Rozporządzenie wykonawcze 2020/858 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/732 w odniesieniu do odroczenia daty rozpoczęcia jego stosowania

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.195.57

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 czerwca 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/858
z dnia 18 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/732 w odniesieniu do odroczenia daty rozpoczęcia jego stosowania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/732 2  prezentowanie porównań cen paliwa na stacjach paliw powinno opierać się na porównywalnych próbach samochodów osobowych, przynajmniej w odniesieniu do ich masy i mocy. Państwa członkowskie mogą skorzystać z możliwości, jakie oferuje cyfryzacja, np. z narzędzi internetowych, w celu przedstawiania informacji na temat modeli pojazdów występujących na rynku i dodawania innych informacji. W związku z tym wyświetlenie linku do strony internetowej zawierającej bardziej kompletne lub dodatkowe informacje może stanowić środek uzupełniający do prezentowania porównania cen jednostkowych paliw na stacjach paliw. Nie powinno ono zastępować takiego prezentowania na stacji paliw.

(2) Państwa członkowskie powinny określić, które stacje paliw mają prezentować wyniki porównania cen jednostkowych paliw alternatywnych zgodnie ze wspólną metodyką określoną w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732. Informacje należy prezentować sposób zapewniający odpowiednie informowanie konsumentów, np. za pomocą plakatów, paneli lub monitorów. Ich instalacja wymaga przeprowadzenia określonych robót budowlanych na stacjach paliw. Rozwiązania nie powinny obciążać małych i średnich przedsiębiorstw.

(3) Aby pomóc państwom członkowskim w wykonaniu art. 7 ust. 3 dyrektywy 2014/94/UE, Unia ustanowiła działanie wspierające w ramach instrumentu "Łącząc Europę", które obejmuje zalecenia dotyczące zharmonizowanego wprowadzania wyświetlaczy informacji. Zalecenia te nie są jeszcze dostępne, ponieważ przeprowadzenie wymaganych testów bezpośrednich musiało zostać odroczone ze względu na fakt, iż dostęp do stacji paliw do celów badań jest znacznie ograniczony od czasu wprowadzenia środków izolacji w związku z pandemią COVID-19. W związku z tym, na wniosek państw członkowskich uczestniczących w działaniu wspierającym, Komisja przedłużyła okres realizacji działania poprzez zmianę odpowiedniej umowy o udzielenie dotacji do dnia 30 września 2020 r. Oznacza to opóźnienie wydania ostatecznej wersji skierowanych do państw członkowskich zaleceń opracowanych w ramach działania, dotyczących zharmonizowanego wdrożenia art. 7 ust. 3 dyrektywy 2014/94/UE.

(4) Na posiedzeniu w dniu 3 kwietnia 2020 r. państwa członkowskie w ramach Komitetu ds. Infrastruktury Paliw Alternatywnych stwierdziły, że środki mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19 zmniejszają możliwość dostępu do stacji paliw. W związku z tym nie jest możliwe przeprowadzenie wszystkich niezbędnych prac mających na celu wyposażenie stacji paliw w wyświetlacze zgodne z zaleceniami wydanymi w ramach działania wspierającego. Ponadto zainstalowanie plakatów, paneli lub monitorów wymaga fizycznych robót na stacjach paliw, co może wiązać się z zagrożeniem dla bezpieczeństwa klientów i pracowników w związku z obowiązkiem zachowania bezpiecznej odległości. Dlatego państwa członkowskie zwróciły się o odroczenie daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732.

(5) Wspomniane ograniczenia uniemożliwiają stworzenie infrastruktury niezbędnej, by stacje paliw zastosowały metodykę określoną w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732 w dniu rozpoczęcia jego stosowania, określonym w art. 2. Ponadto państwa członkowskie borykają się również z wyzwaniami związanymi z gromadzeniem odpowiednich danych. Z tych powodów datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732 należy odroczyć o 6 miesięcy, aby umożliwić państwom członkowskim zrównoważenie negatywnych skutków opóźnienia spowodowanego kryzysem związanym z COVID-19 przy wprowadzaniu w życie środków przewidzianych w tym rozporządzeniu.

(6) Celem udzielenia natychmiastowego wsparcia w ramach obecnego kryzysu związanego z COVID-19 oraz aby umożliwić państwom członkowskim i wszystkim zainteresowanym stronom dostosowanie planowania zgodnie z proponowaną zmianą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 2014/94/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Art. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/732 otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 grudnia 2020 r."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji Ursula
VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/732 z dnia 17 maja 2018 r. w sprawie wspólnej metodyki porównywania ceny jednostkowej paliw alternatywnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE (Dz.U. L 123 z 18.5.2018, s. 85).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.