Rozporządzenie wykonawcze 2020/1239 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39 w odniesieniu do monitorowania i oceny realizacji programu dla szkół oraz związanych z tym kontroli na miejscu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.284.3

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 września 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1239
z dnia 17 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39 w odniesieniu do monitorowania i oceny realizacji programu dla szkół oraz związanych z tym kontroli na miejscu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (WE) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 lit. d) i art. 223 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/40 3  państwa członkowskie są zobowiązane do monitorowania i oceny wdrażania programu dla szkół oraz do powiadomienia Komisji o jej wynikach. W celu skutecznego i jednolitego podejścia do oceny programu dla szkół w Unii należy określić format i treść sprawozdań z oceny, które państwa członkowskie mają przedłożyć Komisji.

(2) W art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 4  określono zakres, treść, harmonogram i wymogi dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do kontroli na miejscu przeprowadzanych przez państwa członkowskie. W świetle zdobytego doświadczenia należy dokładniej wyjaśnić pojęcie rejestrów, które mają zostać zweryfikowane w ramach kontroli na miejscu. Ponadto należy przedłużyć okres, w którym przeprowadzane są kontrole na miejscu i uzupełnianie sprawozdania z kontroli, a ostateczny termin przesunąć, aby uwzględnić wnioski o przyznanie pomocy złożone po terminie określonym w art. 4 ust. 5 tego rozporządzenia.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/39 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Monitorowanie i ocena

1. Monitorowanie, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, polega na analizie danych wynikających z wypełniania obowiązków w zakresie zarządzania i kontroli, w tym tych określonych w art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje roczne sprawozdania z monitorowania, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, do dnia 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po zakończeniu danego roku szkolnego.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje roczne sprawozdania z kontroli, o których mowa w art. 9 ust. 4 tego rozporządzenia, do dnia 31 października roku kalendarzowego następującego po zakończeniu danego roku szkolnego.

2. Sprawozdanie z oceny lub, jeżeli państwo członkowskie wdraża program dla szkół na poziomie regionalnym, odpowiednia liczba sprawozdań z oceny, o której mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, dotyczy wdrożenia programu dla szkół w pierwszych 5 latach szkolnych każdego okresu objętego strategią sporządzoną na szczeblu krajowym lub regionalnym, zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje sprawozdanie lub sprawozdania z oceny do dnia 1 marca roku kalendarzowego następującego po zakończeniu tych 5 lat szkolnych. Pierwsze sprawozdania z oceny zostaną przekazane do dnia 1 marca 2023 r.

Minimalne wymogi dotyczące formatu i treści sprawozdania lub sprawozdań z oceny znajdują się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zapewniają, aby sprawozdanie lub sprawozdania przedłożone Komisji nie zawierały żadnych danych osobowych.

3. Komisja publikuje roczne sprawozdania z monitorowania i sprawozdania z oceny przedłożone zgodnie z ust. 1 akapit drugi i ust. 2.";

2)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) rejestrów, o których mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, w tym dokumentów finansowych, takich jak faktury zakupu i sprzedaży, kwity dostawy oraz wyciągi z kont bankowych, i ich rejestrowania w księgowości;";

b)
ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Kontrole na miejscu przeprowadza się w ciągu roku szkolnego, do którego się odnoszą (okres N), lub w okresie kolejnych 9 miesięcy (okres N +1).";

c)
w ust. 6 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Wszystkie sprawozdania z kontroli sporządza się nie później niż 9 miesięcy po zakończeniu roku szkolnego.";

d)
uchyla się ust. 7;
3)
dodaje się załącznik w brzmieniu zgodnym z tekstem zamieszczonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymogi dotyczące formatu i treści sprawozdań z oceny, o których mowa w art. 8 ust. 2

1. Streszczenie

– Ustalenia w wyniku oceny

– Wnioski i zalecenia

2. Wprowadzenie

– Cel i zakres sprawozdania z oceny

– Krótki opis procesu oceny

3. Metodyka

– Projekt oceny i zastosowane metody

– Pytania ewaluacyjne, kryteria oceny, wskaźniki

– Źródła danych i techniki ich gromadzenia

– Wszelkie stwierdzone ograniczenia i znalezione rozwiązania

4. Ocena funkcjonowania programu dla szkół

– Logika interwencji lub powiązania między zidentyfikowanymi potrzebami, celami określonymi w strategii i prowadzonymi działaniami

– Główne prawidłowości lub tendencje wśród uczestniczących szkół/dzieci

– Dostarczanie owoców i warzyw, mleka i produktów mlecznych do szkół i ich dystrybucja w szkołach oraz priorytetowe traktowanie świeżych owoców i warzyw oraz mleka spożywczego

– Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym

– Działania komunikacyjne i informacyjne

– Główne ustalenia i przepisy wykonawcze

– Zaangażowanie organów ds. zdrowia i żywienia, innych organów publicznych i podmiotów prywatnych w planowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę programu

5. Odpowiedzi na wspólne pytania ewaluacyjne

5.1. W jakim stopniu program dla szkół przyczynił się do zwiększenia ogólnego spożycia owoców, warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych przez dzieci, zgodnie z krajowymi zaleceniami dotyczącymi zdrowej diety dla danej grupy wiekowej?

Wskaźniki:

– Zmiana bezpośredniego i pośredniego spożycia świeżych owoców i warzyw przez dzieci (ilość i/lub częstotliwość)

– Zmiana bezpośredniego i pośredniego spożycia mleka spożywczego przez dzieci (ilość i/lub częstotliwość)

– Zmiana odsetka dzieci spożywających zalecaną dzienną porcję owoców i warzyw

– Zmiana odsetka dzieci spełniających zalecenia organów krajowych w zakresie zdrowia i żywienia w odniesieniu do spożycia mleka spożywczego oraz innych przetworów mlecznych bez dodatku cukru, środków aromatyzujących, owoców, orzechów lub kakao oraz zgodnie z zalecanym na szczeblu krajowym poziomem tłuszczu i sodu dla docelowej grupy wiekowej

5.2. W jakim stopniu program dla szkół upowszechnił wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe?

Wskaźniki:

– Zmiana nastawienia dzieci do spożycia owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych zgodnie z krajowymi zaleceniami dotyczącymi zdrowego żywienia w docelowej grupie wiekowej

– Zmiana poziomu wiedzy u dzieci na temat korzyści zdrowotnych płynących ze spożywania mleka spożywczego oraz innych przetworów mlecznych bez dodatku cukru, środków aromatyzujących, owoców, orzechów lub kakao oraz zgodnie z zalecanym na szczeblu krajowym poziomem tłuszczu i sodu dla docelowej grupy wiekowej 6. Wnioski i zalecenia

– Skuteczność programu

– Wdrożone doświadczenia i wnioski

– Zalecenia dotyczące poprawy

7. Załączniki

Szczegóły techniczne oceny, w tym kwestionariusze, dokumenty referencyjne i źródła."

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 11).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.