 (uchylony).

Rozdział  7.  31

(uchylony).

§  54.  32
 (uchylony).
§  55.  33
 (uchylony).
§  56.  34
 (uchylony).
§  57.  35
 (uchylony).
§  58.  36
 (uchylony).
§  59.  37
 (uchylony).
§  60.  38
 (uchylony).
§  61.  39
 (uchylony).
§  62.  40
 (uchylony).
§  63.  41
 (uchylony).
§  64.  42
 (uchylony).
§  65.  43
 (uchylony).
§  66.  44
 (uchylony).
§  67.  45
 (uchylony).
§  68.  46
 (uchylony).
§  69.  47
 (uchylony).
§  70.  48
 (uchylony).
§  71.  49
 (uchylony).
§  72.  50
 (uchylony).
§  73.  51
 (uchylony).

Rozdział  8.

(uchylony) 52  

Rozdział  9.

(uchylony) 53  

Rozdział  10.

Stały zespół łowiecki

§  92. 
1. 
Tworzy się Stały Zespół ds. rozwiązywania problemów związanych z gospodarką łowiecką w Lasach Państwowych, zwany dalej zespołem łowieckim.
2. 
W rozumieniu przepisów prawnych wiążących Lasy Państwowe stały zespół łowiecki jest zespołem doradczo-pomocniczym Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
3. 
Obsługę merytoryczną oraz administracyjno-kancelaryjną Zespołu zapewnia Zespół ds. Łowiectwa DGLP.
§  93. 
1. 
Członkami zespołu łowieckiego są pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, zaproszeni do pracy w zespole przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
2. 
Przyjęcie przez pracownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych zaproszenia w zespole łowieckim oznacza nawiązanie stosunku organizacyjno-prawnego między nim a Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych.
§  94. 
1. 
Celem pracy zespołu łowieckiego jest przyczynianie się do rozwiązywania problemów związanych z gospodarką łowiecką, w wykonaniu w szczególności porozumienia zawartego między Lasami Państwowymi a Polskim Związkiem Łowieckim.
2. 
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia. (Załączników nie drukujemy - przyp. red.).
§  95. 
1. 
Cel, o którym mowa w § 94, jest osiągany poprzez:
1)
pracę własną członków zespołu łowieckiego;
2)
spotkania członków zespołu łowieckiego z Głównym Łowczym Lasów Państwowych, poświęcone wypracowywaniu stanowisk i koncepcji Lasów Państwowych;
3)
spotkania stałego zespołu łowieckiego z jego odpowiednikiem ustalonym przez Polski Związek Łowiecki poświęcone wypracowywaniu stanowisk i koncepcji dotyczących spraw związanych z gospodarką łowiecką.
2. 
Stanowiska i koncepcje, o których mowa w ust. 1, podlegają m.in.:
1)
odpowiedniemu uwzględnieniu w aktach sprawstwa kierowniczego stanowionych przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
2)
przekazywaniu w formie aktów oddziaływania niewładczego ministrowi właściwemu ds. środowiska oraz innym organom i instytucjom publicznym.
§  96. 
1. 
Mając na względzie, że prace zespołu łowieckiego mają służyć przede wszystkim doskonaleniu systemu funkcjonalnego odnoszącego się w Lasach Państwowych do gospodarki łowieckiej oraz działalności z nią związanej, koszty funkcjonowania zespołu łowieckiego są finansowane z użyciem środków związanych z wpłatami, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o lasach.
2. 
Nadleśnictwa oraz zakłady Lasów Państwowych obciążają DGLP kosztami usług wewnątrzinstytucjonalnych świadczonych na rzecz zespołu łowieckiego, w tym kosztami osobowymi związanymi z wynagrodzeniem oraz delegacjami członków zespołu.

Rozdział  11.

