Decyzja wykonawcza 2014/919/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/463/UE w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru
Dz.U.UE.L.2014.363.145
Akt indywidualnyDECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 9 grudnia 2014 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/463/UE w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru
(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2014 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 ma zastosowanie do państw członkowskich, które w chwili jego wejścia w życie otrzymują już pomoc finansową, w tym z Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS).
(2) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 zawiera przepisy dotyczące zatwierdzania programów dostosowań makroekonomicznych dla państw członkowskich otrzymujących pomoc finansową. Przepisy te muszą być spójne z postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Europejski Mechanizm Stabilności.
(3) W odpowiedzi na złożony przez Cypr w dniu 25 czerwca 2012 r. wniosek o pomoc finansową z EMS Rada przyjęła w dniu 25 kwietnia 2013 r. decyzję Rady 2013/236/UE 2 , zgodnie z którą Cypr zobowiązany był rygorystycznie wdrażać program dostosowań makroekonomicznych.
(4) W dniu 24 kwietnia 2013 r. rada zarządzająca EMS podjęła decyzję o udzieleniu zasadniczo pomocy stabilizacyjnej Cyprowi oraz zatwierdziła protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej oraz jego podpisanie przez Komisję w imieniu EMS.
(5) Zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji 2013/236/UE Komisja, w porozumieniu z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) oraz, w stosownych przypadkach, z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW), dokonała piątego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu dokonano aktualizacji pierwotnego programu dostosowań makroekonomicznych celem uwzględnienia działań podjętych przez władze Cypru do drugiego kwartału 2014 r.
(6) W związku z wejściem w życie rozporządzenia (UE) nr 472/2013 program dostosowań makroekonomicznych został przyjęty w formie decyzji wykonawczej Rady. Ze względu na jasność i pewność prawa program został ponownie przyjęty na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. Pod względem treści program pozostał niezmieniony względem programu zatwierdzonego decyzją Rady 2013/236/UE, ale uwzględniono w nim również wyniki przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji 2013/236/UE. Jednocześnie uchylona została decyzja 2013/236/UE.
(7) Decyzja wykonawcza Rady 2013/463/UE 3 została już zmieniona decyzją wykonawczą Rady 2014/169/UE 4 . W świetle ostatnich zmian sytuacji decyzję tę należy ponownie zmienić.
(8) Komisja, w porozumieniu z EBC i MFW, dokonała piątego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu stwierdzono, że należy dokonać zmian w obszarach reformy sektora finansowego, polityki budżetowej i reform strukturalnych, w szczególności w odniesieniu do: (i) przedstawienia zaktualizowanego planu stopniowego rozluźnienia ograniczeń o charakterze zewnętrznym, który władze zobowiązują się realizować dopiero po pomyślnym zakończeniu całościowej oceny oraz sprawnym przejściu do jednolitego mechanizmu nadzorczego; (ii) dalszych środków służących wzmocnieniu zarządzania zagrożonymi kredytami przez banki; (iii) wymogu zakończenia działań następczych podjętych w wyniku przeprowadzonego w 2013 r. audytu poszczególnych instytucji finansowych, nałożenia w stosownych przypadkach sankcji oraz opublikowania ostatecznych decyzji; (iv) zapewnienia dodatkowych środków służących poprawie zdolności operacyjnych grupy spółdzielczych instytucji kredytowych; (v) przyjęcia przez Radę Ministrów nowych kompleksowych ram ustanawiających odpowiednie postępowania upadłościowe dla osób fizycznych i prawnych oraz przyjęcia przez parlament zmian w przepisach w odniesieniu do egzekucji z nieruchomości obciążonych hipotecznie (dwa działania, które należy podjąć w pierwszej kolejności), wraz ze szczegółami dotyczącymi wymaganych elementów tych dwóch nowych uregulowań ramowych; (vi) korekty docelowej wartości pierwotnego deficytu budżetowego w 2014 r. w wysokości maksymalnie 210 mln EUR (1,3 % PKB), tak by uwzględnić wyniki budżetowe w pierwszej połowie 2014 r., jak również przedłożenia wniosku ustawodawczego zapewniającego budżetową neutralność reformy systemu zabezpieczenia socjalnego i osiągnięcie docelowej wartości deficytu budżetowego w 2015 r., przy jednoczesnym obniżeniu docelowej wartości nadwyżki pierwotnej w 2017 r. do 2,5 % PKB, tak by złagodzić przebieg korekty budżetowej w latach 2017-2018; (vii) określenia kolejnych kroków służących realizacji procesu prywatyzacji zarządu portów cypryjskich i cypryjskiej spółki energetycznej; (viii) mianowania nowego komisarza i dwóch jego zastępców w nowym dziale administracji podatkowej, ustanowienia jednolitej bazy danych wszystkich podatników oraz przyjęcia niezbędnego prawodawstwa wtórnego umożliwiającego stosowanie rozszerzonych uprawnień w zakresie poboru podatków; (ix) wdrożenia reformy w 2015 r. systemu opodatkowania nieruchomości; (x) wprowadzenia dalszych wymogów mających na celu przyspieszenie wydawania aktów własności nieruchomości; (xi) przedstawienia projektu planu działania służącego likwidacji zaległości w prowadzonych postępowaniach sądowych, szczegółowych statystyk dotyczących tych zaległości i czasu trwania postępowań sądowych, jak również utworzenia sądu administracyjnego; (xii) oceny tych artykułów obowiązującej ustawy o Cypryjskiej Organizacji Turystycznej, które mogą prowadzić do ograniczenia konkurencji; oraz (xiii) wstępnej oceny technicznego i gospodarczego potencjału zwiększenia produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz kosztów produkcji energii z poszczególnych rodzajów źródeł odnawialnych w porównaniu z kosztami produkcji z konwencjonalnych źródeł energii pierwotnej, wraz z uwzględnieniem środków zwiększających możliwości i niezależność cypryjskiego organu regulacji energetyki.
(9) W trakcie realizacji kompleksowego programu działań przez Cypr Komisja powinna zapewnić temu krajowi dodatkowe wskazówki w zakresie polityki oraz pomoc techniczną w określonych dziedzinach. Państwo członkowskie objęte programem dostosowań makroekonomicznych, które nie posiada wystarczających zasobów administracyjnych, ma zwrócić się o pomoc techniczną do Komisji, która może w tym celu utworzyć grupy ekspertów.
(10) Władze Cypru powinny zasięgać, zgodnie z obowiązującymi przepisami i praktykami krajowymi, opinii partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w trakcie przygotowywania, wdrażania, monitorowania i oceny programu dostosowań makroekonomicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: