Rozporządzenie 609/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3298/94 ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw tranzytu (ekopunktów) dla samochodów ciężarowych w ruchu tranzytowym przez Austrię

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.73.9

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 marca 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 609/2000
z dnia 21 marca 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3298/94 ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw tranzytu (ekopunktów) dla samochodów ciężarowych w ruchu tranzytowym przez Austrię

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Akt Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 11 ust. 6 oraz załącznik 4 do protokołu 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zezwolenia Europejskiego Zrzeszenia Transportu Samochodowego (ECMT) obowiązujące w Austrii powinny zezwalać na bezpłatny tranzyt przez Austrię.

(2) Niezbędne są przejrzyste zasady unieważniania eurokart; wykorzystane eurokarty są potrzebne do celów statystycznych.

(3) Optymalne wykorzystanie elektronicznych ekopunktów uzyskuje się przez przydzielanie ich kilkakrotnie w ciągu roku.

(4) Pojazd zostawiający lub ładujący całość ładunku w Austrii powinien być uznawany za odbywający podróż dwustronną i w związku z tym nie należy od niego wymagać opłaty ekopunktów bez względu na trasę, którą pokonał pojazd, aby wjechać i opuścić Austrię.

(5) Wprowadzenie w życie porozumienia zezwalającego ciężarówkom o masie 40 t na tranzyt przez Szwajcarię zmniejszy ilość ciężarówek w ruchu tranzytowym przez Austrię. Z powodu położenia geograficznego Włoch i Grecji, ciężarówki jadące do lub z tych krajów będą musiały nadal przejeżdżać przez Austrię. Grecja i Włochy powinny utrzymać pierwszeństwo w odniesieniu do ekopunktów zwracanych Komisji.

(6) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2524/96(2), należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 16 protokołu 9,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 3298/94 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Podróże tranzytowe odbywane w okolicznościach wymienionych w załączniku C lub według zezwoleń ECMT, które obowiązują na terytorium Austrii, są wyłączone z systemu ekopunktów.";

2) w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. O ile pojazd korzysta z ekoetykiet, do ekokarty przypisuje się wymaganą liczbę ekopunktów i unieważnia. Ekokarta zostaje unieważniona za pomocą jednej z następujących metod:

a) ostemplowanie ekokarty w maszynie stemplującej ekokarty;

b) ostemplowanie ekokarty przez austriackie organy kontroli granicznej przy wjeździe do Austrii;

c) ostemplowanie i datowanie ekokarty przez władze krajowe przewoźnika przed wjazdem na terytoriom Austrii;

d) ostemplowanie ekokarty w urzędzie, gdzie dokonuje się wizowania ekoetykiet.

Austriackie punkty kontroli granicznej wyposażone w maszyny stemplujące ekokarty są wymienione w załączniku H.

Do celów statystycznych strona 1 wypełnionych ekokart zostaje zatrzymana przez austriackie władze lub zwrócona przez odpowiednie władze w ciągu trzech miesięcy po zakończeniu podróży władzom austriackim. Zebrane w ten sposób dane statystyczne pomagają Komisji w składaniu wniosków o rozdzielanie rezerw ekopunktów.";

3) w art. 5 ust. 5 dodaje się lit. d):

"d) lub ekokarta nie została unieważniona zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 2 ust. 1.";

4) w art. 6 dodaje się ust. 3:

"3. Elektroniczne ekopunkty są udostępniane Państwom Członkowskim co roku w trzech równych ratach: pierwsza rata przed dniem 1 listopada roku poprzedzającego, druga rata przed dniem 1 marca i trzecia rata przed dniem 1 lipca.";

5) artykuł 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Podróż uznaje się za zwolnioną z opłaty ekopunktów, jeżeli pojazd zostawia lub zabiera całkowity ładunek w Austrii i na dowód tego pojazd posiada odpowiednią dokumentację, bez względu na trasę, którą pokonał pojazd, aby wjechać i opuścić Austrię.";

6) załącznik E zastępuje się tekstem wymienionym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

7) dodaje się załącznik H, wymieniony w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 2000 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20.

(2) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 13.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK E

KRYTERIA PRZYZNAWANIA EKOPUNKTÓW

Wyjątkowe położenie Grecji i Włoch

Z rezerw Wspólnoty w wysokości 3,34% całkowitej ilości ekopunktów odsetek ekopunktów równy 4.874 jednostkom wymienionym w załączniku D przyznaje się Włochom i 576 jednostek wymienionych w załączniku D Grecji, na zasadzie pierwszeństwa.

Co więcej, zostaną dołożone wszelkie niezbędne wysiłki w celu zapewnienia, że udział ekopunktów przydzielonych Grecji wystarczająco uwzględnia potrzeby greckie.

Skutek zjednoczenia Niemiec

Dodatkowo, część ekopunktów równa 6.444 jednostkom przewidzianym w załączniku D zostanie przydzielona Niemcom z rezerwy Wspólnoty.

Przyznawanie ekopunktów zwróconych przez Austrię

Wszystkie austriackie ekopunkty zwrócone Komisji do ponownego przyznania zostają ponownie przyznane Państwom Członkowskim potrzebującym dodatkowych ekopunktów proporcjonalnie do wykorzystania »Rollende Landstraße« w Austrii przez ciężarówki zarejestrowane w Państwach Członkowskich.

W związku z wejściem w życie porozumienia między Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie przewozu kolejowego i drogowego towarów i osób podział ekopunktów zwróconych przez Austrię ustala się następująco:

z ekopunktów austriackich zwróconych Komisji do ponownego przyznania 30 % przyznaje się Grecji i 30 % Włochom, na zasadzie pierwszeństwa. Pozostałe eurokupony zwrócone przez Austrię ponownie przyznaje się Państwom Członkowskim potrzebującym dodatkowych ekopunktów proporcjonalnie do wykorzystania na »Rollende Landstraße« w Austrii przez ciężarówki zarejestrowane w Państwach Członkowskich.

Liczba ekopunktów przyznanych Państwom Członkowskim, liczba rzeczywiście wykorzystanych przez nie punktów i przeciętne wielkości NOx pojazdów w ruchu tranzytowym z Państw Członkowskich.

Pozostałe ekokupony przydziela się Państwom Członkowskim potrzebującym dodatkowych ekopunktów proporcjonalnie do współczynnika, określonego w następujący sposób dla każdego Państwa Członkowskiego:

– liczba ekopunktów uważanych za niezbędne na podstawie ekstrapolacji z ostatnich danych statystycznych z Austrii,

– pomnożona przez stosunek ekopunktów przyznanych Państwu Członkowskiemu, które zostały rzeczywiście wykorzystane przez to Państwo Członkowskie w ciągu poprzedniego roku,

– pomnożone przez ostatnie przeciętne dane NOx w odniesieniu do pojazdów znajdujących się w tranzycie w Państwie Członkowskim jako procent wartości docelowej dla danego roku."

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK H

Austriackie punkty kontroli granicznej wyposażone w maszyny stemplujące ekokarty

Achenkirch

Arnoldstein

Braunau

Brennerpaß

Ehrwald

Hangendenstein

Hörbranz

Kiefersfelden

Musau

Nauders

Neuhaus

Pinswang

Reit im Winkel

Saalbrücke

Scharnitz

Schleching

Sillian

Springen

Suben

Steinpaß

Walserberg

Wegscheid"

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.