Rozporządzenie 2019/50 zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlorantraniliprolu, chlomazonu, cyklaniliprolu, fenazachiny, fenpikoksamidu, fluoksastrobiny, lambda-cyhalotryny, mepikwatu, oleju cebulowego, tiakloprydu i walifenalatu w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2019.10.8
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/50
z dnia 11 stycznia 2019 r.
zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlorantraniliprolu, chlomazonu, cyklaniliprolu, fenazachiny, fenpikoksamidu, fluoksastrobiny, lambda-cyhalotryny, mepikwatu, oleju cebulowego, tiakloprydu i walifenalatu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlomazonu, fluoksastrobiny, lambda-cyhalotryny, mepikwatu i tiakloprydu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlorantrani-liprolu, fenazachiny i walifenalatu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku cyklaniliprolu, fenpikoksamidu i oleju cebulowego nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W dniu 4 lipca 2009 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) lambda-cyhalotryny w życie zwyczajnym 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego, sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) CXL lambda-cyhalotryny w życie zwyczajnym jest bezpieczny dla konsumentów w Unii 4 i w związku z tym należy go uwzględnić w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(5) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną chlomazon w odniesieniu do kwiatów i liści rumianku i babki zwyczajnej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(6) W przypadku fluoksastrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do czosnku, ziaren rzepaku, siemienia lnianego, nasion maku, nasion gorczycy i nasion lnicznika siewnego. W przypadku mepikwatu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziaren rzepaku, siemienia lnianego, nasion maku, nasion gorczycy, nasion lnicznika
Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatki III i IV. Sesja trzydziesta druga. Rzym, Włochy, 29 czerwca-4 lipca 2009 r. siewnego, ziaren słonecznika, wątroby (ze świń, owiec i kóz), nerki (ze świń), mleka i jaj. W przypadku tiakloprydu wniosek taki złożono w odniesieniu do nasion ogórecznika lekarskiego i do rzodkwi zwyczajnej. W przypadku walifenalatu wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów, oberżyn, sałat, cebuli, szalotki i czosnku.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski dotyczące chlorantraniliprolu i fenazachiny stosowanych w Stanach Zjednoczonych na powierzchni, odpowiednio, chmielu i migdałów. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP wskazane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(8) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(9) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 5 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(10) Jeżeli chodzi o fluoksastrobinę w czosnku, Urząd dokonał oceny wniosku w celu ustanowienia NDP dla cebuli i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 6 . Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w sprawie ekstrapolacji NDP należy ustanowić taki sam NDP dla czosnku jak NDP dla cebuli.
(11) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wspomnianych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(12) Tymczasowe NDP mepikwatu zostały określone rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1003 7 w odniesieniu do grzybów uprawnych na okres do dnia 31 grudnia 2018 r., aby zapobiec zanieczyszczeniom krzyżowym, którym ulegały nieoczyszczone grzyby uprawne w wyniku kontaktu ze słomą poddaną w sposób zgodny z przepisami działaniu mepikwatu. Państwa członkowskie i Urząd przedłożyły najnowsze dane z monitorowania, z których wynika, że pozostałości mepikwatu wciąż występują na poziomach przekraczających odpowiednią granicę oznaczalności. Należy zatem przedłużyć ważność obecnego NDP wynoszącego 0,09 mg/kg. Ten NDP zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu czterech lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(13) W przypadku lambda-cyhalotryny niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/960 8 . Na mocy tego rozporządzenia od dnia 26 stycznia 2019 r. NDP dla żyta zwyczajnego obniżono do granicy oznaczalności, pomijając obecny CXL dla żyta zwyczajnego. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien mieć zastosowanie od tej samej daty.
(14) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej fenpikoksamid do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 9 . Odpowiednie państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej, w których zalecił określenie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania na powierzchni żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej zgodnie ze stosowanymi w Unii dobrymi praktykami rolniczymi oraz wniosek dotyczący tolerancji importowej dla bananów pochodzących z Panamy 10 .
(15) Olej cebulowy zatwierdzono jako substancję podstawową rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1295 11 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tej substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(16) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/357 12 nie zatwierdzono substancji czynnej cyklaniliprol. Ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP, należy włączyć tę substancję do załącznika V do tego rozporządzenia.
(17) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for clomazone in chamomiles and plantains"
(Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlomazonu w kwiatach
i liściach rumianku i babki zwyczajnej). Dziennik EFSA 2018;16(6):5316.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluoxastrobin in oilseeds" (Uzasadniona opinia
dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluoksastrobiny w nasionach oleistych). Dziennik
EFSA 2018;16(7):5381."Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mepiquat in various oilseeds and animal
commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mepikwatu
w różnych nasionach oleistych i produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2018;16(7):5380.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for thiacloprid in corn gromwell seeds and radish"
(Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tiakloprydu w nasionach
nawrotu polnego i w rzodkwi). Dziennik EFSA 2018;16(6):5313."Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for valifenalate in various crops" (Uzasadnionaopinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości walifenalatu w różnych uprawach).Dziennik EFSA 2018;16(6):5289."Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for chlorantraniliprole in hops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do chlorantraniliprolu w chmielu). Dziennik EFSA 2018;16(6):5312."Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for fenazaquin in almonds" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia
tolerancji importowej w odniesieniu do fenazachiny w migdałach). Dziennik EFSA 2018;16(7):5330.