Dyrektywa 2005/13/WE zmieniająca dyrektywę 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie emisji stałych i gazowych zanieczyszczeń pochodzących z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne oraz zmieniająca załącznik I do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie homologacji typu ciągników rolnych lub leśnych
Dz.U.UE.L.2005.55.35
Akt jednorazowyDYREKTYWA KOMISJI 2005/13/WE
z dnia 21 lutego 2005 r.
zmieniająca dyrektywę 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie emisji stałych i gazowych zanieczyszczeń pochodzących z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne oraz zmieniająca załącznik I do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie homologacji typu ciągników rolnych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie środków stosowanych przeciwko emisji stałych i gazowych zanieczyszczeń pochodzących z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne oraz zmieniającą dyrektywę Rady 74/150/EWG(1), w szczególności jej art. 6 i 7,
uwzględniając dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę Rady 74/150/EWG(2), w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach(3), zmieniona dyrektywą 2004/26/WE, ustanawia bardziej rygorystyczne wymagania dla silników montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach i wprowadza trzy nowe etapy dla wartości granicznych emisji.
(2) Dyrektywę 2000/25/WE, będącą jedną z osobnych dyrektyw w ramach procedury homologacji ustanowionej na mocy dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(4), należy dostosować do dyrektywy 97/68/WE, zmienionej dyrektywą 2004/26/WE, zwłaszcza w zakresie wprowadzenia programu elastyczności opisanego tamże.
(3) Należy dostosować załączniki I i II do dyrektywy 2000/25/WE, w szczególności biorąc pod uwagę wprowadzenie przez dyrektywę 97/68/WE, zmienioną dyrektywą 2004/26/WE, nowych wartości granicznych emisji, wspólnie dla emisji węglowodorów i tlenków azotu. Należy wprowadzić inne zmiany do tych załączników celem zapewnienia spójności pomiędzy przepisami dotyczącymi dokumentów informacyjnych określonych w dyrektywach 2000/25/WE, 97/68/WE i 2003/37/WE. Ponadto należy dostosować załącznik III do dyrektywy 2000/25/WE celem dodania alternatywnych homologacji typu, przysługujących nowo określonym etapom III A, III B i IV.
(4) Należy również dostosować załącznik I do dyrektywy 2003/37/WE celem zapewnienia spójności pomiędzy przepisami dotyczącymi dokumentów informacyjnych określonych w dyrektywach 2000/25/WE, 97/68/WE i 2003/37/WE. Szczególnie rozbieżności w terminologii powinny zostać usunięte dla zapewnienia większej jasności przepisów.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 2000/25/WE i 2003/37/WE.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/37/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W dyrektywie 2000/25/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 dodaje się tiret w brzmieniu:
"- "silnik zamienny" oznacza nowo wykonany silnik zastępujący silnik w maszynie oraz który został dostarczony wyłącznie w tym celu,";
2) w art. 3 dodaje się ustęp w brzmieniu:
"3. Silniki zamienne winny spełniać wartości dopuszczalne, które zamieniany silnik musiał spełniać, gdy został pierwotnie wprowadzany na rynek.
Napis »SILNIK ZAMIENNY« dołączany jest do etykiety na silniku lub umieszczany w instrukcji użytkowania.";
3) dodaje się art. 3a w brzmieniu:
"Artykuł 3a
Program elastyczności
W drodze odstępstwa od przepisów art. 3 ust. 1 i 2, Państwa Członkowskie zapewniają, aby na wniosek producenta ciągników i pod warunkiem zgody organu udzielającego homologacji producent silników mógł, w okresie pomiędzy dwoma kolejnymi etapami wyznaczania wartości granicznych, wprowadzić na rynek ograniczoną liczbę silników, lub ciągników z takimi silnikami, które spełniają tylko wartości graniczne emisji określone w poprzednim etapie, jednak zgodnie z procedurą określoną w załączniku IV.";
4) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 2 dodaje się litery c), d) i e) w brzmieniu:
"c) w etapie III A
- po dniu 31 grudnia 2005 r. dla silników kategorii H, I i K (zakres mocy, jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3a dyrektywy 97/68/WE),
- po dniu 31 grudnia 2006 r. dla silników kategorii J (zakres mocy, jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3a dyrektywy 97/68/WE);
d) w etapie III B
- po dniu 31 grudnia 2009 r. dla silników kategorii L (zakres mocy, jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3c dyrektywy 97/68/WE),
- po dniu 31 grudnia 2010 r. dla silników kategorii M i N (zakres mocy, jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3c dyrektywy 97/68/WE),
- po dniu 31 grudnia 2011 r. dla silników kategorii P (zakres mocy, jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3c dyrektywy 97/68/WE);
e) w etapie IV
- po dniu 31 grudnia 2012 r. dla silników kategorii Q (zakres mocy jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3d dyrektywy 97/68/WE),
- po dniu 30 września 2013 r. dla silników kategorii R (zakres mocy jak zdefiniowano w art. 9 ust. 3d dyrektywy 97/68/WE).";
b) w ust. 3 dodaje się tiret w brzmieniu:
"- po dniu 31 grudnia 2005 r. dla silników kategorii H,
- po dniu 31 grudnia 2006 r. dla silników kategorii I,
- po dniu 31 grudnia 2006 r. dla silników kategorii K,
- po dniu 31 grudnia 2007 r. dla silników kategorii J,
- po dniu 31 grudnia 2010 r. dla silników kategorii L,
- po dniu 31 grudnia 2011 r. dla silników kategorii M,
- po dniu 31 grudnia 2011 r. dla silników kategorii N,
- po dniu 31 grudnia 2012 r. dla silników kategorii P,
- po dniu 31 grudnia 2013 r. dla silników kategorii Q,
- po dniu 30 września 2014 r. dla silników kategorii R.";
c) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Dla silników kategorii od A do G Państwa Członkowskie mogą odroczyć daty określone w ust. 3 o dwa lata w stosunku do silników z datą produkcji uprzednią do danej daty. Mogą też stosować inne wyjątki na warunkach ustanowionych w art. 10 dyrektywy 97/68/WE.";
d) dodaje się nowe ustępy 6, 7 i 8 w brzmieniu:
"6. Dla silników kategorii od H do R terminy wymienione w ust. 3 zostają odroczone o dwa lata w stosunku do silników z datą produkcji wcześniejszą od danej daty.
