Rozporządzenie 2019/977 zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, Beauveria bassiana szczep PPRI 5339, Clonostachys rosea szczep J1446, fenpyrazaminy, mefentriflukonazolu i penkonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2019.159.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/977
z dnia 13 czerwca 2019 r.
zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, Beauveria bassiana szczep PPRI 5339, Clonostachys rosea szczep J1446, fenpyrazaminy, mefentriflukonazolu i penkonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) aklonifenu, fenpyrazaminy i penkonazolu zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku Beauveria bassiana szczep PPRI 5339 i mefentriflukonazolu nie określono NDP, a substancji tych nie ujęto w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Clonostachys rosea szczep J1446 został włączony do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w ramach pozycji Gliocladium catenulatum szczep J1446.
(2) W dniu 22 lipca 2017 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego (KKŻ) przyjęła kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) penkonazolu 2 . W dniu 6 lipca 2018 r. KKŻ przyjęła CXL dla fenpyrazaminy 3 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego, sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony. Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatek III. Sesja 40. Genewa, Szwajcaria, 17-22 lipca 2017 r. Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatek II. Sesja 41. Rzym, Włochy 2-6 lipca 2018 r.
(4) CXL penkonazolu i fenpyrazaminy są bezpieczne dla konsumentów w Unii 5 i w związku z tym należy je ująć w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(5) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aklonifen na powierzchni "ziół i kwiatów jadalnych" oraz selera zwyczajnego złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 6 . Przekazał tę opinię wnioskodawcy, Komisji i zainteresowanemu państwu członkowskiemu oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(8) Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpił wnioskodawca, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na tę substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej mefentriflukonazol do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 7 . Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd ocenił wniosek i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej, w których zalecił określenie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej zgodnie ze stosowanymi w Unii dobrymi praktykami rolniczymi 8 .
(10) W kontekście odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej Gliocladium catenulatum szczep J1446 Urząd zalecił włączenie tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 9 . W związku z ostatnimi zmianami zasad taksonomicznych szczep J1446 został przeniesiony do gatunku Clonostachys rosea.
(11) W kontekście zatwierdzenia substancji czynnej Beauveria bassianaszczep PPRI 5339 Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy 10 . Urząd nie mógł przedstawić wniosków na temat oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem, ponieważ pewne informacje nie są dostępne, a osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Taka dalsza analiza znalazła się w sprawozdaniu z przeglądu 11 , w którym stwierdzono, że organizm nie jest chorobotwórczy dla ludzi, a po zastosowaniu substancji czynnej nie przewiduje się obecności toksyn ani toksycznych metabolitów w żywności. W świetle powyższych wniosków Komisja uważa, że substancję Beauveria bassiana szczep PPRI 5339 należy włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wsparcie naukowe przy przygotowaniu stanowiska UE na 50. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów. Dziennik EFSA 2018;16(7):5306. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for aclonifen in celeriacs and certain fresh herbs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu w selerze zwyczajnym i niektórych świeżych ziołach). Dziennik EFSA 2019;17(1):5545.
(12) W przypadku penkonazolu niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/89 12 . Rozporządzeniem tym obniżono NDP w odniesieniu do kilku produktów do poziomu granicy oznaczalności od dnia 13 sierpnia 2019 r. Ze względu na pewność prawa NDP penkonazolu przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |