Rozporządzenie 285/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
Dz.U.UE.L.2010.87.19
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 285/2010
z dnia 6 kwietnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych(1), w szczególności jego art. 6 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 2001/539/WE(2) Wspólnota zawarła Konwencję o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, uzgodnioną w Montrealu dnia 28 maja 1999 r. (konwencja montrealska), która określa zasady dotyczące odpowiedzialności cywilnej w zakresie międzynarodowego przewozu lotniczego osób, bagażu i ładunków.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 określono minimalne wymogi dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za pasażerów, bagaż i ładunki na poziomie gwarantującym odpowiednie ubezpieczenie przewoźników w celu zabezpieczenia ich odpowiedzialności cywilnej zgodnie z konwencją montrealską.
(3) Limit odpowiedzialności przewoźników lotniczych zgodnie z konwencją montrealską został niedawno zmieniony przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) poprzez zastosowanie wskaźnika inflacji odpowiadającego skumulowanej stopie inflacji od daty wejścia w życie konwencji montrealskiej.
(4) ICAO ustaliła, iż od daty wejścia w życie konwencji montrealskiej, tj. od dnia 4 listopada 2003 r., wskaźnik inflacji przekroczył wartość 10 %, będącą progiem, po przekroczeniu którego następuje zmiana limitu odpowiedzialności. W związku z tym został on odpowiednio zmieniony.
(5) Minimalne wymogi dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za pasażerów, bagaż i ładunki określone w rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 należy w odpowiednim czasie dostosować do limitu odpowiedzialności zmienionego zgodnie z konwencją montrealską, który wszedł w życie dnia 30 grudnia 2009 r.
(6) W zakresie odpowiedzialności cywilnej w odniesieniu do pasażerów minimalne wymogi dotyczące ubezpieczenia zostały określone w rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 na poziomie znacznie przekraczającym limit odpowiedzialności zmieniony zgodnie z konwencją montrealską.
(7) W zakresie odpowiedzialności cywilnej w odniesieniu do bagażu i ładunków minimalne wymogi dotyczące ubezpieczenia określone w rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 należy zwiększyć do poziomu limitu odpowiedzialności zmienionego zgodnie z konwencją montrealską.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 785/2004.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty(3),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 138 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 194 z 18.7.2001, s. 38.
(3) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.