7. Dla typów silników lub rodzin silników spełniających wartości dopuszczalne określone w tabeli w sekcjach 4.1.2.4, 4.1.2.5 i 4.1.2.6 załącznika I do dyrektywy 97/68/WE przed upływem terminów określonych w ust. 3 niniejszego artykułu Państwa Członkowskie zezwalają na specjalne etykiety i oznaczenia wykazujące, że dane urządzenia spełniają wymagane wartości dopuszczalne przed ustalonymi terminami.
8. Zgodnie z procedurą określoną w art. 20 ust. 2 dyrektywy 2003/37/WE Komisja dostosowuje wartości graniczne i daty etapów IIIB i IV do wartości granicznych i dat przyjętych w wyniku procedury przeglądu określonej w art. 2 lit. b) dyrektywy 2004/26/WE w odniesieniu do zapotrzebowania ciągników rolnych i leśnych, w szczególności ciągników kategorii T2, T4.1 i C2.";
5) w załącznikach I, II i III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy;
6) dodaje się nowy załącznik IV o treści podanej w załączniku II do niniejszej dyrektywy.
W załączniku I do dyrektywy 2003/37/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2006 r.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonania takiego odniesienia.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowymi Unii Europejskiej.
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
W imieniu Komisji | |
Günter VERHEUGEN | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 173 z 12.7.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(2) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2004/66/WE (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 35).
(3) Dz.U. L 59 z 27.2.1998, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/26/WE (Dz.U. L 146 z 30.4.2004, str. 1).
(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
1) w załączniku 1 wprowadza się następujące zmiany
a) dodatek 1 otrzymuje brzmienie:
"Dodatek 1
Dokument informacyjny
dotyczący homologacji typu WE dla typu silnika macierzystego przeznaczonego do stosowania w ciągniku jako odrębnej jednostki technicznej pod względem emitowanych zanieczyszczeń
Informacje określone poniżej należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz z wykazem załączników. Wszelkie niezbędne rysunki należy dostarczyć we właściwej skali oraz z wystarczającymi szczegółami w formacie A4 lub w folderze tego formatu. W razie potrzeby szczegóły zostaną pokazane na fotografiach.
SEKCJA 1 OGÓLNE
1. Silnik macierzysty/typ silnika(1)(3)
1.1. Marka(-i) (nazwa handlowa producenta):
..............................................
1.2. Typ oraz handlowy opis silnika macierzystego
oraz (jeśli ma zastosowanie) rodziny
silnika(ów)(l):
1.3. Kodowanie typu producenta, jakim oznakowano
silnik(-i), i metoda jego umieszczenia:
1.3.1. Położenie, kodowanie i metoda umieszczenia
numeru identyfikacyjnego typu silnika:
..............................................
1.3.2. Położenie i metoda umieszczenia znaku
homologacji WE części: .......................
1.4. Nazwa i adres producenta: ....................
1.5. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu: ..............
SEKCJA 2 TYP SILNIKA W OBRĘBIE RODZINY
2. Zasadnicze właściwości silnika macierzystego
rodziny(3)
2.1. Opis silnika wysokoprężnego
2.1.1. Producent: ...................................
2.1.2. Kodowanie silnika producenta umieszczone na
silnikach: ...................................
2.1.3. Cykl: czterosuw/dwusuw(1)
2.1.4. Średnica otworu: ........ mm
2.1.5. Skok tłoka: ........ mm
2.1.6. Liczba i położenie cylindrów: ................
2.1.7. Pojemność skokowa: ........ cm3
2.1.8. Prędkość znamionowa: ........ obr./min
2.1.9. Prędkość przy maksymalnym momencie obrotowym:
........ obr./min
2.1.10. Stopień sprężania(2): ........................
2.1.11. Opis systemu spalania: .......................
2.1.12. Rysunek (rysunki) komory spalania i denka
tłoka: .......................................
2.1.13. Minimalne pole przekroju poprzecznego otworu
wlotowego i wylotowego: ......................
2.1.14. System chłodzenia
2.1.14.1. Chłodziwo
2.1.14.1.1. Własności chłodziwa: .........................
2.1.14.1.2. Pompa(-y) obiegowa(-e) tak/nie(l)
2.1.14.1.3. Charakterystyka lub marka(-i) i typ(-y)
(jeśli ma zastosowanie): .....................
2.1.14.1.4. Przełożenie(-a) napędu
(jeśli ma zastosowanie): .....................
2.1.14.2. Powietrze
2.1.14.2.1. Dmuchawa: tak/nie(1)
2.1.14.2.2. Charakterystyka lub marka(-i) i typ(-y)
(jeśli ma zastosowanie): .....................
2.1.14.2.3. Przełożenie napędu (jeśli ma zastosowanie):
..............................................
2.1.15. Temperatura dozwolona przez producenta:
2.1.15.1. Chłodzenie cieczą: maksymalna temperatura przy
wylocie: ........ K
2.1.15.2. Chłodzenie powietrzem: punkt odniesienia:
..............................................
Maksymalna temperatura w punkcie odniesienia:
........ K
2.1.15.3. Maksymalna temperatura ładunku powietrza przy
wylocie chłodnicy międzystopniowej
(jeśli ma zastosowanie): ........ K
2.1.15.4. Maksymalna temperatura spalin w punkcie
przewodu spalinowego przyległego do
zewnętrznego kołnierza rury wydechowej:
........ K
2.1.15.5. Temperatura smaru: minimalna: ........ K
maksymalna: ........ K
2.1.16. Doładowywanie ciśnieniowe: tak/nie(1)
2.1.16.1. Marka: .......................................
2.1.16.2. Typ: .........................................
2.1.16.3. Opis systemu (np. maksymalne ciśnienie
ładunku, przepustnica do spalin, jeśli ma
zastosowanie):
2.1.16.4. Chłodnica międzystopniowa: tak/nie(1)
2.1.17. Układ ssania: maksymalne dopuszczalne
podciśnienie przy prędkości znamionowej
silnika i przy 100% obciążeniu: .......... kPa
2.1.18. Układ wydechowy: maksymalne dopuszczalne
wylotowe ciśnienie wsteczne przy prędkości
znamionowej silnika i przy 100% obciążeniu:
........ kPa
2.2. Dodatkowe urządzenia przeciwzabrudzeniowe
(jeśli występują i jeśli nie są uwzględnione
w innej pozycji)
Opis i/lub(1) wykres(-y): ....................
2.3. Zasilanie paliwem
2.3.1. Pompa zasilająca
Ciśnienie(2) lub wykres charakterystyki:
........ kPa
2.3.2. Układ wtrysku
2.3.2.1. Pompa
2.3.2.1.1. Marka(-i): ...................................
2.3.2.1.2. Typ(-y): .....................................
2.3.2.1.3. Dopływ: ........ mm3(2) na suw lub cykl przy
prędkości pompy, odpowiednio: ........
obr./min (znamionowa) oraz ........ obr./min
(maksymalny moment obrotowy) lub wykres
charakterystyki
Określić zastosowaną metodę: na silniku/na
stanowisku do badania pomp(1)
2.3.2.1.4. Wyprzedzenie wtrysku
2.3.2.1.4.1. Krzywa wyprzedzenia wtrysku(2): ..............
2.3.2.1.4.2. Ustawianie rozrządu(2):
2.3.2.2. Przewody wtryskowe
2.3.2.2.1. Długość: ........ mm
2.3.2.2.2. Średnica wewnętrzna: ........ mm
2.3.2.3. Wtryskiwacz(-e)
2.3.2.3.1. Marka(-i): ...................................
2.3.2.3.2. Typ(-y): .....................................
2.3.2.3.3. Ciśnienie początkowe(2) lub wykres
charakterystyki: .............................
2.3.2.4. Regulator
2.3.2.4.1. Marka(-i): ...................................
2.3.2.4.2. Typ(-y): .....................................
2.3.2.4.3. Prędkość, przy której rozpoczyna się odcięcie
dopływu pod pełnym obciążeniem(2):
........ obr./min
2.3.2.4.4. Maksymalna prędkość bez obciążenia(2):
........ obr./min
2.3.2.4.5. Prędkość na biegu jałowym(2):
........ obr./min
2.3.3. System zimnego startu
2.3.3.1. Marka(-i): ...................................
2.3.3.2. Typ(-y): .....................................
2.3.3.3. ....Opis: ........................................
2.4. Rozrząd zaworowy
2.4.1. Maksymalne kąty podniesienia, otwarcia i
zamknięcia w odniesieniu do zwrotu
zewnętrznego lub dane równoważne:
2.4.2. Luzy odniesienia i/lub obszary nastawialne(1):
2.4.3. System zmiennego rozrządu zaworowego (jeśli ma
zastosowanie i gdzie wlot i/lub wylot) .......
2.4.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz./wyłącz.)
2.4.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki: ...........
2.5. Konfiguracja otworów
2.5.1. Położenie, wielkość i liczba: ................
2.6. Funkcje sterowania elektronicznego
Jeżeli silnik cechują funkcje kontrolowane
elektronicznie, muszą być dostarczone
informacje dotyczące ich działania, włączając:
2.6.1. Marka: .......................................
2.6.2. Typ: .........................................
2.6.3. Numer części: ................................
2.6.4. Położenie jednostki kontroli elektronicznej
silnika: .....................................
2.6.4.1. Co mierzy: ...................................
2.6.4.2. Co kontroluje: ...............................
SEKCJA 3 RODZINA SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH
3. Podstawowe własności rodziny silnika
3.1. Wykaz typów silnika w obrębie rodziny
3.1.1. Nazwa rodziny silnika: .......................
3.1.2. Specyfikacja typów silnika w obrębie rodziny:
Silnik macierzysty | |||||
Typ silnika | |||||
Liczba cylindrów | |||||
Prędkość znamionowa (obr./min) | |||||
Dostarczanie paliwa na suw (mm3) przy prędkości znamionowej | |||||
Moc znamionowa netto (kW) | |||||
Prędkość przy maksymalnym momencie obrotowym (obr./min) | |||||
Dostarczanie paliwa na suw (mm3) przy prędkości obrotowej odpowiadającej maksymalnemu momentowi obrotowemu | |||||
Maksymalny moment obrotowy (Nm) Prędkość obrotów jałowych (obr./min) | |||||
Pojemność skokowa cylindra jako % silnika macierzys tego | 100 |
SEKCJA 4 TYP SILNIKA
4. Zasadnicze właściwości typu silnika
4.1. Opis silnika
4.1.1. Producent: ...................................
4.1.2. Kodowanie silnika producenta umieszczone na
silnikach: ...................................
4.1.3. Cykl: czterosuw/dwusuw(1)
4.1.4. Średnica otworu: ......................mm
4.1.5. Skok tłoka: .................. mm
4.1.6. Liczba i położenie cylindrów: ............................................
4.1.7. Pojemność skokowa: ............................. cm3
4.1.8. Prędkość znamionowa: .......................... obr./min
4.1.9. Prędkość przy maksymalnym momencie obrotowym: ......... obr./min
4.1.10. Stopień sprężania (2): ....................................................
4.1.11. Opis systemu spalania: .............................................
4.1.12. Rysunki komory spalania i denka tłoka: ..............................
4.1.13. Minimalne pole przekroju poprzecznego otworu
wlotowego i wylotowego: ......................
4.1.14. System chłodzenia
4.1.14.1. Chłodziwo
4.1.14.1.1. Własności chłodziwa: .........................
4.1.14.1.2. Pompa(-y) obiegowa(-e): tak/nie(1)
4.1.14.1.3. Charakterystyka, marka(-i) i typ(-y) (jeśli ma
zastosowanie): ...............................
4.1.14.1.4. Przełożenie(-a) napędu (jeśli ma
zastosowanie): ...............................
4.1.14.2. Powietrze
4.1.14.2.1. Dmuchawa: tak/nie^)
4.1.14.2.2. Charakterystyka, marka(-i) i typ(-y) (jeśli ma
zastosowanie): ...............................
4.1.14.2.3. Przełożenie(-a) napędu (jeśli ma
zastosowanie): ...............................
4.1.15. Temperatura dozwolona przez producenta:
..............................................
4.1.15.1. Chłodzenie cieczą: maksymalna temperatura przy
wylocie: ........ K
4.1.15.2. Chłodzenie powietrzem: punkt odniesienia:
........
Maksymalna temperatura w punkcie odniesienia:
........K
4.1.15.3. Maksymalna temperatura ładunku powietrza przy
wylocie chłodnicy międzystopniowej (jeśli ma
zastosowanie): ........ K
4.1.15.4. Maksymalna temperatura spalin w punkcie
przewodu spalinowego przyległego do
zewnętrznego kołnierza rury wydechowej:
........ K
4.1.15.5. Temperatura smaru: minimalna:
........ K maksymalna: ........ K
4.1.16. Doładowanie ciśnieniowe: tak/nie(1)
4.1.16.1. Marka: .......................................
4.1.16.2. Typ: .........................................
4.1.16.3. Opis systemu (np. maksymalne ciśnienie
ładunku, przepustnica do spalin, jeśli ma
zastosowanie):
4.1.16.4. Chłodnica międzystopniowa: tak/nie(1)
4.1.17. Układ ssania: maksymalne dopuszczalne
podciśnienie przy prędkości znamionowej
silnika i przy 100% obciążeniu:
........ kPa
4.1.18. Układ wydechowy: maksymalne dopuszczalne
wylotowe ciśnienie wsteczne prędkości
znamionowej silnika i przy 100% obciążeniu:
........kPa
4.2. Dodatkowe urządzenia przeciwzabrudzeniowe
(jeśli występują oraz jeśli nie są
uwzględnione w innej pozycji)
Opis i/lub(1) wykres(y): .....................
4.3. Zasilanie paliwem
4.3.1. Pompa zasilająca
Ciśnienie(2) lub wykres charakterystyki:
........ kPa
4.3.2. Układ wtrysku
4.3.2.1. Pompa
4.3.2.1.1. Marka(-i): ...................................
4.3.2.1.2. Typ(-y): .....................................
4.3.2.1.3. Dopływ: ........ mm3(2) na suw lub cykl przy
prędkości pompy, odpowiednio:........ obr./min
(znamionowa) oraz ........ obr./min
(maksymalny moment obrotowy) lub wykres
charakterystyki
Określić zastosowaną metodę: na silniku/na
stanowisku do badania pomp(1)
4.3.2.1.4. Wyprzedzenie wtrysku
4.3.2.1.4.1. Krzywa wyprzedzenia wtrysku(2): ..............
4.3.2.1.4.2. Ustawienie rozrządu(2): ......................
4.3.2.2. Przewody wtryskowe
4.3.2.2.1. Długość: ........ mm
4.3.2.2.2. Średnica wewnętrzna: ........ mm
4.3.2.3. Wtryskiwacz(-e)
4.3.2.3.1. Marka(-i): ...................................
4.3.2.3.2. Typ(-y): .....................................
4.3.2.3.3. Ciśnienie początkowe(2) lub wykres
charakterystyki(1): ..........................
4.3.2.4. Regulator
4.3.2.4.1. Marka(-i): ...................................
4 3 2 4 2 Typ(-y)-
4.3.2.4.3. Prędkość, przy której rozpoczyna się odcięcie
dopływu pod pełnym
obciążeniem(2):........obr./min
4.3.2.4.4. Maksymalna prędkość bez obciążenia(2):
........obr./min
4.3.2.4.5. Prędkość na biegu jałowym(2):
........ obr./min
4.3.3. System zimnego startu
4.3.3.1. Marka(-i): ...................................
4.3.3.2. Typ(-y): .....................................
4.3.3.3. Opis: ........................................
4.4. Rozrząd zaworowy
4.4.1. Maksymalne kąty podniesienia, otwarcia i
zamknięcia w odniesieniu do zwrotu
wewnętrznego lub dane równoważne: ............
4.4.2. Luzy odniesienia i/lub obszary nastawialne(1):
..............................................
4.4.3. System zmiennego rozrządu zaworowego (jeśli ma
zastosowanie i gdzie wlot i/lub wylot)
4.4.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz./wyłącz.)
4.4.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki: ...........
4.5. Konfiguracja otworów
4.5.1. Położenie, wielkość i liczba: ................
4.6. Funkcje sterowania elektronicznego
Jeżeli silnik cechują funkcje kontrolowane
elektronicznie, muszą być dostarczone
informacje dotyczące ich działania, włączając:
4.6.1. Marka: .......................................
4.6.2. Typ: .........................................
4.6.3. Numer części: ................................
4.6.4. Położenie jednostki kontroli elektronicznej
silnika: ...............................
4.6.4.1. Co mierzy: ...................................
4.6.4.2. Co kontroluje: .............................."
b) w dodatku 2 sekcja 2 podsekcja 2.4 otrzymuje brzmienie:
"2.4. Wyniki badań
Zmierzone zgodnie z wymogami dyrektywy 97/68/WE
CO (g/kWh) | HC (g/kWh) | NOx (g/kWh) | HC + NOx (g/kWh) | Cząstki stałe (g/kWh)"; |
2) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a) w dodatku 1 wprowadza się następujące zmiany:
i) sekcja 2 podsekcje 2.1.17 i 2.1.18 otrzymują brzmienie:
"2.1.17. Układ ssania: maksymalne dopuszczalne obniżenie podciśnienia przy prędkości znamionowej prędkości silnika i przy 100% obciążeniu: ........ kPa
2.1.18. Układ wydechowy: maksymalne dopuszczalne wylotowe ciśnienie wsteczne przy prędkości znamionowej silnika i przy 100% obciążeniu: ........ kPa";
ii) dodaje się akapit w brzmieniu:
"2.6. Konfiguracja otworów
2.6.1. Położenie, wielkość i liczba";
b) w dodatku 2 sekcja 2 podsekcja 2.2.4 otrzymuje brzmienie:
"2.2.4. Wyniki badań
Zmierzone zgodnie z wymogami dyrektywy 97/68/WE
CO (g/kWh) | HC (g/kWh) | NOx (g/kWh) | HC + NOx (g/kWh) | Cząstki stałe (g/kWh)"; |
3) załącznik III otrzymuje brzmienie:
"ZAŁĄCZNIK III
UZNAWANIE ALTERNATYWNYCH HOMOLOGACJI TYPU
1. Dla etapu I uznaje się następujące świadectwa homologacji typu za równoważne dla silników kategorii A, B i C określonych w dyrektywie 97/68/WE:
1.1. Świadectwa homologacji typu zgodnie z dyrektywą 97/68/WE.
1.2. Świadectwa homologacji typu zgodnie z dyrektywą 88/77/EWG spełniające wymogi etapu A lub B w odniesieniu do art. 2 i załącznika I, sekcja 6.2.1 dyrektywy 88/77/EWG zmienionej dyrektywą 91/542/EWG lub rozporządzenia EKG ONZ nr 49.02, szereg zmian, sprostowania I/2.
1.3. Świadectwa homologacji typu zgodnie z rozporządzeniem EKG nr 96.
2. Dla etapu II uznaje się równoważne następujące świadectwa homologacji typu:
2.1. Świadectwa homologacji typu zgodnie z dyrektywą 97/68/WE, etap II dla silników kategorii D, E, F i G.
2.2. Homologacje typu zgodnie z dyrektywą 88/77/EWG zmienione dyrektywą 99/96/WE, które odpowiadają etapom A, B1, B2 lub C przewidzianym w art. 2 i sekcji 6.2.1 załącznika I.
2.3. Rozporządzenie EKG ONZ nr 49.03, szereg zmian.
2.4. Rozporządzenie EKG ONZ nr 96, zatwierdzenia etapu B zgodnie z sekcją 5.2.1 serii zmian 01 rozporządzenia 96.
3. Dla etapu III A uznaje się następujące świadectwa homologacji typu za równoważne: Świadectwa homologacji typu zgodnie z dyrektywą 97/68/WE, etap III A dla silników kategorii H, I, J i K.
4. Dla etapu III B uznaje się następujące świadectwa homologacji typu za równoważne: Świadectwa homologacji typu zgodnie z dyrektywą 97/68/WE, etap III B dla silników kategorii L, M, N i P.
5. Dla etapu IV uznaje się następujące świadectwa homologacji typu za równoważne: Świadectwa homologacji typu zgodnie z dyrektywą 97/68/WE, etap IV dla silników kategorii Q i R.".
ZAŁĄCZNIK II
"ZAŁĄCZNIK IV
PRZEPISY DOTYCZĄCE CIĄGNIKÓW I SILNIKÓW WPROWADZANYCH NA RYNEK W RAMACH PROGRAMU ELASTYCZNOŚCI OKREŚLONEGO W ART. 3A
1. DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ PRODUCENTÓW SILNIKÓW I CIĄGNIKÓW
1.1. Producent ciągników, który pragnie skorzystać z programu elastyczności, składa w organie udzielającym homologacji wniosek o pozwolenie na wprowadzenie na rynek lub zakup od dostawcy silników, w okresie pomiędzy dwoma etapami wyznaczania wartości granicznych, liczby silników określonej w sekcjach 1.2 i 1.3, które nie spełniają bieżących wartości granicznych emisji, lecz zostały zatwierdzone zgodnie z wcześniejszym etapem wartości granicznych emisji.
1.2. Liczba silników wprowadzanych na rynek w ramach programu elastyczności w każdej kategorii nie przekracza 20 % rocznej wartości sprzedaży silników należących do danej kategorii przez przedmiotowego producenta silników (obliczonej jako średnia sprzedaży w ciągu 5 lat na rynku UE). W przypadku gdy producent ciągników sprzedaje ciągniki w UE od mniej niż 5 lat, średnią oblicza się na podstawie okresu, przez który producent ciągników prowadził sprzedaż ciągników w UE.
1.3. Oprócz możliwości określonej w sekcji 1.2. producent ciągników może również złożyć wniosek w imieniu dostawców silników o pozwolenie na wprowadzenie na rynek ograniczonej liczby silników w ramach programu elastyczności. Liczba silników w każdej kategorii silników nie może przekroczyć następujących wartości:
Kategoria silników | Liczba silników |
19-37 kW | 200 |
37-75 kW | 150 |
75-130 kW | 100 |
130-560 kW | 50 |
1.4. Producent ciągników umieszcza następujące informacje we wniosku składanym w organie udzielającym homologacji:
a) wzór oznaczeń umieszczanych na każdym ciągniku, w którym montowany jest silnik wprowadzony na rynek w ramach programu elastyczności. Na oznaczeniach umieszcza się następujący tekst: »CIĄGNIK NR ... (numer porządkowy ciągnika) Z ... (łączna liczba ciągników w odpowiednim przedziale mocy) Z SILNIKIEM NR ... Z HOMOLOGACJĄ TYPU (dyr. 2000/25/WE) NR ...«; oraz
b) wzór dodatkowego oznaczenia umieszczanego na silniku z tekstem określonym w sekcji 2.2 niniejszego załącznika.
1.5. Producent ciągników przekazuje organowi udzielającemu homologacji wszelkie informacje związane z realizacją programu elastyczności, których organ może zażądać w celu podjęcia decyzji.
1.6. Producent ciągników składa co sześć miesięcy sprawozdanie organowi udzielającemu homologacji w każdym Państwie Członkowskim, w którym ciągnik lub silnik jest wprowadzany na rynek, na temat realizacji programu elastyczności. Sprawozdanie obejmuje dane łączne dotyczące liczby silników i ciągników wprowadzonych na rynek w ramach programu elastyczności, numerów seryjnych silników i ciągników oraz Państwa Członkowskiego, w którym rozpoczęto eksploatację danego ciągnika. Procedura ta będzie obowiązywać przez cały czas korzystania z programu elastyczności.
2. DZIAŁANIE PODEJMOWANE PRZEZ PRODUCENTÓW SILNIKÓW
2.1. Producent silników może dostarczyć silniki producentowi ciągników w ramach programu elastyczności objęte zatwierdzeniem zgodnie z sekcją 1 niniejszego załącznika.
2.2. Producent silników musi umieścić na takich silnikach oznaczenie z następującym tekstem: »Silnik wprowadzany na rynek w ramach programu elastyczności«.
3. DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ ORGAN UDZIELAJĄCY HOMOLOGACJI
Organ udzielający homologacji ocenia zawartość wniosku dotyczącego programu elastyczności oraz załączonych dokumentów. W rezultacie organ informuje producenta ciągników o podjętej decyzji dotyczącej zezwolenia na korzystanie z programu elastyczności.".
ZAŁĄCZNIK III
"3. SILNIK
Część 1 - Ogólne
3.1. Silnik macierzysty /typ stlmk(1)(3)(21)
3.1.1. Marka(-i) (nazwa handlowa producenta):
............................................
3.1.2. Typ i opis handlowy silnika macierzystego
oraz (jeśli ma zastosowanie) rodziny
silnika(-ów)(1):
3.1.3. Kodowanie typu producenta, jakim oznakowano
na silnik(-i) i metoda jego umieszczenia:
3.1.3.1. Położenie, kodowanie oraz metoda
umieszczenia numeru identyfikacyjnego typu
silnika:
3.1.3.2. Położenie i sposób umieszczenia znaku
homologacji typu WE części:.................
3.1.4. Nazwa i adres producenta: ..................
3.1.5. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu: ............
3.1.6. Zasady działania:
- zapłonowy/wysokoprężny(1)
- wtrysk pośredni/bezpośredni(1)
- dwu-cztero-suw(1)
3.1.7. Paliwo Diesel/benzyna/LBP/inne(1)
Część 2 - Typ silnika w obrębie rodziny
3.2. Zasadnicze właściwości madazystego silnika
rodziny(3)
3.2.1. Opis silnika wysokoprężnego
3.2.1.1. Producent: .................................
3.2.1.2. Kodowanie silnika producenta umieszczone na
silnikach: .................................
3.2.1.3. Cykl: czterosuw/dwusuw(1)
3.2.1.4. Średnica otworu: ........ mm
3.2.1.5. Skok tłoka: ........ mm
3.2.1.6. Liczba i położenie cylindrów: ..............
3.2.1.7. Pojemność skokowa: ........ cm3
3.2.1.8. Prędkość znamionowa: ........ obr/min
3.2.1.9. Prędkość przy maksymalnym momencie
obrotowym: ........ obr/min
3.2.1.10. Stopień sprężania(2): ......................
3.2.1.11. Opis systemu spalania: .....................
3.2.1.12. Rysunek (rysunki) komory spalania i denka
tłoka: .....................................
3.2.1.13. Minimalne pole przekroju ...................
wlotowego i wylotowego: ....................
3.2.1.14. System chłodzenia
3.2.1.14.1. Chłodziwo
3.2.1.14.1.1. Właściwości chłodziwa: .....................
3.2.1.14.1.2. Pompa(-y) obiegowa(-e): tak/nie(1)
3.2.1.14.1.3. Charakterystyka lub marka(-i) i typ(-y)
(jeśli ma zastosowanie):....................
3.2.1.14.1.4. Przełożenie(-a) napędu (jeśli ma
zastosowanie): .............................
3.2.1.14.2. Powietrze
3.2.1.14.2.1. Dmuchawa: tak/nieft
3.2.1.14.2.2. Charakterystyka lub marka(-i) i typ(-y)
(jeśli ma zastosowanie): ...................
3.2.1.14.2.3. Przełożenie(-a) napędu (jeśli ma
zastosowanie): .............................
3.2.1.15. Temperatura dozwolona przez producenta
3.2.1.15.1. Chłodzenie cieczą: maksymalna temperatura
przy wylocie: ..............................
3.2.1.15.2. Chłodzenie powietrzem: punkt odniesienia:
............................................
Maksymalna temperatura w punkcie
odniesienia: ........ K
3.2.1.15.3. Maksymalna temperatura ładunku powietrza
przy wylocie chłodnicy międzystopniowej
(jeśli ma zastosowanie): ........ K
3.2.1.15.4. Maksymalna temperatura spalin w punkcie
przewodu spalinowego przyległego do
zewnętrznego kołnierza rury wydechowej:
........ K
3.2.1.15.5. Temperatura smaru: minimalna:
........ K maksymalna: ........ K
3.2.1.16. Doładowanie ciśnieniowe: tak/nie(1)
3.2.1.16.1. Marka: .....................................
3.2.1.16.2. Typ: .......................................
3.2.1.16.3. Opis systemu (np. maksymalne ciśnienie
ładunku, przepustnica do spalin, jeśli ma
zastosowanie): .............................
3.2.1.16.4. Chłodnica międzystopniowa: tak/nie(1)
3.2.1.17. Układ ssania: maksymalne dopuszczalne
podciśnienie przy prędkości znamionowej
silnika i przy 100% obciążeniu:
........ kPa
3.2.1.18. Układ wydechowy: maksymalne dopuszczalne
wylotowe ciśnienie wsteczne przy prędkości
znamionowej silnika i przy 100% obciążeniu:
........ kPa
3.2.2. Dodatkowe urządzenia przeciwzabrudzeniowe
(jeśli występują i jeśli nie są uwzględnione
w innej pozycji) Opis i/lub(1) wykres(-y):
............................................
3.2.3. Zasilanie paliwem
3.2.3.1. Pompa zasilająca
Ciśnienie(2) lub wykres charakterystyki:
........ kPa
3.2.3.2. Układ wtrysku
3.2.3.2.1. Pompa
3.2.3.2.1.1. Marka(-i): .................................
3.2.3.2.1.2. Typ(-y): ...................................
3.2.3.2.1.3. Dopływ: ........ mm3(2) na suw lub cykl przy
prędkości pompy, odpowiednio
........ obr./min
(znamionowa) i ........ obr./min (maksymalny
moment obrotowy), lub wykres charakterystyki
Określić zastosowaną metodę: na silniku/na
stanowisku do badania pomp(1)
3.2.3.2.1.4. Wyprzedzenie wtrysku
3.2.3.2.1.4.1. Krzywa wyprzedzenia wtrysku(2):
3.2.3.2.1.4.2. Ustawienie rozrządu(2): ....................
3.2.3.2.2. Przewody wtryskowe
3.2.3.2.2.1. Długość........ mm
3.2.3.2.2.2. Średnica wewnętrzna........ mm
3.2.3.2.3. Wtryskiwacz(-e)
3.2.3.2.3.1. Marka(-i): .................................
3.2.3.2.3.2. Typ(-y): ...................................
3.2.3.2.3.3. Ciśnienie początkowej) lub wykres
charakterystyki: ...........................
3.2.3.2.4. Regulator
3.2.3.2.4.1. Marka(-i): .................................
3.2.3.2.4.2. Typ(-y): ...................................
3.2.3.2.4.3. Prędkość, przy której rozpoczyna się
odcięcie dopływu(2) pod pełnym obciążeniem:
........obr./min
3.2.3.2.4.4. Maksymalna prędkość bez obciążenia(2):
........ obr./min
3.2.3.2.4.5. Prędkość na biegu jałowym(2):
........ obr./min
3.2.3.3. System zimnego startu
3.2.3.3.1. Marka(-i): .................................
3.2.3.3.2. Typ(-y): ...................................
3.2.3.3.3. Opis: ......................................
3.2.4. Rozrząd zaworowy
3.2.4.1. Maksymalne kąty podniesienia, otwarcia i
zamknięcia w odniesieniu do zwrotu
zewnętrznego lub dane równoważne:
............................................
3.2.4.2. Luzy odniesienia i/lub obszary
nastawialne(1)
3.2.4.3. Układ zmiennego rozrządu zaworowego (jeśli
ma zastosowanie i gdzie wlot i/lub wylot)
3.2.4.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz./wyłącz.)
3.2.4.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki:
............................................
3.2.5. Konfiguracja otworów
3.2.5.1. Położenie, wielkość i liczba: ..............
3.2.6. Funkcje sterowania elektronicznego
Jeżeli silnik cechują funkcje kontrolowane
elektronicznie, muszą być dostarczane
informacje dotyczące ich działania,
włączając:
3.2.6.1. Marka: .....................................
3.2.6.2. Typ: .......................................
3.2.6.3. Numer części: ..............................
3.2.6.4. Położenie jednostki kontroli elektronicznego
silnika: ...................................
3.2.6.4.1. Co mierzy: .................................
3.2.6.4.2. Co kontroluje: .............................
Część 3 - Rodzina silników wysokoprężnych
3.3. Podstawowe wiasnośd rodziny silnika
3.3.1. Wykaz typów silnika w obrębie rodziny:
3.3.1.1. Nazwa rodziny silnika: .....................
3.3.1.2. Specyfikacja typów silnika w obrębie
rodziny:
Silnik macierzysty | |||||
Typ silnika | |||||
Liczba cylindrów | |||||
Prędkość znamionowa (obr./min) | |||||
Dostarczanie paliwa na suw (mm3) przy prędkości znamionowej | |||||
Moc znamionowa netto (k\V) | |||||
Prędkość przy maksymalnym momencie obrotowym (obr.j min) | |||||
Dostarczanie paliwa na suw (mm3) przy prędkości obrotowej odpowiadającej maksymalnemu momentowi obrotowemu | |||||
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | |||||
Niska prędkość na biegu jałowym (obr./min) | |||||
Pojemność skokowa cylindra jako % silnika macierzystego | 100 |
Część 4 - Typ silnika
3.4. Podstawowe własności typu silnika
3.4.1. Opis silnika
3.4.1.1. Producent: .................................
3.4.1.2. Kodowanie silnika producenta umieszczone na
silnikach: .................................
3.4.1.3. Cykl: czterosuw/dwusuw(1)
3.4.1.4. Średnica cylindra: ........ mm
3.4.1.5. Skok: ........ mm
3.4.1.6. Liczba i położenie cylindrów: ..............
3.4.1.7. Pojemność skokowa: ........ cm3
3.4.1.8. Prędkość znamionowa: ........ obr./min
3.4.1.9. Prędkość przy maksymalnym momencie
obrotowym: ........ obr./min
3.4.1.10. Stopień sprężania(2): ......................
3.4.1.11. Opis systemu spalania: .....................
3.4.1.12. Rysunki komory spalania i denka tłoka:
............................................
3.4.1.13. Minimalne pole przekroju poprzecznego otworu
wlotowego i wylotowego: ....................
3.4.1.14. System chłodzenia
3.4.1.14.1. Chłodziwo
3.4.1.14.1.1. Własności chłodziwa: .......................
3.4.1.14.1.2. Pompa(-y) obiegowa(-e): tak/nie(1)
3.4.1.14.1.3. Charakterystyka, marka(-i) i typ(-y) (jeśli
ma zastosowanie): ..........................
3.4.1.14.1.4. Przełożenia napędu (jeśli ma zastosowanie):
............................................
3.4.1.14.2. Powietrze
3.4.1.14.2.1. Dmuchawa: tak/nie (r)
3.4.1.14.2.2. Charakterystyka, marka(-i) i typ(-y) (jeśli
ma zastosowanie): ..........................
3.4.1.14.2.3. Przełożenia napędu (jeśli ma zastosowanie):
............................................
3.4.1.15. Temperatura dozwolona przez producenta:
3.4.1.15.1. Chłodzenie cieczą: maksymalna temperatura
przy wylocie: ........ K
3.4.1.15.2. Chłodzenie powietrzem: punkt odniesienia:
............................................
Maksymalna temperatura w punkcie
odniesienia: ...............................
3.4.1.15.3. Maksymalna temperatura ładunku powietrza
przy wylocie chłodnicy międzystopniowej
(jeśli ma zastosowanie): ........K
3.4.1.15.4. Maksymalna temperatura spalin w punkcie
przewodu spalinowego przyległego do
zewnętrznego kołnierza rury wydechowej:
........ K
3.4.1.15.5. Temperatura smaru: minimalna:
........ K maksymalna: ........ K
3.4.1.16. Doładowywanie ciśnieniowe tak/nie(1)
3.4.1.16.1. Marka: .....................................
3.4.1.16.2. Typ: .......................................
3.4.1.16.3. Opis systemu (np. maksymalne ciśnienie
ładunku, przepustnica do spalin, jeśli ma
zastosowanie): .............................
3.4.1.16.4. Chłodnica międzystopniowa: tak/nie(1)
3.4.1.17. Układ ssania: maksymalne dopuszczalne
podciśnienie przy prędkości znamionowej
silnika i przy 100% obciążeniu:
........kPa
3.4.1.18. Układ wydechowy: maksymalne dopuszczalne
wylotowe ciśnienie wsteczne przy prędkości
znamionowej silnika i przy 100% obciążeniu:
........ kPa(2)
3.4.2. Dodatkowe urządzenia przeciwzabrudzeniowe
(jeśli występują i jeśli nie są uwzględnione
w innej pozycji) Opis i/lub wykres (-y):
............................................
3.4.3. Zasilanie paliwem
3.4.3.1. Pompa zasilająca
Ciśnienie(2) lub wykres charakterystyk:
........ kPa
3.4.3.2. Układ wtrysku
3.4.3.2.1. Pompa
3.4.3.2.1.1. Marka(-i): .................................
3.4.3.2.1.2. Typ(-y): ...................................
3.4.3.2.1.3. Dopływ: ........ i ........mm3(2) na suw lub
cykl przy prędkości pompy, odpowiednio:.....
...............obr./min (znamionowa) i ......... obr./min
(maksymalny moment obrotowy), lub wykres
charakterystyki
Określić zastosowaną metodę: na silniku/na
stanowisku do badania pompy(1)
3.4.3.2.1.4. Wyprzedzenie wtrysku
3.4.3.2.1.4.1. Krzywa wyprzedzenia wtrysku(2): ............
3.4.3.2.1.4.2. Ustawienie rozrządu(2): ....................
3.4.3.2.2. Przewody wtryskowe
3.4.3.2.2.1. Długość ........ mm
3.4.3.2.2.2. Średnica wewnętrzna:........ mm
3.4.3.2.3. Wtryskiwacz(-e)
3.4.3.2.3.1. Marka(-i): .................................
3.4.3.2.3.2. Typ(-y): ...................................
3.4.3.2.3.3. Ciśnienie początkowe(2) lub wykres
charakterystyki(1): .......................
3.4.3.2.4. Regulator(-y)
3.4.3.2.4.1. Marka(-i): .................................
3.4.3.2.4.2. Typ(-y): ...................................
3.4.3.2.4.3. Prędkość, przy której rozpoczyna się
odcięcie dopływu pod pełnym obciążeniem(2):
........obr./min
3.4.3.2.4.4. Maksymalna prędkość bez obciążenia(2):
........ obr./min
3.4.3.2.4.5. Prędkość na biegu jałowym(2):
......... obr./min
3.4.4. System zimnego startu
3.4.4.1. Marka(-i): .................................
3.4.4.2. Typ(-y): ...................................
3.4.4.3. Opis: ......................................
3.4.5. Rozrząd zaworowy
3.4.5.1. Maksymalne kąty podniesienia, otwarcia i
zamknięcia w odniesieniu do zwrotu
zewnętrznego lub równoważne dane: ..........
3.4.5.2. Luzy odniesienia i/lub obszary
nastawialne(1): ............................
3.4.5.3. Układ zmiennego rozrządu zaworowego (jeśli
ma zastosowanie i gdzie wlot i/lub wylot)
3.4.5.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz./wyłącz.)
3.4.5.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki:
............................................
3.4.6.1. Położenie, rozmiar i liczba: ...............
3.4.7. Funkcje sterowania elektronicznego
Jeżeli silnik cechują funkcje kontrolowane
elektronicznie, muszą być dostarczone
informacje dotyczące ich działania,
włączając:
3.4.7.1. Marka: .....................................
3.4.7.2. Typ: .......................................
3.4.7.3. Numer części: ..............................
3.4.7.4. Położenie jednostki kontroli elektronicznej
silnika: ...................................
3.4.7.4.1. Co mierzy: .................................
3.4.7.4.2. Co kontroluje: ............................"
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.