Rozporządzenie 407/2011 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w zakresie włączenia niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2011.108.13

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 kwietnia 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 407/2011
z dnia 27 kwietnia 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w zakresie włączenia niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 97/836/WE(2) Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zrewidowane porozumienie z 1958 r.).

(2) Decyzją 97/836/WE Unia przyjęła również regulaminy EKG ONZ nr 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 28, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46, 48, 58, 66, 73, 77, 79, 80, 87, 89, 90, 91, 93, 97, 98, 99, 100 i 102.

(3) Decyzją Rady z dnia 28 lutego 2000 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 110 dotyczący specjalnych elementów składowych pojazdów samochodowych wykorzystujących sprężony gaz ziemny (CNG) w swoim układzie napędowym oraz dotyczący pojazdów w zakresie instalacji specjalnych homologowanych elementów składowych pojazdów samochodowych wykorzystujących sprężony gaz ziemny (CNG) w swoim układzie napędowym.

(4) Decyzją Rady 2000/710/WE(3) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 67 w sprawie zatwierdzenia specjalnego wyposażenia dla pojazdów silnikowych napędzanych skroplonym gazem ropopochodnym.

(5) Decyzją Rady z dnia 7 listopada 2000 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 112 w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji świateł głównych pojazdów silnikowych wyposażonych w żarówki i/lub moduły LED i emitujących asymetryczne światło mijania i/lub światło drogowe.

(6) Decyzją Rady 2001/395/WE(4) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 13 H w sprawie homologacji części samochodów osobowych w odniesieniu do ich układów hamulcowych.

(7) Decyzją Rady 2001/505/WE(5) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 105 w sprawie homologacji pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych w zakresie ich szczególnych cech konstrukcyjnych.

(8) Decyzją Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 116 dotyczący jednolitych przepisów w zakresie zabezpieczenia pojazdów samochodowych przed nieuprawnionym użyciem oraz regulamin EKG ONZ nr 118 dotyczący jednolitych przepisów technicznych w zakresie palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych.

(9) Decyzją Rady z dnia 14 marca 2005 r. Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 121 dotyczący jednolitych przepisów w odniesieniu do homologacji pojazdów w zakresie rozmieszczenia i oznaczenia ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników oraz regulamin EKG ONZ nr 122 w sprawie jednolitych przepisów technicznych dotyczących homologacji układów ogrzewania pojazdów kategorii M, N i O.

(10) Decyzją Rady 2005/614/WE(6) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 94 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego oraz regulamin EKG ONZ nr 95 w sprawie przepisów dotyczących homologacji ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.

(11) Decyzją Rady 2006/364/WE(7) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 123 dotyczący zatwierdzenia systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych.

(12) Decyzją Rady 2006/444/WE(8) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 55 w sprawie przepisów dotyczących homologacji mechanicznych części sprzęgających zespołów pojazdów.

(13) Decyzją Rady 2006/874/WE(9) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 107 w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów kategorii M2 lub M3 w zakresie ich ogólnych cech konstrukcyjnych.

(14) Decyzją Rady 2007/159/WE(10) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 125 w sprawie homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do przedniego pola widzenia kierowcy pojazdu silnikowego.

(15) Decyzją Rady 2009/433/WE(11) Unia przyjęła regulamin EKG ONZ nr 61 w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów użytkowych w zakresie ich zewnętrznych elementów wystających znajdujących się przed tylnym oblachowaniem kabiny.

(16) Zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)(12) producenci pojazdów starający się o homologację produkowanych przez nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych mają wybór, czy zapewnić zgodność z wymogami odpowiednich dyrektyw, czy odpowiadających im regulaminów EKG ONZ. Większość wymogów określonych w dyrektywach dotyczących części pojazdów pochodzi z odpowiadających im regulaminów EKG ONZ. Regulaminy EKG ONZ są stale zmieniane w miarę postępu technicznego, zatem odpowiadające im dyrektywy wymagają regularnej aktualizacji dla zapewnienia ich zgodności z treścią odpowiednich regulaminów EKG ONZ. W celu uniknięcia dublowania działań grupa wysokiego szczebla CARS 21 zaleciła zastąpienie kilku dyrektyw odpowiadającymi im regulaminami EKG ONZ.

(17) Możliwość zastąpienia przepisów prawa UE regulaminami EKG ONZ oraz ich obowiązkowego stosowania dla celów homologacji typu WE pojazdów jest przewidziana w dyrektywie 2007/46/WE. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 homologację typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, należy uznawać za homologację typu WE zgodnie z tym rozporządzeniem i z dotyczącymi go środkami wykonawczymi.

