Decyzja 2000/47 zmieniająca protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.174.59

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 1999 r.

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 47/2000
z dnia 22 maja 2000 r.
zmieniająca protokół 31 do Porozumienia EOG, w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 86, 87, 98 i 115,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół 31 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 46/2000 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 19 maja 2000 r.(1).

(2) Właściwe jest rozszerzenie współpracy Umawiających się Stron Porozumienia w celu wspierania, przez okres pięciu lat, środków zmierzających do zmniejszenia różnic gospodarczych i społecznych między regionami w celu promowania stałego i zrównoważonego wzmocnienia stosunków handlowych i gospodarczych między Umawiającymi się Stronami.

(3) Umawiające się Strony uzgodniły wkład Państw EOG EFTA na okres 1999-2003 w celu osiągnięcia wyżej wymienionych celów.

(4) Aby współpraca ta uwzględniała zmiany zaistniałe od czasu negocjacji części VIII Porozumienia, niezbędny jest nowy instrument. Instrument ten powinien być niezależny od działań wspólnotowych zmierzających do osiągnięcia tych samych celów, ale skoordynowany z nimi i powinien zostać wdrożony na podstawie art. 82 ust. 1 lit. c) Porozumienia.

(5) Protokół 31 do Porozumienia powinien zostać w związku z tym zmieniony, aby ta rozszerzona współpraca miała miejsce w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2003 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W Protokole 31 do Porozumienia po art. 18 (Wymiana urzędników państwowych pomiędzy administracjami) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 19

Zmniejszanie różnic gospodarczych i społecznych

1. Umawiające się Strony wzmacniają ich współpracę w zmniejszaniu różnic gospodarczych i społecznych w EOG poprzez wkład finansowy Państw EOG EFTA.W tym celu ustanawia się instrument finansowy na okres 1999-2003.

2. Na mocy art. 82 ust. 1 lit. c) Porozumienia i z zastrzeżeniem zasad określonych w dodatku 4 do niniejszego Porozumienia, Państwa EOG EFTA dokonują wkładu w wysokości 119,6 milionów EUR na współpracę określoną w ust. 1. Wkład ten ma być dostępny na zobowiązania w pięciu równych rocznych transzach."

Artykuł  2

Tekst załączony do niniejszej decyzji jako Załącznik dodaje się do Protokołu 31 jako dodatek 4.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 23 maja 2000 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG(*).

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2003 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 maja 2000 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
F. BARBASO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 174 z 13.7.2000, str. 58.

(*) Wskazano wymogi konstytucyjne.

ZAŁĄCZNIK 

do decyzji nr 47/2000 Wspólnego Komitetu EOG

"DODATEK 4

INSTRUMENT FINANSOWY EOG

Zasady stosowania

1. Definicje

1. »Państwo beneficjent« - jest państwem, które otrzymuje fundusze od Państw EOG EFTA zgodnie z decyzją nr 47/2000 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 22 maja 2000 r. Państwo beneficjent jest reprezentowane przez organ, który ma zostać nominowany, odpowiedzialny za zarządzanie funduszami EOG EFTA w państwie i za zawieranie umów w sprawie projektów z Komitetem. Odpowiedzialność finansową wobec Państw EOG EFTA ponosi Państwo beneficjent.

2. »Promotor projektu« jest podmiotem wykonującym projekt. Dotacje wypłacane są promotorowi projektu za pośrednictwem państwa beneficjenta.

3. »Komitet«' jest podmiotem powołanym przez Państwa EOG EFTA w celu wykonywania funkcji określonych w pkt 7.

4. »Jednostka kontrolna« jest niezależnym podmiotem, który na podstawie umowy z państwem beneficjentem, kontroluje postępy projektu i składa sprawozdanie państwu beneficjentowi oraz Komitetowi. Państwo beneficjent powołuje jednostkę kontrolną na podstawie wniosku lub oceny i zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i za zgodą Komitetu.

2. Państwa beneficjenci

Państwa beneficjenci i ich udziały w funduszach są jak określono w tabeli poniżej:

(EUR)
Państwo19992000-2003Suma
Hiszpania10.859.68059.321.600 70.181.280
Portugalia 5.023.20016.265.600 21.288.800
Grecja 5.812.56016.265.600 22.078.160
Irlandia 1.698.320 3.827.200 5.525.520
UK (Irlandia Północna) 526.240 0 526.240
Suma23.920.00095.680.000119.600.000

3. Forma pomocy

Pomoc następuje tylko w formie dotacji. Państwo beneficjent może jednak przedłożyć Komitetowi wniosek o wykorzystanie części swojego udziału w celu obniżenia odsetek kosztów projektu finansowanego głównie z pożyczek. Takie wsparcie będzie udzielane również w formie dotacji.

Wkład EOG EFTA nie przekracza 50 % kosztów projektu, z wyjątkiem projektów finansowanych ze środków publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym - w tych przypadkach wkład nie może przekraczać 85 % kosztu całkowitego.

Pułapy wspólnotowe dla współfinansowania nie zostają przekroczone w żadnym przypadku.

Odpowiedzialność Państw EOG EFTA za projekty ograniczona jest do dostarczenia funduszy zgodnie z uzgodnionym planem, pod warunkiem że sprawozdania kontrolne potwierdzają wykonanie projektu zgodnie z propozycją projektu.

4. Działalności kwalifikujące się

Fundusze dostępne są dla projektów w obszarach środowiska, włączając te dotyczące odnowy miast, zmniejszenia zanieczyszczenia miast, zachowania europejskiego dziedzictwa kulturowego, transportu, w tym infrastruktury, oraz edukacji i kształcenia, w tym badań akademickich. Umawiające się Strony zgodziły się na przydzielenie co najmniej dwóch trzecich całej kwoty na projekty w obszarze środowiska, jak określono powyżej.

5. Projekty

Całkowita kwota 119,6 milionów EUR będzie dostępna na zobowiązania w transzach dwudziestoprocentowych rocznie rozpoczętych kumulatywnie od 1999 r. Różne części dużych projektów mogą być przedstawiane oddzielenie do finansowania, a Komitet przeanalizuje każdy proponowany projekt w oparciu o jego zawartość.

6. Wymagania kontrolne

Plan kontroli jest ustanowiony dla każdego projektu wraz z planem projektu i harmonogramem, budżetem i harmonogramem płatności. Określa najistotniejsze punkty projektu. Jednostka kontrolna przedstawia państwu beneficjentowi i Komitetowi, na ważnych etapach projektu i zgodnie z ustalonym planem, normalnie co najmniej raz w roku, sprawozdanie zawierające między innymi następujące informacje:

- wypełnienie wymogów formalnych odnoszących się do przetargów i udzielania zezwoleń i certyfikacji,

- postęp projektu w porównaniu z planem oryginalnym,

- odstępstwa, jeśli występują, w odniesieniu do, między innymi, budżetu, harmonogramów wypłat, umów, wykonania fizycznego, daty zakończenia. Następstwa dla zakresu projektu, oczekiwane korzyści i termin zakończenia. Środki podjęte w celu złagodzenia konsekwencji odstępstw, gdzie właściwe,

- konta projektu,

- czy postęp projektu spełnia wymagania dotyczące płatności kolejnej raty.

Jeśli sprawozdanie nie odpowiada uzgodnionemu planowi, Komitet może wystąpić do państwa beneficjenta o dodatkowe informacje. Pytania ograniczone do wyjaśnień i żądania informacji brakujących w sprawozdaniu mogą być skierowane do jednostki kontrolnej, z należytym poinformowaniem państwa beneficjenta. Komitet może zdecydować o nie zezwoleniu na dalsze wypłaty do czasu, gdy sprawozdanie będzie odpowiadało umowie. Państwa EOG EFTA mogą prowadzić audyt projektów, jak określono w pkt 10 ppkt 13.

7. Organizacja

Państwa EFTA ustanawiają Komitet, który:

- zatwierdza projekty do przyznania funduszy,

- zatwierdza plan kontroli i wypłat dla każdego projektu,

- nadzoruje całościowe funkcjonowanie pomocy, szczególnie na podstawie sprawozdań kontrolnych,

- zezwala na wypłaty beneficjentom zgodnie z planem wypłat, na podstawie sprawozdań kontrolnych.

EBI:

- ocenia proponowane projekty i składa sprawozdanie państwu beneficjentowi,

- proponuje lub ocenia i zgadza się na zatwierdzenie jednostki kontrolnej w państwach beneficjentach przez Komitet i państwo beneficjenta.

Państwa beneficjenci:

- przyjmują i zatwierdzają projekty do finansowania,

- przedstawiają projekty EBI do oceny, a następnie Komisji i Komitetowi z oceną EBI.

Komisja:

Bada dokładnie czy proponowane projekty są zgodne z celami wspólnotowymi, a szczególnie z zasadami współfinansowania. W późniejszym badaniu wkłady Państw EOG EFTA zostają włączone do finansowania wspólnotowego.

Jednostki kontrolne:

- kontrolują projekty zgodnie z planem sprawozdań załączonym do zatwierdzonego planu projektu,

- składają sprawozdanie państwu beneficjentowi i Komitetowi.

8. Regulacja językowa

Mogą być używane języki urzędowe Porozumienia EOG. Wszystkie dokumenty przedłożone Komitetowi muszą być dostarczone przez państwo beneficjenta/promotora projektu w tłumaczeniu angielskim.

9. Uzgodnienia finansowe

Państwa EOG EFTA dodają prowizję za ocenę i kontrolę w wysokości 0,5 % za każdą wpłatę na rzecz państwa beneficjenta do sumy, która ma być przyznana z uzgodnionego funduszu 119,6 milionów EUR Wszystkie strony ponoszą same swoje koszty administracyjne.

EBI, działając jako konsultant promotora projektu/państwa beneficjenta, obciąży zleceniodawców za swoje usługi.

Państwa EOG EFTA wdrażają właściwe zarządzanie finansami. Wpłaty na rzecz państw beneficjentów dokonywane są na podstawie zarządzeń Komitetu, który zapewnia ich terminowe wykonanie. Narosłe odsetki od funduszy przed ich wypłatą beneficjentom należą do dostarczycieli funduszy.

10. Skrócony opis procedury

1. Promotor projektu przedstawia zarys projektu państwu benficjentowi.

2. Państwo beneficjent przedstawia zarys projektu Komisji i Komitetowi, w ramach konsultacji wstępnych w celu zatwierdzenia pomysłu.

3. W przypadku pozytywnego rezultatu konsultacji wstępnych, promotor projektu występuje do EBI o ocenę projektu. Ocena obejmuje następujące aspekty projektu: techniczny, gospodarczy, finansowy i zarządzania.

4. Promotor projektu przedkłada plan projektu państwu beneficjentowi, wraz z budżetem, harmonogramem, planem wpłat, planem kontroli i sprawozdaniem z oceny EBI.

5. Państwo beneficjent przedkłada projekt Komisji, wraz z dokumentami wymienionymi w pkt 4 w celu uzyskania jasności co do kwalifikowalności.

6. Państwo beneficjent przedkłada projekt, wraz z dokumentami wymienionymi w pkt 4, Komitetowi do zatwierdzenia.

7. Komitet może zażądać uzupełniających informacji lub zaproponować przegląd planu projektu, szczególnie w odniesieniu do jego planu kontroli/wpłat. Komitet zatwierdza (zweryfikowany) plan lub podaje powody odmowy. Jeśli zatwierdzi, państwu beneficjentowi jest wysyłane odpowiednie pismo określające odnośne warunki.

8. Jednostka kontrolna i państwo beneficjent podpisują umowę opartą na planie kontroli.

9. Promotor projektu i państwo beneficjent podpisują umowę, a państwo beneficjent i Komitet podpisują porozumienie o udzieleniu dotacji.

10. Pierwsza rata w wysokości 10 % wypłacana jest państwu beneficjentowi w momencie podpisania umowy między promotorem projektu a wykonawcą. Kolejne raty będą miały miejsce zgodnie z planem wpłat, proporcjonalnie do rzeczywistego wykonania projektu w następstwie pozytywnego sprawozdania kontrolnego i zatwierdzenia przez Komitet.

11. Promotor projektu wykonuje projekt, a jednostka kontrolna składa sprawozdanie państwu beneficjentowi i Komitetowi.

12. Jeżeli wpłaty nie mogą być dokonane zgodnie z planem, mogą mieć miejsce konsultacje między państwem beneficjentem a Komitetem.

13. Jeżeli Komitet lub Kolegium Biegłych Rewidentów EFTA chce otrzymać informacje wykraczające poza to, co przewidziano w planie kontroli, mogą przeprowadzić własny audyt lub wynająć na własny koszt audytora zewnętrznego w celu przeprowadzenia audytu projektu. Państwo beneficjent może towarzyszyć audytorowi. Promotor projektu lub jakikolwiek inny podmiot zarządzający projektem w jego imieniu powinien przyznać audytorowi taki sam dostęp do informacji, jaki przyznałby swoim organom krajowym lub swoim audytorom, jak właściwe.

14. Jeżeli plan kontroli tego wymaga, jednostka kontrolna opracowuje sprawozdanie z całego wykonania projektu lub sprawozdanie oceniające.

11. Uwagi końcowe.

Nowy instrument finansowy będzie zarządzany na tych samych zasadach, które regulują zarządzanie obecnym mechanizmem finansowania, chyba że wystąpiły nowe okoliczności, które czynią koniecznym wprowadzenie pewnych zmian. Dokumenty uzupełniające mogą zostać sporządzone, jeśli jest to właściwe.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.