Rozporządzenie wykonawcze 2020/746 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do odroczenia dat rozpoczęcia stosowania niektórych środków w związku z pandemią COVID-19

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.176.13

Akt jednorazowy
Wersja od: 5 czerwca 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/746
z dnia 4 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do odroczenia dat rozpoczęcia stosowania niektórych środków w związku z pandemią COVID-19
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 57,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Środki wprowadzone w celu powstrzymania pandemii COVID-19 poważnie utrudniają państwom członkowskim i przemysłowi lotniczemu przygotowanie się do zastosowania niedawno przyjętych rozporządzeń wykonawczych w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego.

(2) Ograniczenia w przemieszczaniu się oraz zmiany warunków pracy i dostępności pracowników w połączeniu z dodatkowym obciążeniem pracą koniecznym do zarządzania poważnymi negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dla wszystkich zainteresowanych stron stanowią przeszkodę w przygotowaniach do stosowania tych rozporządzeń wykonawczych.

(3) W związku z pandemią COVID-19 nieuniknione jest opóźnienie w realizacji różnych zadań wymaganych do właściwego i terminowego wdrożenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 2  - w szczególności dotyczy to utworzenia systemów rejestracji, które byłyby cyfrowe i interoperacyjne, jak również dostosowania zezwoleń, oświadczeń i certyfikatów wydanych na podstawie prawa krajowego.

(4) Opóźnia się proces normalizacji, a także inne powiązane działania prowadzone przez przemysł i organy normalizacyjne, np. przygotowanie metod badawczych lub testowanie elementów technicznych takich jak zdalna identyfikacja. Fakt ten z kolei będzie miał negatywny wpływ na zdolność producentów do wprowadzania do obrotu bezzałogowych systemów powietrznych spełniających nowe znormalizowane wymogi zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/945 3 .

(5) W związku z powyższym wszystkie rodzaje bezzałogowych systemów powietrznych powinny być nadal eksploatowane na dotychczasowych warunkach przez dodatkowy okres 6 miesięcy. Należy zatem odpowiednio odroczyć daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 w celu umożliwienia operatorom bezzałogowych systemów powietrznych korzystania z bezzałogowych systemów powietrznych niespełniających wymogów rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 przez dodatkowy okres 6 miesięcy.

(6) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego potwierdziła Komisji, że odroczenie stosowania przepisów, o których mowa w motywie 3, jest możliwe bez wywierania szkodliwego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze, ponieważ będzie ono bardzo ograniczone w czasie, ruch lotniczy prawdopodobnie będzie wzrastał powoli w związku z wychodzeniem z pandemii COVID-19 i narażenie na ryzyko będzie mniejsze, a prawo krajowe będzie nadal miało zastosowanie w tych państwach członkowskich, w których dozwolona jest eksploatacja bezzałogowych systemów powietrznych.

(7) Celem natychmiastowego wsparcia organów krajowych i wszystkich zainteresowanych podmiotów w czasie trwania pandemii COVID-19 i aby umożliwić im zaplanowanie przygotowań do odroczonego zastosowania przedmiotowych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 20 datę "1 lipca 2022 r." zastępuje się datą "1 stycznia 2023 r.";
2)
w art. 21 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 datę "1 lipca 2021 r." zastępuje się datą "1 stycznia 2022 r.";
b)
w ust. 2 datę "1 lipca 2021 r." zastępuje się datą "1 stycznia 2022 r.";
c)
w ust. 3 datę "1 lipca 2022 r." zastępuje się datą "1 stycznia 2023 r.";
3)
w art. 22 słowa "dwa lata" zastępuje się słowami "30 miesięcy";
4)
w art. 23 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 31 grudnia 2020 r.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Art. 15 ust. 3 stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji Ursula
VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 45).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.