Dyrektywa 2002/10/WE zmieniająca dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.46.26

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 lutego 2002 r.

DYREKTYWA RADY 2002/10/WE
z dnia 12 lutego 2002 r.
zmieniająca dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 dyrektywy Rady 92/79/EWG z dnia 19 października 1992 r. dotyczącej ujednolicenia podatków od tytoniu(4) oraz art. 4 dyrektywy Rady 92/80/EWG z dnia 19 października 1992 r. dotyczącej ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy(5), przeprowadzono dokładną analizę stawek i struktury akcyzy na produkty tytoniowe.

(2) Pierwszy raport Komisji dotyczący wymienionego zagadnienia z dnia 13 września 1995 r., zaledwie zwrócił uwagę na pewne trudności napotkane podczas wdrażania dyrektyw, ale nie zaproponował żadnego konkretnego rozwiązania.

(3) Drugi raport Komisji z 15 maja 1998 r. zbadał niezbędne techniczne zmiany, które dotyczyły głównie uregulowania zakresu całkowitego minimalnego opodatkowania papierosów, ale nie wprowadził nowych struktur i stawek opodatkowania. Raport przedłożony Radzie 18 maja 1998 r. zawierał wniosek o zmianę dyrektywy(6).

(4) Wnioski Komisji zostały w większości przyjęte przez dyrektywę Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającą dyrektywę 92/79/EWG dotyczącą ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG dotyczącą ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy oraz dyrektywę 95/59/WE dotyczącą podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych(7).

(5) Analiza zmian cen i stawek akcyzy na produkty tytoniowe we Wspólnocie wykazuje, że ciągle istnieją znaczne różnice w obrębie Państw Członkowskich, które mogą zakłócać funkcjonowanie rynku wewnętrznego, jak to ma miejsce teraz oraz jak to będzie miało miejsce po rozszerzeniu.

(6) Większa zbieżność stawek podatkowych stosowanych w Państwach Członkowskich pomoże obniżyć wskaźnik kradzieży i przemytu na terenie Wspólnoty. Wprowadzenie ustalonej minimalnej kwoty wyrażonej w euro, obok minimalnego zakresu opodatkowania akcyzowego wynoszącego 57 % detalicznej ceny sprzedaży papierosów kategorii cenowej o największym popycie, zapewni, że będzie na nie nałożony minimalny poziom akcyzy. Państwa Członkowskie, dla których natychmiastowe wprowadzenie wymienionej ustalonej kwoty minimalnej wyrażonej w euro będzie stanowiło problem ze względów gospodarczych, powinny otrzymać pozwolenie na odłożenie terminu wdrożenia niniejszego nowego wymogu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r. Państwa Członkowskie, które już stosują wysokie stawki akcyzy, powinny otrzymać więcej swobody w ustalaniu nowych. Przewiduje się dalszy wzrost ustalonych kwot minimalnych z dniem 1 lipca 2006 r. Mając na uwadze trudności gospodarcze, które mogą wyniknąć na skutek wprowadzenia w życie wymienionej podwyższonej kwoty z niniejszą datą, Królestwo Hiszpanii oraz Republika Grecka powinny otrzymać pozwolenie na odłożenie terminu wprowadzenia tej kwoty do dnia 31 grudnia 2007 r.

(7) Zgodnie z Traktatem definicja oraz wdrażanie wszystkich polityk i działań wspólnotowych muszą zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia człowieka. Papierosy oraz drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy są jednakowo szkodliwe dla ludzkiego zdrowia. Poziom opodatkowania stanowi główny czynnik wpływający na ceny produktów tytoniowych, które z kolei oddziałują na przyzwyczajenia konsumentów. Dlatego też, należy koniecznie przybliżyć stopniowo minimalne stawki za drobno krojony tytoń do minimalnych stawek za papierosy.

(8) W celu uniknięcia spadku wartości wspólnotowych minimalnych stawek podatku od cygar, cygarylli, drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się cygara oraz innego tytoniu do palenia, niezbędny jest stopniowy wzrost minimalnych stawek, wyrażonych jako kwota szczególna.

(9) Każde ujednolicenie struktur i akcyz nie powinno powodować zakłóceń konkurencji pomiędzy różnymi kategoriami wyrobów tytoniowych należących do tej samej grupy, natomiast powinno ułatwić dostęp do rynków krajowych Państw Członkowskich.

(10) Mając na uwadze jednolite i uczciwe opodatkowanie, definicja cygar i cygarylli określona w dyrektywie Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. dotyczącej podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych(8), powinna być tak sformułowana, aby typ cygara, który jest pod wieloma względami podobny do papierosa, był traktowany jak papieros dla celów akcyzy.

(11) Republika Federalna Niemiec powinna otrzymać zezwolenie na odłożenie terminu wdrażania niniejszej nowej definicji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2007 r. z uwagi na trudności gospodarcze, które mogą dotknąć niemieckich producentów, jeżeli wdrożenie nastąpi natychmiast.

(12) Państwa Członkowskie powinny otrzymać skuteczniejsze środki do walki z nieuczciwymi praktykami cenowymi oraz produktami, które zakłócają funkcjonowanie rynku. Niniejszy cel można osiągnąć, pozwalając Państwom Członkowskim nakładać minimalną akcyzę na papierosy pod warunkiem, że nie przekroczy ona akcyzy nałożonej na papierosy należące do kategorii cenowych o największym popycie.

(13) Należy ustanowić regularną procedurę przeglądu. Odpowiedni będzie przegląd przeprowadzany co cztery lata, tak aby był czas na ocenę zmian wprowadzonych niniejszą dyrektywą.

(14) W związku z tym należy zmienić dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/79/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

1. Każde Państwo Członkowskie stosuje całkowitą minimalną stawkę akcyzy (szczególny podatek plus podatek ad valorem wyłączając VAT), której zakres zostaje ustalony na 57 % ceny sprzedaży detalicznej (włączając wszystkie podatki) i która ma być nie niższa niż 60 EUR na 1.000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie. Począwszy od 1 lipca 2006 r. liczba »60 EUR« zostaje zastąpiona liczbą »64 EUR«.

2. Państwa Członkowskie, które nakładają całkowitą minimalną stawkę akcyzy wynoszącą przynajmniej 95 EUR za 1.000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie nie muszą spełniać wymogu minimalnego zakresu 57 %. Począwszy od 1 lipca 2006 r. liczba »95 EUR« zostaje zastąpiona liczbą »101 EUR«.

3. Całkowita minimalna stawka akcyzy zostaje określona na podstawie papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie według danych ustalanych od 1 stycznia każdego roku.

4. W drodze odstępstwa od ust. 1, Państwa Członkowskie, które z dniem 1 lipca 2001 r. zastosowały całkowitą minimalną stawkę akcyzy mniejszą niż 60 EUR na 1.000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie, mogą odłożyć aż do dnia 31 grudnia 2004 r. (włącznie) stosowanie całkowitej minimalnej stawki akcyzy wynoszącej 60 EUR na 1.000 papierosów dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie.

5. Raz w roku ustala się wartość EUR w walutach narodowych, która będzie stosowana względem kwot całkowitej minimalnej stawki akcyzy. Stosowane są te kursy wymiany, które obowiązują pierwszego dnia roboczego października oraz są opublikowane w Dzienniku UrzędowymWspólnot Europejskich i nabierają mocy z dniem 1 stycznia następnego roku kalendarzowego.

6. W drodze odstępstwa od poprzedniego akapitu, Państwa Członkowskie, które nie przyjęły EUR, otrzymują pozwolenie na stosowanie wartości EUR w swoich narodowych walutach z dniem pierwszego dnia roboczego października 2000 r. w celu przełożenia kwoty 95 EUR, o której mowa w ust. 2. Niniejsze odstępstwo zostaje zbadane ponownie w kolejnym raporcie, który zostanie przedłożony Komisji zgodnie z art. 4";

2) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Co cztery lata Komisja przedkłada Radzie raport i, tam gdzie uzna za stosowne, wniosek dotyczący stawek akcyzy określonych w niniejszym dokumencie oraz strukturę akcyzy według art. 16 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. dotyczącej podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych(*). Rada bada wymienione raport i wniosek i, stanowiąc jednomyślnie po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, przyjmuje niezbędne środki. Raport Komisji oraz analiza Rady biorą pod uwagę właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość poziomów akcyzy w art. 2 obliczanej wyłącznie zgodnie z inflacją oraz szersze cele Traktatu.

______

(*) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81/WE (Dz.U. L 211 z 11.8.1999, str. 47)."

Artykuł  2

W dyrektywie 92/80/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 ust. 1 dodaje się następujące akapity:

"Począwszy od dnia 1 lipca 2002 r. całkowita stawka akcyzy nałożonej na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy wynosi przynajmniej 32 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki lub 27 EUR za kilogram. Począwszy od dnia 1 lipca 2003 r. całkowity podatek akcyzowy jest przynajmniej równy następującym stawkom lub kwotom minimalnym:

a) w przypadku cygar lub cygaretek: 5 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 11 EUR za 1.000 sztuk lub kilogram;

b) w przypadku drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się papierosy: 33 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 29 EUR za kilogram;

c) w przypadku innego tytoniu: 20 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 20 EUR za kilogram.

Począwszy od dnia 1 lipca 2004 r., całkowita stawka akcyzy nakładana na drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy ma wynosić przynajmniej 36 % detalicznej ceny sprzedaży włączając wszystkie podatki albo 32 EUR za kilogram.";

2) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Co cztery lata Komisja przedkłada raport Radzie i, tam gdzie uzna za stosowne, wniosek dotyczący stawek akcyzy w nim określonych. Rada bada niniejszy raport i wniosek i, działając jednomyślnie po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, przyjmuje niezbędne środki. Raport Komisji oraz analiza Rady biorą pod uwagę właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, rzeczywistą wartość stawek akcyzy oraz szersze cele Traktatu."

Artykuł  3

W dyrektywie 95/59/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3, pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) zwijki tytoniu ze spreparowanym, wymieszanym wkładem, owinięte liściem tytoniu w normalnym kolorze cygara pokrywające produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie ustnik oraz spoiwo są wykonane z odzysku, kiedy waga jednej sztuki, nie włączając filtra i ustnika, wynosi nie mniej niż 1,2g i, gdzie owijający liść tytoniu jest ułożony w kształcie spirali z kątem ostrym wynoszącym przynajmniej 30o względem pionowej osi cygara;

4) zwijki tytoniu ze spreparowanym, wymieszanym wkładem, owinięte liściem tytoniu w normalnym kolorze cygara z odzyskanego tytoniu pokrywające produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie w przypadku cygar z ustnikiem ustnik, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi przynajmniej 2,3 g, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 mm.";

2) artykuł 16 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwa Członkowskie mogą nałożyć minimalną stawkę akcyzy na papierosy sprzedane po cenie niższej niż detaliczna cena sprzedaży dla papierosów należących do kategorii cenowej o największym popycie, o ile wymieniona akcyza nie przekracza kwoty akcyzy nałożonej na papierosy należące do kategorii cenowej o największym popycie."

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 1 lipca 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
W drodze odstępstwa od ust. 1:

– Republika Federalna Niemiec otrzymuje pozwolenie wprowadzenia w życie przepisów koniecznych do realizacji art. 3 ust.1 niniejszej dyrektywy najpóźniej do 1 stycznia 2008 r.,

– Królestwo Hiszpanii i Republika Grecka otrzymują pozwolenie wprowadzenia w życie przepisów koniecznych do realizacji art. 1 ust. 1 niniejszej dyrektywy (z uwzględnieniem art. 2 ust. 1, drugiego zdania, dyrektywy 92/79/EWG) najpóźniej do 1 stycznia 2008 r.

3.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
4.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2002 r.
W imieniu Rady
R. DE RATO Y FIGAREDO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 186 E z 28.6.2001, str. 235.

(2) Opinia z 5 lutego 2002 (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 36 z 8.2.2002, str. 111.

(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 8. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81/WE (Dz.U. L 211 z 11.8.1999, str. 47).

(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 10. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81/WE.

(6) Dz.U. C 203 z 30.6.1998, str. 16.

(7) Dz.U. L 211 z 11.8.1999, str. 47.

(8) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.