Rozporządzenie 2015/45 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych
Dz.U.UE.L.2015.9.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI
z dnia 14 stycznia 2015 r.
zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) 2 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 3 ograniczenia emisji CO2 (oszczędności CO2) uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych uwzględnia się przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta. Szczegółowe przepisy dotyczące zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów dostawczych zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 427/2014 4 .
(2) Aby uwzględnić oszczędności CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych w obliczeniach docelowego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta, a także aby zapewnić skuteczne monitorowanie oszczędności CO2 w poszczególnych pojazdach, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być certyfikowane w ramach homologacji typu pojazdu, a oszczędności CO2 powinny zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 427/2014 zostać podane osobno zarówno w dokumentacji homologacji typu, jak i na świadectwie zgodności zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE.
(3) W rezultacie konieczna jest zmiana dokumentów używanych w procesie homologacji typu, aby odpowiednio odzwierciedlały informacje dotyczące ekoinnowacji.
(4) Celem zmiany dokumentów stosowanych do celów homologacji typu jest, z jednej strony, dostarczenie organom homologacyjnym odpowiednich danych do certyfikowania lekkich pojazdów dostawczych wyposażonych w ekoinnowacje, a z drugiej strony - włączenie danych o oszczędnościach CO2 uzyskanych dzięki zastosowaniu ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych dotyczących danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.
(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 692/2008 5 ustanowiono przepisy administracyjne dotyczące kontroli zgodności pojazdów w zakresie emisji CO2 oraz wymogi dotyczące pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa w takich pojazdach.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.
(7) Należy zapewnić producentom i organom krajowym wystarczającą ilość czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych przepisów.
(8) Do czasu rozpoczęcia stosowania nowych przepisów producenci powinni mieć możliwość składania, na zasadzie dobrowolności, wniosków o poświadczenie oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 stycznia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |