Rozporządzenie wykonawcze 2016/462 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 324/2008 ustanawiające uaktualnione procedury prowadzenia inspekcji Komisji w zakresie bezpieczeństwa morskiego
Dz.U.UE.L.2016.80.28
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/462
z dnia 30 marca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 324/2008 ustanawiające uaktualnione procedury prowadzenia inspekcji Komisji w zakresie bezpieczeństwa morskiego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie wzmocnienia ochrony statków i obiektów portowych 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 4,
(1) W celu monitorowania stosowania przez państwa członkowskie rozporządzenia (WE) nr 725/2004 i dyrektywy 2005/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , Komisja powinna przeprowadzać inspekcje. Organizacja inspekcji pod nadzorem Komisji jest niezbędna dla weryfikowania skuteczności krajowych systemów kontroli jakości oraz środków, procedur i struktur ochrony żeglugi i portów.
(2) Komisja jest wspomagana w wykonywaniu zadań kontrolnych przez Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Morskiego ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Przy realizacji zadań związanych z inspekcją w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego Komisja wzywa do udziału inspektorów krajowych wymienionych w wykazie sporządzonym przez państwa należące do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) zgodnie z decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 116/2008 4 .
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 324/2008 5 ustanawia się przepisy proceduralne prowadzenia inspekcji Komisji w zakresie bezpieczeństwa morskiego w sposób przejrzysty, skuteczny, zharmonizowany i spójny.
(4) W świetle doświadczeń zdobytych od 2008 r. konieczne jest zagwarantowanie, aby inspekcje Komisji w ramach rozporządzenia (WE) nr 324/2008 były przeprowadzane w konsekwentny sposób, zgodnie z ustaloną procedurą, obejmującą standardowy sposób postępowania. Środki w celu wzmocnienia współpracy z państwami członkowskimi oraz wykonywania uprawnień przez Komisję powinny być skuteczne i przejrzyste.
(5) Należy kontynuować opracowywanie definicji terminów używanych w odniesieniu do prowadzenia inspekcji Komisji. Zmiany te nie rozszerzają zakresu inspekcji poza obecne uprawnienia.
(6) Komisja i państwa członkowskie powinny współpracować podczas przygotowywania i przeprowadzania inspekcji Komisji.
(7) Komisja powinna mieć możliwość włączenia w skład zespołów przeprowadzających inspekcje wykwalifikowanych inspektorów krajowych, udostępnionych przez państwa członkowskie, spełniających niezbędne kryteria w zakresie kwalifikacji i wyszkolenia.
(8) Aby zagwarantować przejrzyste i skuteczne przeprowadzanie inspekcji Komisji, przepisy powinny być jasne i dalej opracowywane, szczególnie w przypadku inspekcji statków kończących się w porcie państwa członkowskiego innego niż państwo portu zaokrętowania. Kwestia inspekcji statków pływających pod banderą UE w miejscu poza terytorium Unii Europejskiej powinna zostać wyjaśniona w celu rozwiązywania specyficznych ograniczeń logistycznych takich inspekcji.
(9) Dane dotyczące inspekcji szczególnie chronione, ale niebędące informacjami niejawnymi, należy traktować przy zachowaniu rygorystycznych zabezpieczeń w celu zagwarantowania poufności i nieujawniania informacji.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 324/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |