Decyzja wykonawcza 2015/1944 zmieniająca decyzję wykonawczą 2012/807/UE ustanawiającą indywidualny program kontroli i inspekcji dla połowów pelagicznych na wodach zachodnich północno-wschodniego Atlantyku
Dz.U.UE.L.2015.283.13
Akt jednorazowyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/1944
z dnia 28 października 2015 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2012/807/UE ustanawiającą indywidualny program kontroli i inspekcji dla połowów pelagicznych na wodach zachodnich północno-wschodniego Atlantyku
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 95,
(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2012/807/UE 2 ustanawia indywidualny program kontroli i inspekcji dla połowów pelagicznych na wodach zachodnich północno-wschodniego Atlantyku.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 3 ustanawia obowiązek wyładunku połowów pelagicznych w celu zmniejszenia obecnych wysokich poziomów przypadkowych połowów i stopniowego eliminowania odrzutów. Szczegóły realizacji obowiązku wyładunku określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1393/2014 4 ustanawiającym plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach północno-zachodnich i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1394/2014 5 ustanawiającym plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich. Przestrzeganie obowiązku wyładunku powinno być kontrolowane i podlegać inspekcjom. Małe gatunki pelagiczne wymienione w art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy zatem objąć indywidualnym programem kontroli i inspekcji w celu umożliwienia zainteresowanym państwom członkowskim efektywnego i skutecznego podjęcia wspólnych działań w zakresie inspekcji i nadzoru.
(3) Makrela i śledź atlantycki są powszechnie występującymi gatunkami migrującymi. Aby zharmonizować procedury w zakresie kontroli i inspekcji dotyczące połowów makreli i śledzia atlantyckiego w wodach przylegających do wód zachodnich, należy objąć rejon ICES IVa określony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 218/2009 6 indywidualnym programem kontroli i inspekcji.
(4) Należy utrzymać indywidualny program kontroli i inspekcji do dnia 31 grudnia 2018 r. w celu zapewnienia równych warunków działania podczas wprowadzania obowiązku wyładunku.
(5) Rozporządzenie Rady (WE) nr 850/98 7 , a w szczególności jego tytuł IIIa, ustanawia środki mające na celu ograniczanie odrzutów. Indywidualny program kontroli i inspekcji powinien zapewnić przestrzeganie zakazu selekcji jakościowej, przepisów o przenoszeniu się i zakazu powodowania wyślizgiwania się.
(6) Zgodnie z decyzjami wykonawczymi Komisji 2013/305/UE 8 oraz 2013/328/UE 9 ustanawiającymi indywidualny program kontroli i inspekcji odpowiednio w odniesieniu do Morza Bałtyckiego i Morza Północnego państwa członkowskie co roku przekazują Komisji informacje. Składanie sprawozdań dotyczących indywidualnego programu kontroli i inspekcji w odniesieniu do połowów pelagicznych na wodach zachodnich powinno odbywać się z tą samą częstotliwością.
(7) Podczas konsultacji między Norwegią, Unią i Wyspami Owczymi dotyczących zarządzania makrelą w 2015 r. wartości odniesienia dla inspekcji wyładunków śledzia atlantyckiego, makreli i ostroboka zostały znacznie ograniczone, ponieważ od teraz jest to oparte na ocenie ryzyka, a ich stosowanie zostało rozszerzone na wyładunki błękitka. Należy zatem odpowiednio zmienić wartości odniesienia w załączniku II do decyzji wykonawczej 2012/807/UE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: