Decyzja 2003/160/WE zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zastosowania halonu 1301 i halonu 1211

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2003.65.29

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 marca 2003 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 marca 2003 r.
zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zastosowania halonu 1301 i halonu 1211

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 691)

(2003/160/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową(1), zmienione ostatnio przez rozporządzenie (WE) nr 2039/2000(2), w szczególności jego art. 4 ust. 4 pkt iv),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas przeglądu przewidzianego w art. 4 ust. 4 pkt iv) rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 oraz po konsultacji z wojskiem i innymi osobami zainteresowanymi Komisja doszła do następujących wniosków w odniesieniu do zastosowania halonu 1301 i halonu 1211.

(2) Halon 1301 jest obecnie wykorzystywany do zobojętniania zbiorników paliwa w samolotach myśliwskich F-16. Aktualnie nie ma dostępnych alternatywnych sposobów gaszenia ognia i tłumienia eksplozji przy proporcji objętości do masy odpowiedniej dla zobojętniania zbiorników paliwa samolotów myśliwskich. Jest mało prawdopodobne, aby zainstalowanie i działanie alternatywnego środka w samolocie myśliwskim F-16 mogło nastąpić w najbliższej dającej się przewidzieć przyszłości, a z pewnością nie przed dniem 31 grudnia 2003 r., kiedy wszystkie niewyłączone zastosowania będą musiały zostać zaprzestane na podstawie art. 4 ust. 4 pkt v) rozporządzenia (WE) nr 2037/2000. Dlatego to zastosowanie halonu 1301 należałoby dodać do wykazu wyłączonych zastosowań halonu, zawartego w załączniku VII do rozporządzenia (WE) nr 2037/2000.

(3) Zarówno halon 1301, jak i halon 1211 są obecnie stosowane w wojskowych pojazdach lądowych i okrętach wojennych do ochrony przestrzeni zajmowanych przez personel i przedziałów silnikowych, jednakże jedynie zastosowanie halonu 1301 jest objęte wyłączeniem przewidzianym w rozporządzeniu (WE) nr 2037/2000. Konwersja tego sprzętu wojskowego od stosowania halonu 1211 do zastosowania halonu 1301 będzie kosztowna i przyniesie efekt przeciwny do zamierzonego w odniesieniu do ochrony warstwy ozonowej, ponieważ halon 1301 posiada potencjał niszczenia warstwy ozonowej ponad trzykrotnie większy niż halon 1211. Ponadto przeznaczenie środków finansowych na przekształcenie sprzętu umożliwiające stosowanie halonu 1301 prawdopodobnie opóźni rozwój alternatywnych sposobów nieniszczących warstwy ozonowej. Wykorzystanie halonu 1211 do ochrony przestrzeni zajmowanych przez personel i przedziałów silnikowych w wojskowych pojazdach lądowych i okrętach wojennych powinno zostać dodane do wykazu wyłączonych zastosowań halonu, zawartego w załączniku VII do rozporządzenia (WE) nr 2037/2000.

(4) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2037/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik VII rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 zastępuje się tekstem w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 26.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik VII do rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK VII

Krytyczne zastosowania halonu

Stosowanie halonu 1301:

- w statkach powietrznych do ochrony przedziałów załogi, gondoli silnikowych, ładowni i przegród kadłubowych oraz do zobojętniania zbiorników paliwa,

- w wojskowych pojazdach lądowych i okrętach wojennych do ochrony przestrzeni zajmowanych przez personel i przedziałów silnikowych,

- do zobojętniania przestrzeni zajmowanych przez ludzi, w których może nastąpić uwolnienie łatwo palnych płynów i/lub gazów, w sektorze wojskowym oraz naftowym, gazowym i petrochemicznym, jak również w przypadku istniejących statków towarowych,

- do zobojętniania istniejących załogowych centrów łączności i dowodzenia sił zbrojnych lub innych, istotnych dla bezpieczeństwa narodowego,

- do zobojętniania przestrzeni, w których może istnieć ryzyko rozprzestrzenienia się skażenia radioaktywnego,

- w kanale la Manche, w związanych z nim instalacjach i taborze kolejowym.

Zastosowanie halonu 1211:

- w wojskowych pojazdach lądowych i okrętach wojennych do ochrony przestrzeni zajmowanych przez personel i ochrony przedziałów silnikowych,

- w ręcznych gaśnicach i stacjonarnym sprzęcie gaśniczym do silników na pokładzie statków powietrznych,

- w statkach powietrznych do ochrony przedziałów załogi, gondoli silnikowych, ładowni i przegród kadłubowych,

- w gaśnicach niezbędnych dla bezpieczeństwa osobistego stosowanych przez straż pożarną w początkowej fazie gaszenia pożarów,

- w gaśnicach wojskowych i policyjnych do stosowania w odniesieniu do osób."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.