Rozporządzenie wykonawcze 2019/1170 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.183.6

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 lipca 2019 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1170
z dnia 8 lipca 2019 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43 i 44,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 29/2009 2  ustanowiono wymogi dotyczące skoordynowanego wprowadzenia usług łącza danych opartych na przesyłaniu danych między dwoma stacjami ziemia-powietrze.

(2) Uwzględniając bieżące problemy z wdrażaniem usług łącza i podjęte działania naprawcze oraz cel, zgodnie z którym co najmniej 75 % lotów powinno odbywać się na statkach powietrznych wyposażonych w funkcję łącza danych, należy zmienić kryteria wyłączeń. Kryteria te należy stosować bez nakładania nadmiernego obciążenia ekonomicznego na określone kategorie podmiotów gospodarczych, których udział w ogólnej liczbie lotów jest nieznaczny. Kategorie te powinny obejmować operatorów statków powietrznych z zainstalowanymi systemami nawigacji powietrznej "Future Air Navigation Systems" (FANS) 1/A, operatorów starszych statków powietrznych i statków powietrznych przeznaczonych do przewozu do 19 pasażerów.

(3) Aby rozporządzenie pozostało aktualne, należy wprowadzić w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 29/2009 odesłania do załącznika 10 Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i dokonać korekty różnych błędów pisarskich.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/310 3  zmieniono art. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, jednak zmiana ta nie została należycie odzwierciedlona w powiązanych art. 6 i 8 rozporządzenia (WE) nr 29/2009. Pominięcie to należy skorygować.

(5) Ponieważ niniejsze rozporządzenie zmienia kryteria wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009, warunki tego rozporządzenia należy dostosować również do art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139, o którym mowa w art. 44 tego rozporządzenia.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 29/2009.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu Rady (WE) nr 29/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pkt 2 nie ma zastosowania do:

a) statków powietrznych, których indywidualne świadectwa zdatności do lotu wydano po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1995 r.;

b) statków powietrznych, których indywidualne świadectwa zdatności do lotu wydano po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2003 r., i których eksploatacja w przestrzeni powietrznej, o której mowa w art. 1 ust. 3, zakończy się przed dniem 31 grudnia 2022 r.;

c) statków powietrznych, których indywidualne świadectwa zdatności do lotu wydano po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2018 r. i wyposażonych przed tą datą w urządzenia łącza danych zgodne z wymogami jednego z dokumentów Eurocae wymienionych w załączniku III pkt 10;

d) statków powietrznych o maksymalnej certyfikowanej liczbie miejsc pasażerskich do 19 i certyfikowanej maksymalnej masie startowej do 45 359 kg (100 000 funtów) oraz których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu wydano przed dniem 5 lutego 2020 r.;

e) państwowych statków powietrznych;

f) statków powietrznych eksploatowanych w przestrzeni powietrznej, o której mowa w art. 1 ust. 3, na potrzeby testowania, dostawy lub obsługi technicznej lub których składnik łącza danych czasowo nie działa, na warunkach określonych w obowiązującym wykazie minimalnego wyposażenia w pkt 1 załącznika III.";

2)
w art. 6 ust. 1, 2 i 3 odniesienia do art. 3 ust. 2 i art. 3 ust. 3 zastępuje się odniesieniami do art. 3 ust. 2;
3)
w art. 8 ust. 1, 2 i 3 odniesienia do art. 3 ust. 5 zastępuje się odniesieniami do art. 3 ust. 4;
4)
w art. 14 ust. 2 wyrazy: "art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 549/2004" zastępuje się wyrazami: "art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139";
5)
art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kryteria, o których mowa w ust. 1, są następujące:

a) kombinacje typów/modeli statków powietrznych, których produkcja dobiega końca, oraz produkowane w ograniczonych ilościach; oraz

b) kombinacje typów/modeli statków powietrznych, których koszty przebudowy byłyby nieproporcjonalne z powodu ich przestarzałej konstrukcji.";

6)
załącznik III zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

1. ORO.MLR.105 załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych, załącznik ICAO nr 6 - »Operation of aircraft«, część I (»International Commercial Air Transport - Aeroplanes«) (wydanie jedenaste z lipca 2018 r. obejmujące poprawkę 43), lub załącznik ICAO nr 6 - »Operation of aircraft«, część II (»International General Aviation - Aeroplanes«) (wydanie dziesiąte z lipca 2018 r. obejmujące poprawkę 36).

2. Rozdział 3 - »Aeronautical Telecommunication Network«, sekcja 3.5.1.1 »Context Management (CM)«, lit. a) i b) załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawki nr 70-82).

3. Rozdział 3 - »Aeronautical Telecommunication Network«, sekcja 3.5.2.2 »Controller-Pilot Data Link Communications (CPDLC)«, lit. a) i b) załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawki nr 70-82).

4. Rozdział 3 - »Aeronautical Telecommunication Network«, sekcje 3.3, 3.4 i 3.6 załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawki nr 70-82).

5. Rozdział 6 - »VHF air-ground digital link (VDL)« załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawkę nr 90).

6. Rozdział 3 - »General procedures for the international aeronautical telecommunication service«, sekcja 3.5.1.5 załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom II, (»Communication Procedures including those with PANS status«) (wydanie siódme z lipca 2016 r. obejmujące poprawki nr 40-90).

7. Rozdział 2 - »General«, sekcja 2.26.3 załącznika ICAO nr 11 - »Air Traffic Services« (wydanie czternaste z lipca 2016 r. obejmujące poprawkę nr 50-A).

8. Rozdział 6 - »Air traffic services requirements for communications« sekcja 6.1.1.2 załącznika ICAO nr 11 - »Air Traffic Services« (wydanie czternaste z lipca 2016 r. obejmujące poprawkę nr 50-A).

9. Eurocae ED-111, »Functional specifications for CNS/ATM ground recording«, z lipca 2002 r. w tym poprawka nr 1 (30.7.2003).

10. Eurocae ED-100 (z września 2000 r.) oraz ED-100A (z kwietnia 2005 r.), »Interoperability requirements for ATS applications using ARINC 622 Data Communications«.

11. Eurocae ED-120 »Safety and Performance Requirements Standard for Air Traffic Data Link Services in Continental Airspace«, opublikowany w maju 2004 r., w tym zmiana nr 1, opublikowana w kwietniu 2007 r., oraz zmiana nr 2, opublikowana w październiku 2007 r."

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/310 z dnia 26 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 441/2014 (Dz.U. L 56 z 27.2.2015, s. 30).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.