Rozporządzenie 2015/2282 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do formularzy zgłoszeniowych i formularzy informacji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.325.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 grudnia 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/2282
z dnia 27 listopada 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do formularzy zgłoszeniowych i formularzy informacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 33,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Celem inicjatywy dotyczącej unowocześnienia polityki w dziedzinie pomocy państwa jest ustalenie wspólnych zasad mających zastosowanie do oceny zgodności wszystkich środków pomocy ze wspólnym rynkiem przeprowadzanej przez Komisję. Komisja uznaje środek pomocy za zgodny w tym względzie z Traktatem wyłącznie wówczas, gdy spełnia on kryteria: przyczyniania się do osiągnięcia dobrze zdefiniowanego celu leżącego we wspólnym interesie, potrzeby interwencji państwa, odpowiedniości środka pomocy, efektu zachęty, proporcjonalności pomocy oraz uniknięcia nadmiernych negatywnych skutków dotyczących konkurencji i wymiany handlowej pomiędzy państwami członkowskimi. Aby uwzględnić te wspólne zasady mające zastosowanie do oceny, zmieniono i uspójniono wytyczne dotyczące pomocy państwa. Należy zatem dostosować formularze zgłaszania pomocy państwa i formularze informacji przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 794/2004 2 , aby zapewnić, że Komisja otrzymuje wszystkie informacje niezbędne jej do przeprowadzenia oceny zgodnie ze zmienionymi regułami w zakresie pomocy państwa.

(2) Środki pomocy powinny również spełniać kryteria przejrzystości, określone w komunikacie Komisji dotyczącym przejrzystości 3 , których celem jest promowanie zgodności, ograniczenie niepewności i umożliwienie przedsiębiorstwom sprawdzenia, czy pomoc przyznana ich konkurentom jest zgodna z prawem. Przejrzystość ułatwia również organom krajowym i regionalnym egzekwowanie przepisów, ponieważ wzrasta świadomość społeczna na temat pomocy przyznawanej na poszczególnych poziomach, co z kolei gwarantuje skuteczniejsze monitorowanie i sprawniejsze dalsze działania na poziomie krajowym i lokalnym. W tym celu notyfikujące państwa członkowskie powinny przedstawić istotne informacje dotyczące publikowania informacji o środkach pomocy.

(3) W celu wywarcia potencjalnego wpływu na handel i konkurencję, programy pomocowe o dużym budżecie, o nowatorskim charakterze lub programy przewidujące istotne zmiany rynkowe, technologiczne lub regulacyjne powinny zostać poddane ocenie przez państwa członkowskie. Aby umożliwić Komisji zatwierdzenie planu oceny, państwa członkowskie powinny przedłożyć Komisji, jednocześnie ze zgłoszeniem programu pomocy, również projekt planu oceny. W tym celu należy dodać do rozporządzenia (WE) nr 794/2004 nowy formularz planu oceny, który ma być używany przez państwa członkowskie.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 794/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 794/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
Tytuł otrzymuje brzmienie:

"Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej".

2)
W załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
3)
Tekst w załączniku II do niniejszego rozporządzenia zastępuje załączniki III A i III B.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2015 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
1)
część I otrzymuje brzmienie:

grafika

2)
części III.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9, III.10 i III.11 otrzymują brzmienie:

grafika

3)
część III.13 otrzymuje brzmienie:

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Załączniki III.A i III.B otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III.A

Standardowy formularz sprawozdawczy dla istniejącej pomocy państwa

(Formularz ten dotyczy wszystkich sektorów, z wyjątkiem rolnictwa)

W celu dalszego uproszczenia oraz udoskonalenia rocznej sprawozdawczości dotyczącej pomocy państwa Komisja przekazuje państwom członkowskim, do dnia 1 marca każdego roku, sformatowaną internetową platformę opartą na dostępie, zawierającą szczegółowe informacje na temat wszystkich istniejących programów pomocy i pomocy indywidualnej. Państwa członkowskie muszą zweryfikować i uzupełnić te informacje do dnia 30 czerwca tego samego roku. Pozwoli to Komisji opublikować dane o pomocy państwa w roku t 4 za rok sprawozdawczy t-1.

Zdecydowanie większą część informacji na platformie wypełnia Komisja na podstawie danych przekazanych jej w czasie zatwierdzenia pomocy. Państwa członkowskie będą zobowiązane zweryfikować oraz, w razie potrzeby, zmodyfikować dane dotyczące każdego programu lub pomocy indywidualnej, a także uzupełnić dane na temat rocznych wydatków w ostatnim roku (t-1).

Informacje takie jak cel pomocy, sektor, do którego jest ona kierowana, muszą odnosić się do okresu, na jaki pomoc została zatwierdzona, oraz do aktu prawnego, który stanowi podstawę zatwierdzenia pomocy.

Należy uwzględnić następujące informacje.

(1) Tytuł

(2) Numer pomocy

(3) Numery poprzednich środków pomocy (np. po odnowieniu programu)

(4) Sektor

Klasyfikacja sektorowa oparta jest w znacznej mierze na klasyfikacji NACE 5 na (poziomie trzycyfrowym).

(5) Cel

(6) Region(-y)

Zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) lub c) TFUE pomoc może być w czasie zatwierdzenia przeznaczona wyłącznie dla określonego regionu lub grupy regionów.

(7) Kategoria instrumentu pomocy

Należy rozróżnić kilka kategorii pomocy (pożyczka, usługi dotowane, dotacja na spłatę odsetek, pożyczka, gwarancja, korzyść podatkowa, zaliczki zwrotne, inwestycja kapitałowa, inne).

(8) Rodzaj pomocy

Należy rozróżnić trzy kategorie: program pomocy, pomoc indywidualna na podstawie programu pomocy oraz pomoc indywidualna przyznana poza programem pomocy (pomoc ad hoc).

(9) Wydatki

Zasadniczo dane powinny dotyczyć wydatków rzeczywistych (lub, w przypadku korzyści podatkowych, rzeczywistych utraconych dochodów). Jeżeli płatności nie są dostępne, należy przedstawić i odpowiednio oznaczyć zobowiązania lub przydziały budżetowe. Należy przedstawić odrębne wyliczenia dla każdego instrumentu pomocy w ramach programu lub pomocy indywidualnej, takiej jak dotacja czy pożyczki. Dane liczbowe muszą być wyrażone w walucie krajowej, będącej w obiegu w okresie sprawozdawczym. Należy dostarczyć dane na temat wydatków dotyczące okresów: t-1, t-2, t-3, t-4 oraz t-5.

ZAŁĄCZNIK III.B

Standardowy formularz sprawozdawczy dla istniejącej pomocy państwa

(Formularz ten obejmuje sektor rolnictwa)

W celu dalszego uproszczenia oraz udoskonalenia rocznej sprawozdawczości dotyczącej pomocy państwa Komisja przekazuje państwom członkowskim, do dnia 1 marca każdego roku, sformatowaną internetową platformę opartą na dostępie, zawierającą szczegółowe informacje na temat wszystkich istniejących programów pomocy i pomocy indywidualnej. Państwa członkowskie muszą zweryfikować i uzupełnić te informacje do dnia 30 czerwca tego samego roku. Pozwoli to Komisji opublikować dane o pomocy państwa w roku t 6 za rok sprawozdawczy t-1.

Zdecydowanie większą część informacji na platformie wypełni Komisja na podstawie danych przekazanych jej w czasie zatwierdzenia pomocy. Państwa członkowskie będą zobowiązane zweryfikować oraz, w razie potrzeby, zmodyfikować dane dotyczące każdego programu lub pomocy indywidualnej, a także uzupełnić dane na temat rocznych wydatków w ostatnim roku, tj. t-1.

Informacje takie jak cel pomocy, sektor, do którego jest ona kierowana, muszą odnosić się do okresu, na jaki pomoc została zatwierdzona, oraz do aktu prawnego, który stanowi podstawę zatwierdzenia pomocy.

Należy uwzględnić następujące informacje.

(1) Tytuł

(2) Numer pomocy

(3) Numery poprzednich środków pomocy (np. po odnowieniu programu)

(4) Sektor

Klasyfikacja sektorowa oparta jest w znacznej mierze na klasyfikacji NACE 7 na (poziomie trzycyfrowym).

(5) Cel

(6) Region(-y)

Zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) lub c) TFUE pomoc może być w czasie zatwierdzenia przeznaczona wyłącznie dla określonego regionu lub grupy regionów.

(7) Kategoria instrumentu pomocy

Należy rozróżnić kilka kategorii pomocy (pożyczka, usługi dotowane, dotacja na spłatę odsetek, pożyczka, gwarancja, korzyść podatkowa, zaliczki zwrotne, inwestycja kapitałowa, inne).

(8) Rodzaj pomocy

Należy rozróżnić trzy kategorie: program pomocy, pomoc indywidualna na podstawie programu pomocy oraz pomoc indywidualna przyznana poza programem pomocy (pomoc ad hoc).

(9) Wydatki

Zasadniczo dane powinny dotyczyć wydatków rzeczywistych (lub, w przypadku korzyści podatkowych, rzeczywistych utraconych dochodów). Jeżeli płatności nie są dostępne, należy przedstawić i odpowiednio oznaczyć zobowiązania lub przydziały budżetowe. Należy przedstawić odrębne wyliczenia dla każdego instrumentu pomocy w ramach programu lub pomocy indywidualnej, takiej jak dotacja czy pożyczki. Dane liczbowe muszą być wyrażone w walucie krajowej, będącej w obiegu w okresie sprawozdawczym. Należy dostarczyć dane na temat wydatków dotyczące okresów: t-1, t-2, t-3, t-4 oraz t-5.

(10) Intensywność i beneficjenci pomocy Państwa członkowskie muszą wskazać:

- efektywną intensywność faktycznie udzielonego wsparcia według rodzaju pomocy i według regionu,

- liczbę beneficjentów,

- średnią kwotę pomocy przypadającą na beneficjenta."

1 Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1).
3 Komunikat Komisji zmieniający komunikaty Komisji dotyczące Wytycznych UE w sprawie stosowania reguł pomocy państwa w odniesieniu do szybkiej budowy/rozbudowy sieci szerokopasmowych; Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020; pomocy państwa przeznaczonej na filmy i inne utwory audiowizualne; Wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka oraz Wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz.U. C 198 z 27.6.2014, s. 30).
4 t oznacza rok, w którym wysuwa się wniosek o przekazanie danych.
5 NACE Rev. 2 lub późniejsze prawodawstwo zmieniające klasyfikację lub ją zastępujące; NACE to statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej w Unii Europejskiej ustanowiona w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
6 t oznacza rok, w którym wysuwa się wniosek o przekazanie danych.
7 NACE Rev. 2 lub późniejsze prawodawstwo zmieniające klasyfikację lub ją zastępujące; NACE to statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej w Unii Europejskiej ustanowiona w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.