Decyzja wykonawcza 2015/2299 zmieniająca decyzję 2009/965/WE w odniesieniu do zaktualizowanego wykazu parametrów stosowanych w celu klasyfikacji przepisów krajowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.324.15

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 grudnia 2015 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2299
z dnia 17 listopada 2015 r.
zmieniająca decyzję 2009/965/WE w odniesieniu do zaktualizowanego wykazu parametrów stosowanych w celu klasyfikacji przepisów krajowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 7869)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 27 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 30 listopada 2009 r. Komisja przyjęła decyzję 2009/965/WE 2 zawierającą wykaz parametrów stosowanych w celu klasyfikacji przepisów krajowych w dokumencie referencyjnym, o którym mowa w art. 27 dyrektywy 2008/57/WE.

(2) Na podstawie zalecenia Europejskiej Agencji Kolejowej ("Agencja") niezbędne jest dokonanie rewizji wykazu parametrów, aby zapewnić jego spójność ze zmienioną techniczną specyfikacją interoperacyjności ("TSI") w zakresie taboru, wagonów towarowych, lokomotyw i taboru pasażerskiego, hałasu, infrastruktury, energii, sterowania, ruchu kolejowego, aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych i przewozów pasażerskich, bezpieczeństwa w tunelach kolejowych oraz dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

(3) W celu umożliwienia porównań i określenia wzajemnych powiązań między wymogami określonymi w zmienionych TSI a wymogami przepisów krajowych odnośnie do konkretnego parametru, wykaz parametrów do sprawdzenia w związku z wprowadzeniem do eksploatacji pojazdów niezgodnych z TSI powinien, z jednej strony, zachowywać zgodność z obecnymi porozumieniami opierającymi się na przepisach krajowych, a porozumienia te powinny stanowić jego podstawę, z drugiej zaś strony powinien stanowić odzwierciedlenie zmienionych TSI. Konieczne jest zatem zaktualizowanie wykazu parametrów. Aby zapewnić jednolite rozumienie i stosowanie wykazu, należy dodać dodatkowe wyjaśnienia. Należy przyjąć szczegółowy wykaz parametrów, przygotowanych w oparciu o zalecenie Agencji (ERA-REC-118-2014/REC) z dnia 11 listopada 2014 r., jako podstawę dla dokumentu referencyjnego, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy 2008/57/WE.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/965/WE.

(5) W celu zapewnienia przejrzystości należy odpowiednio zaktualizować dokument referencyjny, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy 2008/57/WE i który został opisany w decyzji Komisji 2011/155/UE 3 .

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2009/965/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich i Europejskiej Agencji Kolejowej. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Wykaz parametrów stosowanych w celu klasyfikacji przepisów krajowych w dokumencie referencyjnym, o którym mowa w art. 27 dyrektywy 2008/57/WE
Nr ref.ParametrObjaśnienia
1Dokumentacja
1.1Dokumentacja ogólnaDokumentacja ogólna, opis techniczny pojazdu, jego konstrukcja oraz przeznaczenie dla danego rodzaju ruchu (pociąg pasażerski dalekobieżny, pojazdy podmiejskie, przewozy podmiejskie itp.) z uwzględnieniem prędkości eksploatacyjnej oraz maksymalnej prędkości konstrukcyjnej, w tym plany ogólne, schematy i dane niezbędne dla rejestrów, np. długość pojazdu, układ osi, rozstaw osi, masa na jednostkę itp.
1.2Instrukcje i wymogi dotyczące utrzymania
1.2.1Instrukcje utrzymaniaInstrukcje i podręczniki utrzymania, w tym niezbędne wymogi dotyczące utrzymania poziomu bezpieczeństwa pojazdu przewidzianego w projekcie. Wszystkie odnośne kwalifikacje zawodowe, tj. umiejętności wymagane do prowadzenia utrzymania urządzeń.
1.2.2Akta uzasadnienia projektu utrzymaniaAkta uzasadnienia projektu utrzymania zawierają wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki czynności utrzymania są określone i zaplanowane w celu zapewnienia zachowania charakterystyk taboru w dopuszczalnych granicach w całym okresie jego eksploatacji.
1.3Instrukcje i dokumentacja dotyczące eksploatacji
1.3.1Instrukcje dotyczące eksploatacji w trybie pracy normalnej i trybie pracy awaryjnej pojazdu
1.4Krajowy wymóg dotyczący testowaniaTen parametr powinien uwzględniać (ewentualne) przepisy dotyczące testowania.
2Konstrukcja oraz części mechaniczne
2.1Konstrukcja pojazdu
2.1.1Wytrzymałość i integralnośćWymogi w zakresie wytrzymałości mechanicznej pudła wagonu, ostoi, systemów zawieszenia, zgarniacza torowego i pługu odśnieżnego. Wytrzymałość mechaniczna poszczególnych pozycji niniejszego wykazu (takich jak wózek/układ biegowy, maźnica, zawieszenie, wał osiowy, koło, łożyska osiowe i pantograf) zostanie określona oddzielnie.
2.1.2Pojemność ładunkowa
2.1.2.1Stany obciążenia i rozkład masyStany obciążenia i rozkład masy to głównie kwestia operacyjna (dotycząca klasy linii). Parametr odnosi się do rozumienia systemu masy, aby zagwarantować, że tak samo rozumiane są obliczenia masy i obciążenia. Pojemność ładunkowa jest kwestią operacyjną, jednak maksymalny stan obciążenia musi być zgodny z konstrukcją pojazdu (wytrzymałość konstrukcji).
2.1.2.2Nacisk osi i nacisk kołaNacisk osi i nacisk koła to głównie kwestia operacyjna (dotycząca klasy linii). Parametr odnosi się do rozumienia systemu masy, aby zagwarantować, że tak samo rozumiane są obliczenia masy i obciążenia (np. minimalny i maksymalny nacisk osi).

Zob. parametr 3.3 w odniesieniu do wytrzymałości konstrukcyjnej osi i kół.

2.1.3Technologia łączeniaWymogi dotyczące złączy oraz technologii łączenia (spawania, klejenia, śrubowania, łączenia przy pomocy bolców...).
2.1.4Podnoszenie na linach i podnoszenie podnośnikiemSpecjalne wymogi dotyczące konstrukcji pojazdu w odniesieniu do podnoszenia na linach, podnoszenia podnośnikiem i wkolejania, odporności nadwozia pojazdu na trwałe odkształcenia, a także geometrii i położenia punktów podnoszenia na linach.

Nie obejmuje instrukcji dotyczącej podnoszenia na linach i wkolejania; w związku z tym zob. rozdział 1.

2.1.5Mocowanie urządzeń do konstrukcji pudła wagonuNp. w odniesieniu do części przyspawanych, również do urządzeń stacjonarnych wewnątrz stref pasażerskich.
2.1.6Połączenia stosowane między różnymi częściami pojazduNp. system połączenia/zawieszenia/tłumienia między np. pudłem wagonu a wózkiem lub między maźnicą a ramą wózka.
2.2Sprzęgi/układy sprzęgu
2.2.1Sprzęg samoczynnyWymogi i akceptowane rodzaje systemów sprzęgu samoczynnego. Uwzględnia systemy elektryczne, mechaniczne i pneumatyczne.
2.2.2Charakterystyka sprzęgu ratunkowegoWymogi dotyczące adapterów do sprzęgu, które zapewniają kompatybilność różnych systemów sprzęgu; w normalnym i awaryjnym trybie pracy (np. sprzęg ratunkowy).
2.2.3Konwencjonalny sprzęg śrubowy i inne nieautomatyczne systemy sprzęguWymogi w zakresie konwencjonalnego sprzęgu śrubowego, jak również innych nieautomatycznych systemów sprzęgu (np. półstałych sprzęgów wewnętrznych), ich części składowych i ich interakcji.

Obejmuje: urządzenie cięgłowe, hak cięgłowy i zawieszenie urządzenia cięgłowego.

Wyłączone: zderzaki i urządzenia zderzakowe (w związku z tym zob. parametr 2.2.4 »Urządzenia zderzakowe«), a także połączenia pneumatyczne, hamulcowe, energetyczne i sterowania.

2.2.4Urządzenia zderzakoweWymogi w zakresie zderzaków i urządzeń zderzakowych związane ze sprzęgiem pojazdu, w tym oznakowanie zderzaków.
2.2.5Przejścia międzywagonoweWymogi dotyczące przejść międzywagonowych pozwalających na przechodzenie osób (członków personelu lub pasażerów) między sprzęgniętymi pojazdami.
2.3Bezpieczeństwo bierneWymogi dotyczące bezpieczeństwa biernego pojazdu w przypadku kolizji z przeszkodami (np. wytrzymałość zderzeniowa itp.).

W tym np. odchylacz przeszkód, ograniczanie opóźnienia hamowania, przestrzeń przeżycia oraz integralność strukturalna stref zajmowanych przez osoby, zmniejszanie ryzyka wykolejenia i zaczepienia, ograniczanie skutków zderzenia z przeszkodą na torze, wyposażenie wewnętrzne w zakresie bezpieczeństwa biernego. Odniesienie do scenariuszy kolizji, przestrzeni przeżycia oraz integralności strukturalnej stref zajmowanych przez osoby, zmniejszania ryzyka wykolejenia i zaczepienia, ograniczania skutków zderzenia z przeszkodą na torze.

Wymogi w zakresie zgarniacza do ochrony kół przed obcymi przedmiotami i przeszkodami na szynach. Dotyczy: wysokości dolnego końca zgarniacza powyżej powierzchni szyny, minimalnej siły wzdłużnej bez trwałego odkształcenia. Nie odnosi się do pługu odśnieżnego.
3Oddziaływanie między pojazdem a torem i zagadnienia skrajni
3.1Skrajnia pojazduDotyczy wszystkich wymogów związanych ze skrajnią pojazdu/profilem pojazdu. Należy ogłosić akceptowaną(-e) kinematyczną(-e) skrajnię(-e) pojazdu, w tym skrajnię pantografu.
3.2Dynamika pojazdu
3.2.1Bezpieczeństwo i dynamika jazdyWymogi dotyczące zachowania i bezpieczeństwa pojazdu podczas jazdy.

Obejmuje: odporność pojazdu na odkształcenie toru, jazdę po torze w łuku lub po wichrowatym torze, bezpieczną jazdę na zwrotnicach i skrzyżowaniach ukośnych itp.

3.2.2Stożkowatość ekwiwalentnaWymogi dotyczące wartości stożkowatości ekwiwalentnej, których należy przestrzegać.
3.2.3Profil koła i wartości graniczneWymogi w zakresie profili kół w odniesieniu do odpowiednich układów torowych; należy ogłosić akceptowane profile kół (np. S1002 jest powszechnie akceptowany).
3.2.4Parametry kompatybilności w zakresie obciążenia toruNp. dynamiczna siła koła, siły koła wywierane przez zestaw kołowy na tor (kwazistatyczna siła koła, maksymalna całkowita dynamiczna siła poprzeczna, kwazistatyczna siła prowadząca), w tym przyspieszenie pionowe.
3.2.5Minimalny promień łuku poziomego, promień łuku pionowego wklęsłego, promień łuku wypukłegoZdolność mechaniczna pojazdu do przejechania przez łuk poziomy o określonym promieniu.

Wartość minimalnego promienia wypukłego łuku pionowego (»górka«) oraz wklęsłego łuku pionowego (»dolina«) toru, które ma pokonać pojazd, musi być ogłoszona; warunki (np. pojazd sprzęgnięty/niesprzęgnięty).

3.3Wózki/układ biegowy
3.3.1WózkiWymogi dotyczące konstrukcji i wytrzymałości ramy wózka, jak również ogólnej konstrukcji wózka.
3.3.2Zestaw kołowy (kompletny)Wymogi dotyczące łączenia elementów (wał osiowy, koła, łożyska, maźnice, elementy wyposażenia trakcyjnego...), tolerancji, impedancji między kołami.

Nie obejmuje: wymogów dotyczących wytrzymałości i obliczania wytrzymałości wału osiowego, kół, łożysk, elementów wyposażenia trakcyjnego oraz zdolności w zakresie testów nieniszczących.

3.3.3KołoWymogi dotyczące kół (np. wytrzymałość, obliczanie wytrzymałości, materiał, metoda produkcji, stan wewnętrznego napięcia mechanicznego, chropowatość powierzchni, zabezpieczenie powierzchni/powłoka malarska, oznakowanie, zdolność w zakresie testów nieniszczących).

W przypadku kół obręczowanych: wymogi dotyczące obręczy do kół, łączenia i mocowania na kołach, oznakowania.

W odniesieniu do profilu koła i wartości granicznych zob. 3.2.3.

3.3.4Systemy mające wpływ na interakcje koło/szynaWymogi dotyczące wszystkich systemów instalowanych w pojazdach, które mogą mieć wpływ na interakcje koło/szyna, takie jak smarowanie obrzeża koła, maksymalne wężykowanie kół, zużycie spowodowane interakcjami tor/koło, wymogi wynikające z trakcji i hamowania, z wyjątkiem układu piaskowania. Kompatybilność z przytorowymi urządzeniami podsystemu »Sterowanie« objęta jest parametrem 8.4.2 w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej oraz parametrem 12.2.4 w odniesieniu do innych wymogów w zakresie kompatybilności.
3.3.5Układ piaskowania
3.3.6Łożyska w zestawie kołowymWymogi dotyczące łożysk w zestawie kołowym (np. wytrzymałość, obliczanie wytrzymałości, materiał, metoda produkcji).
3.3.7Wał osiowyWymogi dotyczące wału osiowego (np. wytrzymałość, obliczanie wytrzymałości, materiał, chropowatość powierzchni, zabezpieczenie powierzchni/ powłoka malarska, oznakowanie, zdolność w zakresie testów nieniszczących).
3.3.8Monitorowanie stanu łożysk osiParametr obejmuje maźnice i wykrywanie zagrzanych łożysk osiowych (»HABD«) (pokładowe HABD oraz interfejsy z detektorami przytorowymi).
3.4Wartość graniczna dla maksymalnego dodatniego i ujemnego przyspieszenia podłużnegoWartość graniczna dla przyspieszenia pociągu wynikająca z maksymalnych dopuszczalnych sił wzdłużnych w torze.
4Hamowanie
4.1Wymogi funkcjonalne w zakresie hamowania na poziomie pociąguDotyczy dostępności podstawowych funkcji hamowania (zazwyczaj hamowanie robocze, hamowanie awaryjne, funkcja hamulca postojowego) oraz charakterystyki układu hamulca głównego (zazwyczaj automatyzm, ciągłość, niewyczerpalność).
4.2Wymogi bezpieczeństwa w zakresie hamowania na poziomie pociągu
4.2.1Niezawodność działania układu hamulca głównegoWymóg dotyczący bezpiecznej reakcji układu hamulcowego w zakresie zapewnienia oczekiwanej siły hamowania po uruchomieniu sygnału hamowania awaryjnego.
4.2.2Niezawodność powiązania pomiędzy systemami trakcji i hamowaniaWymóg, aby siła pociągowa była bezpiecznie blokowana po uruchomieniu sygnału hamowania awaryjnego.
4.2.3Niezawodność w zakresie drogi hamowaniaWymóg dotyczący zgodności z obliczoną drogą hamowania po uruchomieniu sygnału hamowania awaryjnego.
4.2.4Niezawodność hamulca postojowegoWymóg dotyczący bezpiecznej reakcji układu hamulca postojowego w zakresie utrzymania pojazdu w stanie zatrzymanym w obliczonych warunkach po uruchomieniu sygnału hamowania postojowego.
4.3Układ hamulcowy - uznana architektura i odnośne normyOdniesienie do istniejących rozwiązań, np. układ hamulcowy UIC (Union International des Chemins de fer - Międzynarodowy Związek Kolei).
4.4Kontrola hamowania
4.4.1Kontrola hamowania awaryjnegoWymogi dotyczące kontroli hamowania awaryjnego, np. dostępności niezależnych urządzeń kontroli hamowania awaryjnego, specyfikacji wyglądu urządzeń kontroli hamowania awaryjnego, zdolności do samoblokowania urządzeń kontroli hamowania awaryjnego, zdolności do uruchomienia hamulca bezpieczeństwa z poziomu pokładowego systemu sterowania, specyfikacji hamulca bezpieczeństwa po uruchomieniu.
4.4.2Kontrola hamowania roboczegoWymogi dotyczące kontroli hamowania roboczego, np. specyfikacji odnoszących się do regulacji siły hamowania poprzez kontrolę hamowania roboczego, wymogu dostępności tylko jednej kontroli hamowania roboczego oraz możliwości oddzielenia funkcji hamowania roboczego od innych kontroli hamowania roboczego, automatycznego odcinania całej siły pociągowej poprzez kontrolę hamowania roboczego.
4.4.3Kontrola hamowania bezpośredniegoWymogi dotyczące kontroli hamowania bezpośredniego.
4.4.4Kontrola hamowania dynamicznegoWymogi dotyczące hamowania dynamicznego, np. możliwość niezależnego i/lub łącznego stosowania hamulca dynamicznego od/z innych(-mi) układów(-ami) hamulcowych(-mi), możliwość wstrzymania stosowania hamulca odzyskowego.
4.4.5Kontrola hamowania postojowegoWymogi dotyczące kontroli hamowania postojowego, np. warunki, w których kontrola hamowania postojowego musi mieć możliwość stosowania i/ lub zwalniania hamulca postojowego.
4.5Skuteczność hamowania
4.5.1Skuteczność hamowania awaryjnegoWymogi dotyczące skuteczności hamowania awaryjnego, np. czas reakcji, opóźnienie hamowania, droga hamowania, tryby pracy (normalny, awaryjny).

Wyłączone: wykorzystanie przyczepności koło/szyna (zob. parametr 4.6.1).

4.5.2Skuteczność hamowania roboczegoWymogi dotyczące skuteczności hamowania roboczego, np. poziom i wartość graniczna dla maksymalnej skuteczności hamowania roboczego.
4.5.3Obliczenia dotyczące pojemności cieplnejWymogi dotyczące obliczeń związanych z pojemnością cieplną, zarówno kół, jak i urządzeń hamowania, np. scenariuszy i warunków obciążenia, jakie należy stosować, sekwencji uruchamiania hamulców, jakie należy rozważyć, maksymalnego nachylenia linii, odpowiedniej długości oraz prędkości eksploatacyjnej.
4.5.4Skuteczność hamowania postojowegoWymogi dotyczące skuteczności hamowania postojowego, np. warunek obciążenia, dopuszczalne pochylenie toru.
4.5.5Obliczanie skuteczności hamowaniaWymogi dotyczące obliczania skuteczności hamowania, np. stosowne średnice kół, warunki obciążenia, współczynniki tarcia, tryby sterowania.
4.6Zarządzanie przyczepnością w trakcie hamowania
4.6.1Ograniczenie profilu przyczepności koła do szynyWymogi dotyczące ograniczenia profilu przyczepności koła do szyny, np. docelowe konstrukcyjne współczynniki tarcia w celu ograniczenia wykorzystania przyczepności koła do szyny na potrzeby zabezpieczenia przed poślizgiem kół, konfiguracje pojazdów, jakie należy rozważyć, średnica koła i warunki obciążenia, jakie należy rozważyć.
4.6.2System zabezpieczenia przed poślizgiem kół (»WSP«)Wymogi dotyczące systemu zabezpieczenia przed poślizgiem kół (WSP), np. dla których pojazdów/konfiguracji pojazdów system WSP jest obowiązkowy, wymogi dotyczące skuteczności systemu WSP, znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa.
4.7Wytwarzanie siły hamowania
4.7.1Elementy hamulca ciernego
4.7.1.1Klocki hamulcowe
4.7.1.2Tarcze hamulcowe
4.7.1.3Okładziny hamulca
4.7.2Hamulec dynamiczny połączony z trakcjąAkceptacja i wymogi dotyczące hamowania awaryjnego w przypadku użycia hamulca dynamicznego, który jest połączony z systemem trakcji, np. wymogi dostępności, ograniczenia itp.
4.7.3Szynowy hamulec magnetycznyWymogi dotyczące szynowych hamulców magnetycznych, np. dozwolone przypadki eksploatacji, charakterystyka geometryczna elementów magnetycznych, sposób montażu (zawieszenie wysokie/niskie).
4.7.4Szynowy hamulec wiroprądowyWymogi dotyczące szynowych hamulców wiroprądowych, np. dozwolone przypadki stosowania, ograniczenia stosowania.
4.7.5Hamulec postojowyWymogi dotyczące wytwarzania siły hamowania hamulców postojowych, źródło zasilania niezbędne do ich użycia (ustawianie/zwalnianie).
4.8Wskazanie stanu hamowania i awariiWymogi dotyczące oznaczania stanu hamulca na potrzeby maszynisty/ członków personelu, np. dostępność energii hamowania, stan hamulców poszczególnych układów hamulcowych.
4.9Wymogi dla hamulców do celów ratunkowychWymogi dotyczące zdolności układów hamulcowych w zakresie ratowania pociągu/pojazdu, np. możliwość zwolnienia i oddzielenia wszystkich hamulców, możliwość sterowania układem hamulcowym ratowanego pociągu/pojazdu z innych pojazdów, kompatybilność z innymi rodzajami hamulców w trybie awaryjnym. Do celów ratowania pociągu/pojazdu potrzebna jest zazwyczaj możliwość zwolnienia i oddzielenia wszystkich hamulców.
5Kwestie dotyczące pasażerów
5.1Dostęp
5.1.1Drzwi zewnętrzneObejmuje wymogi w zakresie systemów blokowania drzwi, schodków i odległości krawędzi peronu od drzwi zewnętrznych pojazdu
5.1.2Urządzenia ułatwiające wsiadanie/wysiadanieDotyczy specyfikacji technicznej sprzętu, który może znajdować się na pokładzie w celu ułatwienia pasażerom dostępu/wychodzenia do/z pojazdu.
5.2Wewnętrzne
5.2.1Drzwi wewnętrzneWymogi dotyczące konstrukcji drzwi wewnętrznych.
5.2.2Drzwi łącząceDrzwi międzywagonowe, które mogą znajdować się na końcu pociągu.
5.2.3PrzejściaPrześwit (szerokość i wysokość) przestrzeni wewnątrz pojazdu na potrzeby pasażerów w celu zapewnienia swobodnego dostępu do wszystkich urządzeń (również w odniesieniu do pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej).
5.2.4Zmiany wysokości podłogiWymogi dotyczące zmian wysokości podłogi wewnątrz pojazdów osobowych.

Wyłączone: wysokość schodka i odległość krawędzi peronu od drzwi zewnętrznych (zob. pkt 5.1.1).

5.2.5Oświetlenie wnętrzaWymogi dotyczące oświetlenia dla pasażerów (inne niż techniczne urządzenia oświetleniowe i światła sygnalizacyjne lub oświetlenie awaryjne, które jest objęte parametrem 10.2.4).
5.3PoręczeWymogi dotyczące poręczy dla pasażerów wewnątrz/na zewnątrz pojazdu (specyfikacja projektowa, gdzie stosować).
5.4OknaWymogi dotyczące okien (okna wychodzące na zewnątrz pojazdu), np. cechy mechaniczne.

Pozycje wyłączone:

- szyba czołowa w kabinie, zob. parametr 9.1.3,

- okna wewnątrz pojazdu,

- bezpieczeństwo przeciwpożarowe, wyjścia ewakuacyjne i awaryjne (zob. parametr 10.2.1).

5.5ToaletyWymogi dotyczące konstrukcji i wyposażenia toalet (również w odniesieniu do korzystania z nich przez osoby o ograniczonej sprawności ruchowej). Np. przestrzenie wewnątrz, dostęp, telefon alarmowy, wymogi higieniczne. Z uwzględnieniem potrzeb w zakresie toalet dla personelu i ich konstrukcji.

Wyłączone: zanieczyszczenia z toalet (zob. 6.2.1.1).

5.6Systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacjiNp. jakość powietrza wewnętrznego, wymogi na wypadek pożaru (wyłączanie).
5.7Informacje dla pasażerów
5.7.1System nagłośnienia kabiny pasażerskiejParametr ten uwzględniany jest jako wymóg na potrzeby jednokierunkowej komunikacji. W odniesieniu do komunikacji od pasażerów do personelu zob. parametr 10.2.3 »Alarm dla pasażerów«.
5.7.2Oznakowanie i informacjeWymogi dotyczące oznaczeń, piktogramów i wyświetlanego tekstu. W tym instrukcje bezpieczeństwa dla pasażerów i oznakowanie awaryjne dla pasażerów.
6Warunki środowiskowe i skutki działania sił aerodynamicznych
6.1Wpływ środowiska na pojazd
6.1.1Warunki środowiskowe mające wpływ na pojazd
6.1.1.1Wysokość n.p.m.Dotyczy zakresu wysokości, jaki należy rozważyć dla pojazdów.
6.1.1.2TemperaturaDotyczy zakresu temperatur, jaki należy rozważyć dla pojazdów.
6.1.1.3Wilgotność
6.1.1.4Deszcz
6.1.1.5Śnieg, lód i gradWymogi dotyczące zapobiegania obniżeniu sprawności pojazdów w razie śniegu, oblodzenia i gradu. Warunki »śniegu, lodu i gradu«, jakie należy rozważyć. Należy uwzględnić scenariusze takie jak zaspy, śnieg suchy, opady dużych ilości śniegu lekkiego o niskiej równoważnej zawartości wody, zmiany temperatury i wilgotności powietrza podczas jednej jazdy powodujące osadzanie się lodu. Należy ustalić, czy potrzebna jest zdolność do usuwania śniegu zalegającego z przodu pociągu. Należy rozważyć możliwe konsekwencje wystąpienia śniegu/lodu dla stabilności jazdy, funkcji hamowania oraz układu zasilania hamulców, potrzeby w zakresie wyposażenia szyby przedniej, zapewnienie maszyniście zadowalającego środowiska pracy.
6.1.1.6Promieniowanie słoneczne
6.1.1.7Odporność na zanieczyszczeniaSkutki zanieczyszczenia, jakie należy rozważyć, np. przez substancje aktywne chemicznie, płyny skażające, substancje aktywne biologicznie, pył, kamienie, podsypkę i inne przedmioty, trawy i liście, pyłki, owady latające, włókna, piasek i rozpyloną wodę morską.
6.1.2Skutki działania sił aerodynamicznych dla pojazdu
6.1.2.1Skutki działania wiatrów bocznychDotyczy wpływu działania wiatrów bocznych na urządzenia i funkcje pojazdu. Cechy wiatru (np. prędkość wiatru), jakie należy rozważyć przy projektowaniu taboru w celu zapewnienia bezpieczeństwa, funkcjonalności i spójności.
6.1.2.2Maksymalne zmiany ciśnienia w tunelachSkutki gwałtownych zmian ciśnienia powodowanych przez wjazd do tunelu, jazdę w tunelu lub wyjazd z tunelu.
6.2Wpływ pojazdu na środowisko
6.2.1Emisje zewnętrzne
6.2.1.1Zanieczyszczenia z toaletZanieczyszczenia z toalet kierowane do dalszego otoczenia.
6.2.1.2Emisje spalinEmisje spalin do dalszego otoczenia (zob. również parametr 8.6).
6.2.1.3Emisje związków chemicznych i pyłówInne emisje/zanieczyszczenia z pojazdów, takie jak wycieki oleju i smaru, smaru do obrzeży kół, paliwa itp.
6.2.2Limity emisji hałasu
6.2.2.1Wpływ hałasu stacjonarnegoWpływ hałasu stacjonarnego, którego źródłem jest pojazd, na dalsze otoczenie poza systemem kolejowym.
6.2.2.2Wpływ hałasu ruszaniaWpływ hałasu ruszania, którego źródłem jest pojazd, na dalsze otoczenie poza systemem kolejowym.
6.2.2.3Wpływ hałasu przejazduWpływ hałasu przejazdu, którego źródłem jest pojazd, na dalsze otoczenie poza systemem kolejowym.
6.2.3Ograniczenia oddziaływania sił aerodynamicznychOddziaływania sił aerodynamicznych np. na ludzi na peronach oraz na otwartej linii.
6.2.3.1Uderzenia ciśnienia czoła pociąguEfekt uderzenia ciśnienia wywołanego przez czoło pociągu na urządzenia przytorowe.
6.2.3.2Wpływ działania sił aerodynamicznych na pasażerów/ materiały na peronieZaburzenia aerodynamiczne dotyczące pasażerów/materiałów na peronie, w tym metody oceny i warunki obciążenia eksploatacyjnego.
6.2.3.3Wpływ działania sił aerodynamicznych na pracowników torowychZaburzenia aerodynamiczne dotyczące pracowników torowych.
6.2.3.4Podrywanie podsypki i jej przenoszenie na przyległe nieruchomościMoże dotyczyć również podrywania lodu.
7Wymogi w zakresie zewnętrznych systemów ostrzegania, sygnalizacji, funkcji oznakowania i integralności oprogramowania
7.1Integralność oprogramowania służącego funkcjom związanym z bezpieczeństwemWymogi dotyczące integralności oprogramowania służącego funkcjom związanym z bezpieczeństwem i mającego wpływ na zachowanie pociągu, np. integralność oprogramowania magistrali pociągu.
7.2Wizualne i dźwiękowe funkcje identyfikacji i ostrzegania dla pojazdu
7.2.1Oznakowanie pojazdu»Oznakowanie pojazdu« dotyczy informacji operacyjnych oraz technicznych dla personelu kolejowego (zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu).
7.2.2Światła zewnętrzne
7.2.2.1Światła czołowe»Światła czołowe« dotyczą funkcji zapewnienia maszyniście wystarczającej widoczności z przodu pociągu. Warunek ten można spełnić za pomocą tych samych urządzeń fizycznych co w przypadku świateł sygnałowych lub za pomocą dodatkowych urządzeń.
7.2.2.2Światła sygnałowe»Światła sygnałowe« to światła umieszczone z przodu pociągu, których funkcją jest sygnalizowanie czoła pociągu. Możliwych jest więcej sposobów oznaczenia czoła pociągu w zależności od okoliczności (np. jazda pociągu po przeciwnym torze linii, pociąg w sytuacji awaryjnej itp.).
7.2.2.3Sygnał końca pociąguWymogi dotyczące sprzętu, który może wyświetlać sygnał wizualny końca pociągu (np. czerwone światła).

Wyłączone: wsporniki do montażu sygnałów końca pociągu, zob. parametr 7.2.4.

7.2.2.4Sterowanie lampami
7.2.3Systemy sygnalizacji dźwiękowejWymogi dotyczące systemów sygnalizacji dźwiękowej instalowanych w pojazdach (np. urządzenia ostrzegawczego). Dotyczy:

- sygnałów urządzenia ostrzegawczego,

- poziomu ciśnienia akustycznego urządzenia ostrzegawczego (na zewnątrz kabiny; w odniesieniu do wewnętrznego poziomu hałasu zob. parametr 9.2.1.2),

- zabezpieczenia urządzenia,

- sterowania urządzeniem,

- weryfikacji poziomów ciśnienia akustycznego.

7.2.4WspornikiWymogi dotyczące środków niezbędnych do montażu/mocowania urządzeń sygnalizacyjnych na zewnątrz pojazdu (np. sygnałów końca pociągu, lamp sygnalizacyjnych, flag).
8Pokładowe układy zasilania i sterowania
8.1Wymogi dotyczące wydajności trakcjiWymagane osiągi trakcyjne, np. przyspieszenie, kontrola przyczepności koła napędowego do szyny itp.
8.2Parametry funkcjonalne i techniczne dotyczące interfejsu między pojazdem a podsystemem »energia«
8.2.1Parametry funkcjonalne i techniczne dotyczące zasilania energią elektryczną
8.2.1.1Szczególne wymogi dotyczące zasilaniaSzczególne wymogi dotyczące zasilania, np. współczynnik mocy, wrażliwość pokładowego systemu ochrony.
8.2.1.2Napięcie i częstotliwość zasilania sieci trakcyjnej
8.2.1.3Hamowanie odzyskowe
8.2.1.4Maksymalna moc i maksymalny dopuszczalny pobór prądu przez pociąg z sieci trakcyjnejW tym prąd maksymalny podczas postoju.
8.2.2Parametry funkcjonalne i konstrukcyjne pantografu
8.2.2.1Ogólna konstrukcja pantografu
8.2.2.2Geometria ślizgacza pantografu
8.2.2.3Siła nacisku pantografu (w tym statyczna siła nacisku, zachowanie dynamiczne i wpływ zjawisk aerodynamicznych)W tym jakość odbioru prądu.
8.2.2.4Zakres wysokości roboczej pantografów
8.2.2.5Obciążalność prądowa pantografu z uwzględnieniem nakładki stykowej
8.2.2.6Rozmieszczenie pantografów
8.2.2.7Izolowanie pantografu w stosunku do pojazdu
8.2.2.8Opuszczanie pantografów
8.2.2.9Przejazd przez sekcje separacji faz lub systemów
8.2.3Parametry funkcjonalne i konstrukcyjne nakładki stykowej
8.2.3.1Geometria nakładki stykowej
8.2.3.2Materiał nakładki stykowej
8.2.3.3Ocena nakładki stykowej
8.2.3.4Wykrywanie pęknięcia nakładki stykowej
8.3Systemy zasilania i trakcji
8.3.1Pomiar zużycia energii
8.3.2Wymogi dotyczące instalacji elektrycznych na pokładzie pojazdu kolejowego
8.3.3Elementy pracujące pod wysokim napięciem
8.3.4Uziemienie
8.4Kompatybilność elektromagnetyczna (»EMC«)
8.4.1EMC w obrębie pojazduEmisja przewodzona i poziomy odporności urządzeń pokładowych, pole magnetyczne w zakresie narażenia ludzi wewnątrz taboru (np. limity narażenia ludzi).
8.4.2EMC między pojazdem i systemem kolejowym
8.4.2.1Prądy maksymalne
8.4.2.1.1Prąd powrotny w szynachPrąd interferencyjny w punkcie styku nakładki ślizgowej pantografu z siecią jezdną.
8.4.2.1.2Prąd interferencyjny z przewodu ogrzewającegoPrąd interferencyjny powstały na skutek ogrzewania w trakcji spalinowej.
8.4.2.1.3Prąd interferencyjny pod pojazdemPrądy interferencyjne przebiegające pod pojazdem między osiami i wytwarzane głównie przez urządzenia pokładowe.
8.4.2.1.4Charakterystyki harmoniczne i zależne od nich przepięcia napowietrznej linii jezdnejWymogi dotyczące pojazdu związane z maksymalnymi składowymi harmonicznymi i zależnymi od nich przepięciami napowietrznej linii jezdnej.
8.4.2.1.5Wpływ składowej stałej w systemach zasilania prądem przemiennymWymogi dotyczące pojazdu związane z maksymalną składową stałą przy zasilaniu prądem przemiennym.
8.4.2.2Maksymalne pola elektromagnetyczne/napięcia indukowane
8.4.2.2.1Pola elektromagnetyczne/ napięcia indukowane na torze/pod pojazdemPola elektromagnetyczne (lub napięcia indukowane/interferencyjne) w miejscu lokalizacji urządzeń kolejowych (detektory licznika osi, system ATP (»automatyczna ochrona pociągów«), anteny, detektory zagrzanych łożysk osiowych itp.).
8.4.2.2.2Maksymalne pola elektromagnetyczne/napięcia indukowane poza toremPola elektromagnetyczne (lub napięcia indukowane/interferencyjne) z radiami manewrowymi, częstotliwościami radiowymi systemów łączności pojazdu (np. radio krajowe lub GSM-R (»globalny system łączności ruchomej dla kolei«) itp.
8.4.2.3Impedancja wejściowa pojazduImpedancja wejściowa dla częstotliwości spektrum trakcyjnego wpływającego na obwody torowe sieci, np. impedancja wejściowa przy 50 Hz w przypadku obwodów torowych 50 Hz; impedancja wejściowa mająca na celu ograniczenie prądu rozruchowego, np. dla obwodów torowych zasilanych prądem stałym.
8.4.2.4Prąd psofometrycznyJak określono w normie EN 50121-3-1, załącznik A, Zakłócenia na liniach telekomunikacyjnych - Prądy psofometryczne.
8.4.2.5Granice napięcia poprzecznego na potrzeby kompatybilności obwodów połączeń głosowych i danych
8.4.3EMC między pojazdem i otoczeniem
8.4.3.1Maksymalne pola elektromagnetycznePole magnetyczne odnośnie do narażenia ludzi poza taborem kolejowym (np. limity narażenia ludzi).
8.4.3.2Indukowane prądy/napięcia interferencyjne
8.4.3.3Prąd psofometrycznyJak określono w normie EN 50121-3-1, załącznik A, Zakłócenia na liniach telekomunikacyjnych - Prądy psofometryczne.
8.5Ochrona przed zagrożeniami elektrycznymiWymogi dotyczące uziemienia uwzględnia parametr 8.3.4.
8.6Wymogi dla napędu wysokoprężnego i innych systemów napędu z silnikami cieplnymiW odniesieniu do »emisji spalin« zob. parametr 6.2.1.2.
8.7Systemy wymagające specjalnych środków monitorowania i ochrony
8.7.1Zbiorniki i systemy przewodów zawierające płyny łatwopalneWymogi specjalne dla zbiorników i systemów przewodów zawierających płyny łatwopalne (w tym paliwo).
8.7.2Systemy zbiorników ciśnieniowych/urządzenia ciśnieniowe
8.7.3Instalacje kotłów parowych
8.7.4Systemy techniczne w przestrzeniach zagrożonych wybuchemWymogi specjalne dla systemów technicznych w przestrzeniach zagrożonych wybuchem (np. systemy gazu ciekłego, gazu ziemnego i systemy zasilane akumulatorami, w tym ochrona kadzi transformatora).
8.7.5Hydrauliczne/pneumatyczne systemy zasilania i sterowaniaSpecyfikacje funkcjonalne i techniczne, np. zasilanie sprężonym powietrzem, wydajność, rodzaj, zakres temperatur, osuszacze powietrza (wieże), wskaźniki punktu rosy, izolacja, charakterystyka poboru powietrza, wskaźniki awarii itp.
9Urządzenia dla personelu, interfejsy i środowisko
9.1Konstrukcja kabiny maszynisty
9.1.1Układ wnętrzaWymogi ogólne dotyczące układu wnętrza kabiny, takie jak wymiary antropometryczne maszynisty, swoboda poruszania się członków personelu wewnątrz kabiny, prowadzenie w pozycji siedzącej i pozycji stojącej, liczba siedzeń (np. w zależności od tego, czy operacja prowadzenia wykonywana jest przez jedną osobę czy dwie osoby).
9.1.2Dostęp do kabiny maszynisty
9.1.2.1Wsiadanie, wysiadanie i drzwiWymogi dotyczące dostępności do kabiny maszynisty i maszynowni (w tym pomosty zewnętrzne na dachach). Wymogi dotyczące drzwi zewnętrznych i drzwi wewnętrznych, drzwi dostępowych dachowych, prześwitów drzwi, stopni, poręczy lub uchwytów otwierających, blokowania drzwi, uniemożliwiania dostępu osobom nieuprawnionym.
9.1.2.2Wyjścia awaryjne z kabiny maszynistyWszelkie środki zapewniające wyjście awaryjne dla maszynisty lub dostęp do kabiny dla służb ratowniczych (zazwyczaj drzwi zewnętrzne, okna boczne lub włazy bezpieczeństwa); określenie ich prześwitów.
9.1.3Szyba czołowa kabiny maszynisty
9.1.3.1Właściwości mechaniczneWymogi dotyczące wymiarów, lokalizacji, odporności szyby przedniej na uderzenia obiektów.
9.1.3.2Właściwości optyczneWymogi dotyczące właściwości optycznych szyby przedniej, np. kąt między obrazem podstawowym a obrazem wtórnym, dopuszczalne zniekształcenia optyczne obrazu, zamglenie materiału, przepuszczalność świetlna i chromatyczność.
9.1.3.3Wyposażenie szyby przedniejNp. urządzenia odladzające, urządzenia odmgławiające, zewnętrzne urządzenia czyszczące, ochrona przed promieniami słonecznymi itp.
9.1.3.4Widoczność do przodu/ pole widocznościOkreślenie pola widoczności maszynisty w kierunku linii przed maszynistą w zależności od pozycji maszynisty. Z uwzględnieniem pola pracy wycieraczek.
9.1.4Ergonomia pulpituWymogi dotyczące ergonomii na pulpicie maszynisty, np. kierunek aktywacji dźwigni i przełączników, ergonomia systemów alarmowych.
9.1.5Siedzenie maszynistyWymogi dotyczące siedzenia maszynisty (np. pomiary antropometryczne, pozycja siedzenia pozwalająca zająć pozycję wzorcową dla oczu na potrzeby widoczności zewnętrznej, możliwości ewakuacji w nagłych przypadkach, aspekty ergonomiczne i zdrowotne związane z konstrukcją siedzenia, regulacja siedzenia do pozycji stojącej podczas prowadzenia pociągu).
9.2Zdrowie i bezpieczeństwo
9.2.1Warunki środowiskowe
9.2.1.1Systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji w kabinie maszynistyNp. dozwolone stężenie CO2 w kabinie, strumienie powietrza pochodzące z systemu wentylacyjnego, w których prędkość przepływu powietrza przekracza wartości graniczne uznane za zapewniające właściwe środowisko pracy, zakresy temperatur, temperatury, jakie należy osiągać w określonych warunkach środowiskowych.
9.2.1.2Hałas w kabinie maszynistyMaksymalny dozwolony poziom hałasu w kabinie, w tym poziom dźwięku urządzenia ostrzegawczego wewnątrz kabiny.
9.2.1.3Oświetlenie w kabinie maszynistyNp. natężenie oświetlania, niezależne oświetlenie strefy odczytu pulpitu maszynisty, sterowanie oświetleniem, regulacja natężenia oświetlenia, dozwolone barwy światła.
9.2.2Inne wymogi dotyczące zdrowia i bezpieczeństwaWymogi inne niż te, które zostały zawarte w wykazie parametrów dla parametru 9.2 »Zdrowie i bezpieczeństwo«.
9.3Interfejs maszynista/pojazd
9.3.1Pomiar prędkościWymogi dotyczące systemu pomiaru prędkości (dokładność/tolerancje itd.). Wyłączone: kwestię rejestracji prędkości ujęto w parametrze 9.6.
9.3.2Wyświetlacz i monitory w kabinie maszynistyWymogi funkcjonalne dotyczące informacji i poleceń przekazywanych w kabinie maszynisty. Wyłączone: informacje i polecenia ERTMS (europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym), w tym te, które są przekazywane na wyświetlaczu, określono w rozdziale 12.
9.3.3Manipulatory i wyświetlaczeWymogi funkcjonalne wymieniono wraz z innymi wymogami mającymi zastosowanie do konkretnej funkcji, w punkcie opisującym daną funkcję.
9.3.4Nadzór nad maszynistąWymogi dotyczące kontroli czujności maszynisty, np. automatyczny system obserwacji bezpieczeństwa/urządzenie czuwakowe.
9.3.5Widoczność do tyłu i na bokiWymogi dotyczące widoczności do tyłu i na boki: otwierane okna boczne/ otwierany luk z każdej strony kabiny (prześwit otwieranego okna/luku), lusterka zewnętrzne, system kamer.
9.4Oznakowanie w kabinie maszynistyWymogi dotyczące oznaczeń, piktogramów, etykiet oraz statycznego wyświetlania tekstu do użytku maszynisty wewnątrz pojazdu (kabina, maszynownia, szafa sterownicza). Informacje, które należy podać w kabinach maszynisty (zazwyczaj Vmax, numer pojazdu trakcyjnego, lokalizacja sprzętu przenośnego, np. osobistego aparatu ratowniczego, urządzeń sygnałowych, wyjścia awaryjnego). Stosowanie zharmonizowanych piktogramów.
9.5Sprzęt i inne urządzenia pokładowe dla personelu
9.5.1Urządzenia pokładowe dla personelu
9.5.1.1Dostęp dla personelu do celów sprzęgania/rozprzęganiaNp. prostokąt berneński, poręcze pod zderzakami.
9.5.1.2Schodki i poręcze zewnętrzne do użytku personelu manewrowego
9.5.1.3Urządzenia magazynowe do użytku personelu
9.5.2Służbowe i towarowe drzwi wejścioweTen parametr dotyczy drzwi towarowych i służbowych innych niż drzwi kabiny maszynisty. Np. drzwi z zabezpieczeniem umożliwiającym otwieranie tylko przez personel, w tym obsługę cateringu, a także drzwi do maszynowni.

Wyłączone: drzwi do użytku pasażerów, drzwi do kabiny maszynisty (również pomosty zewnętrzne na dachach).

9.5.3Narzędzia pokładowe i sprzęt przenośnyWymagane narzędzia pokładowe i sprzęt przenośny, np. lampa przenośna emitująca światło czerwone i białe, urządzenie zwarciowe do obwodów torowych, aparat do oddychania.

Wyłączone: przedmioty do celów eksploatacyjnych, takie jak płozy hamulcowe, adaptery do sprzęgu, sprzęgi ratunkowe (zob. rozdział 2), sprzęt gaśniczy (zob. rozdział 10); zob. ponadto rozdział 13 »Szczególne wymogi eksploatacyjne«.

9.5.4System komunikacji dźwiękowejNp. komunikacja między: załogą pociągu, bądź między załogą pociągu (zob. parametr 10.2.3) a osobami wewnątrz/na zewnątrz pociągu (w odniesieniu do alarmu dla pasażerów zob. parametr 10.2.3).

Wyłączone: radio kolejowe (zob. rozdział 12).

9.6Urządzenie rejestrująceUrządzenie rejestrujące na potrzeby monitorowania interakcji między maszynistą i pociągiem, a także parametrów pociągu. Wymogi dotyczące urządzenia rejestrującego, np. jakie informacje należy rejestrować, odstęp czasu, zdolność do korelacji zdarzeń w czasie, technologia zapisu.
9.7Funkcja zdalnego sterowania z zewnątrzWymogi dotyczące funkcji zdalnego sterowania z zewnątrz. Zazwyczaj funkcja zdalnego sterowania drogą radiową na potrzeby pracy manewrowej, również zdalne sterowanie za pomocą innych środków. Wyłączone: sterowanie pociągiem w systemie push-pull oraz sterowanie ukrotnione.
10Bezpieczeństwo przeciwpożarowe i ewakuacja
10.1Koncepcja ochrony przeciwpożarowej i środki ochronneNp. kategoria pożarowa, klasyfikacja, środki ochrony pojazdów i części pojazdu (np. kabiny maszynisty), właściwości materiałów, bariery przeciwpożarowe, czujki przeciwpożarowe (w tym wykrywacze jonizacji) oraz sprzęt gaśniczy.
10.2Sytuacje awaryjne
10.2.1Koncepcja ewakuacji pasażerówWymogi dotyczące dostępności i konstrukcji pasażerskich wyjść awaryjnych i ich oznaczenia, ograniczenie liczby pasażerów na pojazd.
10.2.2Informacje, urządzenia i dostęp dla służb ratowniczychOpis taboru kolejowego przekazywany służbom ratowniczych w celu umożliwienia im działania w sytuacjach awaryjnych.

W szczególności przekazywane informacje dotyczące sposobów uzyskania dostępu do wnętrza taboru kolejowego.

10.2.3Alarm dla pasażerówWymogi dotyczące alarmu dla pasażerów, np. dostępność urządzeń uruchamiających alarm (lokalizacja, liczba), funkcjonalność, sposób resetowania, łącze komunikacyjne od pasażera do maszynisty/personelu, uruchamianie hamulca bezpieczeństwa, blokada hamulca bezpieczeństwa.
10.2.4Oświetlenie awaryjneWymogi dotyczące systemu oświetlenia awaryjnego, np. w zakresie minimalnego czasu pracy, poziomu oświetlenia/natężenia oświetlenia.
10.3Zdolności ruchu w sytuacjach awaryjnychŚrodki dla utrzymania zdolności ruchu taboru pasażerskiego z pożarem na pokładzie

Wyłączone: blokada hamulca bezpieczeństwa ujęta w parametrze 10.2.3.

11Obsługa
11.1Urządzenia do czyszczenia pociąguWewnętrzne i zewnętrzne czyszczenie pociągu, np. czyszczenie zewnętrzne w myjni.
11.2Urządzenia do uzupełniania paliwa
11.2.1Systemy odprowadzania ściekówWymogi dotyczące systemu odprowadzania ścieków, w tym interfejs do systemu opróżniania toalet. Zazwyczaj określenie dyszy wylotowej i przyłączenia do spuszczania wody ze zbiornika toalety.

Wyłączone: zanieczyszczenia z toalet (zob. pkt 6.2.1.1).

