Zmiany Protokołu dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych określone w art. 1 decyzji 2009/1 Organu Wykonawczego Konwencji.
Dz.U.UE.L.2016.127.23
Akt oczekującyZMIANY PROTOKOŁU
dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych określone w art. 1 decyzji 2009/1 Organu Wykonawczego Konwencji
Pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"»nowe źródło stacjonarne« oznacza jakiekolwiek źródło stacjonarne, którego budowa lub istotna modyfikacja została rozpoczęta po upływie dwóch lat od daty wejścia w życie w stosunku do danej Strony:
a) niniejszego Protokołu; lub
b) zmiany do niniejszego Protokołu, która, w odniesieniu do danego źródła stacjonarnego, albo wprowadza nowe dopuszczalne wielkości w części II załącznika IV, albo wprowadza kategorię w załączniku VIII, która obejmuje to źródło.
W gestii kompetentnych władz krajowych leżeć będzie decyzja, czy dana modyfikacja jest istotna czy nie, biorąc pod uwagę takie czynniki jak korzyści z danej modyfikacji dla środowiska".
"dla których załącznik V określa najlepsze dostępne techniki"
zastępuje się słowami:
"dla których wytyczne przyjęte przez Strony na posiedzeniu Organu Wykonawczego określają najlepsze dostępne techniki".
Słowa "Załączniki V i VII mają" zastępuje się słowami "załącznik V ma".
"3. Zmiany do niniejszego Protokołu oraz do załączników I do IV, VI i VIII są przyjmowane w drodze konsensusu Stron obecnych na posiedzeniu Organu Wykonawczego, oraz wchodzą w życie dla tych Stron, które je zaakceptowały, w 90. dniu od daty złożenia depozytariuszowi przez dwie trzecie Stron, które były Stronami w momencie przyjęcia tych zmian, dokumentów ich przyjęcia. Dla każdej innej Strony zmiany wchodzą w życie 90. dnia po dniu, w którym ta Strona złożyła swój dokument przyjęcia. Niniejszy ustęp stosuje się z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b poniżej.".
"5a. W odniesieniu do tych Stron, które ją przyjęły, procedura określona w ust. 5b poniżej zastępuje procedurę określoną w ust. 3 powyżej, w odniesieniu do zmian do załączników I do IV, VI i VIII.
5b. a) Zmiany do załączników I do IV, VI i VIII przyjmowane są w drodze konsensusu Stron obecnych na posiedzeniu Organu Wykonawczego. Po upływie roku od daty poinformowania o nich pozostałych Stron przez Sekretarza Wykonawczego Komisji, zmiana do każdego takiego załącznika staje się skuteczna dla tych Stron, które nie złożyły depozytariuszowi notyfikacji zgodnie z postanowieniami lit. b) poniżej;
b) każda ze Stron, która nie jest w stanie zatwierdzić zmiany do załączników I do IV, VI lub VIII, zawiadamia o tym pisemnie depozytariusza w ciągu roku od daty powiadomienia o przyjęciu zmiany. Depozytariusz powiadamia bezzwłocznie wszystkie Strony o każdym takim otrzymanym powiadomieniu. Strona może w każdej chwili zastąpić swoją uprzednią notyfikację przyjęciem zmiany oraz, po złożeniu dokumentu przyjęcia u depozytariusza, zmiana do takiego załącznika staje się obowiązująca dla tej Strony;
c) żadna zmiana do załączników I do IV, VI i VIII nie wchodzi w życie, jeżeli łącznie 16 lub więcej Stron:
(i) przedłożyło notyfikacje zgodnie z postanowieniami lit. b) powyżej; lub
(ii) nie przyjęło procedury określonej w niniejszym ustępie ani dotychczas nie złożyło dokumentu przyjęcia zgodnie z postanowieniami ust. 3 powyżej.".
Po ust. 2 dodaje się nowy ustęp w brzmieniu:
"3. Jeżeli państwo lub regionalna organizacja integracji gospodarczej nie zamierza być związane(-a) procedurami określonymi w art. 14 ust. 5b w odniesieniu do zmian do załączników I do IV, VI i VIII, musi to oświadczyć w swoim dokumencie ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia.".