(18) Zastąpienie aktów prawodawstwa UE regulaminami EKG ONZ pozwoli uniknąć dublowania nie tylko wymogów technicznych, ale również procedur certyfikacji i procedur administracyjnych. Ponadto homologacja typu oparta bezpośrednio na normach ustalonych na szczeblu międzynarodowym powinna poprawić dostęp do rynku w państwach trzecich, zwłaszcza w tych, które są umawiającymi się stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r., co pozwoli na podniesienie konkurencyjności przemysłu Unii.

(19) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 661/2009 uchyla kilka dyrektyw dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, które to dyrektywy, na potrzeby homologacji typu WE zgodnie z tym rozporządzeniem, powinny być zastąpione odpowiadającymi im regulaminami EKG ONZ.

(20) Z tego powodu należy włączyć regulaminy EKG ONZ nr 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 13 H, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 28, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46, 48, 55, 58, 61, 66, 67, 73, 77, 79, 80, 87, 89, 90, 91, 93, 94, 95, 97, 98, 99, 100, 102, 105, 107, 110, 112, 116, 118, 121, 122, 123 i 125 do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009, w którym znajduje się wykaz obowiązkowo stosowanych regulaminów EKG ONZ.

(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 661/2009.

(22) Stosowanie regulaminów EKG ONZ wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia powinno rozpocząć się po datach wdrożenia określonych w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 661/2009.

(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4 oraz art. 4 regulaminy EKG ONZ wraz z odpowiednimi seriami poprawek i suplementów, wymienione w załączniku, stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów, ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów od dnia 1 listopada 2012 r.
2.
Od dnia 1 listopada 2011 r. regulamin EKG ONZ nr 13 H, suplement 9(13), stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii M1.
3.
Od dnia 1 listopada 2011 r. regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11(14), lub regulamin EKG ONZ 13 H, suplement 9, stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii N1.
4.
Począwszy od dat wdrożenia określonych w tabeli 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 661/2009, regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11, stosuje się dla celów homologacji typu WE dla nowych typów pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4 w odniesieniu do systemów elektronicznej kontroli stateczności.
Artykuł  3
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 4 regulaminy EKG ONZ wraz z odpowiednimi seriami poprawek i suplementów, wymienione w załączniku, stosuje się dla celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów i ich przyczep oraz sprzedaży i dopuszczenia do użycia nowych układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów od dnia 1 listopada 2014 r.
2.
Od dnia 1 listopada 2014 r. regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11, lub regulamin EKG ONZ 13 H, suplement 9, stosuje się dla celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów kategorii N1.
3.
Począwszy od dat wdrożenia określonych w tabeli 2 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 regulamin EKG ONZ nr 13, suplement 3 do serii poprawek 11, stosuje się dla celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4 w odniesieniu do systemów elektronicznej kontroli stateczności.
Artykuł  4
1.
Bez uszczerbku dla przepisów ust. 2 regulamin EKG ONZ nr 100, seria poprawek 00(15), stosuje się do celów homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE oraz homologacji typu WE pojazdu w odniesieniu do bezpieczeństwa elektrycznego od dnia 1 maja 2011 r.
2.
Od dnia 1 stycznia 2012 r. regulamin EKG ONZ nr 100, seria poprawek 00, stosuje się do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów.
3.
Od dnia 4 grudnia 2012 r. regulamin EKG ONZ nr 100, seria poprawek 01(16), stosuje się do celów homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE oraz homologacji typu WE pojazdu w odniesieniu do bezpieczeństwa elektrycznego.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

(3) Dz.U. L 290 z 17.11.2000, s. 29.

(4) Dz.U. L 139 z 23.5.2001, s. 14.

(5) Dz.U. L 183 z 6.7.2001, s. 33.

(6) Dz.U. L 217 z 22.8.2005, s. 1.

(7) Dz.U. L 135 z 23.5.2006, s. 12.

(8) Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 53.

(9) Dz.U. L 337 z 5.12.2006, s. 45.

(10) Dz.U. L 69 z 9.3.2007, s. 37.

(11) Dz.U. L 144 z 9.6.2009, s. 24.

(12) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(13) Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 1.

(14) Dz.U. L 297 z 13.11.2010, s. 1.

(15) Dz.U. L 45 z 14.2.2009, s. 17.

(16) Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 54.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK IV

Wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe

Numer regulaminuPrzedmiotSeria poprawekOdesłanie do Dz.U.Stosowanie
1Światła główne samochodowe z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1Seria poprawek 02Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 1

M, N(a)
3Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowymSuplement 10 do serii poprawek 02Dz.U. L 31

z 31.1.2009, s. 1

M, N, O
4Urządzenia do oświetlenia tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczepSuplement 14 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 31

z 31.1.2009, s. 35

M, N, O
6Kierunkowskazy pojazdów

o napędzie silnikowym i ich przyczep

Suplement 19 do serii poprawek 01Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 40

M, N, O
7Przednie i tylne światła pozycyjne, światła stopu oraz światła obrysowe górne pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczepSuplement 16 do serii poprawek 02Dz.U. L 148

z 12.6.2010, s. 1

M, N, O
8Światła główne pojazdów samochodowych (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 i/lub H11)Seria poprawek 05 Sprostowanie 1 do rewizji 4Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 71

M, N(a)
10Kompatybilność elektromagnetycznaSeria poprawek 03Dz.U. L 116

z 8.5.2010, s. 1

M, N, O
11Zamki i elementy mocowania drzwiSuplement 2 do serii poprawek 03Dz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 1

M1, N1
12Ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzeniaSuplement 3 do serii poprawek 03Dz.U. L 165

z 26.6.2008, s. 11

M1, N1
13Pojazdy kategorii M, N i O w zakresie hamowaniaSuplement 5 do serii poprawek 10 Sprostowania 1 i 2 do rewizji 6

Suplement 3 do serii poprawek 11

Dz.U. L 257

z 30.9.2010, s. 1.

Dz.U. L 297

z 13.11.2010, s. 183

M, N, O(b)
13-HSamochody osobowe w zakresie hamowaniaSuplement 9 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 1

M1, N1(c)
14Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, systemy kotwiczenia ISOFIX i kotwiczenia górnego paska mocującego ISOFIXSuplement 2 do serii poprawek 06Dz.U. L 321

z 6.12.2007, s. 1

M, N
16Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIXSuplement 17 do serii poprawek 04Dz.U. L 313

z 30.11.2007, s. 58

M, N
17Siedzenia, ich mocowania i zagłówkiSeria poprawek 08Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 81

M, N
18Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciemSuplement 2 do serii poprawek 03Dz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 29

M2, M3, N2, N3
19Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowymSuplement 2 do serii poprawek 03Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 113

M, N
20Światła główne z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami halogenowymi (żarówkami H4)Seria poprawek 03Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 170

M, N(a)
21Wyposażenie wnętrzaSuplement 3 do serii poprawek 01Dz.U. L 188

z 16.7.2008, s. 32

M1
23Światła cofania pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczepSuplement 15 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 148

z 12.6.2010, s. 34

M, N, O
25Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdówSeria poprawek 04 Sprostowanie 2 do rewizji 1Dz.U. L 215

z 14.8.2010, s. 1

M, N
26Zewnętrzne elementy wystająceSuplement 1 do serii poprawek 03Dz.U. L 215

z 14.8.2010, s. 27

M1
28Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękoweSuplement 3 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 185

z 17.7.2010, s. 1

M, N
31Samochodowe halogenowe reflektory typu "sealed beam" z asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłamiSuplement 7 do serii poprawek 02Dz.U. L 185

z 17.7.2010, s. 15

M, N
34Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego)Suplement 2 do serii poprawek 02Dz.U. L 194

z 23.7.2008, s. 14

M, N, O
37Żarówki stosowane

w homologowanych reflektorach

pojazdów samochodowych i ich

przyczep

Suplement 34 do serii poprawek 03Dz.U. L 297

z 13.11.2010, s. 1

M, N, O
38Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów samochodowych i ich przyczepSuplement 14 do pierwotnej wersji regulaminu Sprostowanie 1 do suplementu 12Dz.U. L 148

z 12.6.2010, s. 55

M, N, O
39Zespół prędkościomierza oraz jego montażSuplement 5 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 40

M, N
43Materiały oszklenia bezpiecznegoSuplement 12 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 119

M, N, O
44Urządzenia przytrzymujące dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci")Seria poprawek 04 Sprostowanie 3 do rewizji 2Dz.U. L 306

z 23.11.2007, s. 1

M, N
46Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacjaSuplement 4 do serii poprawek 02 Sprostowanie 1 do suplementu 4 do serii poprawek 02Dz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 211

M, N
48Montaż urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach silnikowychSeria poprawek 04Dz.U. L 135

z 23.5.2008, s. 1

M, N, O
55Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdówSuplement 1 do serii poprawek 01Dz.U. L 227

z 28.8.2010, s. 1

M, N, O
58Tylne urządzenia zabezpieczające i ich montaż; tylne zabezpieczenie pojazduSeria poprawek 02Dz.U. L 232

z 30.8.2008, s. 13

N2, N3, O3, O4
61Pojazdy użytkowe w zakresie ich wystających elementów zewnętrznych znajdujących się przed tylną ścianą kabinySuplement 1 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 1

N
66Wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskichSeria poprawek 02Dz.U. L 84

z 30.3.2011, s. 1

M2, M3
67Pojazdy samochodowe wykorzystujące w układzie napędowym skroplony gaz ropopochodny (LPG)Suplement 7 do serii poprawek 01Dz.U. L 72

z 14.3.2008, s. 1

M, N
73Zabezpieczenia boczne pojazdów ciężarowychSuplement 1 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 120

z 13.5.2010, s. 49

N2, N3, O3, O4
77Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowymSuplement 12 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 130

z 28.5.2010, s. 1

M, N
79Układy kierowniczeSuplement 3 do serii poprawek 01Dz.U. L 137

z 27.5.2008, s. 25

M, N, O
80Siedzenia dużych pojazdów pasażerskichSuplement 3 do serii poprawek 01 Sprostowanie 1 do serii poprawek 01Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 18

M2, M3
87Światła jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowymSuplement 14 do pierwotnej wersji regulaminu Sprostowanie 1 do rewizji 2Dz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 46

M, N
89Ograniczanie prędkości pojazdówSuplement 1 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 158

z 19.6.2007, s. 1

M, N
90Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców bębnowych przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczepSuplement 11 do serii poprawek 01Dz.U. L 130

z 28.5.2010, s. 19

M, N, O
91Światła obrysowe boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczepSuplement 11 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 69

M, N, O
93Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD); zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP)Wersja pierwotna regulaminuDz.U. L 185

z 17.7.2010, s. 56

N2, N3
94Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowegoSuplement 3 do serii poprawek 01 Sprostowanie 2 do serii poprawek 01 Sprostowanie 1 do rewizji 1Dz.U. L 130

z 28.5.2010, s. 50

M1
95Ochrona użytkowników pojazdów w przypadku zderzenia bocznegoSuplement 1 do serii poprawek 02Dz.U. L 313

z 30.11.2007, s. 1

M1, N1
97Systemy alarmowe pojazdówRewizja 1 - poprawka 1Dz.U. L 351

z 30.12.2008, s. 1

M1, N1
98Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światłaSuplement 13 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 92

M, N
99Gazowo-wyładowcze źródła światła używane w homologowanych gazowo-wyładowczych reflektorach pojazdów samochodowychSuplement 5 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 151

M, N
100Bezpieczeństwo elektryczneSuplement 1 do pierwotnej wersji regulaminu Seria poprawek 01Dz.U. L 45

z 14.2.2009, s. 17

Dz.U. L 57

z 2.3.2011, s. 54

M, N
102Krótki sprzęg; montaż zatwierdzonego typu krótkiego sprzęguWersja pierwotna regulaminuDz.U. L 351

z 30.12.2008, s. 44

N2, N3, O3, O4
105Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznychSuplement 1 do serii poprawek 04Dz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 253

N, O
107Pojazdy kategorii M2 i M3Seria poprawek 03Dz.U. L 255

z 29.9.2010, s. 1

M2, M3
110Określone elementy wykorzystujące sprężony gaz ziemnySuplement 6 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 72

z 14.3.2008, s. 113

M, N
112Światła główne pojazdów silnikowych wyposażone w żarówki i/lub moduły LED i emitujące asymetryczne światło mijania i/lub światło drogoweSuplement 12 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 230

z 31.8.2010, s. 264

M, N
116Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciemSuplement 2 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 181

M1, N1
118Palność materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowychPierwotny regulaminDz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 263

M3
121Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźnikówSuplement 3 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 177

z 10.7.2010, s. 290

M, N
122Układy ogrzewania pojazdów kategorii M, N i OSuplement 1 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 164

z 30.6.2010, s. 231

M, N, O
123Systemy adaptacyjne oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowychSuplement 4 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 222

z 24.8.2010, s. 1

M, N
125Pole widoczności kierowcy w przódSuplement 2 do pierwotnej wersji regulaminuDz.U. L 200

z 31.7.2010, s. 38

M1
Przypisy do tabeli:

(a) Regulaminy EKG ONZ nr 1, 8 i 20 nie mają zastosowania do homologacji typu WE nowych pojazdów.

(b) W tym, na potrzeby homologacji typu WE nowych typów pojazdów kategorii N1 oraz rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów kategorii N1, wymogi w zakresie zabezpieczenia przed wywróceniem pojazdu i zapewnienia sterowania kierunkowego, określone w załączniku 21 do wymienionego regulaminu.

(c) W tym, na potrzeby homologacji typu WE nowych typów pojazdów kategorii N1 i M1 oraz rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych typów pojazdów kategorii N1 i M1, wymogi określone w załączniku 9 do wymienionego regulaminu."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.