Rozporządzenie 2018/685 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny, piwa, fluopyramu, fluksapyroksadu, hydrazydu kwasu maleinowego, nasion gorczycy w proszku i teflutryny w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2018.121.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2018/685
z dnia 3 maja 2018 r.
zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości abamektyny, piwa, fluopyramu, fluksapyroksadu, hydrazydu kwasu maleinowego, nasion gorczycy w proszku i teflutryny w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) abamektyny i hydrazydu kwasu maleinowego określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fluopyramu, fluksapyroksadu i teflutryny określono w części A załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku piwa i nasion gorczycy w proszku nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną abamektyna na powierzchni bananów złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku fluopyramu wniosek taki złożono w odniesieniu do portulaki pospolitej. W przypadku fluksapyroksadu wniosek taki złożono w odniesieniu do "tropikalnych warzyw korzeniowych i bulwiastych", "pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych oprócz buraka cukrowego", dymki, "kapustnych kwitnących", brukselki/kapusty brukselskiej, kapusty głowiastej, "sałat i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści", cykorii warzywnej/cykorii liściastej/cykorii brukselskiej, "ziół, kwiatów jadalnych", karczochów zwyczajnych, porów, "naparów ziołowych z korzeni", "przypraw korzeniowych lub kłączowych" i cykorii podróżnik (korzenie). W przypadku teflutryny wniosek taki złożono w odniesieniu do marchwi.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania fluksapyroksadu na powierzchni owoców cytrusowych. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Brazylii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fluksapyroksadu na powierzchni owoców cytrusowych przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa ustalenia nowego NDP w odniesieniu do całej grupy. Jednakże zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w zakresie ekstrapolacji NDP należy ustanowić NDP dla grejpfrutów odpowiadający obecnemu NDP dla pomarańczy. Należy zatem utrzymać obecne NDP w odniesieniu do owoców cytrusowych z wyjątkiem grejpfrutów, dla których NDP należy podwyższyć do 0,3 mg/kg.
(8) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na te substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) W odniesieniu do hydrazydu kwasu maleinowego Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej tej substancji czynnej 3 . W ramach tych wniosków Urząd zalecił podwyższenie NDP w odniesieniu do ziemniaków, czosnku, szalotki i mleka.
(10) Piwo i nasiona gorczycy w proszku zostały zatwierdzone jako substancje podstawowe odpowiednio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2090 4 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2066 5 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tych substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for abamectin in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości abamektyny w bananach). Dziennik EFSA 2017; 15(10):4987 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fluopyram in purslanes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fluopyramu w portulace pospolitej). Dziennik EFSA 2017; 15(9):4984 [22 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluxapyroxad in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluksapyroksadu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2017; 15(9):4975 [30 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for tefluthrin in carrots" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości teflutryny w marchwi). Dziennik EFSA 2017; 15(10):5016 [21 s.].