Rozporządzenie 721/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.192.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) NR 721/2014
z dnia 16 czerwca 2014 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i 188,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Projekt badawczo-rozwojowy z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej ("projekt SESAR") stawia sobie za cel modernizację zarządzania ruchem lotniczym ("ATM") w Europie i stanowi filar technologiczny jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Jego założeniem jest zapewnienie w Unii do 2030 r. wysoce skutecznej infrastruktury kontroli ruchu lotniczego, która umożliwi bezpieczny i przyjazny dla środowiska rozwój transportu lotniczego.

(2) Projekt SESAR obejmuje trzy powiązane ze sobą, ciągłe i ewoluujące procesy oparte na współpracy: określenie treści i priorytetów, opracowanie nowych systemów technologicznych, komponentów oraz procedur operacyjnych koncepcji SESAR oraz plany rozmieszczenia systemów zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji przyczyniających się do osiągnięcia celów z zakresu skuteczności działania w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

(3) Pierwsza faza procesu planowania realizowana była w latach 2004-2008 i w jej efekcie opracowano centralny plan ATM projektu SESAR (D5), który był podstawą pierwszego wydania centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie ("centralnego planu ATM"), zatwierdzonego przez Radę w dniu 30 marca 2009 r. W centralnym planie ATM określono trzy etapy procesu opracowywania systemu SESAR: operacje z zakresu wymiaru czasowego (etap 1), operacje z zakresu trajektorii lotu (etap 2) i operacje z zakresu skuteczności działania (etap 3). W centralnym planie ATM uzgodniono harmonogram włączania działań badawczo-rozwojowych z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w fazę rozmieszczania.

(4) Wspólne Przedsięwzięcie SESAR ("wspólne przedsięwzięcie") zostało utworzone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 219/2007 3 na potrzeby zarządzania działaniami prowadzonymi w fazie opracowywania projektu SESAR w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2007-2013. Głównym zadaniem wspólnego przedsięwzięcia jest realizowanie centralnego planu ATM.

(5) Program prac wspólnego przedsięwzięcia, objęty ramami finansowymi Unii na lata 2007-2013, uwzględnia wszystkie elementy etapu 1 i około 80 % etapu 2 centralnego planu ATM. Stosowne działania powinny zostać ukończone do 2016 r. Pozostałe działania wchodzące w zakres etapu 2 oraz działania dotyczące etapu 3 powinny rozpocząć się w 2014 r. w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020. Koszt tych działań oszacowano na 1,585 mld EUR, w tym 85 mln EUR przeznaczono na badania poszukiwawcze, 1,2 mld EUR - na badania stosowane i opracowania przedprodukcyjne, a 300 mln EUR - na działania demonstracyjne zakrojone na szeroką skalę. Koszt badań poszukiwawczych powinien w całości zostać pokryty z budżetu Unii. Wobec powyższego budżet Unii przeznaczony na wykonanie pozostałych działań powinien zostać uzupełniony wkładem branży i Eurocontrolu zgodnie z podejściem, które przyjęto w ramach finansowych Unii na lata 2007-2013.

(6) Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 219/2007 wspólne przedsięwzięcie ma przestać istnieć w dniu 31 grudnia 2016 r. lub w terminie ośmiu lat po zatwierdzeniu przez Radę centralnego planu ATM, w zależności od tego, który termin upłynie wcześniej. Komisja przekazała centralny plan ATM Radzie w dniu 14 listopada 2008 r. 4 , a Rada zatwierdziła go w dniu 30 marca 2009 r.

(7) Wspólne przedsięwzięcie spełnia kryteria partnerstw publiczno-prywatnych ustanowione w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 5 (program ramowy "Horyzont 2020") oraz wdrażane poprzez program szczegółowy ustanowiony w decyzji Rady 2013/743/UE 6 .

(8) Rozporządzenie (UE) nr 1291/2013 ma na celu położenie większego nacisku na badania naukowe i innowacje poprzez połączenie środków finansowych z programu ramowego "Horyzont 2020" oraz sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji szerzej rozumianych celów unijnych związanych z konkurencyjnością, jak również pozyskiwania inwestycji prywatnych, a także pomóc podjąć wyzwania społeczne. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu, w tym na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów, być rozliczane z realizacji swoich celów i dostosowane do strategicznych celów Unii w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno przebiegać w sposób otwarty, przejrzysty, skuteczny i wydajny, a także powinno stwarzać szanse udziału wielu różnym stronom aktywnym w poszczególnych obszarach tych partnerstw. Zaangażowanie Unii w te partnerstwa może przyjąć formę wkładów finansowych we wspólne przedsięwzięcia ustanowione na podstawie art. 187 Traktatu TFUE zgodnie z decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 .

(9) Kontynuacja działań z zakresu opracowywania projektu określonych w planie centralnym ATM wymaga przedłużenia czasu istnienia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024; przedłużenie to zbiega się z okresem obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020 oraz daje dodatkowe cztery lata na ukończenie programu prac wspólnego przedsięwzięcia i zamknięcie projektów zainicjowanych pod koniec okresu obowiązywania tych ram finansowych. Przedłużenie takie powinno zatem umożliwić realizację całego centralnego planu ATM (etapu 2 i etapu 3) w jego obecnej wersji. Mając na uwadze ogólny cel programu ramowego "Horyzont 2020", jakim jest osiągnięcie większego uproszczenia i spójności, wszystkie zaproszenia do składania wniosków w ramach wspólnego przedsięwzięcia powinny uwzględniać czas trwania programu ramowego "Horyzont 2020".

(10) Należy zorganizować otwarte zaproszenie dla nowych członków w odniesieniu do działań, które mają zostać przeprowadzone w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020. Udział członków wspólnego przedsięwzięcia, którzy nie wnoszą wkładu w działania finansowane w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020, powinien zakończyć się do dnia 31 grudnia 2016 r.

(11) Do jak najszerszego uczestnictwa i reprezentacji we wspólnym przedsięwzięciu powinny nadal być uprawnione i zachęcane zainteresowane strony ze wszystkich państw członkowskich, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa, poprzez przystąpienie w roli nowych członków lub poprzez inne formy udziału. Ponadto należy zapewnić, by wśród uczestników w odpowiednio zrównoważony sposób byli reprezentowani użytkownicy przestrzeni powietrznej, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, porty lotnicze, wojsko, pracownicy i wytwórcy oraz, by stworzyć możliwości dla MŚP, środowisk naukowych i organizacji badawczych.

(12) Program ramowy "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (EFSI). Wspólne przedsięwzięcie powinno zatem dążyć do wejścia w bliskie interakcje z EFSI, co może w szczególności pomóc we wzmocnieniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w obszarze zainteresowań wspólnego przedsięwzięcia oraz wesprzeć działania na rzecz inteligentnej specjalizacji.

(13) Wspólne przedsięwzięcie powinno działać w otwarty i przejrzysty sposób pozwalający mu na czas udostępniać wszelkie stosowne informacje jego odpowiednim organom, odpowiednio zajmować się delikatnymi kwestiami, takimi jak prawa własności intelektualnej, jak również promować jego działania, w tym działania informacyjne i upowszechnianie wśród społeczeństwa. Regulamin wewnętrzny organów wspólnego przedsięwzięcia powinien być dostępny publicznie.

(14) Wspólne przedsięwzięcie powinno również korzystać z elektronicznych środków zarządzanych przez Komisję, aby zapewnić otwartość, przejrzystość i ułatwić uczestnictwo. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez wspólne przedsięwzięcie powinny być zatem publikowane także w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto odnośne dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników powinny być udostępniane przez wspólne przedsięwzięcie do umieszczenia - w odpowiednim formacie i z częstotliwością odpowiadającą obowiązkom Komisji w zakresie sprawozdawczości - w elektronicznych środkach sprawozdawczości i upowszechniania programu ramowego "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.

(15) Zgromadzone doświadczenia związane z funkcjonowaniem wspólnego przedsięwzięcia jako unijnego organu na podstawie art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 8 dowodzą, że obecne ramy operacyjne są wystarczająco elastyczne i zostały w wystarczającym stopniu dostosowane do potrzeb wspólnego przedsięwzięcia. Wspólne przedsięwzięcie powinno działać zgodnie z art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 9 .Wspólne przedsięwzięcie powinno także przyjąć przepisy finansowe, które nie odbiegają od przepisów ramowego rozporządzenia finansowego, z wyjątkiem przypadków gdy wymagają tego jego szczególne potrzeby oraz pod warunkiem uzyskania uprzedniej zgody Komisji.

(16) Uczestnictwo w działaniach pośrednich finansowanych przez wspólne przedsięwzięcie powinno być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 10 . Nie przewiduje się konieczności wprowadzenia odstępstwa zgodnie z art. 1 ust. 3 tego rozporządzenia. Wspólne przedsięwzięcie powinno ponadto zapewnić spójne stosowanie tych zasad w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję.

(17) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 11 .

(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 219/2007,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 219/2007

W rozporządzeniu (WE) nr 219/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wspólne przedsięwzięcie przestaje istnieć w dniu 31 grudnia 2024 r. Aby uwzględnić czas trwania »Horyzontu 2020« - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020), ustanowionego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013( * (zwanego dalej »programem ramowym 'Horyzont 2020'»), zaproszenia do składania wniosków w ramach wspólnego przedsięwzięcia zostają ogłoszone najpóźniej dnia 31 grudnia 2020 r. W należycie uzasadnionych przypadkach zaproszenia do składania wniosków można ogłaszać do dnia 31 grudnia 2021 r.";

b)
uchyla się ust. 3;
c)
ust. 5 tiret piąte otrzymuje brzmienie:

"- zapewnienie nadzoru nad działaniami związanymi z opracowaniem wspólnych produktów odpowiednio określonych w centralnym planie ATM poprzez udzielanie dotacji członkom oraz podejmowanie najwłaściwszych środków, takich jak udzielanie zamówień lub przyznawanie dotacji w następstwie zaproszenia do składania wniosków, aby osiągnąć cele programu, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013.";

2)
art. 2a ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Pracownicy wspólnego przedsięwzięcia są pracownikami czasowymi i pracownikami kontraktowymi. Całkowity okres zatrudnienia w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż okres istnienia wspólnego przedsięwzięcia.";

3)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"2. Wkład Unii, obejmujący również wkłady państw EFTA, wnoszony w okresie obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, a pochodzący ze środków w budżecie przeznaczonych na program ramowy »Horyzont 2020«, wynosi 585.000.000 EUR.

Ustalenia dotyczące wysokości wkładu Unii są określane w drodze umowy ogólnej i corocznych umów finansowych zawieranych między Komisją, działającą w imieniu Unii, a wspólnym przedsięwzięciem. Ustalenia te obejmują przekazywanie danych niezbędnych do zapewnienia Komisji możliwości wywiązania się z jej obowiązków w zakresie upowszechniania informacji oraz obowiązków sprawozdawczych, w tym w jednym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania programu ramowego »Horyzont 2020« zarządzanych przez Komisję; uwzględnia się tu również przepisy dotyczące publikacji przez wspólne przedsięwzięcie zaproszeń do składania wniosków, w tym ogłaszania tych zaproszeń w jednym portalu dla uczestników, a także za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania w ramach programu ramowego »Horyzont 2020« zarządzanych przez Komisję.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przekazywanie wszelkich funduszy unijnych na rzecz wspólnego przedsięwzięcia ustaje wraz z upływem okresu obowiązywania ram finansowych na lata 2014-2020, chyba że Rada postanowi inaczej na podstawie wniosku Komisji.";

4)
w art. 4a wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przepisy finansowe mające zastosowanie do wspólnego przedsięwzięcia przyjmuje zarząd po konsultacji z Komisją. Przepisy te nie odbiegają od przepisów ramowego rozporządzenia finansowego, chyba że faktycznie wymaga tego działalność wspólnego przedsięwzięcia, a Komisja udzieliła uprzednio swojej zgody.";

b)
uchyla się ust. 2;
5)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Stanowisko Unii w zarządzie jest przyjmowane przez Komisję.";

b)
uchyla się ust. 3;
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Bez uszczerbku dla ust. 2 niniejszego artykułu stanowisko Unii w zarządzie w sprawie decyzji dotyczących istotnych zmian centralnego planu ATM jest przyjmowane przez Komisję w drodze aktów wykonawczych przyjmowanych zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 6 ust. 2.";

6)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Procedura komitetowa

1. Komisję wspomaga Komitet ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej utworzony na mocy rozporządzenia (WE) nr 549/2004. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011. W przypadku gdy komitet nie wyda żadnej opinii, Komisja nie przyjmuje projektu aktu wykonawczego i stosuje się art. 5 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 182/2011.";

7)
art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Ocena śródokresowa i sprawozdanie śródokresowe

Do dnia 30 czerwca 2017 r. Komisja przy udziale niezależnych ekspertów przeprowadza śródokresową ocenę wykonania niniejszego rozporządzenia oraz wyników osiągniętych przez wspólne przedsięwzięcie, skupiając się w szczególności na wpływie i skuteczności tych konkretnych wyników osiągniętych w danym okresie, zgodnie z centralnym planem ATM. Ocena dotyczy także metod pracy oraz ogólnej kondycji finansowej wspólnego przedsięwzięcia. Komisja przygotowuje sprawozdanie z tej oceny zawierające wnioski z oceny i uwagi Komisji. Komisja przedkłada to sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia 31 grudnia 2017 r. Wyniki oceny śródokresowej wspólnego przedsięwzięcia uwzględnia się w dogłębnej ocenie oraz w ocenie śródokresowej, o których mowa w art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013.";

8)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Przepisy przejściowe dotyczące członkostwa we wspólnym przedsięwzięciu

Członkostwo we wspólnym przedsięwzięciu wygasa do dnia 31 grudnia 2016 r. w odniesieniu do tych członków wspólnego przedsięwzięcia, którzy na dzień 1 stycznia 2014 r. nie wnieśli wkładu rzeczowego lub pieniężnego na poczet kosztów programu prac wspólnego przedsięwzięcia realizowanego w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2014-2020.

Artykuł  3

Przepisy przejściowe dotyczące działań wspólnego przedsięwzięcia finansowanych w okresie obowiązywania ram finansowych Unii na lata 2007-2013

Działania wspólnego przedsięwzięcia finansowane ze środków siódmego programu ramowego w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz programu ramowego dotyczącego sieci transeuropejskich, które zapoczątkowano do dnia 31 grudnia 2013 r., kończą się do dnia 31 grudnia 2016 r., z wyjątkiem czynności z zakresu zarządzania projektami związanych z ich zakończeniem.

Artykuł  4

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 czerwca 2014 r.

W imieniu Rady
G. KARASMANIS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 219/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 1 lit. m) i n) otrzymują brzmienie:

"m) ustalenie zasad i procedur udzielania zamówień lub dotacji oraz zawierania wszelkich innych umów niezbędnych do realizacji centralnego planu ATM, w tym szczegółowych procedur unikania konfliktu interesów;

n) podejmowanie decyzji o kierowaniu do Komisji wniosków w sprawie zmiany statutu;";

b) ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) zarząd zbiera się co najmniej trzy razy w roku. Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje się albo na wniosek jednej trzeciej członków zarządu dysponujących łącznie co najmniej 30 % głosów, albo na wniosek Komisji lub dyrektora wykonawczego;";

2) art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Członkom wspólnego przedsięwzięcia, jego zarządu ani pracownikom wspólnego przedsięwzięcia nie wolno uczestniczyć w przygotowaniu, ocenie ani postępowaniu o udzielenie wsparcia finansowego przez wspólne przedsięwzięcie, zwłaszcza w wyniku zaproszeń do składania ofert lub zaproszeń do składania wniosków, jeżeli są oni właścicielami podmiotów, które są potencjalnymi kandydatami lub wnioskodawcami, reprezentują te podmioty lub są stronami umów z tymi podmiotami.";

3) art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dyrektor wykonawczy zatrudniany jest we wspólnym przedsięwzięciu na czas określony zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników. Dyrektora wykonawczego powołuje zarząd - z listy kandydatów przedstawionej przez Komisję - po przeprowadzeniu otwartego i przejrzystego postępowania rekrutacyjnego.

Do celów zawarcia umowy z dyrektorem wykonawczym wspólne przedsięwzięcie reprezentuje przewodniczący zarządu.

Kadencja dyrektora wykonawczego wynosi pięć lat. Przed upływem tego okresu Komisja przeprowadza ocenę, w której uwzględnia się ocenę wyników pracy dyrektora wykonawczego oraz zadania i wyzwania stojące przed wspólnym przedsięwzięciem w przyszłości.

Zarząd - działając na wniosek Komisji, która uwzględnia ocenę, o której mowa w akapicie trzecim niniejszego ustępu - może przedłużyć kadencję dyrektora wykonawczego jeden raz na okres nie dłuższy niż pięć lat.

Dyrektor wykonawczy, którego kadencję przedłużono, nie może - pod koniec całego okresu urzędowania - brać udziału w kolejnym postępowaniu rekrutacyjnym na to samo stanowisko.

Dyrektor wykonawczy może zostać odwołany ze stanowiska jedynie na mocy decyzji zarządu działającego na wniosek Komisji.";

4) art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu wykonania zadań określonych w art. 1 ust. 5 niniejszego rozporządzenia wspólne przedsięwzięcie może zawierać szczegółowe umowy ze swoimi członkami oraz udzielać im dotacji, zgodnie z mającymi zastosowanie uregulowaniami finansowymi.";

5) art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Zamówienia i dotacje

1. Wspólne przedsięwzięcie może, niezależnie od przepisów art. 9, udzielać zamówień na usługi i dostawy przedsiębiorstwom lub konsorcjom przedsiębiorstw lub zawierać z nimi umowy o udzielenie dotacji, w szczególności w celu wykonania zadań przewidzianych w art. 1 ust. 5 niniejszego rozporządzenia.

2. Wspólne przedsięwzięcie zapewnia ustalenie w zamówieniach i umowach o udzielenie dotacji, o których mowa w ust. 1, że Komisja ma prawo do przeprowadzania kontroli mających na celu zapewnienie ochrony interesów finansowych Unii.

3. Zamówienia i umowy o udzielenie dotacji, o których mowa w ust. 1, muszą zawierać wszelkie stosowne postanowienia dotyczące praw własności intelektualnej, o których mowa w art. 18. W celu unikania konfliktu interesów członkowie zaangażowani w określanie zakresu prac będących przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia lub dotacji, w tym ich pracownicy oddelegowani na mocy art. 8, nie mogą brać udziału w realizacji tych prac.";

6) art. 12 ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"3. Członkowie, o których mowa w art. 1 ust. 2 tiret drugie, zobowiązują się wnieść początkowy wkład o wartości co najmniej 10 mln EUR w okresie roku od daty, z którą zostało zaakceptowane ich przystąpienie do wspólnego przedsięwzięcia. Dla członków, którzy przystąpią do wspólnego przedsięwzięcia w ciągu 24 miesięcy od daty jego utworzenia lub w następstwie zaproszenia dla nowych członków, wspomniana wartość wkładu zostaje zmniejszona do 5 mln EUR";

7) art. 13 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ewentualne odsetki, których źródłem są wkłady wniesione przez członków wspólnego przedsięwzięcia, uznaje się za przychody wspólnego przedsięwzięcia.";

8) art. 16 ust. 1 część wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"1. Wspólne przedsięwzięcie sporządza swój program prac w oparciu o ramy finansowe, o których mowa w art. 4 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, oraz zgodnie z zasadami racjonalnego zarządzania i odpowiedzialności i jasno wyznacza w tym programie cele ostateczne i pośrednie. Program prac składa się z:";

9) art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 17

Ochrona interesów finansowych Unii

1. Wspólne przedsięwzięcie przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary.

2. Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do przeprowadzania audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymali środki unijne.

3. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może przeprowadzać kontrole i inspekcje na miejscu u podmiotów gospodarczych, których takie finansowanie bezpośrednio lub pośrednio dotyczy, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 * , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycia finansowe, korupcja lub jakiekolwiek inne nielegalne działania naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o udzielenie dotacji, decyzją o udzieleniu dotacji lub zamówieniem dotyczącym finansowania przez Unię.

4. Bez uszczerbku dla ust. 1, 2 i 3 w umowach o współpracy z organizacjami międzynarodowymi, umowach o udzielenie dotacji, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu.";

10) uchyla się art. 24.

1 Opinia z dnia 15 kwietnia 2014 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Opinia z dnia 10 grudnia 2013 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1).
4 Dz.U. C 76 z 25.3.2010, s. 28.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
6 Decyzja Rady 2013/743/UE z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiająca program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) i uchylająca decyzje 2006/971/WE, 2006/972/WE, 2006/973/WE, 2006/974/WE i 2006/975/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965).
7 Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1.
8 Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 19.6.2002, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U L 298 z 26.10.2012, s. 1). W szczególności art. 208 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 zastąpił art. 185 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1605/2002.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1906/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 81).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U L 55 z 28.2.2011, s. 13).
*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające »Horyzont 2020« - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
* Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.