Rozporządzenie 2016/67 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ametoktradyny, chlorotalonilu, difenyloaminy, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny, halauksyfenu metylu, propamokarbu, protiokonazolu, tiakloprydu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2016.15.2
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/67
z dnia 19 stycznia 2016 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ametoktradyny, chlorotalonilu, difenyloaminy, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny, halauksyfenu metylu, propamokarbu, protiokonazolu, tiakloprydu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlorotalonilu, propamokarbu, tiakloprydu i trifloksy-strobiny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP ametoktradyny, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny i protiokonazolu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. NDP difenyloaminy określono w załączniku V oraz w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do halauksyfenu metylu nie określono szczególnych NDP, a substancja ta nie została ujęta w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną ametoktradynę na powierzchni szałwii lekarskiej i bazylii pospolitej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku flonikamidu podobny wniosek złożono w odniesieniu do papryki, brukselki/kapusty brukselskiej, grochu (bez strąków), nasion bawełny, jęczmienia, owsa zwyczajnego i żyta zwyczajnego. W przypadku fluazynamu podobny wniosek złożono w odniesieniu do pomidorów. W przypadku fluoksastrobiny i protioko-nazolu podobny wniosek złożono w odniesieniu do szalotki. W przypadku propamokarbu podobny wniosek złożono w odniesieniu do porów. W przypadku tiakloprydu podobny wniosek złożono w odniesieniu do słonecznika bulwiastego.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania chlorotalonilu na powierzchni żurawin. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych Ameryki skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W przypadku propamokarbu Urząd zaleca określenie nowego NDP na powierzchni porów na poziomie 30 mg/kg, który to poziom ustalono poprzez zaokrąglenie w górę wartości 20 mg/kg obliczonej przy zastosowaniu kalkulatora Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jeśli zastosuje się współczynnik zmiany stężenia pod wpływem gotowania wynoszący 0,88 uzyskany poprzez przeniesienie z roślin liściastych na pory, proponowany NDP nie doprowadzi do przekroczenia ostrej dawki referencyjnej, a zatem będzie bezpieczny dla konsumenta. Jednak ze względu na obiekcje przedstawione przez niektóre państwa członkowskie należy raczej zaniechać zaokrąglenia i określić ów NDP na poziomie 20 mg/kg. Wartość taka jest odpowiednia w stosunku do zamierzonych zastosowań porów.
(8) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Urząd stwierdził ponadto, że ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 772/2013 3 ustanowiono tymczasowe NDP difenyloaminy w odniesieniu do jabłek i gruszek. Z danych z monitorowania wynika, że nadal występuje niemożliwe do uniknięcia zanieczyszczenie krzyżowe dotykające jabłek i gruszek niepoddanych działaniu pestycydów. Aby dać podmiotom gospodarczym wystarczającą ilość czasu na całkowite usunięcie pozostałości difenyloaminy z miejsc składowych, należy utrzymać wspomniane tymczasowe NDP, które zostaną poddane przeglądowi. W przeglądzie uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(10) W dniu 5 lipca 2013 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego 4 przyjęła kodeksowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (CXL) trifloksystrobiny w oliwkach do produkcji oliwy. CXL jest bezpieczny dla konsumentów w Unii 5 , ze względu na co należy go włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(11) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1200 6 zmieniono szereg NDP tiakloprydu i trifloksystrobiny. Przepisami wspomnianego rozporządzenia obniżono z dniem 12 lutego 2016 r. NDP tiakloprydu w słoneczniku bulwiastym i trifloksystrobiny w oliwkach do produkcji oliwy do poziomu odpowiednich granic oznaczalności. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia.
(12) W odniesieniu do halauksyfenu metylu Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tej substancji czynnej 7 . W tym kontekście Urząd zalecił ustanowienie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania zgodnie z dobrą praktyką rolniczą w Unii. Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi UE w sprawie właściwych granic oznaczalności.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ametoctradin in sage and basil" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP ametoktradyny w szałwii lekarskiej i bazylii pospolitej). Dziennik EFSA 2015;13(6):4153 [22 s.]. "Setting of an import tolerance for chlorothalonil in cranberries" (Ustanowienie tolerancji importowej w odniesieniu do chlorotalonilu w żurawinach). Dziennik EFSA 2015;13(7):4193 [21 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for flonicamid in several crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP flonikamidu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(5):4103 [26 s.].
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for fluazinam in tomatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP fluazynamu w pomidorach). Dziennik EFSA 2015;13(6):4154 [23 s.].
"Modification of the existing maximum residue level (MRL) for fluoxastrobin in shallots" (Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) fluoksastrobiny w szalotce). Dziennik EFSA 2015;13(6):4143 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for propamocarb in onions, garlic, shallots and leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propamokarbu w cebuli, czosnku, szalotce i porach). Dziennik EFSA 2015;13(4):4084 [20 s.].
"Modification of the existing maximum residue level (MRL) for prothioconazole in shallots" (Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) protiokonazolu w szalotce). Dziennik EFSA 2015;13(5):4105 [20 s.].
Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości tiakloprydu w słoneczniku bulwiastym. Dziennik EFSA 2015;13 (7):4191 [18 s.].