Rozporządzenie 2016/26 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do oksyetylenowanych nonylofenoli
Dz.U.UE.L.2016.9.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/26
z dnia 13 stycznia 2016 r.
zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do oksyetylenowanych nonylofenoli
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,
(1) Dnia 2 sierpnia 2013 r. Królestwo Szwecji złożyło do Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") dokumentację ("dokumentacja zgodna z załącznikiem XV") zgodnie z art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w celu wszczęcia procedury wprowadzania ograniczeń określonej w art. 69-73 tego rozporządzenia. Początkowo w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV podano, że narażenie na nonylofenol i oksyetylenowane nonylofenole stwarza ryzyko dla środowiska, w szczególności dla gatunków wodnych żyjących w wodach powierzchniowych. Aby ograniczyć takie ryzyko, w dokumentacji zaproponowano zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów włókienniczych, które można prać w wodzie, jeżeli zawierają one nonylofenol lub oksyetylenowane nonylofenole w stężeniu wynoszącym co najmniej 100 mg/kg (0,01 % masy). W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV wykazano, że niezbędne jest działanie w skali całej Unii.
(2) Podczas konsultacji społecznych w sprawie dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV Szwecja zaleciła skreślenie nonylofenolu z zakresu wniosku dotyczącego ograniczeń, gdyż związek ten nie jest celowo używany w przetwórstwie wyrobów włókienniczych. Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (SEAC) przy Agencji uznały wyłączenie nonylofenolu za uzasadnione, biorąc pod uwagę skuteczność i praktyczność ograniczenia oraz możliwość jego monitorowania. Proponowanym ograniczeniem należy zatem objąć tylko oksyetylenowane nonylofenole.
(3) W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV oksyetylenowane nonylofenole zdefiniowano jako rozgałęzione i liniowe oksyetylenowane nonylofenole, obejmujące substancje o określonych nr CAS lub WE oraz substancje o nieznanym lub zmiennym składzie, złożone produkty reakcji lub materiały biologiczne, polimery i homologi. Substancje w tej grupie są identyfikowane przez wzór cząsteczkowy (C2H4O)nC15H24O.
(4) W kilku badaniach rynku wymienionych w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV stwierdzono obecność oksyetylenowanych nonylofenoli, w różnych stężeniach, w wyrobach włókienniczych. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie oksyetylenowanych nonylofenoli, jako substancji lub w mieszaninach, do celów przetwarzania wyrobów włókienniczych i skóry, podlega już ograniczeniom określonym w pozycji 46 załącznika XVII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Jednakże pranie wyrobów włókienniczych w wodzie w racjonalnie przewidywalnych warunkach użytkowania prowadzi do uwolnienia oksyetylenowanych nonylofenoli do środowiska wodnego, co stwarza ryzyko dla gatunków wodnych.
(5) Dla zachowania spójności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 2 proponowane ograniczenie dotyczące wyrobów włókienniczych powinno obejmować produkty, które składają się w co najmniej 80 % masy z włókien tekstylnych oraz inne produkty, których część składa się w co najmniej 80 % masy z włókien tekstylnych. Ponadto z uwagi na przejrzystość należy wskazać, że wyroby włókiennicze obejmują wyroby niegotowe, półgotowe i gotowe, w tym takie produkty jak odzież (np. dla ludzi i zwierząt lub zabawek), akcesoria, wyroby włókiennicze do dekoracji wnętrz, włókna, przędzę, materiał włókienniczy i wstawki z dzianiny.
(6) Dnia 3 czerwca 2014 r. RAC przyjął w drodze konsensusu opinię w sprawie ograniczenia proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, potwierdzając, że z narażeniem na produkty rozpadu oksyetylenowanych nonylofenoli wiąże się ryzyko. RAC stwierdził także, że ograniczenie jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem zapobiegania ryzyku stwarzanemu przez oksyetylenowane nonylofenole w wyrobach włókienniczych, zarówno pod względem skuteczności, jak i praktyczności.
(7) Dnia 9 września 2014 r. SEAC przyjął w drodze konsensusu opinię w sprawie ograniczenia proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, stwierdzając, że proponowane ograniczenie dotyczące oksyetylenowanych nonylofenoli jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem zapobiegania stwierdzonemu ryzyku pod względem proporcjonalności korzyści społecznoekonomicznych do kosztów społecznoekonomicznych.
(8) Według dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, jak potwierdziły komitety RAC i SEAC, limit wynoszący 0,01 % masy to najniższe stężenie współmierne do celowego stosowania oksyetylenowanych nonylofenoli w przetwórstwie wyrobów włókienniczych. Uwagi otrzymane w czasie konsultacji społecznych potwierdziły, że egzekwowanie limitu wynoszącego poniżej 0,01 % masy przysparzałoby znacznych trudności, gdyż wyroby włókiennicze mogą być zanieczyszczone oksyetylenowanymi nonylofenolami w takich niskich stężeniach w wyniku przypadkowego narażenia podczas procesu produkcji. Co więcej, pięciokrotne zmniejszenie limitu wynoszącego 0,01 % (do limitu wynoszącego 0,002 % masy) obniżyłoby emisje tylko o 1,25 raza, w wyniku czego stężenie oksyetylenowanych nonylofenoli w wodach powierzchniowych byłoby o 5 % niższe niż w przypadku obowiązywania limitu wynoszącego 0,01 % masy.
(9) Zasięgnięto opinii forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów i uwzględniono jego zalecenia.
(10) Dnia 1 października 2014 r. Agencja przedstawiła Komisji opinie RAC i SEAC, na podstawie których Komisja stwierdziła, że obecność oksyetylenowanych nonylofenoli w wyrobach włókienniczych stwarza niedopuszczalne ryzyko dla środowiska, któremu należy zapobiec w skali całej Unii. Wzięto pod uwagę skutki społecznoekonomiczne tego ograniczenia, w tym dostępność rozwiązań alternatywnych.
(11) Zakłada się, że używane wyroby włókiennicze są zwykle kilkakrotnie prane przed dostawą lub udostępnieniem stronie trzeciej, zawierają więc najwyżej znikome ilości oksyetylenowanych nonylofenoli. W związku z tym z zakresu ograniczenia należy wyłączyć wprowadzanie do obrotu używanych wyrobów włókienniczych. Podobnie można zakładać, że wyroby włókiennicze pochodzące z recyklingu zawierają najwyżej znikome ilości oksyetylenowanych nonylofenoli, więc ograniczenie nie powinno mieć zastosowania do nowych wyrobów, które zostały wyprodukowane wyłącznie z wyrobów włókienniczych pochodzących z recyklingu bez użycia oksyetylenowanych nonylofenoli.
(12) Należy pozostawić zainteresowanym stronom dostateczną ilość czasu na wprowadzenie odpowiednich środków zapewniających zgodność z przepisami, w szczególności na zapewnienie odpowiedniej komunikacji w złożonym globalnym łańcuchu dostaw. Należy zatem odłożyć w czasie rozpoczęcie stosowania nowego ograniczenia.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |