Rozporządzenie 1244/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2074/2005 w sprawie środków wykonawczych w odniesieniu do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi oraz ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w zakresie badania mięsa
Dz.U.UE.L.2007.281.12
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1244/2007
z dnia 24 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2074/2005 w sprawie środków wykonawczych w odniesieniu do niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi oraz ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w zakresie badania mięsa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające przepisy szczególne dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 16 oraz art. 18 ust. 3, 7 i 12,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające przepisy szczególne dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 2 , rozporządzenie (WE) nr 854/2004 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 882/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym, regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 3 , ustanawiają zasady sanitarne i wymogi dotyczące żywności pochodzenia zwierzęcego oraz wymaganych kontroli urzędowych.
(2) Przepisy wykonawcze do tych rozporządzeń zawarte są w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 oraz do organizacji urzędowych kontroli na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 882/2004, ustanawiającym odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 4 .
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 854/2004 właściwy organ może zdecydować, że urzędowy lekarz weterynarii nie musi być obecny podczas całego badania poubojowego w niektórych rzeźniach lub zakładach obróbki dziczyzny wyznaczonych na podstawie analizy ryzyka. W takich przypadkach zadaniem urzędowego pracownika pomocniczego jest przeprowadzenie badania poubojowego, co może przyczynić się do redukcji obciążenia finansowego zakładów o niewielkiej wydajności.
(4) Kryteria tych odstępstw są ustalane na podstawie analizy ryzyka. W szczególności zakłady nie zajmujące się w sposób ciągły ubojem lub obróbką dziczyzny przyczyniają się do realizacji w społecznościach wiejskich funkcji społecznej i ekonomicznej. Dlatego zakłady te powinny mieć możliwość korzystania z tego typu odstępstw, pod warunkiem że spełniają wymogi prawne oraz wymogi w zakresie higieny.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 854/2004 właściwy organ może zdecydować, że świnie przeznaczone do tuczu utrzymywane w warunkach kontrolowanych w zintegrowanych systemach produkcyjnych od momentu odsadzenia od maciory powinny zostać poddane tylko oględzinom. Należy określić bardziej specyficzne wymogi w odniesieniu do warunków, w których takie ograniczone, ale opierające się na ryzyku procedury badania mięsa powinny być dozwolone.
(6) Dnia 24 lutego 2000 r. Naukowy Komitet ds. Środków Weterynaryjnych dotyczących Zdrowia Publicznego wydał opinię w sprawie "Przeglądu procedur kontroli mięsa", poświęconą ogólnym zasadom dotyczącym badań mięsa. Z opinii wynika, że obecne systemy badania mięsa mogą zostać poprawione, jeżeli zostaną uzupełnione o informacje z całego łańcucha produkcyjnego przy zastosowaniu zasad Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP) w rzeźniach i monitoringu mikrobiologicznego drobnoustrojów typu kałowego, wykorzystywanych jako wskaźniki.
(7) Dnia 20 i 21 czerwca 2001 r. Naukowy Komitet ds. Środków Weterynaryjnych dotyczących Zdrowia Publicznego wydał opinię w sprawie "Identyfikacji gatunków/kategorii zwierząt służących do produkcji mięsa w zintegrowanych systemach produkcyjnych, w przypadku których badanie mięsa może zostać uproszczone". Z opinii wynika, że w państwach członkowskich istnieje obecnie szereg systemów produkcyjnych, spełniających kryteria zastosowania uproszczonego systemu badania mięsa.
(8) Dnia 14 i 15 kwietnia 2003 r. Naukowy Komitet ds. Środków Weterynaryjnych dotyczących Zdrowia Publicznego wydał opinię w sprawie "Zmiany systemu badania mięsa cieląt", w której stwierdza, że oględziny mięsa cieląt utrzymywanych w systemach zintegrowanych są wystarczające jako badanie rutynowe; jednak do czasu zwalczenia gruźlicy bydła nadzór nad tą chorobą w odniesieniu do bydła zarówno w gospodarstwach, jak i rzeźniach zostaje zachowany.
(9) Dnia 26 listopada 2003 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię w sprawie "Gruźlicy u bydła: zagrożeń dla zdrowia człowieka i strategii kontroli", z której wynika, że efektywne badania poubojowe określonych węzłów chłonnych oraz płuc są istotnym elementem krajowych programów zwalczania gruźlicy bydła, a także stanowią integralną część weterynaryjnych programów kontroli mięsa, mających na celu ochronę zdrowia ludzkiego.
(10) Dnia 1 grudnia 2004 r. EFSA przyjął opinię w sprawie "Zmiany systemu badania mięsa w odniesieniu do bydła utrzymywanego w zintegrowanych systemach produkcyjnych", z której wynika, że nacięcia węzłów chłonnych powinny zostać zachowane jako część zmienionego systemu kontroli mięsa w celu umożliwienia wykrycia zmian gruźliczych.
(11) Dnia 18 maja 2006 r. EFSA przyjął opinię w sprawie "Oceny zagrożenia dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt związanego z przyjęciem systemu badania wzrokowego cieląt utrzymywanych w państwie członkowskim (albo części państwa członkowskiego) uznawanym za wolne od gruźlicy bydła". Z opinii wynika, że w przypadku cieląt utrzymywanych w zintegrowanych jednostkach produkcyjnych oraz w stadach bydła uznanych urzędowo za wolne od gruźlicy, badanie poubojowe może być ograniczone do oględzin i badania dotykowego węzłów chłonnych.
(12) Dnia 22 kwietnia 2004 r. EFSA przyjął opinię w sprawie "Procedury badania mięsa owiec i kóz". Z opinii wynika, że znaczące zmiany patologiczne widoczne w czasie badania mięsa jagniąt i młodych kóz mogą zostać zdiagnozowane poprzez oględziny i w ten sposób zapobiec zakażeniu krzyżowemu poprzez ograniczenie manipulacji.
(13) Dnia 27 i 28 września 2000 r. Komitet ds. Środków Weterynaryjnych dotyczących Zdrowia Publicznego przyjął opinię w sprawie "Kontroli tasiemczycy/wągrzycy u ludzi i zwierząt". Określa ona wymogi wstępne konieczne dla zapewnienia warunków wolnych od wągrzycy.
(14) W dniach 26-27 stycznia 2005 r. EFSA przyjął opinię w sprawie "Oceny ryzyka zmienionego badania zwierząt rzeźnych na obszarach o niskim występowaniu wągrzycy". Podkreśla ona potrzebę określenia profilu ryzyka różnych systemów produkcji cieląt. Uproszczone badanie poubojowe może zostać zastosowane w odniesieniu do cieląt pochodzących ze zintegrowanych systemów produkcyjnych wcześniej ocenionych jako posiadające niski profil ryzyka.
(15) W oparciu o te opinie naukowe należy ustalić warunki dla stosowania uproszczonej, ale opartej na ryzyku procedury badania mięsa młodych przeżuwaczy.
(16) Dostępność informacji dotyczących łańcucha żywnościowego 24 godziny przed ubojem jest warunkiem wstępnym w przypadku badania mięsa opartego na ryzyku, bez stosowania procedur nacinania. W konsekwencji, w przypadku stosowania takiej uproszczonej procedury, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze nie powinien korzystać ze środków przejściowych ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki przejściowe dla celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 5 ( 6
(17) Rozporządzenie (WE) nr 2074/2005 ustanawia metody analityczne stosowane w celu wykrycia toksyny powodującej amnezję (ASP) w jadalnych częściach mięczaków. Metoda 2006.02 ASP ELISA, opublikowana w Dzienniku AOAC w czerwcu 2006 r., powinna być uważana za alternatywną metodę badania przesiewowego w stosunku do metody wysokoczułej chromatografii cieczowej (HPLC) dla celów wykrywania ASP w żywych małżach. Zaletą metody ELISA jest możliwość przebadania dużej liczby próbek przy niskim nakładzie środków finansowych.
(18) Część D rozdziału IX sekcji IV załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że w stosownych przypadkach zwierzęta jednokopytne są badane w kierunku nosacizny. Szczegółowe badanie poubojowe w kierunku nosacizny powinno być obligatoryjne w stosunku do tych zwierząt jednokopytnych lub ich mięsa, które pochodzą z krajów, które nie są wolne od tej choroby.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2074/2005.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |