Dyrektywa 2005/69/WE zmieniająca po raz dwudziesty siódmy dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w olejach-zmiękczaczach i oponach)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2005.323.51

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 grudnia 2005 r.

DYREKTYWA 2005/69/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 listopada 2005 r.
zmieniająca po raz dwudziesty siódmy dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w olejach-zmiękczaczach i oponach)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W produkcji opon są stosowane oleje-zmiękczacze, które mogą zawierać różne ilości wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) nie dodanych celowo. WWA mogą być wchłaniane do matrycy kauczukowej. W rezultacie mogą one być obecne w różnych ilościach w produkcie końcowym.

(2) Obecność benzo[a]pirenu (BaP) może stanowić jakościowy i ilościowy wskaźnik obecności WWA. BaP i inne WWA zostały sklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne i działające szkodliwie na rozrodczość. Ponadto z uwagi na obecność WWA niektóre oleje-zmiękczacze jako takie zostały sklasyfikowane jako rakotwórcze, mutagenne i działające szkodliwie na rozrodczość.

(3) Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności oraz Środowiska (CSTEE) potwierdził wyniki badań naukowych wykazujące negatywny wpływ WWA na zdrowie.

(4) Emisja BaP i innych WWA do środowiska powinna zostać w jak największym stopniu zredukowana. Dla zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i dla redukcji całkowitej rocznej emisji WWA - zgodnie z wymaganiami Protokołu z 1998 r. do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, dotyczącego emisji trwałych związków organicznych - niezbędne wydaje się ograniczenie wprowadzania do obrotu i stosowania olejów-zmiekczaczy o wysokiej zawartości WWA oraz mieszanek używanych jako oleje-zmiekczacze w produkcji opon.

(5) Dyrektywa Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(3) powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(6) Bez uszczerbku dla wymagań wynikających z innych przepisów europejskich, niniejsza dyrektywa dotyczy opon do samochodów osobowych(4), samochodów dostawczych i ciężarowych(5), pojazdów rolniczych(6) oraz motocykli(7).

(7) Spełnienie koniecznych wymogów bezpieczeństwa, w szczególności zapewnienie wysokiej przyczepności opon na mokrej nawierzchni, wymaga wprowadzenia okresu przejściowego, podczas którego producenci opon opracują i przetestują nowe typy opon produkowanych bez użycia wysokoaromatycznych olejów-zmiękczaczy. Według obecnie dostępnych informacji, opracowanie i testowanie zajmie znaczną ilość czasu, gdyż producenci muszą przeprowadzić wiele serii testów, zanim można będzie zagwarantować odpowiednio wysoką przyczepność nowych opon na mokrej powierzchni. Dlatego niniejszą dyrektywę należy stosować do podmiotów gospodarczych od dnia 1 stycznia 2010 r.

(8) Dla stosowania niniejszej dyrektywy w odniesieniu do zawartości WWA w olejach- zmiękczaczach i oponach konieczne jest przyjęcie zharmonizowanych metod badań. Wprowadzenie takich metod nie może opóźniać wejścia w życie niniejszej dyrektywy. Preferowane jest opracowanie metody na poziomie europejskim lub międzynarodowym, w stosownych przypadkach przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) lub przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO). Komisja może opublikować odniesienia do odpowiednich norm CEN lub ISO lub, w koniecznych przypadkach, opracować takie metody zgodnie z art. 2a dyrektywy 76/769/EWG.

(9) Niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na prawodawstwo wspólnotowe ustanawiające minimalne wymagania w zakresie ochrony pracowników, takie jak dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(8) oraz dyrektywy szczegółowe oparte na niej, w szczególności dyrektywę 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagennych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/ EWG)(9) oraz dyrektywę Rady 98/24/WE z 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/ 391/EWG)(10).

(10) Celem niniejszej dyrektywy nie jest ograniczanie wprowadzania na rynek, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 lit. e) dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(11), opon wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 2010 r., których zapasy mogą i tak być wyprzedawane po upływie tego terminu. Data produkcji opon może być łatwo sprawdzona dzięki obowiązkowemu oznaczeniu "daty produkcji" na oponie zgodnie z dyrektywą 92/23/ EWG. Na wszystkie opony bieżnikowane po dniu 1 stycznia 2010 r. powinien zostać nałożony nowy bieżnik zawierający nowe oleje-zmiękczacze o niskiej zawartości WWA,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje niniejszym zmieniony zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 29 grudnia 2006 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te środki od dnia 1 stycznia 2010 r.

