Rozporządzenie wykonawcze 2018/920 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 180/2014 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących kontroli, powiadomień i sprawozdań rocznych oraz zmian w programach POSEI
Dz.U.UE.L.2018.164.5
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/920
z dnia 28 czerwca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 180/2014 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących kontroli, powiadomień i sprawozdań rocznych oraz zmian w programach POSEI
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2, art. 8 akapit drugi, art. 12 ust. 3 i art. 14 ust. 1,
(1) Doświadczenia zdobyte w związku ze stosowaniem rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 180/2014 2 pokazały, że niektóre przepisy dotyczące kontroli, powiadomień i sprawozdań rocznych wymagają uproszczenia i doprecyzowania.
(2) Art. 2, art. 3 i art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 ustanawiają przepisy dotyczące pozwoleń na przywóz, świadectw zwolnienia, świadectw pomocy i wypłaty pomocy w odniesieniu do produktów przywożonych z państw trzecich lub dostarczanych z Unii. Art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1239 3 zobowiązuje do korzystania z numeru rejestracyjnego i identyfikacyjnego przedsiębiorcy ("numer EORI") w przypadku pozwoleń na przywóz. Należy przewidzieć taki sam wymóg w przypadku pozwoleń na przywóz, świadectw zwolnienia i świadectw pomocy objętych odpowiednio przepisami art. 2, art. 3 i art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014.
(3) Art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 zawiera przepisy dotyczące dokumentów, które muszą być okazywane przez podmioty gospodarcze, oraz przepisy dotyczące ważności pozwoleń i świadectw. Należy ułatwić elektroniczne przesyłanie dokumentów towarzyszących pozwoleniom i świadectwom.
(4) Art. 16 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 ustanawia przepisy dotyczące administracyjnych i bezpośrednich kontroli przywozu, wprowadzania, wywozu i wysyłki produktów rolnych. Należy rozdzielić kontrole bezpośrednie w odniesieniu do przywozu i wprowadzania od kontroli bezpośrednich w odniesieniu do wywozu i wysyłki. Brzmienie tego artykułu powinno wyraźnie wskazywać na obowiązek stosowania reprezentatywnej próby podczas przeprowadzania kontroli operacji wywozu i wysyłki, o których mowa w sekcji 5 tego rozporządzenia.
(5) Art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 ustanawia zasady ogólne dotyczące kontroli w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy w ramach środków wsparcia na rzecz lokalnych produktów rolnych. Biorąc pod uwagę różnorodność i odmienne poziomy złożoności działań w ramach tych środków oraz w celu dalszego zapewnienia, by wszystkie obszary wydatków zostały pokryte i proporcjonalnie uwzględnione w próbie, konieczne jest sprecyzowanie, że właściwe organy powinny przeprowadzać kontrole na miejscu na poziomie każdego działania w odniesieniu do przynajmniej 5 % złożonych wniosków o przyznanie pomocy. Próba powinna ponadto obejmować przynajmniej 5 % kwoty, na którą opiewa pomoc w odniesieniu do każdego działania.
(6) Art. 24 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 zawiera przepisy dotyczące wyboru wnioskodawców ubiegających się o pomoc do kontroli na miejscu. Ze względu na to, że w regionach najbardziej oddalonych może istnieć niewielka liczba wnioskodawców, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyboru tylko jednego wnioskodawcy.
(7) Art. 38 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 wymaga, aby niektóre dane dotyczące bilansu szczególnego systemu dostaw były zgłaszane na koniec każdego kwartału danego roku. Częstotliwość ta jest uciążliwa i powiadomienie jedynie raz w roku uznaje się za wystarczające.
(8) Art. 39 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 określa elementy, które należy zawrzeć w sprawozdaniach rocznych dotyczących wdrażania środków. W swoim sprawozdaniu z dnia 15 grudnia 2016 r. 4 Komisja stwierdziła, że sprawozdawczość z wykonania programów POSEI należy udoskonalić, zwłaszcza na potrzeby lepszej oceny zgodności z celami, w tym w odniesieniu do szczególnego systemu dostaw, oraz w celu lepszego opisania sytuacji sektora rolnego i jego rozwoju, w tym monitorowania cen i konkurencyjności lokalnej produkcji w odniesieniu do przywozu. Wskazane jest również doprecyzowanie obowiązków sprawozdawczych i zapewnienie nowej struktury sprawozdań rocznych, a odnośne szczegóły powinny zostać określone w nowym załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 180/2014.
(9) Art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 określa procedury wprowadzania zmian do programów POSEI. Biorąc pod uwagę doświadczenie zgromadzone w trakcie stosowania tych procedur, należy je uprościć w celu zapewnienia większej elastyczności i lepszego dostosowania do faktycznego kontekstu systemu dostaw i warunków lokalnych panujących w rolnictwie. W związku z tym należy wprowadzić wymóg, aby zmiany, o których mowa w art. 40 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, były przedstawiane w tym samym czasie do dnia 31 lipca.
(10) Ogólnie rzecz biorąc, zmiany wprowadzane do programów POSEI nie wymagają formalnego zatwierdzenia przez Komisję. Należy zmienić brzmienie art. 40 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 w celu wyrażenia tej zasady w bardziej wyraźny sposób.
(11) Jednakże "duże" zmiany w programach objęte art. 40 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 wymagają formalnego zatwierdzenia przez Komisję. W oparciu o doświadczenia związane z tą procedurą, konieczne jest wydłużenie terminu na zatwierdzenie do pięciu miesięcy od zgłoszenia zmiany. Ponadto, w celu uproszczenia procedury, formalne zatwierdzenie przez Komisję powinno zostać ograniczone do pierwszych dwóch przypadków, które obecnie wchodzą w zakres tego przepisu.
(12) Art. 40 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 dotyczy "nieznacznych" zmian. W celu ułatwienia procedury wprowadzania dostosowań finansowych w państwach członkowskich, termin zgłaszania dostosowań w granicach 20 % przydziału finansowego powinien zostać przedłużony do dnia 31 maja.
(13) Ponadto definicja "środka" zawarta w art. 40 ust. 5 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 powinna zostać uproszczona.
(14) Kilka rozporządzeń Komisji uchylono i zastąpiono rozporządzeniami delegowanymi i wykonawczymi. Ze względu na przejrzystość i pewność prawa należy zaktualizować odesłania do tych rozporządzeń. Szczególnie w odniesieniu do systemu pozwoleń na przywóz i wywóz odesłania do rozporządzenia Komisji (WE) nr 376/2008 5 należy zastąpić odesłaniami do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1237 6 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1239.
(15) Odnośnie do powiadomień Komisji odesłania do rozporządzenia Komisji (WE) nr 792/2009 7 należy zastąpić odesłaniami do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/1183 8 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1185 9 .
(16) W odniesieniu do przepisów opartych na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 10 odesłania do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 11 należy zastąpić odesłaniami do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 12 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 13 .
(17) W odniesieniu do przepisów dotyczących unijnego kodeksu celnego odesłania do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 14 należy zastąpić odesłaniami do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 15 , do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 16 lub do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 17 .
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 180/2014.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |