Rozporządzenie wykonawcze 2016/1313 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej glifosat

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.208.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 sierpnia 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1313
z dnia 1 sierpnia 2016 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej glifosat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności pierwszej z możliwości wymienionych w art. 21 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą Komisji 2001/99/WE 2 wpisano przedmiotową substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .

(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .

(3) Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 zatwierdzenie substancji czynnej glifosat upływa 6 miesięcy od daty otrzymania przez Komisję opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów lub dnia 31 grudnia 2017 r., w zależności od tego, która z tych dat przypada wcześniej.

(4) W dniu 30 października 2015 r. 5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przekazał Komisji oświadczenie w sprawie oceny toksykologicznej polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2), która to substancja jest często stosowana jako składnik obojętny w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. W opinii tej stwierdzono, że - w porównaniu z glifosatem - odnotowano znaczącą toksyczność polietoksylowanej aminy łojowej we wszystkich badanych punktach końcowych. Wskazano na dodatkowe obawy związane z potencjalnym negatywnym wpływem na zdrowie ludzi polietoksylowanej aminy łojowej stosowanej w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Urząd uznał ponadto, że toksyczność, która wynika z danych medycznych dotyczących działania środków ochrony roślin zawierających glifosat na organizm ludzki, najprawdopodobniej wynika w przeważającym stopniu z obecności polietoksylowanej aminy łojowej w postaci użytkowej.

(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 6 , w związku z art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, państwa członkowskie powinny zachęcać do opracowywania i wdrażania integrowanej ochrony roślin oraz stosowania alternatywnych podejść lub technik mających na celu zmniejszenie zależności od stosowania pestycydów. Jako że środki ochrony roślin zawierające glifosat są powszechnie stosowane w ramach zastosowań nierolniczych, państwa członkowskie powinny zapewnić zminimalizowanie lub zakazanie stosowania środków ochrony roślin zawierających glifosat na takich obszarach, jak parki i ogrody publiczne, tereny sportowe i rekreacyjne, tereny szkół i place zabaw oraz tereny położone w bliskim sąsiedztwie placówek opieki zdrowotnej.

(6) Środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w ramach zastosowań przed zbiorami. W pewnych sytuacjach stosowanie przed zbiorami mające na celu zahamowanie lub uniemożliwienie niepożądanego wzrostu chwastów są zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Okazuje się jednak, że środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w celu kontroli czasu zbioru lub optymalizacji młócki, choć zastosowań takich nie można uznać za zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Takie zastosowania mogą więc być niezgodne z przepisami art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Przy udzielaniu zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin państwa członkowskie powinny zatem zwracać szczególną uwagę na zgodność zastosowań przed zbiorami z dobrą praktyką rolniczą.

(7) Komisja zwróciła się do powiadamiających o przedłożenie uwag.

(8) W świetle obecnej wiedzy naukowej i technicznej należy zmienić warunki stosowania przedmiotowej substancji czynnej, w szczególności poprzez wykluczenie stosowania składnika obojętnego - polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2) w środkach ochrony roślin zawierających glifosat.

(9) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.

(10) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 sporządza się wykaz składników obojętnych, których włączanie w skład środka ochrony roślin nie jest dozwolone. Komisja, Urząd i państwa członkowskie rozpoczęły prace nad stworzeniem takiego wykazu. W pracach tych Komisja zwróci szczególną uwagę na potencjalnie szkodliwe składniki obojętne stosowane w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Wykaz niedopuszczalnych składników obojętnych ustanowiony zostanie w przyszłości odrębnym aktem zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 tekst wpisu 25 dotyczącego glifosatu zawarty w kolumnie siódmej zatytułowanej "Przepisy szczegółowe" otrzymuje brzmienie:

"Zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze środka chwastobójczego.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego glifosatu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji zmienionej przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz w dniu 27 czerwca 2016 r. W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie:

- zwracają szczególną uwagę na ochronę wód podziemnych na obszarach podatnych na zagrożenia, w szczególności w odniesieniu do zastosowań innych niż pod uprawy,

- zwracają szczególną uwagę na zagrożenia wynikające ze stosowania na szczególnych obszarach, o których mowa w art. 12 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy 2009/128/WE,

- zwracają szczególną uwagę na zgodność zastosowań przed zbiorami z dobrą praktyką rolniczą.

Państwa członkowskie zapewniają, by środki ochrony roślin zawierające glifosat nie zawierały składnika obojętnego polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2)".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2001/99/WE z dnia 20 listopada 2001 r. zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia glifosatu oraz tifensulfuronu metylowego jako substancji czynnych (Dz.U. L 304 z 21.11.2001, s. 14).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
5 Dziennik EFSA 2015; 13(11): 4303. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.