11.2.2System zaopatrzenia w wodęZgodność z przepisami sanitarnymi dotyczącymi zaopatrzenia w wodę pitną. Zazwyczaj zapewniane przez specyfikacje materiału i jakości systemu rur i uszczelnień. Specyfikacja złączek napełniających (składniki interoperacyjności).
11.2.3Dodatkowe urządzenia zasilaniaWymogi dotyczące wszelkich innych źródeł zasilania, np. zasilanie zewnętrzne w pojazdach przeznaczonych na potrzeby postoju pociągów.
11.2.4Interfejs do urządzeń uzupełniania paliwa dla taboru z napędem innym niż elektrycznyWymogi dotyczące systemu uzupełniania paliwa dla taboru wykorzystującego olej napędowy, LPG lub inne paliwa.
12Pokładowe urządzenia kontroli jazdy i pokładowe urządzenia srk
12.1Pokładowy system łączności radiowej
12.1.1System łączności radiowej inny niż GSM-RWymogi dotyczące krajowych systemów łączności radiowej, jeżeli instalacja w pojeździe jest obowiązkowa do celów zezwolenia.
12.1.2System łączności radiowej zgodny z GSM-R
12.1.2.1Wykorzystanie radiotelefonów ręcznych jako systemu mobilnej łączności radiowej dla kabinyWymogi dotyczące radiotelefonów ręcznych spełniających funkcje radia kabinowego. Należy tu wskazać, czy radiotelefon ręczny o mocy 2 W może być stosowany jako opcja oraz jakie są związane z tym wymogi, ograniczenia itp., z uwzględnieniem sekcji 7.3.3. »ERTMS - wdrożenie pokładowe« w decyzji Komisji 2012/88/UE (1).
12.1.2.2Inne wymogi GSM-RInne wymogi dotyczące zakłóceń GSM-R, instalowania filtrów itp., które nie mogą zostać zaklasyfikowane w ramach poprzednich punktów.
12.2Sygnalizacja pokładowa
12.2.1Krajowe systemy sygnalizacji pokładowejWymóg posiadania krajowych pokładowych systemów ochrony pociągu zainstalowanych na pokładzie pociągu (takich jak system EBICAB) oraz odpowiednie wymogi funkcjonalne.
12.2.2Wymogi w zakresie STMWymogi dotyczące rozwiązań STM (oddzielne STM lub zintegrowane w ramach ETCS na pokładzie).
12.2.3PrzechodzenieWymogi dotyczące przechodzenia między krajowymi systemami sygnalizacji pokładowej a ETCS; między ETCS a ETCS itp., na granicach lub w obrębie państwa członkowskiego.
12.2.4Kompatybilność taboru z podsystemem »sterowanie - urządzenia przytorowe«Wymogi dotyczące kompatybilności taboru z systemami detekcji pociągów podsystemu »sterowanie - urządzenia przytorowe« inne niż w zakresie EMC, w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej zob. pkt 8.4.2.
12.2.4.1Minimalna odległość osiWymóg dotyczący działania liczników osi, dla v > 350 km/h, zob. § 3.1.2.3 dokumentu (ERA/ERTMS/033281): Interfejsy między podsystemem »sterowanie - urządzenia przytorowe« i innymi podsystemami.
12.2.4.2Minimalna średnica kołaWymóg dotyczący działania liczników osi, dla v > 350 km/h, zob. § 3.1.3.2 dokumentu (ERA/ERTMS/033281): Interfejsy między podsystemem »sterowanie - urządzenia przytorowe« i innymi podsystemami.
12.2.4.3Przestrzeń bez elementów metalowych i indukcyjnych pomiędzy kołamiWymóg dotyczący działania liczników osi, zob. § 3.1.3.5 dokumentu (ERA/ ERTMS/033281): Interfejsy między podsystemem »sterowanie - urządzenia przytorowe« i innymi podsystemami.
12.2.4.4Masa metalu pojazduWymóg dotyczący działania systemu detekcji pętlowej.
12.2.4.5Kompatybilność ze stałymi instalacjami podsystemu »Sterowanie«Kompatybilność ze stałymi instalacjami podsystemu »Sterowanie«, zob. § 3.1.10 dokumentu (ERA/ERTMS/033281): Interfejsy między podsystemem »sterowanie - urządzenia przytorowe« i innymi podsystemami.
12.2.5Układ sygnalizacji ETCS (2) dla kabiny
12.2.5.1Funkcje przejazdu kolejowegoWymogi dotyczące zestawu specyfikacji nr 1 w tabeli A2 załącznika A do TSI »Sterowanie« określone w decyzji 2012/88/UE związane z funkcjami przejazdu kolejowego dla ETCS na pokładzie.
12.2.5.2Marginesy bezpieczeństwa hamowaniaWymogi dotyczące zestawu specyfikacji nr 1 w tabeli A2 załącznika A do TSI »Sterowanie« określone w decyzji 2012/88/UE związane z niezawodnością krzywej hamowania dla pokładowego podsystemu »Sterowanie«.
12.2.5.3Wymogi dotyczące niezawodności/dostępnościMinimalne wymogi dotyczące niezawodności/dostępności muszą zostać określone w celu ograniczenia spadku bezpieczeństwa systemu ze względu na częste występowanie sytuacji awaryjnych.
12.2.5.4Wymogi bezpieczeństwaWymogi bezpieczeństwa dla funkcji interfejsu maszynista/pojazd ETCS dla zestawu specyfikacji nr 1 w tabeli A2 załącznika A do TSI »Sterowanie« określone w decyzji 2012/88/UE.
12.2.5.5Ergonomiczne aspekty interfejsu maszynista/pojazd (DMI)Wymogi ergonomiczne DMI dla zestawu specyfikacji nr 1 w tabeli A2 załącznika A do TSI »Sterowanie« określone w decyzji 2012/88/UE.
12.2.5.6Interfejs z hamulcem roboczymWymogi dotyczące interfejsu z hamulcem roboczym dla zestawu specyfikacji nr 1 w tabeli A2 załącznika A do TSI »Sterowanie« określone w decyzji 2012/88/UE.
12.2.5.7Inne wymogi dotyczące systemu ETCS (związane z istniejącymi sieciami, które nie są interoperacyjne)Wymogi dotyczące ETCS związane z urządzeniami pokładowymi sprzed specyfikacji B2, kompatybilność z istniejącymi liniami, na których zainstalowane są urządzenia sprzed specyfikacji B2. Lub inne opcjonalne funkcje ETCS, które mogą mieć wpływ na bezpieczny ruch pociągu.
12.2.5.8Specyfikacja warunków użytkowania, jeżeli wdrożenie ETCS na pokładzie nie obejmuje wszystkich funkcji, interfejsów i parametrów eksploatacyjnych.Analiza wpływu w przypadku niewdrożenia wszystkich funkcji, interfejsów i parametrów eksploatacyjnych określonych w TSI »Sterowanie« przez podsystem ETCS na pokładzie. Przydatne do dodatkowych zezwoleń.
13Szczególne wymogi eksploatacyjne
13.1Specjalne urządzenia, które należy umieścić na pokładzieW celu ogłoszenia specjalnych urządzeń, które należy umieścić na pokładzie, niezbędnych ze względu na wymogi eksploatacyjne w trybach pracy normalnym i awaryjnym (np. płozy hamulcowe, jeżeli skuteczność hamulca postojowego nie jest wystarczająca z uwagi na kąt pochylenia toru, adaptery do sprzęgu, sprzęgi ratunkowe itp.). Można tutaj dodać wymogi dotyczące rozmieszczenia i dostępności urządzeń. Zob. również parametr 9.5.3.
13.2Transport promowyWymogi dotyczące wykorzystania przez pojazd promów, w tym ograniczenia związane z układem biegowym i skrajnią pojazdu, wymogi w zakresie zabezpieczenia i mocowania.
14Kwestie dotyczące ładunkówSzczególne wymogi dotyczące ładunków.
14.1Ograniczenia w zakresie konstrukcji, eksploatacji oraz utrzymania dotyczące przewozu towarów niebezpiecznychNp. wymogi wynikające z regulaminu RID, przepisów krajowych lub innych przepisów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, z uwzględnieniem wyposażenia specjalnie wymaganego dla towarów niebezpiecznych.
14.2Specjalne wyposażenie dla przewozu ładunków.Np. zabezpieczenie ładunku, doprowadzanie powietrza do celów innych niż hamowanie, przepisy dotyczące hydraulicznych/pneumatycznych urządzeń wagonów towarowych, wymogi w zakresie załadunku i rozładunku, szczególne wymogi dotyczące pojazdu przeznaczonego do opuszczania skrętnego pojazdu.
14.3Drzwi i urządzenia załadowczeWymogi dotyczące drzwi i włazów do załadunku towarów, ich zamykania i blokowania.
(1) Decyzja Komisji 2012/88/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów »Sterowanie« transeuropejskiego systemu kolei (Dz.U. L 51 z 23.2.2012, s. 1), zmieniona decyzją Komisji 2012/696/UE.

(2) Por. załącznik A (tabela A2, poz. 1) do TSI »Sterowanie« w decyzji 2012/88/UE."

1 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2009/965/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie dokumentu referencyjnego, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 341 z 22.12.2009, s. 1).
3 Decyzja Komisji 2011/155/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie publikacji dokumentu referencyjnego i administrowania dokumentem referencyjnym, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 63 z 10.3.2011, s. 22).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.