Rozporządzenie delegowane 2019/888 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.142.43

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 maja 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/888
z dnia 13 marca 2019 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i producentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych po raz pierwszy w Unii.

(2) W części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 w pkt 2 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez producentów pojazdów ciężkich dla każdego nowego pojazdu ciężkiego.

(3) Od dnia 1 lipca 2019 r. producenci pojazdów określają i zgłaszają dodatkowe dane dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  i przepisami wykonawczymi do niego. W celu skutecznego wdrożenia przepisów dotyczących CO2 w odniesieniu do pojazdów ciężkich ważne jest zapewnienie kompleksowego, przejrzystego i odpowiedniego gromadzenia danych dotyczących konfiguracji floty pojazdów ciężkich w Unii, jej rozwoju w czasie oraz potencjalnego wpływu na emisje CO2. Producenci pojazdów ciężkich powinni zatem monitorować te dane i zgłaszać je Komisji.

(4) Aby umożliwić dokładną analizę takich dodatkowych danych, w szczególności w celu identyfikacji pojazdów specjalistycznych, właściwe organy państw członkowskich powinny również monitorować i zgłaszać uzupełniające informacje rejestracyjne.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) 2018/956,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części A wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) dla pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2019 r., o ile jest dostępny, i dla pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2020 r., we wszystkich przypadkach, kod nadwozia określony w pozycji 38 świadectwa zgodności, w tym, w stosownych przypadkach, cyfry uzupełniające, o których mowa w dodatku 2 do załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE;";

b)
dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) dla pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2020 r. maksymalna prędkość pojazdu określona w pozycji 29 świadectwa zgodności.";

2)
w pkt 2 części B wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja 5 otrzymuje brzmienie:
NrParametry monitorowaniaŹródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczejOpis
"5Numer certyfikacji osi1.7.2Specyfikacje osi"
b)
pozycja 15 otrzymuje brzmienie:
NrParametry monitorowaniaŹródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczejOpis
"15Marka (nazwa handlowa producenta)-Specyfikacje pojazdu"
c)
pozycja 21 otrzymuje brzmienie:
NrParametry monitorowaniaŹródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczejOpis
"21Rodzaj paliwa (olej napędowy CI/sprężony gaz ziemny PI/skroplony gaz ziemny PI...)1.2.7Specyfikacje silnika"
d)
pozycja 73 otrzymuje brzmienie:
NrParametry monitorowaniaŹródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczejOpis
"73Skrót kryptograficzny dokumentacji producenta3.1.4Informacje o oprogramowaniu"
e)
dodaje się pozycje 79-100 w brzmieniu:
NrParametry monitorowaniaŹródło załącznik IV część I do rozporządzenia (UE)

2017/2400, chyba że określono inaczej

Opis
"79Model pojazdu1.1.2Specyfikacje pojazdu
80Pojazd specjalistyczny (tak/nie)1.1.9
81Bezemisyjny pojazd ciężki (tak/nie)1.1.10
82Hybrydowy pojazd ciężki z napędem elektrycznym (tak/nie)1.1.11
83Pojazd dwupaliwowy (tak/nie)1.1.12
84Kabina sypialna (tak/nie)1.11.13
85Model silnika (*)1.2.1Specyfikacje silnika
86Model przekładni (*)1.3.1Specyfikacje przekładni
87Model zwalniacza (*)1.4.1Specyfikacje zwalniacza
88Numer certyfikacji zwalniacza1.4.2
89Opcja certyfikacji stosowana do stworzenia mapy strat (wartości standardowe/pomiar)1.4.3
90Model przemiennika momentu obrotowego (*)1.5.1Specyfikacje przemiennika momentu obrotowego
91Numer certyfikacji przemiennika momentu obrotowego1.5.2
92Opcja certyfikacji stosowana do stworzenia mapy strat (wartości standardowe/pomiar)1.5.3
93Model napędu kątowego (*)1.6.1Specyfikacje napędu kątowego
94Numer certyfikacji napędu kątowego1.6.2
95Model osi (*)1.7.1Specyfikacje osi
96Model oporu powietrza (*)1.8.1Aerodynamika
97System wyłączania-włączania silnika podczas postojów pojazdu (tak/nie)1.12.1Nowoczesne systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
98System eco-roll bez systemu wyłączania-włączania silnika (tak/nie)1.12.2
99System eco-roll z systemem wyłączania-włączania silnika (tak/nie)1.12.3
100Tempomat przewidujący (tak/nie)1.12.4
(*) Pozycje 85, 86, 87, 90, 93, 95 i 96 nie są podawane do wiadomości publicznej w Centralnym rejestrze danych dotyczących pojazdów ciężkich.".
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.