Rozporządzenie 1006/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 808/2004 w sprawie statystyk Wspólnoty dotyczących społeczeństwa informacyjnego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.286.31

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 października 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1006/2009
z dnia 16 września 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 808/2004 w sprawie statystyk Wspólnoty dotyczących społeczeństwa informacyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) obowiązek corocznego dostarczania statystyk dotyczących społeczeństwa informacyjnego obejmuje pięć lat referencyjnych od wejścia w życie tego rozporządzenia i wygaśnie w 2009 r. Wciąż jednak istnieje na szczeblu wspólnotowym potrzeba corocznego dostarczania spójnych informacji statystycznych dotyczących społeczeństwa informacyjnego.

(2) Rada Europejska podkreśliła w marcu 2005 r. znaczenie utworzenia w pełni zintegrowanego społeczeństwa informacyjnego na fundamencie powszechnego stosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w usługach publicznych, małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) oraz gospodarstwach domowych.

(3) Na posiedzeniu Rady Europejskiej w marcu 2006 r. podkreślono kluczowe znaczenie efektywniejszego wykorzystania ICT w przedsiębiorstwach i organizacjach administracyjnych oraz wezwano państwa członkowskie do energicznego wdrożenia strategii i2010. Strategia ta promuje otwartą i konkurencyjną gospodarkę cyfrową i podkreśla rolę technologii informacyjnych i komunikacyjnych jako siły napędowej integracji i jakości życia. Strategię uważa się za główny czynnik odnowionego lizbońskiego partnerstwa na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.

(4) W kwietniu 2006 r. grupa wysokiego szczebla ds. inicjatywy i2010 ustanowiona na mocy decyzji Komisji 2006/215/WE(3) zatwierdziła ramy analizy porównawczej i2010, które zawierają listę kluczowych wskaźników służących analizie porównawczej europejskiego społeczeństwa informacyjnego, jak określono w strategii i2010.

(5) Decyzja nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013)(4) pomaga zwiększyć konkurencyjność i innowacyjność we Wspólnocie, wspiera rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy i zrównoważony rozwój oparty na zrównoważonym wzroście gospodarczym. Decyzja ta nakłada na Wspólnotę obowiązek zdobycia solidnej bazy analitycznej w wielu obszarach w celu wspierania procesu tworzenia polityki. Program ramowy ustanowiony tą decyzją wspiera działania na rzecz analiz polityki opartych na oficjalnych statystykach.

(6) Deklaracja ministerialna w sprawie e-integracji, przyjęta w dniu 11 czerwca 2006 r. w Rydze, wzywa do stworzenia integracyjnego społeczeństwa informacyjnego. Określa ona ramy kompleksowej polityki e-integracji poprzez poruszenie takich kwestii, jak: starzejące się społeczeństwo, różnice w dostępie do technologii cyfrowych spowodowane czynnikiem geograficznym, dostępność, alfabetyzacja cyfrowa i kompetencje cyfrowe, różnorodność kulturowa oraz integracyjne usługi publiczne online. W deklaracji tej wzywa się Komisję do wsparcia procesu gromadzenia i porównywania danych w Unii Europejskiej i poza nią.

(7) Wskaźniki do analizy porównawczej rozwoju społeczeństwa informacyjnego, określone w strategiach politycznych Wspólnoty, takich jak ramy analizy porównawczej i2010 strategii i2010 i ich dalszy rozwój w ramach strategii lizbońskiej, powinny być oparte na spójnych informacjach statystycznych.

(8) Zmiany rozporządzenia (WE) nr 808/2004 powinny uwzględniać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. sprawie statystyki europejskiej(5).

(9) Niniejsze rozporządzenie nie powinno zwiększać obciążenia respondentów i krajowych organów statystycznych mierzonego liczbą obowiązkowych zmiennych lub czasem trwania wywiadu, w zakresie gromadzenia i przekazywania zharmonizowanych statystyk w porównaniu z sytuacją istniejącą przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 808/2004.

(11) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Programu Statystycznego ustanowionym decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(6),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Statystyki, które mają być opracowane, uwzględniają informacje użyteczne w procesie tworzenia wskaźników strukturalnych i wymagane dla analizy porównawczej strategii politycznych Wspólnoty dotyczących rozwoju europejskiej przestrzeni informacyjnej, innowacji w działalności gospodarczej oraz europejskiego społeczeństwa informacyjnego, takich jak ramy analizy porównawczej i2010 i ich rozwój zgodnie ze strategią lizbońską, oraz inne informacje, które są niezbędne do dostarczenia jednolitej podstawy służącej do analiz społeczeństwa informacyjnego.";

2) art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Opracowywanie, przekazywanie i rozpowszechnianie danych

1. Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane i metadane wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i środkami wykonawczymi do niego zgodnie z art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej(*) w sprawie przekazywania poufnych danych.

2. Państwa członkowskie przekazują dane i metadane wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia w formie elektronicznej, zgodnie ze standardem wymiany uzgodnionym między Komisją a państwami członkowskimi.

3. Rozdział V rozporządzenia (WE) nr 223/2009 ma zastosowanie do opracowywania i rozpowszechniania danych poufnych.

______

(*) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.";

3) art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Jakość statystyczna i sprawozdania

1. Państwa członkowskie zapewniają odpowiednią jakość przekazywanych danych.

2. Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.

3. Każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie dotyczące jakości przekazywanych danych oraz dokonanych zmian metodologicznych. Sprawozdanie przedstawia się w terminie miesiąca od dnia przekazania danych.";

4) załączniki I i II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 16 września 2009 r.

W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
J. BUZEKC. MALMSTRÖM
PrzewodniczącyPrzewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 kwietnia 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 13 lipca 2009 r.

(2) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 49.

(3) Dz.U. L 80 z 17.3.2006, s. 74.

(4) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, s. 15.

(5) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.

(6) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Moduł 1: Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne

1. Cele

Celem niniejszego modułu jest terminowe dostarczanie statystyk dotyczących przedsiębiorstw i społeczeństwa informacyjnego. Stanowi on ramy dla wymagań dotyczących zakresu, czasu trwania i okresowości, tematów badania, podziału i rodzaju dostarczonych danych, wszelkich niezbędnych badań pilotażowych lub studiów wykonalności.

2. Zakres

Niniejszy moduł obejmuje działalność gospodarczą w ramach sekcji od C do N, sekcji R oraz działu 95 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE REV. 2).

Statystyki zestawiane będą dla jednostek przedsiębiorstw.

3. Czas trwania oraz okresowość dostarczania danych

Statystyki będą dostarczane corocznie przez okres do 15 lat referencyjnych od dnia 20 maja 2004 r. Nie wszystkie cechy będą koniecznie dostarczane w każdym roku; okresowość dostarczania każdej z cech będzie określona i uzgodniona w ramach środków wykonawczych, o których mowa w art. 8.

4. Tematy badań

Cechy, które mają być dostarczone, będą pochodziły z poniższej listy tematów:

- systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach,

- wykorzystanie przez przedsiębiorstwa Internetu i innych sieci elektronicznych,

- handel elektroniczny,

- procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu,

- wykorzystanie ICT przez przedsiębiorstwa w celu wymiany informacji i usług z rządami i administracjami publicznymi (e-administracja),

- umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT,

- przeszkody w wykorzystaniu ICT, Internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu,

- wydatki i inwestycje w zakresie ICT,

- bezpieczeństwo ICT i zaufanie wobec ICT,

- zastosowanie ICT oraz ich wpływ na środowisko (tzw. zielone ICT),

- dostępność i wykorzystanie Internetu i innych technologii sieciowych do łączenia przedmiotów i urządzeń (Internet przedmiotów),

- dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z Internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp).

Nie wszystkie z tych tematów będą badane w każdym roku.

5. Podział dostarczanych danych

Nie wszystkie podziały muszą być dostarczane w każdym roku; wymagane podziały będą pochodziły z poniższej listy, będą uwzględniały charakter jednostek statystycznych, oczekiwaną jakość danych statystycznych oraz całkowitą wielkość próbki. Podziały będą uzgadniane w ramach środków wykonawczych:

- podział według klasy wielkości,

- podział według pozycji statystycznej klasyfikacji NACE,

- podział według regionu: podziały regionalne będą ograniczone do maksymalnie trzech grup.

6. Rodzaj dostarczanych danych

Państwa członkowskie będą przekazywać Komisji (Eurostatowi) dane zagregowane.

7. Studia wykonalności i badania pilotażowe

W każdym przypadku, gdy zostaną określone znaczące nowe wymagania w stosunku do danych lub wymagane będą nowe wskaźniki o dużym stopniu złożoności, Komisja rozpocznie studia wykonalności albo badania pilotażowe, prowadzone na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie przed zbieraniem danych. Badania te mają na celu ocenę możliwości uzyskiwania danych, biorąc pod uwagę korzyści z dostępności danych w stosunku do kosztów ich zebrania i obciążenia respondentów. Wyniki studiów wykonalności, badań pilotażowych lub testów przyczynią się do zdefiniowania nowych wskaźników.

ZAŁĄCZNIK II

moduł 2: osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne

1. Cele

Celem niniejszego modułu jest terminowe dostarczanie statystyk dotyczących osób indywidualnych, gospodarstw domowych i społeczeństwa informacyjnego. Stanowi on ramy dla wymagań dotyczących zakresu, czasu trwania i okresowości, tematów badania, podstawowych cech społeczno-ekonomicznych w zakresie dostarczania danych, rodzaju dostarczonych danych, wszelkich niezbędnych badań pilotażowych lub studiów wykonalności.

2. Sposób opracowania

Niniejszy moduł obejmuje statystyki dotyczące osób indywidualnych i gospodarstw domowych.

3. Czas trwania oraz okresowość dostarczania danych

Statystyki będą dostarczane corocznie przez 15 lat referencyjnych od dnia 20 maja 2004 r. Nie wszystkie cechy będą koniecznie dostarczane w każdym roku; okresowość dostarczania każdej z cech będzie określona i uzgodniona w ramach środków wykonawczych, o których mowa w art. 8.

4. Tematy badań

Cechy, które mają być dostarczone, będą pochodziły z poniższej listy tematów:

- dostęp do ICT oraz ich wykorzystanie przez osoby indywidualne lub w gospodarstwach domowych,

- wykorzystanie Internetu i innych sieci elektronicznych w różnych celach przez osoby indywidualne lub gospodarstwa domowe,

- bezpieczeństwo ICT i zaufanie wobec ICT,

- umiejętności i kwalifikacje w zakresie ICT,

- przeszkody w korzystaniu z ICT oraz Internetu,

- przewidywane skutki wykorzystania ICT dla osób indywidualnych lub gospodarstw domowych,

- wykorzystanie ICT przez osoby indywidualne w celu wymiany informacji i usług z rządami i administracjami publicznymi (e-administracja),

- dostępność technologii umożliwiających połączenie z Internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie i ich wykorzystanie (powszechny dostęp).

Nie wszystkie z tych tematów będą badane w każdym roku.

5. Podstawowe cechy społeczno-ekonomiczne w zakresie dostarczania danych

Nie wszystkie cechy podstawowe muszą być dostarczane w każdym roku; wymagane cechy podstawowe będą pochodziły z następującej listy i będą uzgadniane w ramach środków wykonawczych:

a) dla statystyk dostarczanych w odniesieniu do gospodarstw domowych:

- według rodzaju gospodarstwa domowego,

- według grupy dochodów,

- według regionu;

b) dla statystyk dostarczanych w odniesieniu do osób indywidualnych:

- według grupy wiekowej,

- według płci,

- według poziomu wykształcenia,

- według stanu zatrudnienia,

- według faktycznego stanu cywilnego,

- według kraju urodzenia, obywatelstwa,

- według regionu.

6. Typ dostarczanych danych

Państwa członkowskie będą przekazywać Komisji (Eurostatowi) indywidualne rekordy danych, niepozwalające na bezpośrednią identyfikację jednostek statystycznych, których dotyczą.

7. Studia wykonalności i badania pilotażowe

W każdym przypadku, gdy zostaną określone znaczące nowe wymagania w stosunku do danych lub wymagane będą nowe wskaźniki o dużym stopniu złożoności, Komisja rozpocznie studia wykonalności lub badania pilotażowe, prowadzone na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie przed zbieraniem danych. Badania te mają na celu ocenę możliwości uzyskiwania danych, biorąc pod uwagę korzyści z dostępności danych w stosunku do kosztów ich zebrania i obciążenia respondentów. Wyniki studiów wykonalności, badań pilotażowych lub testów przyczynią się do zdefiniowania nowych wskaźników."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.