Rozporządzenie 2016/1822 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, deltametryny, fluazynamu, metomylu, sulkotrionu i tiodikarbu w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2016.281.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/1822
z dnia 13 października 2016 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, deltametryny, fluazynamu, metomylu, sulkotrionu i tiodikarbu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) aklonifenu, fluazynamu i sulkotrionu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) deltametryny, metomylu i tiodikarbu określono w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do aklonifenu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zalecił obniżenie NDP dotyczących ziemniaków, marchwi, selera zwyczajnego, czosnku, cebuli, szalotki, pomidorów, kukurydzy cukrowej, liści selera, naci pietruszki, fasoli (świeżej, bez strąków), grochu (świeżego, bez strąków), soczewicy (świeżej), selera, kopru włoskiego, karczochów zwyczajnych, łubinu (suchego), ziaren słonecznika, ziaren kukurydzy, ziaren sorga, świń (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), bydła (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), owiec (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), kóz (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki) i mleka (krowiego, owczego i koziego). W odniesieniu do innych produktów Urząd zalecił utrzymanie lub podwyższenie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących papryki, naparów ziołowych (suszonych, kwiatów i liści) i przypraw (nasion, owoców i jagód) brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W odniesieniu do deltametryny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 . Urząd stwierdził, że w przypadku obecnych NDP dotyczących pomidorów, melonów, arbuzów, kapusty pekińskiej, jarmużu, endywii, szpinaku i podobnych liści, fasoli (suchej), ziaren ryżu i ziaren pszenicy istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć te NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących owoców cytrusowych, migdałów, orzechów brazylijskich, orzechów nerkowca, kasztanów jadalnych, orzechów kokosowych, orzechów laskowych, orzechów makadamia, orzechów pekan, orzeszków piniowych, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owoców nieśplika japońskiego, moreli, czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron stołowych i do produkcji wina, truskawek, jeżyn, jeżyn popielic, malin, borówek amerykańskich, żurawin, porzeczek (czerwonych, czarnych i białych), agrestu, róży dzikiej, morw, głogu włoskiego, bzu czarnego, oliwek stołowych, kiwi, ziemniaków, buraków, marchwi, selera korzeniowego, chrzanu, karczochów jerozolimskich, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, rzodkwi, salsefii, brukwi, rzepy, czosnku, cebuli, szalotki, dymki, pomidorów, papryki, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką, melonów, dyń olbrzymich, arbuzów, kukurydzy cukrowej, kapustnych kwitnących, brukselki, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, jarmużu, kalarepy, roszpunki warzywnej, sałaty, endywii, rzeżuchy, gorczycznika wiosennego, rokietty siewnej (rukoli), gorczycy sarepskiej, liści i pędów kapustnych, szpinaku i podobnych liści, liści winorośli, rukwi wodnej, cykorii warzywnej, ziół, warzyw strączkowych (świeżych), szparagów, karczochów zwyczajnych, pora, grzybów uprawnych, fasoli (suchej), soczewicy (suchej), grochu (suchego), łubinu (suchego), siemienia lnianego, nasion maku, ziaren sezamu, ziaren słonecznika, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, nasion bawełny, nasion dyni, krokoszu barwierskiego, ogórecznika lekarskiego, lnicznika siewnego, konopi, rącznika pospolitego, oliwek do produkcji oliwy, ziaren jęczmienia, ziaren gryki, ziaren kukurydzy, ziaren prosa, ziaren owsa, ziaren ryżu, ziaren żyta, ziaren sorga, ziaren pszenicy, herbaty, naparów ziołowych (suszonych, kwiatów, liści, korzeni), przypraw (owoców, jagód, korzeni, kłączy, pąków i słupków kwiatowych), buraka cukrowego (korzenia), korzeni cykorii podróżnik, świń (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), bydła (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), owiec (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), kóz (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), drobiu (mięsa, tłuszczu i wątroby), mleka (krowiego, owczego i koziego) oraz jaj ptasich brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących fig, karczochów hiszpańskich, selera i przypraw (nasion) brak jest informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(4) W odniesieniu do fluazynamu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 4 . Urząd zalecił obniżenie obecnych NDP dotyczących ziemniaków, cebuli i szalotki. W odniesieniu do pomidorów Urząd zalecił podwyższenie obecnego NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jabłek, gruszek, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, jeżyn, jeżyn popielic, malin, suchej fasoli i naparów ziołowych (suszonych, korzeni) brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(5) W odniesieniu do metomylu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 5 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości oraz zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do pomidorów, oberżyn/bakłażanów, ogórków i cukinii. W odniesieniu do korniszonów zalecił utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących winogron do produkcji wina, ziemniaków, ogórków, cukinii, melonów, dyń olbrzymich i arbuzów istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć te NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących papryki, melonów, dyń olbrzymich, arbuzów, sałaty, szpinaku, fasoli (świeżej, w strąkach), grochu (świeżego, w strąkach), suchej fasoli, ziaren soi zwyczajnej, nasion bawełny, ziaren kukurydzy i ziaren owsa brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(6) W odniesieniu do tiodikarbu Urząd zalecił 6 wykreślenie tej substancji z definicji pozostałości dotyczącej metomylu. Należy zatem włączyć tę substancję osobno do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) W odniesieniu do sulkotrionu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 7 . Urząd zaproponował dwa warianty dotyczące ustalenia definicji pozostałości. Uznano, że należy jedynie zmienić definicję pozostałości w odniesieniu do towarów pochodzenia zwierzęcego. W odniesieniu do kukurydzy cukrowej, ziaren kukurydzy i ziaren sorga Urząd zalecił utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących salsefii, świń (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), bydła (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), owiec (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), kóz (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki) oraz mleka (krowiego, owczego i koziego) brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(8) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje przywozowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub stosować wartość wzorcową NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej do spraw pozostałości pestycydów w kwestii potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów w wyniku rozwoju technicznego konieczne jest ustalenie określonych granic oznaczalności.
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(14) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |