Rozporządzenie 590/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.170.9

Akt jednorazowy
Wersja od: 6 lipca 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 590/2010
z dnia 5 lipca 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r. ustanowiono wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005(2).

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 niektóre państwa członkowskie przekazały Komisji Europejskiej informacje istotne w kontekście uaktualnienia wspólnotowego wykazu. Istotne informacje przekazały także państwa trzecie. Na tej podstawie należy uaktualnić wspólnotowy wykaz.

(3) Komisja poinformowała wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych bezpośrednio lub, gdy było to niemożliwe, poprzez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny nad nimi, podając istotne fakty i względy, które stanowiłyby podstawę decyzji o nałożeniu zakazu wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej lub o zmianie warunków zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika lotniczego ujętego we wspólnotowym wykazie.

(4) Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym zapoznanie się z dokumentacją przekazaną przez państwa członkowskie, zgłoszenie Komisji swoich uwag na piśmie oraz w formie ustnego wystąpienia, w terminie 10 dni roboczych, a także zgłoszenie uwag Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ustanowionemu na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego(3).

(5) Komisja, a w określonych przypadkach także niektóre państwa członkowskie, przeprowadziły konsultacje z organami odpowiedzialnymi za nadzór regulacyjny nad zainteresowanymi przewoźnikami lotniczymi.

(6) Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wysłuchał wystąpień przedstawicieli Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Komisji na temat projektów pomocy technicznej zrealizowanych w krajach, których dotyczy rozporządzenie (WE) nr 2111/2005. Został on poinformowany o wnioskach o kontynuowanie pomocy technicznej i współpracy w celu zwiększenia potencjału administracyjno-technicznego urzędów lotnictwa cywilnego z myślą o wyeliminowaniu wszelkich niezgodności z obowiązującymi normami międzynarodowymi.

(7) Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego został także poinformowany o czynnościach egzekucyjnych podjętych przez EASA i państwa członkowskie w celu zapewnienia ciągłej zdatności do lotu i obsługi technicznej statków powietrznych zarejestrowanych w Unii Europejskiej i eksploatowanych przez przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane przez urzędy lotnictwa cywilnego państw trzecich.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.

Przewoźnicy z Unii Europejskiej

(9) W związku z informacjami wynikającymi z kontroli na ziemi SAFA, przeprowadzonych w statkach powietrznych należących do kilku unijnych przewoźników lotniczych, a także z inspekcji i kontroli przeprowadzonych w określonych obszarach przez ich krajowe urzędy lotnictwa cywilnego, niektóre państwa członkowskie podjęły środki egzekucyjne. Państwa te poinformowały Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego o tych środkach: właściwe organy Zjednoczonego Królestwa dnia 6 kwietnia 2010 r. unieważniły certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) dla Trans Euro Air Limited, natomiast dnia 12 kwietnia 2010 r. zawiesiły AOC dla MK Airlines; dnia 9 czerwca 2010 r. właściwe organy Hiszpanii zawiesiły AOC i koncesję przewoźnika lotniczego Baleares Link Express; właściwe organy Słowacji dnia 11 grudnia 2009 r. unieważniły koncesję przewoźnika lotniczego Seagle Air, natomiast dnia 3 maja 2010 r. unieważniły koncesję przewoźnika lotniczego Air Slovakia.

Air Algérie

(10) Na podstawie analizy wyników kontroli SAFA w statkach powietrznych, eksploatowanych przez Air Algérie na trasach do UE od stycznia 2009 r., Komisja skonsultowała się z właściwymi organami Algierii w dniach 7 grudnia 2009 r. i 5 lutego 2010 r. w celu usunięcia nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa ładunku na pokładzie, zdatności do lotu i eksploatacji statków powietrznych, a także licencji załóg lotniczych.

(11) W odpowiedzi z dnia 15 marca 2010 r. właściwe organy Algierii przekazały informacje dotyczące działań podjętych w następstwie kontroli na ziemi w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

(12) Dnia 6 maja 2010 r. Komisja ponownie wystąpiła o udzielenie informacji. Właściwe organy przekazały dodatkowe informacje dnia 27 maja 2010 r. W następstwie spotkania właściwych organów Algierii, przewoźnika lotniczego oraz właściwych organów Francji i EASA, które odbyło się dnia 9 czerwca 2010 r., właściwe organy Algierii zobowiązały się przedłożyć informacje uzupełniające przed posiedzeniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, w tym dotyczące działalności nadzorczej sprawowanej przez te organy w odniesieniu do Air Algérie. Informacje te przesłano dnia 18 czerwca 2010 r. Organy te zobowiązały się także przedstawić wkrótce szczegółowy plan działań naprawczych obejmujący harmonogram jego weryfikacji i wykonania. Równocześnie, na wniosek przewoźnika, właściwe organy Francji opracowały inicjatywę mającą na celu podniesienie wiedzy i przewidującą szkolenia w ramach unijnego programu SAFA.

(13) W celu ustanowienia stałego monitorowania kwestii bezpieczeństwa przewoźnika Komisja wystąpiła do właściwych organów Algierii o przesyłanie także miesięcznych raportów z nadzoru nad przewoźnikiem Air Algérie w zakresie ciągłej zdatności do lotu, obsługi technicznej i operacji lotniczych, obejmujących także weryfikację wykonania przedłożonego planu działań naprawczych. Komisja zachęca właściwe organy Algierii do kontynuowania wysiłków na rzecz poprawy poziomu zgodności z obowiązującymi normami bezpieczeństwa.

(14) Równocześnie państwa członkowskie będą kontrolować faktyczne przestrzeganie odpowiednich norm bezpieczeństwa, traktując jako priorytetowe przeprowadzanie kontroli na ziemi w statkach powietrznych tego przewoźnika zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008, aby zapewnić intensyfikację liczby kontroli Air Algérie w celu dostarczenia podstaw dla ponownej oceny tego przypadku w trakcie kolejnego posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, które odbędzie się w listopadzie 2010 r.

Air Bangladesh

(15) Komisja poinformowała Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego o wynikach delegacji z pomocą techniczną ze strony Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w Ludowej Republice Bangladeszu w następstwie kontroli USOAP przeprowadzonej przez ICAO w maju 2009 r. W wyniku kontroli USOAP, przeprowadzonej przez ICAO, stwierdzono poważne nieprawidłowości dotyczące bezpieczeństwa w zakresie eksploatacji statków powietrznych, certyfikacji i nadzoru sprawowanego przez urząd lotnictwa cywilnego Bangladeszu (CAAB). W trakcie inspekcji stwierdzono, że CAAB podjęło na każdym szczeblu istotne działania na rzecz wdrożenia planu działań naprawczych i wykazało poważne zaangażowanie, jeśli chodzi o usunięcie nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych w trakcie kontroli ICAO. Komisja z zadowoleniem przyjmuje do wiadomości te wysiłki, jednak nadal będzie ściśle monitorować postępy CAAB w zakresie wdrażania planu działań naprawczych w celu zapewnienia niezwłocznego usunięcia istniejących uchybień w zakresie bezpieczeństwa.

(16) W trakcie inspekcji CAAB poinformował inspektorów, że statek powietrzny typu B747-269B o znaku rejestracyjnym S2-ADT został wykreślony z rejestru Bangladeszu, a przewoźnik Air Bangladesh zaprzestał działalności. CAAB oficjalnie poinformował Komisję o tym fakcie dnia 16 maja 2010 r.

(17) W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że wyżej wymieniony przewoźnik lotniczy powinien zostać wykreślony z załącznika B.

Blue Wing Airlines

(18) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień ze strony przewoźnika lotniczego Blue Wing Airlines posiadającego certyfikat wydany przez Surinam, co wykazała seria ostatnich wypadków i uchybień stwierdzonych w trakcie kontroli na ziemi przeprowadzonych przez państwa członkowskie.

(19) Dnia 3 kwietnia 2008 r. statek powietrzny Blue Wing Airlines uległ wypadkowi, w wyniku którego zginęło 19 osób. Kolejny wypadek miał miejsce dnia 15 października 2009 r., w którym pasażerowie doznali obrażeń ciała, a dnia 15 maja 2010 r. w wypadku zginęło 8 osób. Ogólna liczba wypadków, którym uległy w ostatnich dwóch latach statki powietrzne tego przewoźnika budzi poważne zastrzeżenia co do bezpieczeństwa, a ponadto nie było możliwe wyciągnięcie wniosków z poprzednich wypadków, gdyż nie powstał żaden oficjalny raport z dochodzenia ich przyczyn.

(20) Istnieją także potwierdzone dowody poważnych niezgodności z określonymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi Konwencją chicagowską, na co wskazują uchybienia stwierdzone przez właściwe organy Francji w trakcie ostatniej kontroli na ziemi(4) przeprowadzonej w ramach programu SAFA.

(21) Właściwe organy Francji (DGAC) wystąpiły do właściwych organów Surinamu i przewoźnika Blue Wing Airlines o przedstawienie stosownych gwarancji dotyczących bezpieczeństwa wykonywanych przez tego przewoźnika przewozów. Ponieważ odpowiedzi udzielone przez właściwe organy Surinamu i przez przewoźnika Blue Wing Airlines nie pozwoliły na określenie przyczyn wypadków i uchybień w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych w trakcie kontroli na ziemi, ani też na zapobieżenie ich ponownemu wystąpieniu w przyszłości, DGAC podjęło decyzję o nałożeniu wyjątkowych środków zakazujących wszelkiej działalności Blue Wing Airlines na terytorium Francji począwszy od dnia 1 czerwca 2010 r. i niezwłocznie poinformowało o tym fakcie Komisję, zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 473/2006.

(22) Komisja natychmiast rozpoczęła konsultacje z właściwymi organami Surinamu i z przewoźnikiem Blue Wing Airlines w celu podjęcia w trakcie posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego pilnej decyzji w sprawie rozszerzenia na Unię Europejską zakazu nałożonego przez Francję. Przewoźnik Blue Wing Airlines w asyście przedstawicieli właściwego organu spotkał się z Komisją i państwami członkowskimi w dniu 25 czerwca 2010 r., udzielając ustnych wyjaśnień. Odpowiedzi udzielone przez właściwe organy Surinamu i przez przewoźnika Blue Wing Airlines nie pozwoliły na określenie przyczyn wypadków i uchybień w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych w trakcie kontroli na ziemi, ani też na zapobieżenie ich ponownemu wystąpieniu w przyszłości.

(23) Biorąc pod uwagę dotychczasową działalność tego przewoźnika, który już podlegał zakazowi wykonywania przewozów w ramach UE(5),(6), liczba i rozmiar jego wypadków, stwierdzonych uchybień w zakresie bezpieczeństwa oraz ich powtarzalność, ocenia się, w oparciu o wspólne kryteria, że dalsza działalność tego przewoźnika na terytorium UE stanowiłaby poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, którego nie można wyeliminować w sposób satysfakcjonujący środkami podejmowanymi przez państwo członkowskie zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 i w związku z tym powinien zostać wpisany do załącznika A.

Przewoźnicy lotniczy z Albanii

(24) Po przedstawieniu wyjaśnień przez właściwe organy Albanii podczas posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w marcu 2010 r. Komisja, działając zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 273/2010(7) i przy wsparciu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), aktywnie kontynuowała konsultacje z właściwymi organami Albanii, będące następstwem wyników kompleksowej inspekcji standaryzacyjnej przeprowadzonej w Albanii w styczniu 2010 r. W sprawozdaniu końcowym z tej inspekcji, udostępnionym dnia 7 marca 2010 r., wskazano na wymagające natychmiastowego wyeliminowania poważne uchybienia we wszystkich kontrolowanych obszarach.

(25) EASA poinformowała o przedstawieniu przez DGCA kompleksowego planu działań, który uznano za satysfakcjonujący i przyjęto go dnia 29 kwietnia 2010 r. Plan ten przewiduje szereg działań naprawczych, które będą wprowadzane stopniowo do końca 2011 r., a także natychmiastowe działania dotyczące uchybień w zakresie bezpieczeństwa.

(26) Ponadto właściwe organy Włoch rozpoczęły kompleksowy projekt twinningowy z właściwymi organami Albanii, który powinien rozpocząć się we wrześniu 2010 r., a którego celem jest wsparcie tych organów w rozwijaniu potencjału technicznego i administracyjnego.

(27) Konsultacje przeprowadzone w dniu 28 maja 2010 r. z właściwymi organami Albanii oraz EASA przy udziale właściwych organów Włoch potwierdziły, że wspomniany plan działań jest w trakcie realizacji, która postępuje zgodnie z harmonogramem. Zakończono pierwszą serię działań, która wprowadziła znaczącą zmianę w stosunku do poprzedniego systemu: powołany został niezależny Albański Urząd Lotnictwa Cywilnego (ACAA), który rozpoczął działalność w maju 2010 r. Nowo powołany ACAA odwołał wszystkie odstępstwa przyznane uprzednio w branży lotniczej i poinformował przedsiębiorstwa, że jeśli nie zastosują się do stosownych przepisów do dnia 1 czerwca 2010 r., zostaną wobec nich podjęte czynności egzekucyjne takie jak zawieszenie, ograniczenie lub unieważnienie posiadanych zezwoleń. Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zwrócił się do ACAA o przedstawienie sprawozdania z ponownej certyfikacji przewoźników lotniczych.

(28) ACAA przedstawił swoje sprawozdanie Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w dniu 21 czerwca 2010 r. i potwierdził, że w czerwcu 2010 r. należycie przeprowadzono ponowną certyfikację Belle Air i Albanian Airlines, z uwzględnieniem stosownych norm bezpieczeństwa. Poinformował także o zawieszeniu certyfikatu przewoźnika lotniczego Star Airways. ACAA zobowiązał się także do niewydawania nowych certyfikatów przewoźnika lotniczego do odwołania.

(29) Wzywa się ACAA do podjęcia wszelkich niezbędnych działań w celu dalszej skutecznej i terminowej realizacji planu działań uzgodnionego z EASA, przy czym priorytetowo powinno zostać potraktowane usunięcie tych uchybień, które w przypadku niepodjęcia szybkich działań naprawczych mogą rodzić obawy co do bezpieczeństwa. ACAA poproszono w szczególności o szybsze rozwijanie potencjału i zapewnienie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa nad wszystkimi przewoźnikami lotniczymi posiadającymi certyfikaty wydane przez Albanię, zgodnie ze stosownymi przepisami bezpieczeństwa, oraz o podejmowanie tam, gdzie to konieczne, czynności egzekucyjnych.

(30) ACAA zobowiązał się do przedstawiania okresowych sprawozdań z postępów w realizacji planu działań naprawczych. Komisja, wspomagana przez EASA, będzie przy wsparciu państw członkowskich w dalszym ciągu monitorować skuteczność działań podjętych przez ACAA oraz bezpieczeństwo przewoźników lotniczych posiadających koncesje wydane przez Albanię.

Przewoźnicy lotniczy z Królestwa Kambodży

(31) Właściwe organy Kambodży (SSCA) poinformowały o dalszych postępach w realizacji planu działań naprawczych przyjętego w celu usunięcia uchybień stwierdzonych przez ICAO podczas kontroli przeprowadzonej w 2007 r. w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem.

(32) W wyniku skoordynowanej inspekcji przeprowadzonej przez ICAO w celu potwierdzenia uzyskanych informacji (ICVM), która miała miejsce w dniach od 26 do 29 października 2009 r., stwierdzono pewne postępy -wskaźnik braku skutecznego wdrożenia norm ICAO spadł z poziomu 71 % w 2007 r. do poziomu 58 % (stan z października 2009 r.). W wyniku inspekcji stwierdzono jednak również, że konieczne jest kontynuowanie skutecznej realizacji wszystkich działań naprawczych, zwłaszcza dotyczących organizacji SSCA i rozbudowy jego potencjału.

(33) SSCA poinformował, że zawieszono lub cofnięto certyfikaty przewoźnika lotniczego (AOC) pozostałym przewoźnikom posiadającym koncesje wydane przez Kambodżę. W szczególności z dniem 15 października 2009 r. wygasł i nie został odnowiony AOC przewoźnika Helicopter Cambodia; w dniu 27 października 2009 r. unieważniono AOC przewoźnika Sokha Airlines; a w dniu 21 kwietnia 2010 r. - AOC przewoźników Angkor Airways i PMT Air. W związku z tym ICAO usunęła informację o poważnych uchybieniach w zakresie bezpieczeństwa dotyczącą przewoźników lotniczych posiadających koncesje wydane przez Królestwo Kambodży(8).

(34) SSCA poinformował także, że przewoźnik Siem Reap International Airways, którego AOC jest zawieszony, od stycznia 2009 r. przechodzi procedurę ponownej certyfikacji. SSCA poinformował, że przewoźnikowi temu przyznano dodatkowe 4 miesiące na zakończenie tej procedury, i że jeśli nie zostanie ona zakończona w tym terminie, certyfikat przewoźnika lotniczego zostanie unieważniony. W związku z brakiem pewności co do sytuacji Siem Reap International Airways, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnik ten powinien w dalszym ciągu figurować w załączniku A.

(35) Komisja przyjmuje do wiadomości czynności egzekucyjne podjęte przez SSCA oraz postępy w realizacji planu działań naprawczych zmierzającego do usunięcia uchybień stwierdzonych przez ICAO, jak również jest gotowa wesprzeć właściwe organy Kambodży w rozbudowie potencjału poprzez udzielenie ukierunkowanej pomocy technicznej.

Przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga

(36) Wszyscy przewoźnicy posiadający certyfikaty wydane przez Demokratyczną Republikę Konga są objęci zakazem wykonywania przewozów w ramach UE i figurują w załączniku A. Komisja otrzymała informację, że właściwe organy Demokratycznej Republiki Konga wystawiły certyfikat przewoźnika lotniczego przewoźnikowi Congo Express. Komisja zainicjowała konsultacje z właściwymi organami Demokratycznej Republiki Konga w celu potwierdzenia tej informacji. Właściwe organy nie udzieliły odpowiedzi.

(37) Z uwagi na fakt, że nic nie wskazuje na zmianę zdolności właściwych organów Demokratycznej Republiki Konga do zapewnienia, zgodnie ze stosownymi normami bezpieczeństwa, nadzoru nad przewoźnikami lotniczymi posiadającymi koncesje wydane przez ten kraj, na podstawie wspólnych kryteriów ocenia się, że Congo Express powinien zostać wpisany do załącznika A.

Przewoźnicy lotniczy z Republiki Gabońskiej

(38) Działając na wniosek Komisji, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w dniach od 11 do 15 stycznia 2010 r. wysłała do Republiki Gabońskiej delegację z pomocą techniczną. Z udostępnionego w dniu 6 kwietnia 2010 r. sprawozdania z tej delegacji wynika, że właściwe organy Gabonu (ANAC) pracują nad usunięciem uchybień stwierdzonych przez ICAO podczas kontroli przeprowadzonej w maju 2007 r. w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem. W sprawozdaniu podkreśla się jednak również potrzebę dalszej rozbudowy potencjału ANAC poprzez odpowiedni budżet oraz dalszą rekrutację i szkolenie wykwalifikowanych inspektorów, a także potrzebę zapewnienia sprawnego i stałego nadzoru nad przewoźnikami lotniczymi posiadającymi koncesje wydane przez Republikę Gabońską. Sprawozdanie zawiera także plan działań opracowany wspólnie z ANAC, wyszczególniający działania naprawcze niezbędne lub użyteczne do rozwiązania problemów stwierdzonych przez ICAO. Zgodnie z tym planem niezbędne działania zostaną ukończone nie wcześniej niż na początku 2011 r.

(39) Właściwe organy Gabonu (ANAC) wystąpiły z wnioskiem o umożliwienie im złożenia przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ustnych wyjaśnień nt. dotychczasowych postępów, po czym złożyły takie wyjaśnienia w dniu 21 czerwca 2010 r. ANAC poinformował, że obecnie trwa przegląd ram legislacyjnych, tj. wprowadzana jest reforma kodeksu lotnictwa cywilnego, którego nowa wersja ma zostać przyjęta do dnia 31 grudnia 2010 r., oraz że trwa wdrażanie kompleksowych regulacji lotniczych Gabonu (RAG), które będą sukcesywnie wchodzić w życie do 2011 r. ANAC poinformował także o postępach w rozbudowie potencjału, a mianowicie o zatrudnieniu kolejnych inspektorów, z których siedmiu przechodzi obecnie procedurę kwalifikacji. Oprócz tego ANAC poinformował o postępach w dziedzinie nadzoru nad przewoźnikami lotniczymi oraz egzekwowania obowiązujących regulacji w zakresie bezpieczeństwa (RACAM), czego dowodem jest zawieszenie certyfikatu przewoźnika lotniczego SCD Aviation w dniu 16 października 2009 r., a także ostrzeżenia przekazane przewoźnikom Air Service, Gabon Airlines, National Regional Transport i SN2AG oraz grzywny nałożone na przewoźników Allegiance i Sky Gabon. Liczba i charakter niektórych z wykrytych uchybień wskazują, że - o ile przewoźnicy nie wdrożą stosownych norm bezpieczeństwa - konieczne mogą być dalsze czynności egzekucyjne.

(40) Przewoźnik Afrijet Business Services, posiadający koncesję wydaną przez Gabon, wystąpił z wnioskiem o umożliwienie mu złożenia ustnych wyjaśnień przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, na podstawie których Komitet miałby uchylić obowiązujące obecnie ograniczenia nałożone na statek powietrzny typu Falcon 900B o znaku rejestracyjnym TR-AFR, i złożył w tej sprawie stosowne pismo. Przewoźnik zapewnił Komitet, że eksploatacja i obsługa techniczna tego statku powietrznego jest prowadzona zgodnie ze stosownymi normami bezpieczeństwa, co potwierdził ANAC. W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, stwierdzono, że nie ma powodu utrzymywać ograniczeń dotyczących przewozów wykonywanych przez Afrijet Business Services przy użyciu statku powietrznego typu Falcon 900B o znaku rejestracyjnym TR-AFR, i że wymieniony statek powietrzny powinien zostać dopisany do wykazu statków powietrznych, którymi przewoźnikowi wolno wykonywać przewozy w UE zgodnie z załącznikiem B.

(41) Do chwili obecnej Komisja nie uzyskała dowodów pełnego wdrożenia odpowiednich działań naprawczych przez przewoźników ujętych we wspólnotowym wykazie oraz przez organy sprawujące nadzór regulacyjny nad tymi przewoźnikami. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnicy ci powinni w dalszym ciągu podlegać, stosownie do przypadku, zakazowi wykonywania przewozów (załącznik A) lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów (załącznik B).

(42) Komisja z zadowoleniem przyjmuje do wiadomości postępy w realizacji planu działań naprawczych, którego celem jest usunięcie uchybień stwierdzonych przez ICAO, a także postępy w rozbudowie potencjału właściwych organów Gabonu, i jest gotowa udzielić temu państwu pomocy po wprowadzeniu nowych ram legislacyjnych w Gabonie, w tym również pomocy polegającej na wysłaniu na miejsce delegacji w celu potwierdzenia osiągniętych postępów.

Przewoźnicy lotniczy z Republiki Indonezji

(43) Właściwe organy Indonezji (DGCA) zgłosiły poważne postępy w eliminowaniu wszystkich nieprawidłowości stwierdzonych przez ICAO w trakcie kontroli przeprowadzonej w lutym 2007 r. w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem (USOAP). ICAO przeprowadziło w sierpniu 2009 r. inspekcję koordynacyjną w celu zweryfikowania uzyskanych informacji, która potwierdziła zasadniczy postęp, gdyż wskaźnik braku skutecznego wdrożenia norm ICAO norm spadł do 20 %. Dnia 19 marca 2010 r. DGCA zgłosiło ICAO zakończenie pozostałych działań naprawczych.

(44) DGCA poinformowało o wzroście potencjału nadzoru w zakresie bezpieczeństwa poprzez poważne zwiększenie jego budżetu w 2009 i 2010 r., zatrudnienie 25 dodatkowych inspektorów ds. operacji lotniczych i 8 inspektorów ds. bezpieczeństwa w kabinie, wraz z kompleksową pomocą techniczną ICAO oraz organów lotnictwa cywilnego Australii i Niderlandów, co pozwoliło uaktualnić uregulowania prawne w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (CASR) oraz udoskonalić nadzór nad dodatkowymi przewoźnikami lotniczymi.

(45) Właściwe organy Indonezji (DGCA) wystąpiły z wnioskiem o umożliwienie im złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w celu uchylenia obecnych ograniczeń nałożonych na następujących trzech przewoźników lotniczych: Indonesia Air Asia, Metro Batavia i Lion Air. Złożyli oni wyjaśnienia w formie pisemnej, a także ustnej dnia 22 czerwca 2010 r.

(46) Wyjaśnienia Indonesia Air Asia oraz DGCA potwierdziły, że przewoźnik ten został poddany ponownej certyfikacji dnia 30 września 2009 r. zgodnie z CASR i podlega on odpowiedniemu nadzorowi ze strony DGCA. DGCA potwierdziło, że przewoźnik ten w pełni spełnia obowiązujące normy bezpieczeństwa. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnik Indonesia Air Asia powinien zostać wykreślony z załącznika A.

(47) Wyjaśnienia Metro Batavia oraz DGCA potwierdziły, że przewoźnik ten także został poddany ponownej certyfikacji dnia 30 września 2009 r. zgodnie z CASR i podlega on odpowiedniemu nadzorowi ze strony DGCA. DGCA potwierdziło, że przewoźnik ten w pełni spełnia obowiązujące normy bezpieczeństwa. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że Metro Batavia powinien zostać wykreślony z załącznika A.

(48) Wyjaśnienia Lion Air wykazały, że przewoźnik ten, eksploatujący obecnie flotę 50 statków powietrznych, zanotował 2 wypadki i 2 poważne incydenty od 2004 r. Przewoźnik nie dostarczył jednak stosownych informacji na temat tych wypadków i incydentów oraz ich przyczyn, ani nie wykazał podjęcia odpowiednich działań dla zapobieżenia takim zdarzeniom w przyszłości, w szczególności w kontekście znacznej rozbudowy floty planowanej na najbliższe lata. Ponadto nie było możliwe stwierdzenie, czy DGCA sprawuje odpowiedni nadzór w dziedzinie operacji lotniczych, gdyż nie zaprezentowano żadnych zaprotokołowanych ustaleń z ponad 100 inspekcji lotów przeprowadzonych w 2009 i 2010 r. W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że Lion Air powinien w dalszym ciągu figurować w załączniku A.

(49) Do chwili obecnej nie przekazano Komisji żadnych dowodów potwierdzających wdrożenie odpowiednich działań naprawczych przez pozostałych przewoźników lotniczych wpisanych do wykazu wspólnotowego. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnicy ci powinni w dalszym ciągu podlegać zakazowi wykonywania przewozów (załącznik A).

(50) Komisja zachęca właściwe organy Indonezji do wysiłku i działań na rzecz trwałego wyeliminowania uchybień w zakresie bezpieczeństwa.

Przewoźnicy lotniczy z Filipin

(51) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 273/2010(9) Komisja aktywnie kontynuowała konsultacje z właściwymi organami Filipin (CAAP) w sprawie działań przez nie podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa lotniczego na Filipinach i dostosowania do obowiązujących norm bezpieczeństwa.

(52) Właściwe organy Filipin (CAAP) poinformowały o podjęciu szeregu działań mających na celu w szczególności: przeredagowanie obecnie obowiązujących norm i przepisów (przewidywany termin do końca 2010 r.); dalsze zwiększanie potencjału CAAP poprzez przeniesienie wykwalifikowanych inspektorów obecnie pracujących dla ICAO w ramach projektu obsługi technicznej (przewidywany termin do końca 2010 r.) oraz zatrudnienie nowych pracowników; ponowną kontrolę i ponowną certyfikację wszystkich przewoźników lotniczych, w tym przewoźników, którym CAAP wydał certyfikaty przed marcem 2010 r.; ustanowienie planów stałego nadzoru obejmujące wszystkich przewoźników lotniczych; nasilenie działań egzekucyjnych w przypadku stwierdzenia uchybień w zakresie bezpieczeństwa.

(53) CAAP poinformował o zawieszeniu dnia 19 marca 2010 r. certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) dla Pacific East Asia Cargo Airlines (PEAC), przewoźnika, który kontynuował działalność bez odpowiedniego certyfikatu wydanego przez właściwe organy Filipin.

(54) Przewoźnik Interisland Airlines Inc., któremu certyfikat wydało CAAP dnia 16 marca 2010 r., zanotował dnia 21 kwietnia 2010 r. wypadek śmiertelny z udziałem wpisanego do jego AOC statku powietrznego typu Antonov 12BP o znaku rejestracyjnym UP-AN216. CAAP badający sprawę wypadku podjął w dniu 23 kwietnia 2010 r. decyzję o unieważnieniu AOC dla przewoźnika Interisland Airlines Inc., który w konsekwencji całkowicie zaprzestał działalności. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że Interisland Airlines Inc. powinien zostać wykreślony z załącznika A.

(55) Philippines Airlines wystąpił z wnioskiem o umożliwienie mu złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w celu poinformowania o poczynionych postępach i spotkanie takie odbyło się w dniu 22 czerwca 2010 r. Przewoźnik potwierdził poddanie się kompleksowej kontroli w celu jego ponownej certyfikacji ze strony CAAP, a także prawidłowe zakończenie działań naprawczych oraz wydanie nowego AOC w dniu 17 czerwca 2010 r. Jednak niedawne zakończenie procesu ponownej certyfikacji oraz przedłożone z opóźnieniem odpowiednie dowody nie pozwoliły na zweryfikowanie sytuacji na miejscu, jak wcześniej planowano.

(56) Cebu Pacific Airlines wystąpiły z wnioskiem o umożliwienie złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu z Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w celu poinformowania o poczynionych postępach i spotkanie takie odbyło się w dniu 22 czerwca 2010 r. Przewoźnik potwierdził poddanie się kompleksowej kontroli w celu jego ponownej certyfikacji ze strony CAAP oraz bieżącą realizację działań naprawczych, z których kilka nadal nie zostało zakończonych, chociaż nowe AOC zostało wydane już dnia 7 czerwca 2010 r. z ograniczoną specyfikacją operacyjną wyłączającą przewóz towarów niebezpiecznych i podejścia precyzyjne w kategorii II dla floty ATR-72. Przedłożone jednak z opóźnieniem odpowiednie dowody oraz nadal nieusunięte nieprawidłowości nie pozwoliły na zweryfikowanie sytuacji na miejscu, jak wcześniej planowano.

(57) Poważne nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa, o których ICAO poinformowało wszystkie państwa będące stronami Konwencji chicagowskiej po kontroli USOAP na Filipinach, przeprowadzonej w październiku 2009 r., mające wpływ na nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad przewoźnikami posiadającymi koncesje wydane przez Filipiny(10), nadal pozostają nierozwiązane. CAAP poinformowało o przedłożeniu ICAO kompleksowego planu działań w celu wyeliminowania stwierdzonych przez tę organizację uchybień w zakresie bezpieczeństwa. CAAP nie przekazał jednak tego planu działań naprawczych ani jego oceny przez ICAO. Ponadto CAAP poinformował, że Filipiny nie będą w stanie wystąpić o weryfikację obecnej klasyfikacji przez Federalną Administrację Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (FAA) przed czwartym kwartałem 2010 r.

(58) Komisja przyznaje, że właściwe organy podjęły pewne wysiłki na rzecz reformy systemu lotnictwa cywilnego na Filipinach. Tym niemniej, w oczekiwaniu na skuteczne wdrożenie stosownych działań naprawczych mających na celu wyeliminowanie stwierdzonych przez FAA i ICAO uchybień w zakresie bezpieczeństwa, ocenia się, że właściwe organy Filipin nie są obecnie w stanie wdrożyć ani wyegzekwować rzeczywistego przestrzegania odpowiednich norm bezpieczeństwa przez wszystkich przewoźników lotniczych podlegających sprawowanej przez nie kontroli regulacyjnej. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez Filipiny, z wyjątkiem przewoźnika Interisland Airlines Inc, powinni w dalszym ciągu figurować w załączniku A.

(59) Komisja jest gotowa wspomóc wysiłki Filipin przeprowadzając kontrolę w ścisłej współpracy z ICAO, z udziałem państw członkowskich i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w miarę możliwości przed kolejnym posiedzeniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, w celu sprawdzenia postępów poczynionych przez CAAP, w tym oceny poziomu bezpieczeństwa przewoźników.

Iran Air

(60) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 273/2010(11) Komisja, wspomagana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego i państwa członkowskie, przeprowadziła inspekcję służącą ocenie bezpieczeństwa w Islamskiej Republice Iranu, w dniach od 29 maja do 3 czerwca 2010 r., w celu sprawdzenia prawidłowej realizacji działań zapowiedzianych przez właściwe organy (CAO-IRI) oraz przewoźnika Iran Air.

(61) W trakcie inspekcji CAO-IRI było w stanie wykazać skuteczne działanie systemu nadzoru w dziedzinie operacji lotniczych, który spełnia warunki dokumentu ICAO nr 8335 - Podręcznik procedur w zakresie inspekcji operacji lotniczych, certyfikacji i stałego nadzoru. Ponadto właściwe organy poprawiły wskazane uprzednio słabe punkty ich procedur pokontrolnych przyjmując trzystopniowy system klasyfikacji ustaleń, co pozwoli na szybkie usunięcie pilnych nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa. CAO-IRI wykazało także, że podjęło działania mające na celu rozwiązanie kwestii bezpieczeństwa dotyczących irańskich przewoźników, a Iran Air w szczególności.

(62) Jednak system nadzoru sprawowanego przez CAO-IRI nad Iran Air wykazuje słabe punkty w dziedzinie zdatności do lotu i obsługi technicznej, w tym brak szczegółowej weryfikacji programów obsługi technicznej i wykazów wyposażenia minimalnego, co prowadzi do braku możliwości wychwycenia błędów popełnianych przez przewoźnika lotniczego.

(63) Ponadto CAO-IRI nie było w stanie dostarczyć skonsolidowanego wykazu incydentów z udziałem statków powietrznych Iran Air, a tym samym nie mogło ustalić ogólnego poziomu bezpieczeństwa tego przewoźnika. CAO-IRI było jednak w stanie wykazać, że przeprowadziło szczegółowe dochodzenie w sprawie wszystkich znaczących incydentów i wydało zalecenia.

(64) W trakcie inspekcji stwierdzono silne zaangażowanie CAO-IRI w przyjmowanie nowoczesnych technik zarządzania bezpieczeństwem oraz istotne postępy poczynione w okresie ostatnich sześciu miesięcy. Zespół zwrócił także uwagę na otwarte na współpracę i konstruktywne podejście CAO-IRI do kwestii usuwania braków stwierdzonych w ich procedurach.

(65) W przypadku Iran Air, w raporcie wskazuje się na poważne uchybienia w zakresie zarządzania zdatnością do lotu i obsługą techniczną. W szczególności podstawowe błędy popełnione w programach obsługi technicznej doprowadziły do poważnych przypadków pominięcia w programach wyposażenia związanego z bezpieczeństwem w statkach powietrznych typu Airbus A320 i transportowcach typu Boeing 747-200. Ponadto system obsługi technicznej dla floty Airbusów A320 nie zapewnia rozwiązania w określonym terminie odroczonych kwestii. Ponadto nie monitoruje się danych lotu dla floty Airbusów A320, a wskaźnik zebranych danych dla innych typów statków powietrznych także jest bardzo niski. W raporcie stwierdza się także, że przewoźnik nie rozwiązuje podstawowych problemów związanych z ciągłą zdatnością do lotu jego statków powietrznych. Dotyczy to w szczególności zarządzania statkami powietrznymi typu Airbus A320 oraz Boeing 727 i 747.

(66) Jednak raport zwraca również uwagę na wyraźną poprawę w zakresie systemu zarządzania jakością i procesami zarządzania bezpieczeństwem Iran Air, w szczególności w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa z zastosowanie metody LOSA (Line Oriented Safety Audit) oraz utworzenia "Wysokiej Rady ds. Bezpieczeństwa"(High Safety Council), której przewodniczy dyrektor zarządzający, odpowiedzialnej za koordynację i nadzór nad działalnością związaną z wdrożeniem solidnych norm bezpieczeństwa w działach operacyjnych przewoźnika. Ponadto raport zwraca uwagę na otwarte na współpracę podejście do kwestii usunięcia nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa oraz na wolę przewoźnika do korzystania z nowoczesnych technik zarządzania bezpieczeństwem.

(67) Iran Air złożył wyjaśnienia przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego i przekazał szczegóły planu działań naprawczych dla usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli na miejscu.

(68) Wyniki kontroli na ziemi przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach programu SAFA w ostatnich 14 miesiącach pokazują stałą poprawę poziomu bezpieczeństwa. Jednak wyniki dotyczące statków powietrznych Airbus A320 są zdecydowanie gorsze niż dla pozostałych statków powietrznych przewoźnika.

(69) W związku z potwierdzonymi nieprawidłowościami w zakresie ciągłej zdatności do lotu i obsługi technicznej oraz biorąc pod uwagę wyniki kontroli SAFA, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że wszystkie statki powietrzne typ Airbus A320, Boeing B-727, B-747 serii 100, Boeing B-747 serii 200 i Boeing B-747-SP, wpisane do AOC przewoźnika, nie powinny być dopuszczone do eksploatacji w połączeniach do Unii Europejskiej i dlatego statki te powinny zostać wpisane do załącznika B. Przewoźnikowi powinno zezwolić się na loty do Unii Europejskiej, pod warunkiem bezwzględnego utrzymania obecnego poziomu działalności (częstotliwości i kierunki) z wykorzystaniem statków powietrznych dopuszczonych na podstawie załącznika B.

(70) Komisja będzie nadal uważnie monitorować działalność przewoźnika Iran Air. Biorąc pod uwagę jednak obecną sytuację w zakresie nadzoru sprawowanego przez właściwe organy nad Iran Air, Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wzywa Komisję do zintensyfikowania konsultacji z tymi organami w celu określenia bardziej trwałych rozwiązań dla stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa. Komisja wzywa CAO-IRI do przesyłania comiesięcznych raportów z weryfikacji stopnia wykonania planu działań naprawczych i przekazywania informacji na temat wszystkich czynności nadzorczych w dziedzinie ciągłej zdatności do lotu, obsługi technicznej i operacji lotniczych realizowanych przez CAO-IRI w odniesieniu do Iran Air.

