Rozporządzenie 668/2013 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2,4-DB, dimetomorfu, indoksakarbu i piraklostrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2013.192.39
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 668/2013
z dnia 12 lipca 2013 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2,4-DB, dimetomorfu, indoksakarbu i piraklostrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla 2,4-DB, indoksakarbu i piraklostrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla dimetomorfu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Należy wprowadzić pewne dostosowania techniczne, w szczególności nazwę substancji czynnej "2,4 DB" należy zastąpić nazwą "2,4-DB". Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II i część B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W odniesieniu do 2,4-DB Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem)" przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla ziarna jęczmienia, owsa, żyta i pszenicy, dla mięsa, tłuszczu, wątroby i nerek świń, bydła, owiec i kóz, a także dla mleka krowiego, owczego i koziego pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(4) W odniesieniu do dimetomorfu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Zalecił też obniżenie NDP dla ananasów, ziemniaków, dymki, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, kalarepy, endywii, cykorii warzywnej, fasoli (świeżej, bez strąków), maku i nasion rzepaku, dla mięsa, tłuszczu, wątroby i nerek świń, bydła, owiec i kóz oraz dla mięsa, tłuszczu i wątroby drobiu, a także mleka krowiego, owczego i koziego oraz jaj ptasich. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. W odniesieniu do NDP dla jeżyn, malin i szpinaku Urząd stwierdził, że pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do warzyw cebulowych - pozostałych należy ustanowić NDP o wartości innej niż ta określona przez Urząd ze względu na brak ryzyka dla konsumenta i w oparciu o dodatkowe informacje dotyczące dobrej praktyki rolniczej, przedstawione przez Niemcy. W odniesieniu do czosnku, cebuli, szalotki, brokułów, kapusty głowiastej, kapustnych liściowych, sałaty, endywii, szpinaku, boćwiny i selera po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejne opinie dotyczące NDP 4 , 5 . Należy uwzględnić te opinie.
(5) W odniesieniu do indoksakarbu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 6 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości. Urząd zalecił obniżenie NDP dla borówek amerykańskich, porzeczek, agrestu, róży dzikiej, morw, głogu, bzu czarnego, brukselki, kapusty głowiastej, endywii, orzeszków ziemnych, nasion rzepaku i ziaren kukurydzy. W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dla jabłek, brokułów, kalafiorów, roszpunki warzywnej, rokiety siewnej, rukoli, liści i pędów kapustnych, mięsa, tłuszczu i wątroby drobiu oraz jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do truskawek, malin, kapusty pekińskiej, roszpunki warzywnej, fasoli (świeżej, w strąkach), karczochów, kopru włoskiego i rabarbaru po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejną opinię dotyczącą NDP 7 . Należy uwzględnić tę opinię.
(6) W odniesieniu do piraklostrobiny Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 8 . Urząd zalecił obniżenie NDP dla endywii i łubinu (suchego). W odniesieniu do innych produktów zalecił podniesienie lub pozostawienie dotychczasowych NDP. W odniesieniu do NDP dla winogron stołowych, selera, nasion bawełny i ziaren kawy Urząd stwierdził, że pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi z uwzględnieniem dostępnych informacji w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. W odniesieniu do pomarańczy, kapustnych liściowych, siemienia lnu, orzeszków ziemnych, maku, ziaren sezamu, nasion rzepaku, nasion gorczycy, nasion bawełny, rokosza barwierskiego, ogórecznika, lnicznika właściwego i rącznika pospolitego po przedłożeniu opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Urząd przedłożył kolejne opinie dotyczące NDP 9 , 10 . Należy uwzględnić te opinie. W odniesieniu do wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, truskawek, jeżyn, malin, borówek amerykańskich, papai, cebuli, dyniowatych - z jadalną skórką, jęczmienia, owsa, żyta, sorgo i pszenicy po przedłożeniu przez Urząd opinii, o której mowa w pierwszym zdaniu, Komisja Codex Alimentarius (CAC) 11 przyjęła NDP zawarte w Kodeksie (CXL) dla piraklostrobiny. Należy uwzględnić te wartości CXL z wyjątkiem tych, które nie są bezpieczne dla europejskiej grupy konsumentów i w sprawie których Unia zgłosiła do CAC zastrzeżenie 12 .
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin na zastosowanie zmienionych NDP w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II oraz części A i B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały zgodnie z prawem wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
http://www.codexalimentarius.org/download/report/777/REP12_PRe. pdf
Wspólny program FAO i WHO dotyczący standardów żywienio-wych, Komisja Codex Alimentarius. Dodatki II i III. Sesja trzydziesta piąta. Rzym, Włochy, 2-7 lipca 2012 r.