"Heksachlorobutadien CAS: 87-68-3 | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | Brak | |
Heksachlorocykloheksany (CAS: 608-731), w tym lindan (CAS:58-89-9 | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | Brak, z wyjątkiem izomeru gamma heksachlorocykloheksanu (lindanu), do stosowania miejscowego jako środek owadobójczy do celów ochrony zdrowia publicznego. Takie zastosowania należy poddać ponownej ocenie w ramach niniejszego Protokołu w 2012 r. lub po upływie roku od wejścia zmiany w życie, w zależności od tego, która data jest późniejsza. | |
Eter heksabromodifenylu (a) oraz eter heptabromodifenylu (a) | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | 1. Strona może umożliwić recykling wyrobów, które zawierają lub mogą zawierać którąś z wymienionych substancji, oraz stosowanie i ostateczne unieszkodliwianie wyrobów wyprodukowanych z materiałów poddanych recyklingowi, które zawierają lub mogą zawierać którąś z wymienionych substancji, pod warunkiem że recykling i trwałe składowanie odbywa się w sposób przyjazny dla środowiska i nie prowadzi do odzyskania żadnej z tych substancji w celu ich ponownego wykorzystania. 2. Począwszy od 2013 r. i następnie co cztery lata do momentu zniesienia powyższego warunku lub jego wygaśnięcia w inny sposób, Organ Wykonawczy dokonuje oceny postępów w osiąganiu przez Strony ich nadrzędnego celu, jakim jest eliminacja tych substancji zawartych w wyrobach, oraz dokonuje przeglądu potrzeby utrzymywania warunku, który w każdym przypadku traci moc najpóźniej w 2030 r. | |
Eter tetrabromodifenylu (b) oraz eter pentabromodifenylu (b) | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | 1. Strona może umożliwić recykling wyrobów, które zawierają lub mogą zawierać którąś z wymienionych substancji, oraz stosowanie i trwałe składowanie wyrobów wyprodukowanych z materiałów poddanych recyklingowi, które zawierają lub mogą zawierać którąś z wymienionych substancji, pod warunkiem że recykling i trwałe składowanie odbywa się w sposób przyjazny dla środowiska i nie prowadzi do odzyskania żadnej z tych substancji w celu ich ponownego wykorzystania. 2. Począwszy od 2013 r. i następnie co cztery lata do momentu zniesienia powyższego warunku lub jego wygaśnięcia w inny sposób, Organ Wykonawczy dokonuje oceny postępów w osiąganiu przez Strony ich nadrzędnego celu, jakim jest eliminacja tych substancji zawartych w wyrobach, oraz dokonuje przeglądu potrzeby utrzymywania warunku, który w każdym przypadku traci moc najpóźniej w 2030 r. | |
Pentachlorobenzen CAS: 608-93-5 | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | Brak | |
Perfluorooktanosulfonian (c) | Produkcji | Brak, z wyjątkiem produkcji do zastosowań określonych w lit. a)-c) poniżej, oraz w lit. a)-e) w załączniku II |
Wykorzystania | Brak, z wyjątkiem następujących zastosowań i zastosowań określonych w lit. a)-e) w załączniku II: a) chromowanie elektrolityczne, anodyzowanie chromem i wytrawianie zwrotne do 2014 r.; b) chemiczne powlekanie niklowo-teflonowe (PTFE) do 2014 r.; c) trawienie plastikowych części przed ich metalizacją do 2014 r.; d) piany przeciwpożarowe, o ile zostały wyprodukowane lub były stosowane do dnia 18 grudnia 2009 r. W odniesieniu do pian przeciwpożarowych: (i) Strony powinny dążyć do wyeliminowania do 2014 r. pian przeciwpożarowych zawierających perfluorooktanosulfonian, które zostały wyprodukowane lub były stosowane do dnia 18 grudnia 2009 r., oraz złożyć Organowi Wykonwczemu sprawozdanie z postępów w 2014 r.; (ii) na podstawie sprawozdań Stron oraz ppkt (i) Organ Wykonawczy dokona w 2015 r. oceny, czy stosowanie pian przeciwpożarowych zawierających perfluorooktanosulfonian, które zostały wyprodukowane lub były stosowane do dnia 18 grudnia 2009 r., powinno podlegać dodatkowym ograniczeniom." |
"Polichlorowane bifenyle (PCB) (d) | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | Brak. W odniesieniu do PCB użytkowanych przed datą wdrożenia, Strony: 1) podejmują stanowcze kroki mające doprowadzić do: a) wyeliminowania użytkowania możliwych do zidentyfikowania PCB w urządzeniach (np. w transformatorach, kondensatorach i innych zbiornikach zawierających PCB w postaci cieczy) zawierających PCB w ilości większej niż 5 dm3 i o stężeniu 0,05 % lub większym, tak szybko, jak to możliwe, ale nie później niż w dniu 31 grudnia 2010 r. lub w dniu 31 grudnia 2015 r. dla państw, których gospodarka znajduje się w okresie transformacji; b) zniszczenia lub dekonataminacji w sposób przyjazny dla środowiska: - wszystkich PCB w postaci cieczy, o których mowa w lit. a), oraz innych PCB w postaci cieczy nieznajdujących się w urządzeniach, zawierających ponad 0,005 % PCB, tak szybko, jak to możliwe, ale nie później niż w dniu 31 grudnia 2015 r. lub w dniu 31 grudnia 2020 r. dla państw, których gospodarka znajduje się w okresie transformacji, - wszystkich PCB w postaci cieczy, o których mowa w ust. 2 lit. a), nie później niż do dnia 31 grudnia 2029 r.; c) dekontaminacji lub unieszkodliwienia urządzeń, o których mowa w pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. a) w sposób bezpieczny dla środowiska; 2) dokładają wszelkich starań, aby: a) zidentyfikować i wycofać z użytkowania urządzenia (np. transformatory, kondensatory lub inne zbiorniki zawierające PCB w postaci cieczy) zawierające więcej niż 0,005 % PCB i w ilości większej niż 0,05 dm3, tak szybko, jak to możliwe, ale nie później niż w dniu 31 grudnia 2025 r.; b) zidentyfikować inne wyroby zawierające powyżej 0,005 % PCB (np. powłoki ochronne kabli, utwardzana spoina uszczelniająca i przedmioty pomalowane) i gospodarować nimi zgodnie z art. 3 ust. 3; 3) zapewniają, aby urządzenia opisane w pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. a) nie były wywożone lub przywożone do celów innych niż gospodarowanie odpadami w sposób przyjazny dla środowiska; 4) propagują następujące środki zmniejszenia narażenia i ryzyka w ramach kontrolowania użytkowania PCB: a) użytkowanie PCB wyłącznie w nienaruszonych i szczelnych urządzeniach i tylko na terenie, na którym ryzyko uwolnienia do środowiska można ograniczyć do minimum i szybko wyeliminować; b) nieużytkowanie PCB w urządzeniach na terenie związanym z produkcją lub przetwórstwem żywności lub pasz. W razie użytkowania na terenach zamieszkałych, w tym w szkołach i szpitalach, podjęcie wszystkich rozsądnych środków ochrony przed awarią instalacji elektrycznej, mogącą spowodować pożar, oraz prowadzenie regularnych kontroli urządzeń w celu sprawdzenia ich szczelności" |
"(a) »Eter heksabromodifenylu i eter heptabromodifenylu« oznacza, 2,2',4,4',5,5'-eter heksabromodifenylu (BDE-153, nr CAS: 68631-49-2), 2,2', 4,4', 5,6'-eter heksabromodifenylu (BDE- 154, nr CAS: 207122-15-4), 2,2', 3,3', 4,5'6-eter heptabromodifenylu (BDE- 175, nr CAS: 446255-22-7), 2,2',3,4,4',5',6- eter heptabromodifenylu (BDE-183, CAS No: 207122-16-5) oraz inne etery heksa- i heptabromodifenylu obecne w przemysłowym eterze oktabromodifenylu.
(b) »Eter tetrabromodifenylu i eter pentabromodifenylu« oznacza 2,2 ', 4,4'-eter tetrabromodifenylu (BDE- 47, nr CAS: 40088-47-9) oraz 2,2',4,4',5-eter pentabromodifenylu (BDE-99, nr CAS: 32534-81-9) oraz inne etery tetra i pentabromodifenylu obecne w przemysłowym eterze pentabromodifenylu.
(c) Perfluorooktanosulfonian oznacza substancje zdefiniowane przez wzór cząsteczkowy C8F17SO2X, gdzie X = OH, sole metali, halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery.
(d) »Polichlorowane bifenyle« oznaczają związki aromatyczne tworzące się w taki sposób, że atomy wodoru w cząstce bifenylu (dwa pierścienie benzenu związane jednym wiązaniem węgiel-węgiel) mogą być zastąpione przez do dziesięciu atomów chloru.".
"Substancja | Wymagania dotyczące wprowadzenia w życie | |
Ograniczone do zastosowań | Warunki | |
Perfluorooktanosulfonian (PFOS) (a) | a) powłoki fotolitograficzne lub antyrefleksyjne stosowane w procesach fotolitograficznych; b) powłoki fotograficzne stosowane do filmów, papieru lub płyt drukowych; c) filtry mgły olejowej stosowane w niedekoracyjnym twardym chromowaniu (VI) galwanicznym oraz środki zwilżające stosowane w kontrolowanych systemach galwanizacji; d) ciecze hydrauliczne na potrzeby lotnictwa; e) niektóre wyroby medyczne (takie jak warstwy kopolimeru etyleno-tetrafluo-roetylenowego (ETFE) i produkcja ETFE nieprzepuszczalnego dla promieni rentgenowskich, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro oraz filtry barwne CCD). | Strony podejmują działania mające na celu wyeliminowanie tych zastosowań, gdy dostępne stają się odpowiednie rozwiązania alternatywne. Najpóźniej w 2015 r., a następnie co cztery lata, każda ze Stron użytkujących te substancje przedkłada sprawozdanie z postępów poczynionych w celu ich wyeliminowania oraz przedstawia informacje na temat tych postępów Organowi Wykonawczemu. Na podstawie tych sprawozdań poddaje się ponownej ocenie przedmiotowe ograniczone zastosowania. |
(a) Perfluorooktanosulfonian oznacza substancje zdefiniowane przez wzór cząsteczkowy C8F17SO2X gdzie X = OH, sole metali, halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery". |
"1990; lub inny rok w okresie od 1985 do 1995 roku włącznie, lub dla państw, których gospodarka znajduje się w okresie transformacji, inny rok w okresie od 1985 r. do roku wejścia w życie Protokołu w stosunku do danej Strony, określony przez tę Stronę w momencie ratyfikacji, akceptacji, zatwierdzenia lub akcesji.".
"PCB (c) | 2005; lub inny rok w okresie od 1995 do 2010 roku włącznie, lub dla państw, których gospodarka znajduje się w okresie transformacji, inny rok w okresie od 1995 r. do roku wejścia w życie Protokołu w stosunku do danej Strony, określony przez tę Stronę w momencie ratyfikacji, akceptacji, zatwierdzenia lub akcesji." |
"(c) Polichlorowane bifenyle, zgodnie z definicją w załączniku I, jeśli tworzą się one i są uwalniane w sposób niezamierzony ze źródeł antropogenicznych.".
"3. Wartości dopuszczalne odnoszą się do normalnej sytuacji roboczej. Dla operacji wsadowych, wartości dopuszczalne odnoszą się do średnich poziomów zarejestrowanych podczas operacji wsadowej, w tym na przykład ogrzewania wstępnego, ogrzewania i chłodzenia.".
"6. Emisje PCDD/F podane są w równoważnikach toksyczności (TEQ) 1 . Wartości równoważników toksyczności stosowanych do celów niniejszego Protokołu odpowiadają obowiązującym normom międzynarodowym, w tym wartościom równoważników toksyczności PCDD/F dla ssaków przyjętym przez Światową Organizację Zdrowia w 2005 r."
"7. Następujące wartości dopuszczalne odnoszące się do 11 % stężenia O2 w gazach spalinowych dotyczą następujących rodzajów pieców do spopielania:
komunalne odpady stałe (istniejące źródło stacjonarne o spalaniu ponad 3 ton na godzinę oraz każde nowe źródło stacjonarne)
0,1 ng TEQ/m3
medyczne odpady stałe (istniejące źródło stacjonarne o spalaniu ponad 1 tonę na godzinę oraz każde nowe źródło stacjonarne)
nowe źródło stacjonarne: 0,1 ng TEQ/m3
istniejące źródło stacjonarne: 0,5 ng TEQ/m3
odpady niebezpieczne (istniejące źródło stacjonarne o spalaniu ponad 1 tonę na godzinę oraz każde nowe źródło stacjonarne)
nowe źródło stacjonarne: 0,1 ng TEQ/m3
istniejące źródło stacjonarne: 0,2 ng TEQ/m3
odpady przemysłowe inne niż niebezpieczne 2 ( 3
nowe źródło stacjonarne: 0,1 ng TEQ/m3
istniejące źródło stacjonarne: 0,5 ng TEQ/m3"
"8. Następująca wartość dopuszczalna odnosząca się do 16 % stężenia O2 w gazach spalinowych dotyczy spiekarni:
0,5 ng TEQ/m3
9. Następująca wartość dopuszczalna odnosząca się do faktycznego stężenia O2 w gazach spalinowych dotyczy następujących źródeł:
Wtórna produkcja stali - Elektryczne piece łukowe o zdolności do produkcji ponad 2,5 ton stopionej stali do dalszego przetwarzania na godzinę:
0,5 ng TEQ/m3".
"dla istniejących źródeł stacjonarnych:
(i) osiem lat od daty wejścia w życie niniejszego Protokołu w stosunku do danej Strony. Jeśli to konieczne, okres ten może zostać wydłużony dla konkretnych istniejących źródeł stacjonarnych zgodnie z okresem odroczenia przewidzianym przez ustawodawstwo krajowe; lub
(ii) w przypadku Strony będącej państwem, którego gospodarka znajduje się w okresie transformacji, do piętnastu lat od daty wejścia w życie niniejszego Protokołu w stosunku do tej Strony.".
"2. Terminy dla wprowadzenia wartości dopuszczalnych i najlepszych dostępnych technik, które zostały uaktualnione lub wprowadzone w wyniku zmiany do niniejszego Protokołu, wynoszą:
a) dla nowych źródeł stacjonarnych, dwa lata od daty wejścia w życie odpowiedniej zmiany w stosunku do danej Strony;
b) dla istniejących źródeł stacjonarnych:
(i) osiem lat od daty wejścia w życie odpowiedniej zmiany w stosunku do danej Strony; lub
(ii) w przypadku Strony będącej państwem, którego gospodarka znajduje się w okresie transformacji, do piętnastu lat od daty wejścia w życie odpowiedniej zmiany w stosunku do tej Strony.".
"13 | Procesy produkcji danych substancji chemicznych uwalniające powstałe w sposób niezamierzony trwałe zanieczyszczenia organiczne, zwłaszcza produkcji chlorofenoli i chloranilu. |
14 | Procesy termiczne w przemyśle metalurgicznym, procesy w oparciu o chlor." |
ZMIANY DO PROTOKOŁU
dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych określone w art. 1 decyzji 2009/2 Organu Wykonawczego Konwencji
dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych określone w art. 1 decyzji 2009/2 Organu Wykonawczego Konwencji
"Polichlorowane naftaleny (PCN) | Produkcji | Brak |
Wykorzystania | Brak | |
Krótkołańcuchowe chlorowane parafiny (d) | Produkcji | Brak, z wyjątkiem produkcji do zastosowań określonych w załączniku II |
Wykorzystania | Brak, z wyjątkiem zastosowań określonych w załączniku II" |
"(d) Krótkołańcuchowe chlorowane parafiny oznaczają chlorowane alkany o długości łańcucha od 10 do 13 atomów węgla i zawartości chloru nie mniejszej niż 48 % wagowo.".
"Krótkołańcuchowe chlorowane parafiny (b) | a) produkty hamujące palność w gumie stosowanej w przenośnikach taśmowych w górnictwie; b) produkty hamujące palność w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. | Strony podejmują działania mające na celu wyeliminowanie tych zastosowań, gdy dostępne stają się odpowiednie rozwiązania alternatywne. Najpóźniej w 2015 r., a następnie co cztery lata, każda ze Stron użytkujących te substancje przedkłada sprawozdanie z postępów poczynionych w celu ich wyeliminowania oraz przedstawia informacje na temat tych postępów Organowi Wykonawczemu. Na podstawie tych sprawozdań poddaje się ponownej ocenie przedmiotowe ograniczone zastosowania." |
"(b) Krótkołańcuchowe chlorowane parafiny oznaczają chlorowane alkany o długości łańcucha od 10 do 13 atomów węgla i zawartości chloru nie mniejszej niż 48 % wagowo.".
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.