Rozporządzenie 1643/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2003.245.7

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 września 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1643/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 22 lipca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(2),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu(4):

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(5) powinny zostać dostosowane do rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) (zwanego dalej ogólnym rozporządzeniem finansowym), w szczególności do jego art. 185.

(2) Zasady ogólne i ograniczenia, które regulują wykonywanie prawa dostępu do dokumentów, przewidziane w art. 255 Traktatu, zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(7).

(3) Wraz z przyjęciem rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, przedmiotowe trzy instytucje uzgodniły we wspólnej deklaracji, że agencje i im podobne organy powinny kierować się zasadami zgodnymi z zasadami zawartymi w tym rozporządzeniu.

(4) Dlatego też, do rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 powinny zostać wprowadzone właściwe przepisy umożliwiające stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w odniesieniu do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, wraz z przepisem w sprawie odwołań w przypadku odmowy dostępu do dokumentów.

(5) Dlatego też, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1592/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 24 ust. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Zarząd przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności Agencji i najpóźniej do dnia 15 czerwca przesyła je do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, Trybunału Obrachunkowego i Państw Członkowskich.

Agencja corocznie przesyła władzy budżetowej wszelkie informacje dotyczące wyniku procedur oceny;".

2. w art. 47:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W odniesieniu do dokumentów pozostających w posiadaniu Agencji stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisj(*).

______

(*) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.";

b) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zarząd przyjmuje uzgodnienia dotyczące wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w terminie sześciu miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1643/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego(**).

______

(**) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 7.";

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Decyzje podejmowane przez Agencję na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą stanowić podstawę złożenia skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich lub stanowić przedmiot skargi do Trybunału Sprawiedliwości, odpowiednio na mocy art. 195 i 230 Traktatu WE.";

3. w art. 48:

a) ust. 3, 4, 5, 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"3. Dochody i wydatki bilansują się.

4. Na podstawie projektu prognozy dochodów i wydatków, Zarząd corocznie sporządza prognozę dochodów i wydatków Agencji na następny rok budżetowy.

5. Najpóźniej do dnia 31 marca Zarząd przekazuje Komisji prognozę dochodów i wydatków zawierający prowizoryczny plan działalności gospodarczej wraz z tymczasowym programem pracy, oraz Państwom, z którymi Wspólnota zawarła umowy zgodnie z art. 55.

6. Komisja przesyła deklarowaną prognozę Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (zwanymi dalej władzą budżetową), wraz ze wstępnym projektem ogólnego budżetu Unii Europejskiej.

7. Na podstawie deklarowanej prognozy, Komisja wprowadza do wstępnego projektu ogólnego budżetu Unii Europejskiej prognozy, jakie uzna za niezbędne dla planu działalności gospodarczej, oraz kwotę, która ma zostać pokryta z budżetu ogólnego, a następnie przedkłada je władzy budżetowej zgodnie z art. 272 Traktatu.";

b) dodaje się ust. 8, 9 i 10 w brzmieniu:

"8. Władza budżetowa zatwierdza środki na subsydia dla Agencji.

Władza budżetowa przyjmuje plan działalności gospodarczej dla Agencji.

9. Zarząd przyjmuje budżet. Ostateczne jego zatwierdzenie następuje po ostatecznym przyjęciu ogólnego budżetu Unii Europejskiej. W miarę potrzeb, może on zostać odpowiednio dostosowany.

10. Zarząd możliwie jak najszybciej informuje władzę budżetową o zamiarze wykonania każdego projektu, który może mieć istotne następstwa finansowe dla finansowania z budżetu, w szczególności o projektach związanych z własnością, jak na przykład najem lub nabycie budynków. Informuje on o tym fakcie Komisję.

W przypadku zgłoszenia zamiaru wydania opinii przez oddział władzy budżetowej, zobowiązany jest on przedłożyć swoją opinię Zarządowi w terminie sześciu tygodni od daty powiadomienia o projekcie.";

4. art. 49 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 49

Wykonanie i kontrola budżetu

1. Dyrektor wykonawczy wykonuje budżet Agencji.

2. Najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku budżetowego, księgowy Agencji przekazuje księgowemu Komisji tymczasowe sprawozdania finansowe, wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym. Księgowy Komisji dokonuje konsolidacji tymczasowych sprawozdań finansowych instytucji i organów zdecentralizowanych zgodnie z art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.

3. Najpóźniej do dnia 31 marca następnego roku, księgowy Komisji przesyła tymczasowe sprawozdania finansowe Agencji do Trybunału Obrachunkowego, wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym. Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami przesyłane jest także do Parlamentu Europejskiego i Rady.

4. Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego dotyczących tymczasowych sprawozdań finansowych Agencji, na podstawie art. 129 ogólnego rozporządzenia finansowego, dyrektor wykonawczy opracowuje na własną odpowiedzialność końcowe sprawozdania finansowe i przedkłada je Zarządowi do zaopiniowania.

5. Zarząd wydaje opinię na temat końcowego sprawozdania finansowego Agencji.

6. Najpóźniej do dnia 1 lipca każdego roku budżetowego, dyrektor wykonawczy przekazuje końcowe sprawozdanie wraz z opinią Zarządu do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i Trybunału Obrachunkowego.

7. Końcowe sprawozdania są publikowane.

8. Najpóźniej do dnia 30 września, dyrektor wykonawczy przesyła do Trybunału Obrachunkowego odpowiedź na uwagi. Odpowiedź tę przesyła również Zarządowi.

9. Na wniosek Parlamentu Europejskiego, dyrektor wykonawczy przedkłada wszelkie informacje niezbędne do sprawnego zastosowania procedury udzielania absolutorium na dany rok budżetowy, zgodnie z art. 146 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego.

10. Parlament Europejski uwzględniając zalecenie Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, przed dniem 30 kwietnia roku N + 2, udziela dyrektorowi wykonawczemu absolutorium w zakresie wykonania budżetu na rok N.";

5. art. 52 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 52

Przepisy finansowe

Po konsultacjach z Komisją, Zarząd przyjmuje regulamin finansowy Agencji. Nie może on zawierać odstępstw od rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(*), chyba że takie odstępstwa są szczególnie wymagane dla funkcjonowania Agencji, a Komisja wyrazi uprzednią zgodę.

______

(*) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72; sprostowanie w Dz.U. L 2 z 7.1.2003, str. 39."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2003 r.

W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
P. COXG. ALEMANNO
PrzewodniczącyPrzewodniczący

______

(1) Dz.U. C 331 E z 31.12.2002, str. 85.

(2) Dz.U. C 285 z 21.11.2002, str. 4.

(3) Dz.U. C 85 z 8.4.2003, str. 64.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko przyjęte przez Radę dnia 3 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lipca 2003 r.

(5) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1; sprostowanie w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.

(7) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.