Rozporządzenie wykonawcze 2017/1414 zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Stanów Zjednoczonych, Republiki Południowej Afryki i Zimbabwe w wykazie państw trzecich, terytoriów, stref lub grup, z których dopuszczalny jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych, w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków
Dz.U.UE.L.2017.203.4
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/1414
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Stanów Zjednoczonych, Republiki Południowej Afryki i Zimbabwe w wykazie państw trzecich, terytoriów, stref lub grup, z których dopuszczalny jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych, w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 formułę wprowadzającą, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy, art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4 lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych 2 , w szczególności jej art. 23 ust. 1, art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 798/2008 3 ustanowiono wymogi w zakresie wystawiania świadectw weterynaryjnych dotyczących przywozu do Unii oraz tranzytu przez Unię, w tym składowania podczas tranzytu, drobiu i produktów drobiowych ("towary"). Rozporządzenie to stanowi, że towary mogą być przywożone do Unii i przewożone tranzytem przez jej terytorium jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wyszczególnionych w kolumnach 1 i 3 tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 ustanowiono także warunki uznania państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI).
(3) Była jugosłowiańska republika Macedonii jest wymieniona w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii.
(4) W dniu 28 stycznia 2017 r. była jugosłowiańska republika Macedonii potwierdziła obecność HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwie drobiarskim na swoim terytorium. Ze względu na potwierdzone wystąpienie ogniska HPAI terytorium byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii nie można już było uznawać za państwo wolne od tej choroby, a organy weterynaryjne byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii nie mogły już wystawiać świadectw dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa drobiowego przeznaczonego do spożycia przez ludzi. W części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 należy zatem określić datę, od której to państwo trzecie przestało być uznawane za wolne od HPAI.
(5) W związku z wystąpieniem ogniska HPAI w styczniu 2017 r. była jugosłowiańska republika Macedonii wprowadziła politykę likwidacji stad w celu zwalczenia tej choroby i ograniczenia jej rozprzestrzeniania. Była jugosłowiańska republika Macedonii przedłożyła zaktualizowane informacje o sytuacji epidemiologicznej na swoim terytorium oraz o środkach wprowadzonych celem zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się HPAI, a Komisja przeanalizowała te informacje. Była jugosłowiańska republika Macedonii zgłosiła ponadto zakończenie czyszczenia i dezynfekcji po likwidacji stad drobiu w gospodarstwie drobiarskim, w którym w styczniu 2017 r. wykryto ognisko HPAI.
(6) Na podstawie oceny informacji przedstawionych przez byłą jugosłowiańską republikę Macedonii należy również określić w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 datę, od której to państwo trzecie można ponownie uznać za wolne od HPAI, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 798/2008, oraz od której można ponownie zezwolić na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych pochodzących z tego państwa trzeciego.
(7) Należy zatem zmienić wpis dotyczący byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić nową sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(8) Stany Zjednoczone są wymienione w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, w przypadku którego z niektórych części jego terytorium, w zależności od obecności HPAI, dozwolony jest przywóz towarów do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii. Taką regionalizację ustanowiono w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/481 4 w związku z wystąpieniem ogniska HPAI podtypu H7N9 w gospodarstwie drobiarskim w stanie Tennessee w dniu 4 marca 2017 r.
(9) Dnia 15 marca 2017 r. Stany Zjednoczone potwierdziły obecność HPAI podtypu H7N9 w innym gospodarstwie drobiarskim w stanie Tennessee. Ognisko to wystąpiło na obszarze objętym regionalizacją w związku z wcześniejszym wystąpieniem ogniska choroby w dniu 4 marca 2017 r.; obszar ten został należycie uwzględniony w zmianach w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/481. Wprowadzanie dalszej regionalizacji tego państwa trzeciego w odniesieniu do najnowszego wystąpienia ogniska choroby nie jest zatem konieczne.
(10) W Umowie między Wspólnotą Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie sanitarnych środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w handlu żywymi zwierzętami i produktami zwierzęcymi (zwanej dalej "umową") 5 , która została zatwierdzona decyzją Rady 98/258/WE 6 , przewidziano szybkie wzajemne uznawanie środków regionalizacji w razie wystąpienia ognisk choroby w Unii lub w Stanach Zjednoczonych.
(11) W związku z wystąpieniem ognisk HPAI w marcu 2017 r. Stany Zjednoczone wprowadziły politykę likwidacji stad w celu zwalczenia tej choroby i ograniczenia jej rozprzestrzeniania. Organy weterynaryjne Stanów Zjednoczonych nadal zawieszają wystawianie świadectw weterynaryjnych dla przesyłek towarów przeznaczonych na wywóz do Unii lub do tranzytu przez jej terytorium i pochodzących z hrabstw dotkniętych chorobą w stanach Tennessee i Alabama, które to hrabstwa objęto ograniczeniami w związku z wystąpieniem tej choroby i w których wprowadzono unijne środki regionalizacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 798/2008.
(12) Od połowy marca 2017 r. w Stanach Zjednoczonych nie wykryto kolejnych ognisk HPAI. Stany Zjednoczone przedłożyły zaktualizowane informacje o sytuacji epidemiologicznej na swoim terytorium oraz o środkach wprowadzonych celem zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się HPAI, a Komisja przeanalizowała te informacje. Stany Zjednoczone zgłosiły ponadto zakończenie czyszczenia i dezynfekcji po likwidacji stad drobiu w gospodarstwach w stanie Tennessee, w których w marcu 2017 r. wykryto ogniska HPAI.
(13) Na podstawie oceny informacji przedstawionych przez Stany Zjednoczone oraz zobowiązań określonych w umowie i gwarancji przedstawionych przez Stany Zjednoczone należy określić datę, od której dotknięte chorobą hrabstwa w stanach Tennessee i Alabama objęte ograniczeniami weterynaryjnymi w związku z wystąpieniem ognisk HPAI w marcu 2017 r. można ponownie uznać za wolne od HPAI, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 798/2008, oraz od której można ponownie zezwolić na przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium niektórych produktów drobiowych pochodzących z tych obszarów.
(14) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Stanów Zjednoczonych w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić obecną sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(15) Republika Południowej Afryki jest wymieniona w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii. W szczególności dozwolony jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych, przeznaczonego do spożycia przez ludzi (RAT) i objętego szczególnym warunkiem "H", określonym w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, który stanowi, że w przypadku wystąpienia ogniska HPAI przywóz takiego mięsa może być nadal dozwolony, pod określonymi warunkami, jeśli mięso to uzyskano z ptaków bezgrzebieniowych pochodzących z zarejestrowanego zamkniętego gospodarstwa prowadzącego chów ptaków bezgrzebieniowych wolnego od HPAI.
(16) W dniu 22 czerwca 2017 r. Republika Południowej Afryki potwierdziła obecność HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwie drobiarskim na swoim terytorium. Ze względu na potwierdzone wystąpienie ogniska HPAI terytorium Republiki Południowej Afryki nie można już uznawać za wolne od tej choroby, a zatem organy weterynaryjne Republiki Południowej Afryki nie mogą już wystawiać świadectw dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych, chyba że mięso to uzyskano z ptaków bezgrzebieniowych pochodzących z zarejestrowanego zamkniętego gospodarstwa prowadzącego chów ptaków bezgrzebieniowych wolnego od HPAI zgodnie ze szczególnym warunkiem "H".
(17) Organy weterynaryjne Republiki Południowej Afryki przedłożyły wstępne informacje dotyczące ogniska HPAI i potwierdziły, że bezzwłocznie zawiesiły wystawianie świadectw weterynaryjnych dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(18) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Republiki Południowej Afryki w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić obecną sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(19) Zimbabwe jest wymienione w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 jako państwo trzecie, z którego całego terytorium dozwolony jest przywóz niektórych towarów drobiowych do Unii i ich tranzyt przez terytorium Unii.
(20) W dniu 1 czerwca 2017 r. Zimbabwe potwierdziło obecność HPAI podtypu H5N8 w gospodarstwie drobiarskim na swoim terytorium. Ze względu na potwierdzone wystąpienie ogniska HPAI terytorium Zimbabwe nie można już uznawać za wolne od tej choroby, a zatem organy weterynaryjne Zimbabwe nie mogą już wystawiać świadectw dla przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium przesyłek mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(21) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Zimbabwe w wykazie w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby uwzględnić obecną sytuację epidemiologiczną w tym państwie trzecim.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |