Rozporządzenie 2012/2000 zmieniające załącznik 4 do protokołu nr 9 Aktu Przystąpienia z 1994 r. i rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 w odniesieniu do systemu ekopunktów dla samochodów ciężarowych jadących tranzytem przez Austrię

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.241.18

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 września 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2012/2000
z dnia 21 września 2000 r.
zmieniające załącznik 4 do protokołu nr 9 Aktu Przystąpienia z 1994 r. i rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 w odniesieniu do systemu ekopunktów dla samochodów ciężarowych jadących tranzytem przez Austrię

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Akt Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności art. 11 ust. 2 i art. 16 protokołu nr 9 tego Aktu,

działając w zgodzie z procedurą ustanowioną w protokole nr 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół nr 9 przewiduje specjalną regulację dotyczącą tranzytu samochodów ciężarowych przez terytorium Austrii opartą na systemie praw tranzytu (ekopunkty). Skala przydzielania ekopunktów Państwom Członkowskim podana jest w załączniku 4 do Protokołu.

(2) Artykuł 11 ust. 2 lit. c) protokołu nr 9 zobowiązuje Komisję do przyjęcia odpowiednich środków zgodnie z ust. 3 załącznika 5 jeśli liczba przejazdów tranzytowych przez Austrię, wymagających ekopunktów, w którymkolwiek roku przekracza wartość odniesienia, ustanowioną w roku 1991, o więcej niż 8 %.

(3) Ustęp 3 załącznika 5 do protokołu ustanawia reguły w celu ustanowienia zrewidowanej liczby ekopunktów, które zostają udostępnione w przypadku przekroczenia wartości odniesienia w 1991 r.

(4) Próg ustanowiony w wyżej wymienionym art. 11 ust. 2 lit. c) został przekroczony w 1999 r. Zastosowanie metody kalkulacji przewidzianej w ust. 3 załącznika 5 prowadzić będzie do redukcji całkowitej liczby dostępnych ekopunktów.

(5) Protokół nr 9 ma być stosowany zgodnie z podstawowymi wolnościami ustanowionymi w Traktacie; w związku z powyższym konieczne jest podjęcie środków, które mogą zapewnić swobodny przepływ towarów i pełne funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

(6) Narzucenie całkowitej redukcji ekopunktów tylko w 2000 r. miałoby faktycznie niewspółmierny skutek powstrzymania ruchu tranzytowego przez Austrię. Zatem redukcja całkowitej liczby ekopunktów powinna być rozciągnięta od 2000 r. do 2003 r.

(7) Proporcjonalność redukcji ekopunktów wymaga także, by te Państwa Członkowskie, które najbardziej przyczyniły się do przekroczenia 8 % progu, zostały poddane zmniejszeniu przydziału ekopunktów, aby doprowadzić, jak przewidziano, do całkowitej redukcji. Wymaga to rewizji klucza przydziału ekopunktów Państwom Członkowskim.

(8) Aby zapewnić jak najbardziej sprawne korzystanie z dostępnej liczby ekopunktów, Komisja będzie podejmować działania w celu dalszego zachęcenia Państw Członkowskich do zwrotu niewykorzystanych ekopunktów do Komisji w celu redystrybucji.

(9) Bardziej intensywne korzystanie z przewozów kolejowych w transporcie kombinowanym, w szczególności w "Rollende Landstrasse", ma mniej szkodliwy wpływ na środowisko, aniżeli transport samochodowy i odciąża liczbę dostępnych ekopunktów. Korzystanie z nich, usprawnione m.in. przez sprawdzanie, w jaki sposób są rezerwowane miejsca, powinno być promowane. Skutki tego rodzaju wysiłków powinny być monitorowane.

(10) Załącznik 4 do protokołu nr 9 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94(1) powinny być odpowiednio zmienione.

(11) Komitet utworzony na mocy art. 16 protokołu nr 9 nie dostarczył opinii dotyczących środków przewidzianych w propozycji. Zgodnie z art. 16 ust. 3 protokołu nr 9 Komisja przedstawi niezwłocznie Radzie propozycję dotyczącą środków, które należy przedsięwziąć.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik 4 do protokołu nr 9 do Aktu Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji otrzymuje brzmienie:

"Rok

Procent ekopunktów

Ekopunkty dla EU-15

(1)

(2)

(3)

2000

48,5 %

11.428.150

2001

47,2 %

11.121.897

2002

43,5 %

10.250.317

2003

39,6 %

9.321.531"

Artykuł  2

W rozporządzeniu (WE) nr 3298/94 wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 6 ust. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W okolicznościach przewidzianych w art. 11 ust. 2 lit. c) protokołu nr 9 liczba ekopunktów zostanie zredukowana. Redukcja będzie obliczona przy pomocy metody ustalonej w pkt. 3 załącznika 5 do protokołu nr 9. Tak obliczana redukcja ekopunktów rozciągnięta będzie na kilka lat."

2. Do art. 7 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Każdego roku w dniu 1 lutego Komisja będzie zwracać uwagę na liczbę ekopunktów przydzielonych dla każdego Państwa Członkowskiego w roku poprzednim, które pozostały niewykorzystane oraz nie zostały zwrócone do Komisji zgodnie z art. 7 ust. 2. Jeśli niewykorzystana wielkość przekracza 2 % przydziału ekopunktów dla Państwa Członkowskiego, Komisja odejmie równoważną liczbę ekopunktów od przydziału dla Państwa Członkowskiego na dany rok. Liczbę odjętych ekopunktów dodaje się do rezerw Unii Europejskiej na ten rok."

3. Dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 14b

Komisja musi stworzyć system kontroli działań podejmowanych przez Austrię i pozostałe Państwa Członkowskie w celu ulepszania poziomu usług przeznaczonych dla transportu kombinowanego przez Alpy. Komisja sporządzi pierwsze sprawozdanie w 2001 r."

4. Załącznik D otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK D

PODZIAŁ EKOPUNKTÓW NA LATA 2000-2003

Państwo

2000

2001

2002

2003

I

3.789.047

3.688.365

3.401.686

3.076.080

D

3.548.525

3.453.294

3.182.073

2.898.150

A

1.519.487

1.476.911

1.355.433

1.274.152

NL

934.373

909.981

840.560

750.500

GR

455.749

443.800

409.792

366.994

DK

306.414

298.415

275.649

246.115

B

240.765

234.349

216.080

195.793

UK

64.309

62.630

57.852

51.654

S

57.042

55.553

51.315

45.817

F

37.829

36.841

34.031

30.385

LUX

37.829

36.841

34.031

30.385

SF

34.986

34.072

31.473

281.01

E

9.079

8.842

8.167

7.292

IRL

7.566

7.368

6.806

6.077

P

3.026

2.947

2.722

2.431

REZERWA UE

382.105

371.688

342.547

311.605

RAZEM

11.428.150

11.121.897

10.250.317

9.321.531"

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 września 2000 r.

W imieniu Rady
H. VÉDRINE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 341 z 30.12.1994, str. 20. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1524/96 (Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str.13).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.