Środki podjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 16 listopada 2005 r.
W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
PrzewodniczącyPrzewodniczący
J. BORRELL FONTELLESBach of LUTTERWORTH

______

(1) Dz.U. C 120 z 20.5.2005, str. 30.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 czerwca 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 17 października 2005 r.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/98/WE (Dz.U. L 305 z 1.10.2004, str. 63).

(4) Dyrektywa Rady 92/23/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do opon pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz ich instalowania (Dz.U. L 129 z 14.5.1992, str. 95). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/11/ WE (Dz.U. L 46 z 17.2.2005, str. 42).

(5) Dyrektywa 92/23/EWG.

(6) Rozporządzenie 106 EKG/ONZ.

(7) Dyrektywa 97/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych elementów i cech pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych (Dz.U. L 226 z 18.8.1997, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/30/WE (Dz.U. L 106 z 27.4.2005, str. 17).

(8) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(9) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, str. 50. Wersja poprawiona w Dz. U. L 229 z 29.6.2004, str. 23.

(10) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(11) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/73/WE (Dz.U. L 152 z 30.4.2004, str. 1). Wersja poprawiona w Dz.U. L 216 z 16.6.2004, str. 3.

ZAŁĄCZNIK

Do załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się punkt w brzmieniu:
"50. Wielopierścieniowe węglowodory

aromatyczne (WWA)

1. Benzo[a]piren (BaP)

nr CAS 50-32-8

2. Benzo[e]piren (BeP)

nr CAS 192-97-2

3. Benzo[a]antracen (BaA)

nr CAS 56-55-3

4. Chryzen (CHR)

nr CAS 218-01-9

5. Benzo[b]fluoranten (BbFA)

nr CAS 205-99-2

6. Benzo[j]fluoranten (BjFA)

nr CAS 205-82-3

7. Benzo[k]fluoranten (BkFA)

nr CAS 207-08-9

8. Dibenzo[a, h]antracen (DBAhA)

nr CAS 53-70-3

1) Oleje-zmiękczacze nie mogą być

wprowadzane do obrotu i używane

do produkcji opon lub części

opon, jeśli zawierają:

- więcej niż 1 mg/kg BaP, lub

- więcej niż 10 mg/kg sumy

wszystkich wymienionych WWA.

Wartości graniczne uważa się za

zachowane, jeżeli zawartość

ekstraktu wielopierścieniowych

związków aromatycznych (WZA),

oznaczonych według normy IP346:

1998 Instytutu Ropy Naftowej

(wielopierścieniowe związki

aromatyczne, zawartość w

frakcjach naftowych - metoda

ekstrakcji dimetylosulfotlenkiem),

jest mniejsza niż 3 % masy, pod

warunkiem że zgodność z wartościami

granicznymi benzo-a-pirenu i

wymienionych WWA, a także korelacja

zmierzonych wartości z ekstraktem

WZA kontrolowana jest przez

producenta lub importera co 6

miesięcy lub po każdej większej

zmianie operacyjnej, cokolwiek

nastąpi wcześniej.

(2) Ponadto opony i bieżniki służące

do bieżnikowania wyprodukowane po

dniu 1 stycznia 2010 r. nie mogą

być wprowadzane do obrotu, jeśli

zawierają oleje-zmiękczacze w

ilości przekraczającej wartości

graniczne określone w ust. 1.

Te wartości graniczne uważa się za

zachowane, jeżeli związki

chemiczne gumy wulkanizowanej nie

przekraczają wartości granicznej

0,35 % tzw. 'bay protons' przy

wykorzystaniu pomiarów i obliczeń

zgodnych z ISO 21461 (Guma

wulkanizowana - określanie

aromatyczności oleju w składnikach

chemicznych gumy wulkanizowanej). (3) W drodze odstępstwa, ust. 2 nie ma

zastosowania do opon

bieżnikowanych, jeżeli ich bieżnik

nie zawiera olejów-zmiękczaczy w

ilości przekraczającej wartości

graniczne określone w ust. 1.".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.