Rozporządzenie delegowane 2019/334 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do terminów składania przywozowych deklaracji skróconych i deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w przypadku transportu drogą morską towarów z i do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wysp Normandzkich i Wyspy Man

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.60.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 lutego 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/334
z dnia 19 grudnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do terminów składania przywozowych deklaracji skróconych i deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w przypadku transportu drogą morską towarów z i do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wysp Normandzkich i Wyspy Man

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 131 lit. b) i art. 265 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, tj. od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.

(2) Z chwilą, gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim i w przypadku braku umowy o wystąpieniu towary przywożone ze Zjednoczonego Królestwa będą podlegać obowiązkowi złożenia przywozowej deklaracji skróconej, a towary opuszczające obszar celny Unii, których krajem przeznaczenia jest Zjednoczone Królestwo, będą podlegały obowiązkowi złożenia deklaracji poprzedzającej wyprowadzenie. Deklaracje te muszą być złożone w terminie zapewniającym organom celnym państw członkowskich wystarczający czas na przeprowadzenie właściwej analizy ryzyka do celów bezpieczeństwa i ochrony odpowiednio przed przybyciem towarów i przed wyprowadzeniem towarów, bez powodowania poważnych zakłóceń w przepływach i procesach logistycznych podmiotów gospodarczych.

(3) Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 2 , ustanowiono określone terminy składania przywozowych deklaracji skróconych lub deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w odniesieniu do przewozów towarowych między obszarem celnym Unii a każdym portem na Morzu Północnym. Z chwilą gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim, te same terminy powinny mieć zastosowanie do tych celów dla towarów przewożonych drogą morską z lub do portów Zjednoczonego Królestwa, które nie znajdują się na Morzu Północnym. W związku z tym terminy określone dla portów Morza Północnego powinny być stosowane dla wszystkich portów Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Wysp Normandzkich i Wyspy Man.

(4) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i obowiązywać od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem wejdzie w życie przed tym dniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/2446 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 105 lit. c) dodaje się punkt w brzmieniu:

"(vi) wszystkich portów Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Wysp Normandzkich i wyspy Man;";

2)
w art. 244 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) w przypadku przemieszczania przesyłek kontenerowych pomiędzy obszarem celnym Unii a Grenlandią, Wyspami Owczymi, Islandią lub portami na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym, Morzu Czarnym lub Morzu Śródziemnym oraz wszystkimi portami w Maroku i wszystkimi portami Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Wysp Normandzkich i Wyspy Man, najpóźniej dwie godziny przed opuszczeniem portu na obszarze celnym Unii;".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie na podstawie art. 50 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie nie ma jednak zastosowania, jeżeli do tego dnia wejdzie w życie umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.