Dyrektywa 2005/27/WE zmieniająca w celu dostosowania do postępu technicznego dyrektywę 2003/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącą zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2005.81.44

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 marca 2005 r.

DYREKTYWA KOMISJI 2005/27/WE
z dnia 29 marca 2005 r.
zmieniająca w celu dostosowania do postępu technicznego dyrektywę 2003/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącą zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę 2003/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu urządzeń służących do pośredniego widzenia oraz pojazdów wyposażonych w te urządzenia, zmieniającą dyrektywę 70/156/EWG i uchylającą dyrektywę 71/127/EWG(2) w szczególności jej art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/97/WE jest jedną z oddzielnych dyrektyw w kontekście wspólnotowej procedury homologacji określonej w dyrektywie 70/156/EWG. Przepisy dyrektywy 70/156/EWG odnoszące się do systemów, części składowych oraz oddzielnych elementów technicznych pojazdów stosują się zatem do dyrektywy 2003/97/WE.

(2) W celu zmniejszenia martwych stref widzenia w pojazdach kategorii N2 o masie nie większej niż 7,5 tony konieczna jest zmiana niektórych wymogów zawartych w dyrektywie 2003/97/WE.

(3) Od 2003 r. nastąpił znaczny postęp techniczny w dziedzinie lusterek wstecznych. Obecnie istnieje możliwość instalacji szerokokątnych lusterek wstecznych w niektórych pojazdach kategorii N2 o masie nie większej niż 7,5 tony. Właściwe jest więc wprowadzenie zmian do dyrektywy 2003/97/WE przez objęcie obowiązkiem wstawienia szerokokątnych lusterek klasy IV do tych pojazdów kategorii N2, które mają kabinę podobną do kabiny w pojazdach kategorii N3. Możliwość wstawienia lusterka bliskiego zasięgu klasy V powinna być właściwym kryterium rozróżnienia dwóch typów pojazdów kategorii N2.

(4) Pojazdy, które posiadają stały kąt nachylenia oparcia siedzenia, nie będą mogły spełniać standardowych wymogów. Należy więc wprowadzić współczynnik korekcji dla takich pojazdów.

(5) Właściwe również jest wprowadzenie zmian do przepisów administracyjnych dla homologacji przez wprowadzenie numerów identyfikacyjnych dla Państw Członkowskich, które przystąpiły do Wspólnoty w dniu 1 maja 2004 r.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego w art. 13 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I i III do dyrektywy 2003/97/WE zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 19 października 2005 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 marca 2005 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji nr 2004/104/WE (Dz.U. L 337 z 13.11.2004, str. 13).

(2) Dz.U. L 25 z 29.1.2004, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i III do dyrektywy 2003/97/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) po pierwszym zdaniu w poz. 1.1.1.12 załącznika I wprowadza się następujące zdanie:

"W przypadku siedzenia o stałym kącie nachylenia oparcia, punkt oczu dostosowuje się zgodnie z przepisami dodatku 7 do niniejszego Załącznika.";

2) w załączniku I dodatek 5 pkt 1.1 do wyliczenia dodaje się następujące numery identyfikujące:

"8 - Republika Czeska, 29 - Estonia, 49 - Cypr, 32 - Łotwa, 36 - Litwa, 7 - Węgry, 50 - Malta, 20 - Polska, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja";

3) do załącznika I dodaje się dodatek 7 w następującym brzmieniu:

"Dodatek 7

Określenie punktu oczu w przypadku siedzenia o stałym kącie nachylenia oparcia

1) Ustawienie punktu oczu w stosunku do punktu R dostosowuje się zgodnie z wytycznymi zawartymi w poniższej tabeli za pomocą współrzędnych X z wzorcowej siatki trójwymiarowej. Tabela pokazuje podstawowe współrzędne dla stałego kąta oparcia siedzenia wynoszącego 25 stopni. Wzorcową siatkę trójwymiarową dla współrzędnych definiuje pkt 2.3 załącznika I do dyrektywy 77/649/EWG wraz ze zmianami.

Kąt nachylenia oparciaWspółrzędne poziome
(w stopniach)∆ X
2568mm

2) Dalsza korekta dla stałych kątów nachylenia oparcia siedzenia innych niż 25 stopni

Poniższa tabela pokazuje dalsze korekty - z pozycji oczu przy stałym kącie nachylenia oparcia wynoszącym 25 stopni - jakie należy zastosować do współrzędnych X i Z punktu oczu, w przypadku gdy zaprojektowany kąt nachylenia oparcia siedzenia jest inny niż 25 stopni.

Kąt nachylenia oparcia siedzeniaWspółrzędne poziomeWspółrzędne pionowe
(w stopniach)ΔXΔZ
5 - 186 mm 28 mm
6 - 177 mm 27 mm
7 - 167 mm 27 mm
8 - 157 mm 27 mm
9 - 147 mm 26 mm
10 - 137 mm 25 mm
11 - 128 mm 24 mm
12 - 118 mm 23 mm
13 - 109 mm 22 mm
14- 99 mm 21 mm
15- 90 mm 20 mm
16- 81 mm 18 mm
17- 72 mm 17 mm
18- 62 mm 15 mm
19- 53 mm 13 mm
20- 44 mm 11 mm
21- 35 mm 9 mm
22- 26 mm 7 mm
23- 18 mm 5 mm
24- 9 mm 3 mm
25 0 mm 0 mm
26 9 mm - 3 mm
27 17 mm - 5 mm
28 26 mm - 8 mm
29 34 mm - 11 mm
30 43 mm - 14 mm
31 51 mm - 18 mm
32 59 mm - 21 mm
33 67 mm - 24 mm
34 76 mm - 28 mm
35 84 mm - 32 mm
36 92 mm - 35 mm
37100 mm - 39 mm
38108 mm - 43 mm
39115 mm - 48 mm
40123 mm - 52 mm";

4) tekst w tabeli w załączniku III oraz w pozycji dotyczącej lusterek szerokokątnych klasy IV dla pojazdów silnikowych kategorii N2 ≤ Ü 7,5 t otrzymuje następujące brzmienie:

"Obowiązkowe

Po obu stronach, jeśli można wstawić lusterko klasy V

Opcjonalne

Po obu stronach, jeśli nie jest to możliwe";

5) tekst w tabeli w załączniku III oraz w pozycji dotyczącej lusterek bliskiego zasięgu klasy V dla pojazdów silnikowych kategorii N2 ≤ Ü 7,5 t otrzymuje następujące brzmienie:

"Obowiązkowe, patrz załącznik III pozycje 3.7 i 5.5.5

Jedno po stronie pasażera

Opcjonalne

Jedno po stronie kierowcy

(oba lusterka muszą być zamontowane w odległości co najmniej 2 m od podłoża)

Dopuszcza się tolerancję + 10 cm."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.