(71) Państwa członkowskie będą nadal sprawdzać rzeczywiste przestrzeganie właściwych norm bezpieczeństwa przez Iran Air, przeprowadzając w trybie priorytetowym kontrole na ziemi statków powietrznych tego przewoźnika zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008.

Przewoźnicy lotniczy z Federacji Rosyjskiej

(72) Właściwe organy Federacji Rosyjskiej poinformowały Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w trakcie jego posiedzenia w dniu 22 czerwca 2010 r., że podjęły szereg działań na rzecz poprawy nadzoru nad pewnymi przewoźnikami lotniczymi, w związku z informacjami otrzymanymi od Komisji w dniu 6 maja na temat wzrostu liczby nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo, stwierdzonych w trakcie kontroli na ziemi.

(73) W szczególności poinformowały, że, na podstawie ich decyzji, z dniem 18 maja 2010 r. przewoźnikowi lotniczemu YAK Service zakazano działalności w przestrzeni powietrznej państw ECAC. Gdyby jednak decyzja ta nie została wykonana, Komisja zastrzega sobie prawo podjęcia stosownych działań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 w odniesieniu do tego przewoźnika.

(74) Podobnie jak przy okazji poprzednich aktualizacji rozporządzenia (WE) nr 474/2006, właściwe organy Federacji Rosyjskiej poinformowały także Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, że w ramach procesu stałego nadzoru nad zdatnością do lotu statków powietrznych znajdujących się w ich rejestrze, zmieniły one swoją decyzję z dnia 25 kwietnia 2008 r., w której wykluczyły z przewozów do Unii Europejskiej statki powietrzne wpisane do certyfikatów AOC 13 rosyjskich przewoźników lotniczych. Statki te nie były wyposażone odpowiednio do wykonywania lotów międzynarodowych zgodnie z normami ICAO (brak TAWS/E-GPWS na wyposażeniu) lub a ich świadectwa zdatności do lotu wygasły, lub nie zostały przedłużone. Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przekazano wykaz wszystkich statków powietrznych wpisanych do certyfikatów AOC w Rosji wraz z ich wyposażeniem. Na podstawie tych informacji z przewozów do, w ramach i z Unii Europejskiej wyklucza się następujące statki powietrzne, gdyż nie są one odpowiednio wyposażone zgodnie z normami załącznik 6 ICAO:

a) Aircompany Yakutia: Antonov AN-140: RA-41250; AN-24RV: RA-46496, RA-46665, RA-47304, RA-47352, RA-47353, RA-47360; AN-26: RA-26660; AN-24-RB: RA-46470, RA-46496, RA-46510, RA-46665, RA-47304, RA-47352, RA-47353, RA-47360, RA-47363;

b) Atlant Soyuz: Tupolev TU-154M: RA-85672 oraz RA-85682, obydwa statki powietrzne są obecnie eksploatowane przez innych przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane przez Federację Rosyjską;

c) Gazpromavia: Tupolev TU-154M: RA-85625 i RA-85774; Yakovlev Yak-40: RA-87511 i RA-88186; Yak-40K: RA-21505, RA-98109 i RA-88300; Yak-42D: RA-42437; wszystkie (22) helikoptery Kamov Ka-26 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie (49) helikoptery Mi-8 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie (11) helikoptery Mi-171 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie (8) helikoptery Mi-2 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie (1) helikoptery EC-120B: RA-04116;

d) Kavminvodyavia: Tupolev TU-154B: RA-85494 i RA-85457;

e) Krasnoyarsky Airlines: statek powietrzny typu TU-154M o znaku rejestracyjnym RA-85682, poprzednio objęty certyfikatem AOC przewoźnika Krasnoyarsky Airlines wycofanym w 2009 r., eksploatowany obecnie przez innego przewoźnika lotniczego posiadającego certyfikat wydany przez Federacje Rosyjską;

f) Kuban Airlines: Yakovlev Yak-42: RA-42331, RA-42336, RA-42350, RA-42538, i RA-42541;

g) Orenburg Airlines: Tupolev TU-154B: RA-85602; wszystkie statki typu TU-134 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie statki powietrzne typu Antonov An-24 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie statki powietrzne typu An-2 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie helikoptery Mi-2 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie helikoptery Mi-8 (znaki rejestracyjne nieznane);

h) Siberia Airlines: Tupolev - brak statków powietrznych;

i) Tatarstan Airlines: Yakovlev Yak-42D: RA-42374, RA-42433; wszystkie statki typu Tupolev TU-134A w tym: RA-65065 i RA-65102,; wszystkie statki typu Antonov AN-24RV, w tym: RA-46625 i RA-47818; statki powietrzne typu AN24RV o znakach rejestracyjnych RA-46625 i RA-47818 są aktualnie eksploatowane przez innego rosyjskiego przewoźnika;

j) Ural Airlines: Tupolev TU-154B: RA-85508 (statki powietrzne o znakach rejestracyjnych RA-85319, RA-85337, RA-85357, RA-85375, RA-85374 i RA-85432 nie są obecnie eksploatowane z przyczyn finansowych);

k) UTAir: Tupolev TU-154M: RA-85733, RA-85755, RA-85806, RA-85820; wszystkie (25) statki powietrzne typu (25) TU-134: RA-65024, RA-65033, RA-65127, RA-65148, RA-65560, RA-65572, RA-65575, RA-65607, RA-65608, RA-65609, RA-65611, RA-65613, RA-65616, RA-65620, RA-65622, RA-65728, RA-65755, RA-65777, RA-65780, RA-65793, RA-65901, RA-65902, i RA-65977; statki powietrzne typu RA-65143 i RA-65916 eksploatowane są przez innego rosyjskiego przewoźnika; wszystkie (1) statki powietrzne typu TU-134B: RA-65726; wszystkie(10) statki powietrzne typu Yakovlev Yak-40: RA-87348 (obecnie nieeksploatowany z przyczyn finansowych), RA-87907, RA-87941, RA-87997, RA-88209, RA-88227 i RA-88280; wszystkie helikoptery Mil-26: (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie helikoptery Mil-10: (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie helikoptery Mil-8 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie helikoptery AS-355 (znaki rejestracyjne nieznane); wszystkie helikoptery BO-105 (znaki rejestracyjne nieznane); statek powietrzny typu AN-24B: RA-46388, statki powietrzne RA-46267 i RA-47289 oraz statki powietrzne typu AN-24RV: RA-46509, RA-46519 i RA-47800 są obecnie eksploatowane przez innego rosyjskiego przewoźnika;

l) Rossija (STC Russia): Tupolev TU-134: RA-65979, statki powietrzne RA-65904, RA-65905, RA-65911, RA-65921 i RA-65555 są eksploatowane przez innego rosyjskiego przewoźnika; Ilyushin IL-18: RA-75454 eksploatowany jest przez innego rosyjskiego przewoźnika; Yakovlev Yak-40: RA-87203, RA-87968, RA-87971, RA-87972 i RA-88200 eksploa-taowane są przez innego przewoźnika rosyjskiego.

(75) W celu poprawy współpracy z Komisją i państwami członkowskimi Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wystąpił do właściwych organów Federacji Rosyjskiej o wyznaczenie punktu koordynującego wszelką korespondencję z państwami wchodzącymi w skład Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, dotyczącą wyników kontroli na ziemi przeprowadzanych w statkach powietrznych rosyjskich przewoźników w portach lotniczych UE oraz w statkach powietrznych unijnych przewoźników lotniczych w portach lotniczych Federacji Rosyjskiej, a także prac na rzecz większej przejrzystości w drodze wymiany danych dotyczących bezpieczeństwa.

(76) Ponadto, w ramach zacieśniania współpracy i w celu zagwarantowania pewności prawnej oraz prawidłowego egzekwowania działań mających na celu wykluczenie przewoźników i statków powietrznych niespełniających odpowiednich norm bezpieczeństwa, uzgodniono, że właściwe organy Federacji Rosyjskiej dokonają wraz z Komisją i państwami członkowskimi, przed kolejnym posiedzeniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, wspólnego przeglądu decyzji Komisji Europejskich i tych organów z dnia 24 kwietnia 2008 r. Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wyraził zgodę na dokonanie oceny poczynionych postępów podczas kolejnego posiedzenia oraz, w razie konieczności, na wystąpienie do Komisji o przedstawienie niezbędnych działań w ramach rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.

(77) Równocześnie państwa członkowskie będą nadal kontrolować faktyczne przestrzeganie odpowiednich norm bezpieczeństwa poprzez priorytetowe traktowanie kontroli na ziemi przeprowadzanych w statkach powietrznych tego przewoźnika zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008, aby zapewnić intensyfikację liczby kontroli rosyjskich przewoźników lotniczych w celu dostarczenia podstaw dla ponownej oceny ich działalności w trakcie kolejnego posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, które odbędzie się w listopadzie 2010 r.

Ogólne uwagi dotyczące pozostałych przewoźników ujętych w załącznikach A i B

(78) Do chwili obecnej Komisja nie uzyskała dowodów pełnego wdrożenia odpowiednich działań naprawczych przez pozostałych przewoźników ujętych w unijnym wykazie uaktualnionym w dniu 30 marca 2010 r. oraz przez organy sprawujące nadzór regulacyjny nad tymi przewoźnikami, pomimo skierowania do nich konkretnych wniosków. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że ci przewoźnicy lotniczy powinni w dalszym ciągu podlegać, w stosownych przypadkach, zakazowi wykonywania przewozów (załącznik A) lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów (załącznik B).

(79) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 474/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1. Załącznik A zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku A do niniejszego rozporządzenia.

2. Załącznik B zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku B do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lipca 2010 r.
W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.

(2) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14.

(3) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.

(4) Zob. DGAC/F-2010-818.

(5) Motywy 20 do 22 rozporządzenia (WE) nr 910/2006 z dnia 20 czerwca 2006 r., Dz.U. L 168 z 21.6.2006, s. 17.

(6) Motywy 7 do 8 rozporządzenia (WE) nr 1400/2007 z dnia 28 listopada 2007 r., Dz.U. L 311 z 29.11.2007, s. 12.

(7) Motywy 55 do 58 rozporządzenia (UE) nr 273/2010 z dnia 30 marca 2010 r., Dz.U. L 84 z 31.3.2010, s. 30.

(8) Motyw 12 rozporządzenia (WE) nr 1131/2008 z dnia 14 listopada 2008 r., Dz.U. L 306 z 15.11.2009, s. 48.

(9) Motywy 74 do 87 rozporządzenia (UE) nr 273/2010 z dnia 30 marca 2010 r., Dz.U. L 84 z 31.3.2010, s. 33.

(10) Ustalenia ICAO OPS/01.

(11) Motyw 49 rozporządzenia (UE) nr 273/2010 z dnia 30 marca 2010 r., Dz.U. L 84 z 31.3.2010, s. 29.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH PEŁNEMU ZAKAZOWI WYKONYWANIA PRZEWOZÓW W RAMACH UE(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic)Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) lub numer koncesji przewoźnika lotniczegoKod ICAO linii lotniczejPaństwo przewoźnika
ARIANA AFGHAN AIRLINESAOC 009AFGAfganistan
BLUE WING AIRLINESSRBWA-01/2002BWISurinam
SIEM REAP AIRWAYS INTERNATIONALAOC/013/00SRHKrólestwo Kambodży
SILVERBACK CARGO FREIGHTERSnieznanyVRBRepublika Rwandy
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Angoli z wyjątkiem przewoźnika TAAG Angola Airlines ujętego w załączniku B, w tym:Republika Angoli
AEROJET015nieznanyRepublika Angoli
AIR26004DCDRepublika Angoli
AIR GEMINI002GLLRepublika Angoli
AIR GICANGO009nieznanyRepublika Angoli
AIR JET003MBCRepublika Angoli
AIR NAVE017nieznanyRepublika Angoli
ALADA005RADRepublika Angoli
ANGOLA AIR SERVICES006nieznanyRepublika Angoli
DIEXIM007nieznanyRepublika Angoli
GIRA GLOBO008GGLRepublika Angoli
HELIANG010nieznanyRepublika Angoli
HELIMALONGO011nieznanyRepublika Angoli
MAVEWA016nieznanyRepublika Angoli
PHA019nieznanyRepublika Angoli
RUI & CONCEICAO012nieznanyRepublika Angoli
SAL013nieznanyRepublika Angoli
SERVISAIR018nieznanyRepublika Angoli
SONAIR014SORRepublika Angoli
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Beninie, w tym:-Republika Beninu
AERO BENINPEA No 014/

MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS

nieznanyRepublika Beninu
AFRICA AIRWAYSnieznanyAFFRepublika Beninu
ALAFIA JETPEA No 014/ANAC/ MDCTTTATP-PR/DEA/SCSniedostępnyRepublika Beninu
BENIN GOLF AIRPEA No 012/MDCTTP-PR/ANAC/DEA/SCS.nieznanyRepublika Beninu
BENIN LITTORAL AIRWAYSPEA No 013/

MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS.

LTLRepublika Beninu
COTAIRPEA No 015/

MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS.

COBRepublika Beninu
ROYAL AIRPEA No 11/ANAC/ MDCTTP-PR/DEA/SCSBNRRepublika Beninu
TRANS AIR BENINPEA No 016/

MDCTTTATP-PR/ANAC/DEA/SCS

TNBRepublika Beninu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Konga, w tym:Republika Konga
AERO SERVICERAC06-002RSRRepublika Konga
EQUAFLIGHT SERVICESRAC 06-003EKARepublika Konga
SOCIETE NOUVELLE AIR CONGORAC 06-004nieznanyRepublika Konga
TRANS AIR CONGORAC 06-001nieznanyRepublika Konga
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Demokratycznej Republice Konga, w tym:-Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AFRICAN AIR SERVICES COMMUTER409/CAB/MIN/TVC/051/09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR KASAI409/CAB/MIN/TVC/036/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR KATANGA409/CAB/MIN/TVC/031/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR TROPIQUES409/CAB/MIN/TVC/029/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
BLUE AIRLINES409/CAB/MIN/TVC/028/08BULDemokratyczna Republika Konga (DRK)
BRAVO AIR CONGO409/CAB/MIN/TC/0090/2006BRVDemokratyczna Republika Konga (DRK)
BUSINESS AVIATION409/CAB/MIN/TVC/048/09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
BUSY BEE CONGO409/CAB/MIN/TVC/052/09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
CETRACA AVIATION SERVICE409/CAB/MIN/TVC/026/08CERDemokratyczna Republika Konga (DRK)
CHC STELLAVIA409/CAB/MIN/TC/0050/2006nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
CONGO EXPRESS409/CAB/MIN/TVC/083/2009EXYDemokratyczna Republika Konga (DRK)
COMPAGNIE AFRICAINE DAVIATION (CAA)409/CAB/MIN/TVC/035/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
DOREN AIR CONGO409/CAB/MIN/TVC/0032/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
ENTREPRISE WORLD AIRWAYS (EWA)409/CAB/MIN/TVC/003/08EWSDemokratyczna Republika Konga (DRK)
FILAIR409/CAB/MIN/TVC/037/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
GALAXY KAVATSI409/CAB/MIN/TVC/027/08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
GILEMBE AIR SOUTENANCE (GISAIR)409/CAB/MIN/TVC/053/09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
GOMA EXPRESS409/CAB/MIN/TC/0051/2006nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
GOMAIR409/CAB/MIN/TVC/045/09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
HEWA BORA AIRWAYS (HBA)409/CAB/MIN/TVC/038/ 08ALXDemokratyczna Republika Konga (DRK)
INTERNATIONAL TRANS AIR BUSINESS (ITAB)409/CAB/MIN/TVC/033/ 08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
KIN AVIA409/CAB/MIN/TVC/042/ 09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
LIGNES AÉRIENNES CONGOLAISES (LAC)koncesja udzielona przez ministra (dekret nr 78/205)LCGDemokratyczna Republika Konga (DRK)
MALU AVIATION409/CAB/MIN/TVC/04008nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
MANGO AVIATION409/CAB/MIN/TVC/034/ 08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
SAFE AIR COMPANY409/CAB/MIN/TVC/025/ 08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
SERVICES AIR409/CAB/MIN/TVC/030/ 08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
SWALA AVIATION409/CAB/MIN/TVC/050/ 09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
TMK AIR COMMUTER409/CAB/MIN/TVC/044/ 09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
TRACEP CONGO AVIATION409/CAB/MIN/TVC/046/ 09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
TRANS AIR CARGO SERVICES409/CAB/MIN/TVC/024/ 08nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
WIMBI DIRA AIRWAYS409/CAB/MIN/TVC/039/ 08WDADemokratyczna Republika Konga (DRK)
ZAABU INTERNATIONAL409/CAB/MIN/TVC/049/ 09nieznanyDemokratyczna Republika Konga (DRK)
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Dżibuti, w tym:Dżibuti
DAALLO AIRLINESnieznanyDAODżibuti
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Gwinei Równikowej, w tym:Gwinea Równikowa
CRONOS AIRLINESnieznanynieznanyGwinea Równikowa
CEIBA INTERCONTINENTALnieznanyCELGwinea Równikowa
EGAMSnieznanyEGMGwinea Równikowa
EUROGUINEANA DE AVIACION Y TRANSPORTES2006/001/MTTCT/DGAC/SOPSEUGGwinea Równikowa
GENERAL WORK AVIACION002/ANACniedostępnyGwinea Równikowa
GETRA - GUINEA ECUATORIAL DE TRANSPORTES AEREOS739GETGwinea Równikowa
GUINEA AIRWAYS738niedostępnyGwinea Równikowa
STAR EQUATORIAL AIRLINESnieznanynieznanyGwinea Równikowa
UTAGE - UNION DE TRANSPORT AEREO DE GUINEA ECUATORIAL737UTGGwinea Równikowa
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Indonezji z wyjątkiem Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Mandala Airlines, Ekspres Transportasi Antarbenua, Indonesia Air Asia and Metro Batavia, w tym:Republika Indonezji
AIR PACIFIC UTAMA135-020nieznanyRepublika Indonezji
ALFA TRANS DIRGANTATA135-012nieznanyRepublika Indonezji
ASCO NUSA AIR135-022nieznanyRepublika Indonezji
ASI PUDJIASTUTI135-028nieznanyRepublika Indonezji
AVIASTAR MANDIRI135-029nieznanyRepublika Indonezji
CARDIG AIR121-013nieznanyRepublika Indonezji
DABI AIR NUSANTARA135-030nieznanyRepublika Indonezji
DERAYA AIR TAXI135-013DRYRepublika Indonezji
DERAZONA AIR SERVICE135-010DRZRepublika Indonezji
DIRGANTARA AIR SERVICE135-014DIRRepublika Indonezji
EASTINDO135-038nieznanyRepublika Indonezji
GATARI AIR SERVICE135-018GHSRepublika Indonezji
INDONESIA AIR TRANSPORT135-034IDARepublika Indonezji
INTAN ANGKASA AIR SERVICE135-019nieznanyRepublika Indonezji
JOHNLIN AIR TRANSPORT135-043nieznanyRepublika Indonezji
KAL STAR121-037KLSRepublika Indonezji
KARTIKA AIRLINES121-003KAERepublika Indonezji
KURA-KURA AVIATION135-016KURRepublika Indonezji
LION MENTARI AIRLINES121-010LNIRepublika Indonezji
MANUNGGAL AIR SERVICE121-020nieznanyRepublika Indonezji
MEGANTARA121-025MKERepublika Indonezji
MERPATI NUSANTARA AIRLINES121-002MNARepublika Indonezji
MIMIKA AIR135-007nieznanyRepublika Indonezji
NATIONAL UTILITY HELICOPTER135-011nieznanyRepublika Indonezji
NUSANTARA AIR CHARTER121-022nieznanyRepublika Indonezji
NUSANTARA BUANA AIR135-041nieznanyRepublika Indonezji
NYAMAN AIR135-042nieznanyRepublika Indonezji
PELITA AIR SERVICE121-008PASRepublika Indonezji
PENERBANGAN ANGKASA SEMESTA135-026nieznanyRepublika Indonezji
PURA WISATA BARUNA135-025nieznanyRepublika Indonezji
REPUBLIC EXPRESS AIRLINES121-040RPHRepublika Indonezji
RIAU AIRLINES121-016RIURepublika Indonezji
SAMPOERNA AIR NUSANTARA135-036SAERepublika Indonezji
SAYAP GARUDA INDAH135-004nieznanyRepublika Indonezji
SKY AVIATION135-044nieznanyRepublika Indonezji
SMAC135-015SMCRepublika Indonezji
SRIWIJAYA AIR121-035SJYRepublika Indonezji
SURVEI UDARA PENAS135-006nieznanyRepublika Indonezji
TRANSWISATA PRIMA AVIATION135-021nieznanyRepublika Indonezji
TRAVEL EXPRESS AVIATION SERVICE121-038XARRepublika Indonezji
TRAVIRA UTAMA135-009nieznanyRepublika Indonezji
TRI MG INTRA ASIA AIRLINES121-018TMGRepublika Indonezji
TRIGANA AIR SERVICE121-006TGNRepublika Indonezji
UNINDO135-040nieznanyRepublika Indonezji
WING ABADI AIRLINES121-012WONRepublika Indonezji
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kazachstanie z wyjątkiem przewoźnika Air Astana ujętego w załączniku B, w tym:Republika Kazachstanu
AERO AIR COMPANYnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
AEROPRAKT KZnieznanyAPKRepublika Kazachstanu
AIR ALMATYAK-0331-07LMYRepublika Kazachstanu
AIR COMPANY KOKSHETAUAK-0357-08KRTRepublika Kazachstanu
AIR DIVISION OF EKAnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
AIR FLAMINGOnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
AIR TRUST AIRCOMPANYnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
AK SUNKAR AIRCOMPANYnieznanyAKSRepublika Kazachstanu
ALMATY AVIATIONnieznanyLMTRepublika Kazachstanu
ARKHABAYnieznanyKEKRepublika Kazachstanu
ASIA CONTINENTAL AIRLINESAK-0345-08CIDRepublika Kazachstanu
ASIA CONTINENTAL AVIALINESAK-0371-08RRKRepublika Kazachstanu
ASIA WINGSAK-0390-09AWARepublika Kazachstanu
ASSOCIATION OF AMATEUR PILOTS OF KAZAKHSTANnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
ATMA AIRLINESAK-0372-08AMARepublika Kazachstanu
ATYRAU AYE JOLYAK-0321-07JOLRepublika Kazachstanu
AVIA-JAYNARnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
BEYBARS AIRCOMPANYnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
BERKUT AIR/BEK AIRAK-0311-07BKT/BEKRepublika Kazachstanu
BERKUT KZnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
BURUNDAYAVIA AIRLINESAK-0374-08BRYRepublika Kazachstanu
COMLUXAK-0352-08KAZRepublika Kazachstanu
DETA AIRAK-0344-08DETRepublika Kazachstanu
EAST WINGAK-0332-07EWZRepublika Kazachstanu
EASTERN EXPRESSAK-0358-08LISRepublika Kazachstanu
EURO-ASIA AIRAK-0384-09EAKRepublika Kazachstanu
EURO-ASIA AIR INTERNATIONALnieznanyKZERepublika Kazachstanu
FENIXnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
FLY JET KZAK-0391-09FJKRepublika Kazachstanu
IJT AVIATIONAK-0335-08DVBRepublika Kazachstanu
INVESTAVIAAK-0342-08TLGRepublika Kazachstanu
IRTYSH AIRAK-0381-09MZARepublika Kazachstanu
JET AIRLINESAK-0349-09SOZRepublika Kazachstanu
JET ONEAK-0367-08JKZRepublika Kazachstanu
KAZAIR JETAK-0387-09KEJRepublika Kazachstanu
KAZAIRTRANS AIRLINEAK-0347-08KUYRepublika Kazachstanu
KAZAIRWESTnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
KAZAVIAnieznanyKKARepublika Kazachstanu
KAZAVIASPASnieznanyKZSRepublika Kazachstanu
KOKSHETAUAK-0357-08KRTRepublika Kazachstanu
MEGA AIRLINESAK-0356-08MGKRepublika Kazachstanu
MIRASAK-0315-07MIFRepublika Kazachstanu
NAVIGATORnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
ORLAN 2000 AIRCOMPANYnieznanyKOVRepublika Kazachstanu
PANKH CENTER KAZAKHSTANnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
PRIME AVIATIONnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
SALEM AIRCOMPANYnieznanyKKSRepublika Kazachstanu
SAMAL AIRnieznanySAVRepublika Kazachstanu
SAYAKHAT AIRLINESAK-0359-08SAHRepublika Kazachstanu
SEMEYAVIAnieznanySMKRepublika Kazachstanu
SCATAK-0350-08VSVRepublika Kazachstanu
SKYBUSAK-0364-08BYKRepublika Kazachstanu
SKYJETAK-0307-09SEKRepublika Kazachstanu
SKYSERVICEnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
TYAN SHANnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
UST-KAMENOGORSKAK-0385-09UCKRepublika Kazachstanu
ZHETYSU AIRCOMPANYnieznanyJTURepublika Kazachstanu
ZHERSU AVIAnieznanyRZURepublika Kazachstanu
ZHEZKAZGANAIRnieznanynieznanyRepublika Kazachstanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Kirgiskiej, w tym:Republika Kirgiska
AIR MANAS17MBBRepublika Kirgiska
ASIAN AIRnieznanyAAZRepublika Kirgiska
AVIA TRAFFIC COMPANY23AVJRepublika Kirgiska
AEROSTAN (EX BISTAIR-FEZ BISHKEK)08BSCRepublika Kirgiska
CLICK AIRWAYS11CGKRepublika Kirgiska
DAMES20DAMRepublika Kirgiska
EASTOK AVIA15EEARepublika Kirgiska
GOLDEN RULE AIRLINES22GRSRepublika Kirgiska
ITEK AIR04IKARepublika Kirgiska
KYRGYZ TRANS AVIA31KTCRepublika Kirgiska
KYRGYZSTAN03LYNRepublika Kirgiska
KYRGYZSTAN AIRLINEnieznanyKGARepublika Kirgiska
MAX AVIA33MAIRepublika Kirgiska
S GROUP AVIATION6SGLRepublika Kirgiska
SKY GATE INTERNATIONAL AVIATION14SGDRepublika Kirgiska
SKY WAY AIR21SABRepublika Kirgiska
TENIR AIRLINES26TEBRepublika Kirgiska
TRAST AERO05TSJRepublika Kirgiska
VALOR AIR07VACRepublika Kirgiska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Liberii-Liberia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Gabońskiej, z wyjątkiem przewoźników Gabon Airlines, Afrijet i SN2AG ujętych w załączniku B, w tym:Republika Gabońska
AIR SERVICES SA004/MTAC/ANAC-G/DSARVSRepublika Gabońska
AIR TOURIST (ALLEGIANCE)007/MTAC/ANAC-G/DSALGERepublika Gabońska
NATIONALE ET REGIONALE TRANSPORT (NATIONALE)008/MTAC/ANAC-G/DSANRGRepublika Gabońska
SCD AVIATION005/MTAC/ANAC-G/DSASCYRepublika Gabońska
SKY GABON009/MTAC/ANAC-G/DSASKGRepublika Gabońska
SOLENTA AVIATION GABON006/MTAC/ANAC-G/DSAnieznanyRepublika Gabońska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Filipinach, w tym:Republika Filipin
AEROWURKS AERIAL SPRAYING SERVICES4AN2008003nieznanyRepublika Filipin
AIR PHILIPPINES CORPORATION2009006nieznanyRepublika Filipin
AIR WOLF AVIATION INC.200911nieznanyRepublika Filipin
AIRTRACK AGRICULTURAL CORPORA-TION4AN2005003nieznanyRepublika Filipin
ASIA AIRCRAFT OVERSEAS PHILIPPINES INC.4AN9800036nieznanyRepublika Filipin
AVIATION TECHNOLOGY INNOVATORS, INC.4AN2007005nieznanyRepublika Filipin
AVIATOUR'S FLYN INC.200910nieznanyRepublika Filipin
AYALA AVIATION CORP.4AN9900003nieznanyRepublika Filipin
BEACONnieznanynieznanyRepublika Filipin
BENDICE TRANSPORT MANAGEMENT INC.4AN2008006nieznanyRepublika Filipin
CANADIAN HELICOPTERS PHILIPPINES INC.4AN9800025nieznanyRepublika Filipin
CEBU PACIFIC AIR2009002nieznanyRepublika Filipin
CHEMTRAD AVIATION CORPORATION2009018nieznanyRepublika Filipin
CM AERO4AN2000001nieznanyRepublika Filipin
CORPORATE AIRnieznanynieznanyRepublika Filipin
CYCLONE AIRWAYS4AN9900008nieznanyRepublika Filipin
FAR EAST AVIATION SERVICES2009013nieznanyRepublika Filipin
F.F. CRUZ AND COMPANY, INC.2009017nieznanyRepublika Filipin
HUMA CORPORATION2009014nieznanyRepublika Filipin
INAEC AVIATION CORP.4AN2002004nieznanyRepublika Filipin
ISLAND AVIATION2009009nieznanyRepublika Filipin
ISLAND TRANSVOYAGER2010022nieznanyRepublika Filipin
LION AIR, INCORPORATED2009019nieznanyRepublika Filipin
MACRO ASIA AIR TAXI SERVICES4AN9800035nieznanyRepublika Filipin
MINDANAO RAINBOW AGRICULTURAL DEVELOPMENT SERVICES2009016nieznanyRepublika Filipin
MISIBIS AVIATION & DEVELOPMENT CORP2010020nieznanyRepublika Filipin
OMNI AVIATION CORP.4AN2002002nieznanyRepublika Filipin
PACIFIC EAST ASIA CARGO AIRLINES, INC.4AS9800006nieznanyRepublika Filipin
PACIFIC AIRWAYS CORPORATIONnieznanynieznanyRepublika Filipin
PACIFIC ALLIANCE CORPORATIONnieznanynieznanyRepublika Filipin
PHILIPPINE AIRLINES2009001nieznanyRepublika Filipin
PHILIPPINE AGRICULTURAL AVIATION CORP.4AN9800015nieznanyRepublika Filipin
ROYAL AIR CHARTER SERVICES INC.4AN2003003nieznanyRepublika Filipin
ROYAL STAR AVIATION, INC.4AN9800029nieznanyRepublika Filipin
SOUTH EAST ASIA INC.2009004nieznanyRepublika Filipin
SOUTHSTAR AVIATION COMPANY, INC.4AN9800037nieznanyRepublika Filipin
SPIRIT OF MANILA AIRLINES CORPORATION2009008nieznanyRepublika Filipin
SUBIC INTERNATIONAL AIR CHARTER4AN9900010nieznanyRepublika Filipin
SUBIC SEAPLANE, INC.4AN2000002nieznanyRepublika Filipin
TOPFLITE AIRWAYS, INC.nieznanynieznanyRepublika Filipin
TRANSGLOBAL AIRWAYS CORPORATION2009007nieznanyRepublika Filipin
WORLD AVIATION, CORP.nieznanynieznanyRepublika Filipin
WCC AVIATION COMPANY2009015nieznanyRepublika Filipin
YOKOTA AVIATION, INC.nieznanynieznanyRepublika Filipin
ZENITH AIR, INC.2009012nieznanyRepublika Filipin
ZEST AIRWAYS INCORPORATED2009003nieznanyRepublika Filipin
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej, w tym:--Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
AFRICA CONNECTION10/AOC/2008nieznanyWyspy Świętego Tomasza i Książęca
BRITISH GULF INTERNATIONAL COMPANY LTD01/AOC/2007BGIWyspy Świętego Tomasza i Książęca
EXECUTIVE JET SERVICES03/AOC/2006EJZWyspy Świętego Tomasza i Książęca
GLOBAL AVIATION OPERATION04/AOC/2006nieznanyWyspy Świętego Tomasza i Książęca
GOLIAF AIR05/AOC/2001GLEWyspy Świętego Tomasza i Książęca
ISLAND OIL EXPLORATION01/AOC/2008nieznanyWyspy Świętego Tomasza i Książęca
STP AIRWAYS03/AOC/2006STPWyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSAFRIK INTERNATIONAL LTD02/AOC/2002TFKWyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSCARG01/AOC/2009nieznanyWyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSLIZ AVIATION (TMS)02/AOC/2007TMSWyspy Świętego Tomasza i Książęca
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sierra Leone, w tym:--Sierra Leone
AIR RUM, LTDnieznanyRUMSierra Leone
DESTINY AIR SERVICES, LTDnieznanyDTYSierra Leone
HEAVYLIFT CARGOnieznanynieznanySierra Leone
ORANGE AIR SIERRA LEONE LTDnieznanyORJSierra Leone
PARAMOUNT AIRLINES, LTDnieznanyPRRSierra Leone
SEVEN FOUR EIGHT AIR SERVICES LTDnieznanySVTSierra Leone
TEEBAH AIRWAYSnieznanynieznanySierra Leone
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w SudanieRepublika Sudanu
SUDAN AIRWAYSnieznanyRepublika Sudanu
SUN AIR COMPANYnieznanyRepublika Sudanu
MARSLAND COMPANYnieznanyRepublika Sudanu
ATTICO AIRLINESnieznanyRepublika Sudanu
FOURTY EIGHT AVIATIONnieznanyRepublika Sudanu
SUDANESE STATES AVIATION COMPANYnieznanyRepublika Sudanu
ALMAJARA AVIATIONnieznanyRepublika Sudanu
BADER AIRLINESnieznanyRepublika Sudanu
ALFA AIRLINESnieznanyRepublika Sudanu
AZZA TRANSPORT COMPANYnieznanyRepublika Sudanu
GREEN FLAG AVIATIONnieznanyRepublika Sudanu
ALMAJAL AVIATION SERVICEnieznanyRepublika Sudanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Suazi, w tym:--Suazi
SWAZILAND AIRLINKnieznanySZLSuazi
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Zambii, w tym:Zambia
ZAMBEZI AIRLINESZ/AOC/001/2009ZMAZambia
______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku A można zezwolić na korzystanie z praw przewozowych poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą (tzw. leasing mokry) przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK  B

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH OGRANICZENIOM W WYKONYWANIU PRZEWOZÓW W RAMACH UE(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic)Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC)Kod ICAO linii lotniczejPaństwo przewoźnikaTyp statku powietrznego objętego ograniczeniemZnak rejestracyjny oraz numer seryjny, o ile jest dostępnyPaństwo rejestracji
AIR KORYOGAC-AOC/KOR-01DRKcała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu Tu 204cała flota z wyjątkiem P-632, P-633DRK
AFRIJET(1)002/MTAC/ANAC-G/DSARepublika Gabońskacała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu Falcon 50; 2 statków powietrznego typu Falcon 900cała flota z wyjątkiem TR-LGV; TR-LGY; TR-AFJ; TR-AFRRepublika Gabońska
AIR ASTANA(2)AK-0388-09KZRKazachstancała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu B767; 4 statków powietrznych typu B757; 10 statków powietrznych typu A319/320/ 321; 5 statków powietrznych typu Fokker 50cała flota z wyjątkiem

P4-KCA, P4-KCB; P4-EAS, P4-FAS, P4-GAS, P4-MAS; P4-NAS, P4-OAS, P4-PAS, P4-SAS, P4-TAS, P4-UAS, P4-VAS, P4-WAS, P4-YAS, P4-XAS; P4-HAS, P4-IAS, P4-JAS, P4-KAS, P4-LAS

Aruba (autonomiczne terytorium Królestwa Niderlandów)
AIR SERVICE COMORES06-819/TA-15/ DGACMKMDKomorycała flota z wyjątkiem LET 410 UVPcała flota z wyjątkiem D6-CAM (851336)Komory
GABON AIRLINES(3)001/MTAC/ANACGBKRepublika Gabońskacała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego typu Boeing B-767-200cała flota z wyjątkiem TR-LHPRepublika Gabońska
IRAN AIR(4)FS100IRAIslamska Republika Iranucała flota z wyjątkiem 14 statków powietrznych typu A300, 8 statków powietrznych typu A310, 1 statku powietrznego typu B737cała flota z wyjątkiem EP-IBA

EP-IBB

EP-IBC

EP-IBD

EP-IBG

EP-IBH

EP-IBI

EP-IBJ

EP-IBM

EP-IBN

EP-IBO

EP-IBS

EP-IBT

EP-IBV

EP-IBX

EP-IBZ

EP-ICE

EP-ICF

EP-IBK

EP-IBL

EP-IBP

EP-IBQ

EP-AGA

Islamska Republika Iranu
NOUVELLE AIR AFFAIRES GABON (SN2AG)003/MTAC/ANAC-G/DSANVSRepublika Gabońskacała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego typu Challenger CL601; 1 statku powietrznego typu HS-125-800cała flota z wyjątkiem TR-AAG, ZS-AFGRepublika Gabońska; Republika Południowej Afryki
TAAG ANGOLA AIRLINES001DTARepublika Angolicała flota z wyjątkiem 3 statków powietrznych typu Boeing B-777 i 4 statków powietrznych typu Boeing B-737-700cała flota z wyjątkiem D2-TED, D2-TEE, D2-TEF, D2-TBF, D2, TBG, D2-TBH, D2-TBJRepublika Angoli
UKRAINIAN MEDITERRANEAN164UKMUkrainacała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego typu MD 83cała flota z wyjątkiem UR-CFFUkraina
(1) Afrijet może w swojej działalności na terytorium Unii Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(2) Air Astana może w swojej bieżącej działalności na terytorium Unii Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(3) Gabon Airlines mogą w swojej bieżącej działalności na terytorium Unii Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(4) Iran Air może obsługiwać przewozy do Unii Europejskiej przy użyciu określonych statków powietrznych, zgodnie z warunkami ustalonymi w motywie 69 niniejszego rozporządzenia.

______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku B można zezwolić na korzystanie z praw przewozowych poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą (tzw. leasing mokry) od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm bezpieczeństwa.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.