Rada Konsultacyjna przy Dyrektorze Generalnym Lasów Państwowych

§  97. 
1. 
Na mocy niniejszego zarządzenia potwierdza się funkcjonowanie Rady Konsultacyjnej przy Dyrektorze Generalnym Lasów Państwowych, zwanej dalej Radą Konsultacyjną lub Radą:
1)
powołaną do życia zarządzeniem nr 88 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 20 listopada 2015 r., zmienionego zarządzeniem nr 89 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 listopada 2015 r.;
2)
działającą pod przewodnictwem oraz w składzie ustalonym z mocy lub w wykonaniu wyżej wymienionych zarządzeń.
2. 
Na mocy niniejszego zarządzenia potwierdza się, że:
1)
członkami Rady Konsultacyjnej są byli pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, legitymowani według oceny Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wiedzą, przydatną w doskonaleniu funkcjonalnym LP, jeżeli przyjmą zaproszenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do prac w Radzie;
2)
funkcją Rady Konsultacyjnej jest udzielanie konsultacji, wyrażanie opinii oraz zajmowanie stanowisk w sprawach, w których Dyrektor Generalny Lasów Państwowych zwróci się do Rady.
§  98. 
W rozwinięciu zasad, reguł i sposobu funkcjonowania Rady Konsultacyjnej ustala się, co następuje:
1)
członkiem Rady Konsultacyjnej może być pracownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych pozostający w okresie wypowiedzenia stosunku pracy, przy czym wymaga to zawarcia trójstronnego porozumienia między tym pracownikiem, pracodawcą oraz DGLP, jeżeli pracodawcą nie jest Dyrekcja Generalnego Lasów Państwowych;
2)
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w reprezentowaniu DGLP może zawierać umowę o pracę, umowę-zlecenia lub podobną umowę z członkiem Rady Konsultacyjnej będącym byłym pracownikiem jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych;
3)
na podstawie odrębnej umowy członkowie Rady Konsultacyjnej, nie będący pracownikami DGLP, mogą otrzymywać zwrot kosztów podróży, podwyższonych kosztów wyżywienia oraz kosztów noclegów - na warunkach obowiązujących w Lasach Państwowych w odniesieniu do delegacji służbowych;
4)
Rada Konsultacyjna działa w formie posiedzeń plenarnych oraz pracy własnej członków;
5)
w celu wyrażenia opinii oraz zajęcia stanowiska Rada Konsultacyjna lub/oraz członkowie Rady Konsultacyjnej mogą współdziałać, pobierać informacje oraz rozpoznawać poglądy stanowisk pracy w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i podmiotów zewnętrznych;
6)
Rada Konsultacyjna pod przewodnictwem przewodniczącego ustala:
a)
regulamin Rady Konsultacyjnej, który podlega obowiązkowi przekazania do wiadomości Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych,
b)
projekt ramowego planu zadań rocznych, podlegającego konkretyzacji oraz aktualizacji w ciągu roku kalendarzowego;
7)
projekt ramowego planu zadań rocznych oraz projekty konkretyzujące i aktualizujące ten plan podlegają obowiązkowi zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
8)
plany zadań rocznych oraz ich konkretyzacje i aktualizacje mogą obejmować zadania wprowadzane do tych planów z inicjatywy własnej Rady Konsultacyjnej;
9)
na potrzeby Rady Konsultacyjnej tworzy się Portal Rady Konsultacyjnej;
10)
funkcjonowanie Rady Konsultacyjnej mieści się przede wszystkim w ramach działań LP w zakresie tzw. miękkiej działalności rozwojowej lub w ramach wspomagania administracji publicznej w sferze dominium;
11)
koszty funkcjonowania Rady Konsultacyjnej są pokrywane z wpłat, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o lasach;
12)
obsługa administracyjno-kancelaryjna Rady Konsultacyjnej stanowi obowiązek Gabinetu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
13)
członkostwo w Radzie Konsultacyjnej jest dożywotnie, przy czym może wygasnąć z woli członka Rady lub na drodze consensusu.

Rozdział  12.

(uchylony) 54  

Rozdział  13.

Uniformy leśne i poświadczenie przynależności do Zespołu Duszpasterskiego oraz Bractwa Leśnego

§  111. 
1. 
Ustanawia się uniform leśny niebędący mundurem leśnika w rozumieniu przepisów ustawy o lasach. Uniform leśny odpowiada wyglądem wyjściowemu mundurowi leśnika, z tym jednak zastrzeżeniem, że jest pozbawiony elementów stanowiących odwzorowanie godła narodowego, zaś dystynkcje są w nim zastąpione naszywkami, będącymi przedmiotem załącznika nr 6. (Załączników nie drukujemy - przyp. red.).
2. 
Od członków Zespołu Duszpasterskiego, Komisji Kombatanckiej, Bractwa Leśnego oraz byłych pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, należącym w czasie świadczenia pracy do Służby Leśnej, oczekuje się noszenia uniformu leśnego w każdym przypadku, gdy okoliczności, skutkujące efektem promocji LP oraz polskiego modelu leśnictwa, wskazują w ich ocenie na taką potrzebę. Członkowie Rady Konsultacyjnej, o których mowa w § 98 pkt 2, należący do Służby Leśnej przed wejściem w skład Rady Konsultacyjnej na podstawie stosunku pracy, pod względem postanowień dotyczących w niniejszym zarządzeniu uniformu leśnego są traktowani jak byli pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
§  112. 
1. 
Gabinet Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych przygotuje projekt decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie wzorów druków poświadczających przynależność członkowską do Zespołu Duszpasterskiego oraz Bractwa Leśnego.
2. 
Gabinet Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jest obowiązany do każdorazowego uzgadniania szczegółowego sposobu wchodzenia przez członków, o których mowa w § 111 ust. 2, w posiadanie uniformu leśnego oraz poświadczenia przynależności członkowskiej do Zespołu Duszpasterskiego oraz Bractwa Leśnego.

Rozdział  14.

