Dyrektywa 2014/99/UE zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego dyrektywę 2009/126/WE w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.304.89

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 października 2014 r.

DYREKTYWA KOMISJI 2014/99/UE
z dnia 21 października 2014 r.
zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego dyrektywę 2009/126/WE w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/126/WE z dnia 21 października 2009 r. w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw 1 , w szczególności jej art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2009/126/WE przewiduje w razie potrzeby dostosowanie techniczne art. 4 i 5 do postępu technicznego w celu zapewnienia spójności z wszelkimi odpowiednimi normami opracowanymi przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN).

(2) W dniu 25 września 2013 r. CEN udostępnił normy EN 16321-1:2013 oraz EN 16321-2:2013. Norma EN 16321-1:2013 określa metody badań do celów homologacji typu systemów odzyskiwania oparów paliwa do stosowania na stacjach paliw. Norma EN 16321-2:2013 określa metody badań, jakie należy stosować na stacjach paliw w celu skontrolowania działania systemów odzyskiwania oparów paliwa.

(3) Należy zatem dostosować do postępu technicznego art. 4 i 5 dyrektywy 2009/126/WE, aby zapewnić spójność z tymi normami.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 2009/126/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 2009/126/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie zapewniają, począwszy od daty, od której systemy odzyskiwania oparów paliwa na etapie II stają się obowiązkowe na mocy art. 3, wydajność wychwytu oparów paliwa takich systemów na poziomie równym lub większym niż 85 %, w oparciu o potwierdzenie producenta zgodnie z normą EN 16321-1:2013.";

2)
w art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie zapewniają, by wydajność wychwytu oparów paliwa funkcjonujących systemów odzyskiwania oparów paliwa na etapie II była testowana co najmniej raz na rok zgodnie z normą EN 16321-2:2013.".

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej w dniu 12 maja 2016 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 13 maja 2016 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 października 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 36.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.