Postanowienia końcowe

§  113. 
1. 
Wydział właściwy w DGLP do spraw informatyki zobowiązuje się do przystąpienia przy pomocy Zakładu Informatyki Lasów Państwowych do prac mających na celu reaktywację lub stworzenie portali, o których mowa w postanowieniach poprzedzających. Prace, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, powinny być zakończone w terminie do końca marca 2016 r.
2. 
Zastępcę Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. gospodarki finansowej i gospodarowania zasobami majątkowymi, Głównego Księgowego Lasów Państwowych oraz Naczelnika Wydziału Księgowości DGLP zobowiązuje się do:
1)
odpowiedniego uwzględnienia postanowień niniejszego zarządzenia w trakcie prac nad nowelizacją Planu Kont Lasów Państwowych;
2)
ustalenia sposobu identyfikowania działalności kół emerytów i rencistów w LP oraz stałych zespołów doradczo-pomocniczych, objętych postanowieniami niniejszego zarządzenia, z punktu widzenia przepisów o podatku VAT oraz podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych;
3)
zaprojektowania projektu decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego w sprawie wzoru porozumienia w sprawie zwrotu kosztów podróży, noclegu oraz podwyższonych kosztów wyżywienia w odniesieniu do członków zespołów funkcjonujących w ramach DGLP oraz w sprawie dokumentowania tychże kosztów.
3. 
Członków zespołu doraźnego pracującego nad rozwiązaniem problemu imprez pracowniczych w Lasach Państwowych zobowiązuje się do uwzględnienia w swoim działaniu okoliczności, że niektóre formy działania stałych zespołów doradczo-pomocniczych mogą przypominać imprezy masowe w rozumieniu przepisów prawa powszechnego na ten temat.
4. 
Komórkę organizacyjną właściwą w DGLP do spraw pracowniczych zobowiązuje się do zaprojektowania we współdziałaniu ze stanowiskiem pracy właściwym w DGLP do spraw bhp projektu decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie ubezpieczania uczestników określonych zjazdów oraz posiedzeń plenarnych, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, od następstw nieszczęśliwych zdarzeń oraz od odpowiedzialności cywilnej organizatorów lub osób przewodzących tym zjazdom oraz posiedzeniom plenarnym.
§  114. 
Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają postanowień aktów sprawstwa kierowniczego Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dotyczących:
1)
stałych zespołów osłony badawczej, tworzonych na potrzeby naukowego wsparcia realizacji różnych przedsięwzięć rozwojowych w LP;
2)
zespołów doraźnych, których członkami są pracownicy DGLP lub/oraz pracownicy innych jednostek organizacyjnych LP, a także osoby spoza Lasów Państwowych.
§  115. 
1. 
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia tracą moc wszystkie akty sprawstwa kierowniczego dotyczące kwestii objętych postanowieniami niniejszego zarządzenia.
2. 
Osoby stanu duchownego sprawujące dotąd, w tym w ramach utrwalonego zwyczaju, opiekę duszpasterską nad pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych stają się członkami Zespołu Duszpasterskiego w rozumieniu postanowień niniejszego zarządzenia - z zachowaniem dotychczasowych godności i funkcji z tym związanych.
3. 
Postanowienie ust. 2 odnosi się odpowiednio do członków tzw. komisji kombatanckich, Bractwa Leśnego oraz Rady Konsultacyjnej.
§  116.  55
 Załącznik nr 5 stanowi część składową niniejszego zarządzenia wyłącznie w formie zapisu numerycznego.
§  117. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega podaniu do wiadomości poprzez kolportaż intranetowy oraz opublikowanie w Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych.
1 Tytuł zmieniony przez § 19 pkt 1 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
2 Art. 33.1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2100) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
3 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
4 Przepis § 10 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że Dyrektor Generalny może powoływać inne, stałe lub doraźne, zespoły doradcze dla określonych spraw i problemów z zakresu działalności Lasów Państwowych oraz określać zasady i tryb działania takich zespołów.
5 Powołany przepis stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje i koordynuje działania w zakresie podwyższania kwalifikacji pracowników Lasów Państwowych.
6 Powołany przepis stanowi, że organizację Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ustala regulamin nadany przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
7 Obowiązek zapewnienia ww. powiązania można wywieść z art. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach, który stanowi, że ustawa "określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i gospodarką narodową".
8 Rozdział 6 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
9 § 32 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
10 § 33 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
11 § 34 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
12 § 35 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
13 § 36 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
14 § 37 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
15 § 38 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
16 § 39 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
17 § 40 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
18 § 41 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
19 § 42 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
20 § 43 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
21 § 44 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
22 § 45 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
23 § 46 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
24 § 47 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
25 § 48 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
26 § 49 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
27 § 50 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
28 § 51 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
29 § 52 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
30 § 53 uchylony przez § 19 pkt 3 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.
31 Rozdział 7 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
32 § 54 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
33 § 55 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
34 § 56 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
35 § 57 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
36 § 58 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
37 § 59 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
38 § 60 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
39 § 61 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
40 § 62 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
41 § 63 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
42 § 64 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
43 § 65 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
44 § 66 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
45 § 67 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
46 § 68 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
47 § 69 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
48 § 70 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
49 § 71 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
50 § 72 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
51 § 73 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 30 czerwca 2023 r. (B.I.LP.2023.8/9.131) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2023 r.
52 Rozdział 8 uchylony przez § 2 zarządzenia nr 21 z dnia 23 lutego 2022 r. (B.I.LP.2022.4.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 lutego 2022 r.
53 Rozdział 9 uchylony przez § 3 zarządzenia nr 21 z dnia 23 lutego 2022 r. (B.I.LP.2022.4.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 lutego 2022 r.
54 Rozdział 12 uchylony przez § 4 zarządzenia nr 21 z dnia 23 lutego 2022 r. (B.I.LP.2022.4.38) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 lutego 2022 r.
55 § 116 zmieniony przez § 19 pkt 4 zarządzenia nr 27 z dnia 30 maja 2016 r. (B.I.LP.2016.7.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 2016 r.